Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

De werken aan onze oprit zijn klaar en nu wil ik de beschadigde grasperken rondom fatsoeneren. Moeten de losse hompen gras met zand weg (eerst wat losschudden) of kan ik die hergebruiken?

Hier en daar weer zaaien en elders bloemenperken.

De werken aan onze oprit zijn klaar en nu wil ik de beschadigde grasperken rondom fatsoeneren. Moeten de losse hompen gras met zand weg (eerst wat losschudden) of kan ik die hergebruiken?

Hier en daar weer zaaien en elders bloemenperken.

Ik heb mijn vorig jaar terug gebruikt na het plaatsen van borduren en dat is perfect gelukt.

In ons recent gekocht huis (vorig jaar) hadden we een vijver in de tuin.
Deze is nu sinds augustus vol gesmeten met 'goeie grond' maar is nog niet helemaal egaal.

We zouden daar gras willen zaaien maar nu was mijn vraag, hoe pakken we dat best aan?

Optie 1 (volgens de tuinman): Veel water op de grond doen dat het pap wordt, dan zakt het automatisch en dan 2 weken wachten. Na deze 2 weken goeie grond opdoen en dan gras zaaien.

Optie 2 (volgens kameraad dat ook in tuinen doet: Met trilplaat overgaan zodat de grond zakt en daarna goeie grond erover smijten en dan zaaien.

Heeft er iemand ervaring met optie 1?

In ons recent gekocht huis (vorig jaar) hadden we een vijver in de tuin.
Deze is nu sinds augustus vol gesmeten met 'goeie grond' maar is nog niet helemaal egaal.

We zouden daar gras willen zaaien maar nu was mijn vraag, hoe pakken we dat best aan?

Optie 1 (volgens de tuinman): Veel water op de grond doen dat het pap wordt, dan zakt het automatisch en dan 2 weken wachten. Na deze 2 weken goeie grond opdoen en dan gras zaaien.

Optie 2 (volgens kameraad dat ook in tuinen doet: Met trilplaat overgaan zodat de grond zakt en daarna goeie grond erover smijten en dan zaaien.

Heeft er iemand ervaring met optie 1?
Volgens mij steekt het zo nauw niet. Als dat vol is gegooid met grond is die waarschijnlijk nog vrij los, dus compleet onderzetten of trilplaat lijken me hetzelfde effect te bekomen: de grond compacteren.

Volgens mij steekt het zo nauw niet. Als dat vol is gegooid met grond is die waarschijnlijk nog vrij los, dus compleet onderzetten of trilplaat lijken me hetzelfde effect te bekomen: de grond compacteren.
kzal dan eerst proberen met water op te zetten en als dat niet lukt de trilplaat (is mss iets meer werk).

Dit jaar de volgende sequentie eens gebruiken:
- Stevig verticuteren (veel straatgras)
- Bemesten
- Doorzaaien
- Topdressen
- Aanwalsen

Topdressing zou ik met deze wensen te doen (dichtbij en kan deze zelf gaan afhalen), heet natuurlijk niet concreet wormencompost. Ook ok?

Dit jaar de volgende sequentie eens gebruiken:
- Stevig verticuteren (veel straatgras)
- Bemesten
- Doorzaaien
- Topdressen
- Aanwalsen

Topdressing zou ik met deze wensen te doen (dichtbij en kan deze zelf gaan afhalen), heet natuurlijk niet concreet wormencompost. Ook ok?

Ik doe meestal
- Verticuteren
- Koemest
- Zaaien
- Potgrond erover
- Aantrappelen. Ik heb een wals, maar voor oppervlaktes minder dan 20m2 of zo is het beetje rondtrappelen gemakkelijker vind ik

Veel hangt af van het weer. Als het niet te warm is en af en toe regent, kun je niks misdoen. Als het veel zon is en droge periode, is het basically naar de *** van in het begin. Er zijn hier stukken die na verticuteren zo goed als kaal waren en van de eerste keer OK waren. Andere stukken heb ik al 3-4x moeten doen...

Vraagje, mijn gazon ligt er nog maar 2 jaar, heeft ook nog geen last van mos, dus verticuteren is nog niet nodig denk ik.

Is het bijvoorbeeld wel nuttig om kalk te gooien? Bemesten ging ik sowieso ook wel doen als het nog eens gaat regenen.

Vraagje, mijn gazon ligt er nog maar 2 jaar, heeft ook nog geen last van mos, dus verticuteren is nog niet nodig denk ik.

Is het bijvoorbeeld wel nuttig om kalk te gooien? Bemesten ging ik sowieso ook wel doen als het nog eens gaat regenen.

Dat is zeker niet slecht om te doen, los van het feit of er mos staat. Je verlucht de grasmat en dat kamt de viltlaag eens door. Dood gras etc komt er mee uit. Daarna wat organische meststoffen en dat komt goed.

Kalk hangt af van je bodem. Kan nuttig zijn of net het tegenovergestelde…

Iemand tips om biggenkruid te verwijderen uit de gazon, vandaag een half uur bezig geweest voor één vierkante metertje :lol:

Iemand ervaring met een manuele verticuteerder? Ik stel het onderhoud van mijn gazon al jaren uit omdat ik het gerief ervoor niet heb, het is nu een jaar of 5 en het zou echt eens moeten gebeuren.
Alleen is het zo'n klein oppervlak, een 30 m2, dat een machine aanschaffen wat overdreven lijkt.

Iemand ervaring met een manuele verticuteerder? Ik stel het onderhoud van mijn gazon al jaren uit omdat ik het gerief ervoor niet heb, het is nu een jaar of 5 en het zou echt eens moeten gebeuren.
Alleen is het zo'n klein oppervlak, een 30 m2, dat een machine aanschaffen wat overdreven lijkt.

Verticuteerhark kopen. Kost 30 euro of zo.

Is het al het moment om te verticuteren? Ik heb het nog nooit gedaan, verwijdert het ook wat het onkruid?
Het is nog wat vroeg, beter pas in april. Verwijdert mos en de viltlaag, maar onkruid niet echt nee. Een dicht gazon helpt wel tegen onkruid en dat kan je wel krijgen door te verticuteren en daarna door te zaaien.

Het is nog wat vroeg, beter pas in april. Verwijdert mos en de viltlaag, maar onkruid niet echt nee. Een dicht gazon helpt wel tegen onkruid en dat kan je wel krijgen door te verticuteren en daarna door te zaaien.
Onkruid dat oppervlakkig geworteld is ook
Of als je heel veel op en af gaat op de plek met onkruid

Moet het hier ook nog doen, wacht op wat natter weer want qua warmte gaat het al denk ik

Terug
Bovenaan