Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
De werken aan onze oprit zijn klaar en nu wil ik de beschadigde grasperken rondom fatsoeneren. Moeten de losse hompen gras met zand weg (eerst wat losschudden) of kan ik die hergebruiken?
Hier en daar weer zaaien en elders bloemenperken.
Volgens mij steekt het zo nauw niet. Als dat vol is gegooid met grond is die waarschijnlijk nog vrij los, dus compleet onderzetten of trilplaat lijken me hetzelfde effect te bekomen: de grond compacteren.In ons recent gekocht huis (vorig jaar) hadden we een vijver in de tuin.
Deze is nu sinds augustus vol gesmeten met 'goeie grond' maar is nog niet helemaal egaal.
We zouden daar gras willen zaaien maar nu was mijn vraag, hoe pakken we dat best aan?
Optie 1 (volgens de tuinman): Veel water op de grond doen dat het pap wordt, dan zakt het automatisch en dan 2 weken wachten. Na deze 2 weken goeie grond opdoen en dan gras zaaien.
Optie 2 (volgens kameraad dat ook in tuinen doet: Met trilplaat overgaan zodat de grond zakt en daarna goeie grond erover smijten en dan zaaien.
Heeft er iemand ervaring met optie 1?
kzal dan eerst proberen met water op te zetten en als dat niet lukt de trilplaat (is mss iets meer werk).Volgens mij steekt het zo nauw niet. Als dat vol is gegooid met grond is die waarschijnlijk nog vrij los, dus compleet onderzetten of trilplaat lijken me hetzelfde effect te bekomen: de grond compacteren.
Dit jaar de volgende sequentie eens gebruiken:
- Stevig verticuteren (veel straatgras)
- Bemesten
- Doorzaaien
- Topdressen
- Aanwalsen
Topdressing zou ik met deze wensen te doen (dichtbij en kan deze zelf gaan afhalen), heet natuurlijk niet concreet wormencompost. Ook ok?
![]()
Tuin- en Gazonmix - Eurocompost
Tuin en gazonmix is een kant en klare plant en zaaigrond. Je kan hem enerzijds gebruiken voor het vullen van plantgaten voor de aanplanting van bomen, heesters, struikgewas, hagen en haagplanten enz. Anderzijds zoals zijn naam het omschrijft is hij ook uiterst geschikt om gras in te zaaien, of...www.eurocompost.be
Vraagje, mijn gazon ligt er nog maar 2 jaar, heeft ook nog geen last van mos, dus verticuteren is nog niet nodig denk ik.
Is het bijvoorbeeld wel nuttig om kalk te gooien? Bemesten ging ik sowieso ook wel doen als het nog eens gaat regenen.
Iemand ervaring met een manuele verticuteerder? Ik stel het onderhoud van mijn gazon al jaren uit omdat ik het gerief ervoor niet heb, het is nu een jaar of 5 en het zou echt eens moeten gebeuren.
Alleen is het zo'n klein oppervlak, een 30 m2, dat een machine aanschaffen wat overdreven lijkt.
Dat gaat perfect, is wel een ferm werk, maar even effectief als een machine.Dat bedoelde ik met een manuele, ik ben niet vies van wat hard werk, maar vraag me af of het even goed zijn werk doet?
Het is nog wat vroeg, beter pas in april. Verwijdert mos en de viltlaag, maar onkruid niet echt nee. Een dicht gazon helpt wel tegen onkruid en dat kan je wel krijgen door te verticuteren en daarna door te zaaien.Is het al het moment om te verticuteren? Ik heb het nog nooit gedaan, verwijdert het ook wat het onkruid?
Onkruid dat oppervlakkig geworteld is ookHet is nog wat vroeg, beter pas in april. Verwijdert mos en de viltlaag, maar onkruid niet echt nee. Een dicht gazon helpt wel tegen onkruid en dat kan je wel krijgen door te verticuteren en daarna door te zaaien.
Vandaag compost verdeeld over het gazon. Meer doe ik er niet meer aan…