Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Ik heb een strook van ongeveer 80 cm breed en 5 meter lang beschikbaar om iets aan te planten. Gaat over de scheiding tussen onze oprit en die van de buren. Dacht in eerste instantie aan een paarse Buddleja davidii (vlinderstruik). Toen zag ik deze zelfde struik op stam voorbijkomen: https://www.tuinflora.be/tuinplante...erstruik-buddleja-davidii-op-stam-a00375.html

Is zoiets aan te raden of gaat dat kapot na aantal jaren? Is dat 2 keer per jaar bij te knippen om in vorm te houden? Ik vind bijzonder weinig info terug hierover. Ik zou hieronder dan geraniums planten als bodembedekker.

Laatst bewerkt:
ervaring met aankopen en planten van uit de kluiten gewassen bomen?
Op zoek naar enkele bomen die reeds een ferme hoogte en omtrek hebben.

Ik ben deze zomer verhuisd, en mijn grond werd intussen genivelleerd en ingezaaid. Duurder dan ik dacht maar we hebben nu wel een mooie start met goeie grond. Een meidoornhaag en veldesdoornhaag zijn besteld via de gemeente maar nu zoek ik heel veel bomen. iemand tips regio Mechelen?
En wat kostte dat ongeveer? Ik heb offertes nu opgevraagd voor een 1000m², dus ben benieuwd. Vrees een beetje voor de prijs want het zijn wel wat kuub zand dat verplaatst moet worden.

En wat kostte dat ongeveer? Ik heb offertes nu opgevraagd voor een 1000m², dus ben benieuwd. Vrees een beetje voor de prijs want het zijn wel wat kuub zand dat verplaatst moet worden.
21k met afvoer van 150 ton aarde en aanvoer van 58 ton teelaarde. Er was ook een hoop werk omdat de gele grond van het uitgraven van de kelder door de aannemer helemaal uitgespreid is geweest over ongeveer 15 are. Dat herstellen was een groot deel van de kost. Dus wellicht moeilijk te vergelijken. Het was ook bijlange niet de goedkoopste maar wel een van de weinigen waar ik op vertrouwde dat ze mijn tuin niet nog meer gingen verkloten. Werd ook netjes met laser genivelleerd en ingezaaid en bemest trouwens, het resultaat mag er zijn.
Mijn buren zijn voor een goedkopere gegaan en ik heb die een hoop steenpuin zien verwerken zo’n 30 cm onder de grond dus ben benieuwd of dat wel zo goed gaat uitdraaien daar (ik ken daar oprecht niks van, dus maybe).

Wij verhuizen binnenkort naar onze nieuwbouwwoning. Twee vragen ivm de tuin:

1) De tuin is momenteel een hobbelig stuk grond met overal onkruid. Mijn plan is om het onkruid af te doen met een bosmaaier, de resten dood te sproeien en erna de grond zelf zoveel mogelijk effen trekken (hoeft geen biljartvlak te zijn). Daarna gras erop zaaien. Is dit mogelijk of moet er sowieso meer vruchtbare grond bovenop geleverd worden?

2) Voor de scheiding met de buren op zoek naar een wintergroene haag met een mooi fris groen blad. Ik zag al soorten laurier passeren, iemand nog tips? Moet toch 1m80-2m hoog worden.

Ik ben deze zomer verhuisd, en mijn grond werd intussen genivelleerd en ingezaaid. Duurder dan ik dacht maar we hebben nu wel een mooie start met goeie grond. Een meidoornhaag en veldesdoornhaag zijn besteld via de gemeente maar nu zoek ik heel veel bomen. iemand tips regio Mechelen?

Hier kunnen wij ook bomen aanvragen via de gemeente. Bij jullie misschien ook?

Wij verhuizen binnenkort naar onze nieuwbouwwoning. Twee vragen ivm de tuin:

1) De tuin is momenteel een hobbelig stuk grond met overal onkruid. Mijn plan is om het onkruid af te doen met een bosmaaier, de resten dood te sproeien en erna de grond zelf zoveel mogelijk effen trekken (hoeft geen biljartvlak te zijn). Daarna gras erop zaaien. Is dit mogelijk of moet er sowieso meer vruchtbare grond bovenop geleverd worden?

2) Voor de scheiding met de buren op zoek naar een wintergroene haag met een mooi fris groen blad. Ik zag al soorten laurier passeren, iemand nog tips? Moet toch 1m80-2m hoog worden.
Punt 1 heb ik gedaan, zonder grond aan te voeren. De vraag is natuurlijk hoe vruchtbaar jouw grond momenteel is.

12 juli 2024: stuk grond waar geen aannemers meer over moeten
tuin1.jpg

13 juli 2024: met bosmaaier (geleend van vriend) en frees aan het werk gegaan om de grond vrij en 'luchtig' te krijgen.

22 juli 2024: lang bezig geweest met de grond relatief effen te krijgen (is ver van perfect) en wat meststof aan toegevoegd nadat een test van DCM aangaf dat er voldoende kalk was maar wat meststof mistte. De vraag is of zo'n test niet altijd zal aangeven dat er een tekort is, maar bon. Op 22 juli is gras gezaaid (simpelweg uit zo'n DCM doos geschud), oppervlakkig ingeharkt en aangerold.

17 augustus 2024: eerste keer gras afrijden, in de tussentijd niet op het gras geweest, enkel gesproeid (20min/100m²/dag, iets langer (+10min) op de echt warme dagen, steeds 's avonds als de zon niet meer aan het branden was. Sowieso komt er gigantisch veel onkruid tussen staan. Nadat ik het gras de eerste keer heb afgereden ben ik ook gestopt met water geven.

29 september 2024: slechte foto omdat het meer over het putdeksel in het terras ging ;) het gras staat al vrij goed, heeft sowieso nog zijn tijd nodig om overal dicht te groeien, maar is al goed bruikbaar. De overgang tussen terras en gras moet ik nog in orde maken.

Ik woon op een appartement, dus geen tuin, maar ben wel op zoek naar een groenblijvende vaste plant, liefst een bloeiende, voor in een pot en voor een schaduwrijke plek. Momenteel staat daar een hortensia, maar blijft natuurlijk niet groen, dus ik wil die willen vervangen.
Heb al een Camellia staan die het goed doet, maar zou wel eens iets anders willen. Bij mijn zoektocht kom ik wel niet verder dan een Camellia...

Ik heb een strook van ongeveer 80 cm breed en 5 meter lang beschikbaar om iets aan te planten. Gaat over de scheiding tussen onze oprit en die van de buren. Dacht in eerste instantie aan een paarse Buddleja davidii (vlinderstruik). Toen zag ik deze zelfde struik op stam voorbijkomen: https://www.tuinflora.be/tuinplante...erstruik-buddleja-davidii-op-stam-a00375.html

Is zoiets aan te raden of gaat dat kapot na aantal jaren? Is dat 2 keer per jaar bij te knippen om in vorm te houden? Ik vind bijzonder weinig info terug hierover. Ik zou hieronder dan geraniums planten als bodembedekker.
Bij de buren staat zo eentje kort bij de scheiding.
Heel mooi, vlindertjes ed komen er echt op af.
Brengt alleen veel vuiligheid met zich mee.
Hij snoeit deze volgens mij 2x. Denk hoogste punt iets van 250cm is.

Geen idee of dat nu geënt is of gewoon gesnoeid naar die vorm, een vlinderstruik is al een struik die een houtige stam ontwikkelt uiteindelijk dus het enige voordeel zou zijn dat je al direct een kale stam hebt. Volgens mij ga je om zo'n vorm zoals op die foto te houden daar wel wat snoeiwerk aan hebben.

Ik zou een gewone zetten eerlijk gezegd, en niet de klassiek paarse die overal uitgezaaid groeit, maar een type dat minder snel uitzaait en misschien ook wat kleiner blijft. Zo'n standaard paarse gaat snel breder worden dan 80 cm lijkt me. Als je die wat snoeit zodat je lage vertakkingen verwijdert heb je een stam.

Hier staan wat opties: https://www.arborix.be/nl/catalogsearch/result/?q=buddleja

Ik heb er twee staan, een Black Knight (kleiner) en een 2de waarvan ik de variëteit niet meer weet die groter wordt. Ik snoei 1x na de winter. Vuiligheid is relatief, die bloemen geven wat fijne deeltjes als ze uitgebloeid zijn en de bladeren vallen natuurlijk af in de herfst.

Geen idee of dat nu geënt is of gewoon gesnoeid naar die vorm, een vlinderstruik is al een struik die een houtige stam ontwikkelt uiteindelijk dus het enige voordeel zou zijn dat je al direct een kale stam hebt. Volgens mij ga je om zo'n vorm zoals op die foto te houden daar wel wat snoeiwerk aan hebben.

Ik zou een gewone zetten eerlijk gezegd, en niet de klassiek paarse die overal uitgezaaid groeit, maar een type dat minder snel uitzaait en misschien ook wat kleiner blijft. Zo'n standaard paarse gaat snel breder worden dan 80 cm lijkt me. Als je die wat snoeit zodat je lage vertakkingen verwijdert heb je een stam.

Hier staan wat opties: https://www.arborix.be/nl/catalogsearch/result/?q=buddleja

Ik heb er twee staan, een Black Knight (kleiner) en een 2de waarvan ik de variëteit niet meer weet die groter wordt. Ik snoei 1x na de winter. Vuiligheid is relatief, die bloemen geven wat fijne deeltjes als ze uitgebloeid zijn en de bladeren vallen natuurlijk af in de herfst.

Hier kan ik mee aan de slag, bedankt!

Als je wat rondrijdt, vind je wel ergens een vlinderstruik waar je een stekje van kan nemen. In Wallonië willen ze er zelfs vanaf omdat die zich zo verspreidt. Ze zijn heel makkelijk te stekken. Wij hebben een witte, een paarse, een rode en meerdere zwarte staan. Enkel de zwarte hebben we gekocht (en daarvan heb ik daarna stekjes genomen), omdat ik die nergens vond om te stekken. De gele vind ik minder, omdat die bloemen nogal klein zijn.

Voor een strook van 80cm is een vlinderstruik wel veel te groot imho. Je kan die zonder problemen stevig snoeien maar dat gaat meer dan twee keer per jaar zijn dan.

Andere aanraders voor zo een smalle strook? Liefst iets met wat kleur.
Uit de losse pols en wat ik zelf heb, dit zijn wel voornamelijk planten die zonnig moeten staan (net zoals die buddleja):

https://www.willaert.be/nl/plant/leycesteria-formosa/LEFORMOS - Hier nooit hoger dan 1.2 meter, takken bevriezen en schiet dan opnieuw uit in de lente.
https://www.pflanzenhof-online.de/raritaeten/1217/zwerg-moenchspfeffer-blue-puffball - misschien te klein, wel paars.
Appelbes Hugin - Kleinere appelbes, mooie bloemen in lente.
Deutzia - Bloeit in het voorjaar
Struikrozen - breed scala aan kleuren, als ze doorbloeiend zijn ook lang bloemen.
Sier- of dwergkwee misschien, chaenomeles superba ofzo

Ik zou eens op Arborix bijvoorbeeld kijken (of elders met wat aanbod) en wat filteren op voorkeur, zo krijg je een idee van wat er bestaat.

Laatst bewerkt:
Iemand die dé oplossing heeft tegen de mol?
We zitten met een enorm exemplaar. Allez het is te zeggen, heb 'm nog niet gezien maar aan de molshopen te zien moet ie gigantisch zijn!

Gewoon eens googlen, genoeg tutorials hoe je een val moet zetten.
Gang zoeken, val scherp stellen en vooral diep genoeg zetten! Bijna zelfs onder de gang , dat geeft meeste kans op succes.
Het is niet omdat de molshopen groot zijn, dat de mol dat ook is. 😄

Terug
Bovenaan