Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Ik ga er van uit dat je eerst eventuele gazon verwijderd hebt?

Ben al paar jaar aan het uitkijken voor een tuinpad aan te leggen maar ik vind de moed niet om de gazon er voor te verwijderen, wat een labeur is dat toch altijd.
Fucking gras, inderdaad. Wat een onkruid is dat toch als je het wegwil.

De methode die ik hier heb geleerd van een laag karton met daarover compost of grond werkt wel goed, maar goed voor een tuinpad wordt dat waarschijnlijk een logistieke nachtmerrie.

Ik ga er van uit dat je eerst eventuele gazon verwijderd hebt?

Ben al paar jaar aan het uitkijken voor een tuinpad aan te leggen maar ik vind de moed niet om de gazon er voor te verwijderen, wat een labeur is dat toch altijd.
Gazon verwijderen met karton is toch poepsimpel. Gewoon karton aanbrengen in de herfst op de plekken waar je het gazon wilt zien verdwijnen, en wanneer je in april - mei 't jaar daarop de resten van dat karton weghaalt, is alle gras gecomposteerd.

Gazon verwijderen met karton is toch poepsimpel. Gewoon karton aanbrengen in de herfst op de plekken waar je het gazon wilt zien verdwijnen, en wanneer je in april - mei 't jaar daarop de resten van dat karton weghaalt, is alle gras gecomposteerd.
De methode die ik hier heb geleerd van een laag karton met daarover compost of grond werkt wel goed

Heb dat een paar jaar terug eens gedaan en ik heb toch nog serieus mogen spitten hoor. Nu het lijkt mij wel de enige optie, zelfs met de graszodensnijder was het nog serieuze werkendag want dan zit je met kilo's grasrollen. Misschien waag ik me er dit najaar eens aan. Ik dacht wel aan dolomiet maar ik moet me er nog eens in verdiepen.

Van labeur gesproken, dit weekend wordt de gazon gedeeltelijk gemaaid, op sommige plekken zie je mijn dochter van vier niet meer staan (dat gedeelte blijf wel zo). Maar daar waar gespeeld en gezeten wordt, krijgt wel eens een beurt.

Heb dat een paar jaar terug eens gedaan en ik heb toch nog serieus mogen spitten hoor. Nu het lijkt mij wel de enige optie, zelfs met de graszodensnijder was het nog serieuze werkendag want dan zit je met kilo's grasrollen. Misschien waag ik me er dit najaar eens aan. Ik dacht wel aan dolomiet maar ik moet me er nog eens in verdiepen.
Ik heb twee stukken (pak 3 m op 1 m) waar ik gewoon een karton gelegd heb met een dikke laag compost op, en dat een maand of 3 zo heb gelaten, waarna ik er andere planten heb gezet. Ondertussen groeit daar wel al terug wat gras door zaad uit de buurt, maar de originele grasmat is wel weg.

wij willen in onze voortuin een extra pad aanleggen van de voordeur naar de stoep.
Nu is er enkel 1 van de voordeur naar de oprit die aan de andere kant ligt.
Ik vrees echter dat we dan boven de maximum van 50% verhard gaan zitten.
Zijn er alternatieve waar we vlot met een kinderwagen over kunnen?
50% verharding is toch geen regel? Het is maximaal 80m2 ofzo, ongeacht de grootte van je perceel.
Tenzij je gemeente een speciale regeling heeft?

Dat terzijde, ik heb mij door de gemeente ambtenaar laten vertellen dat verharding die noodzakelijk is, dus verharding voor je auto tot bij je poort te krijgen of verharding voor een pad van de straat tot aan je voordeur, niet zou meetellen in die 80m2.

Onze (buren en ons, staat op de scheiding) lindeboom is aan het sterven sinds 2 jaar.. ongeveer 32 jaar oud. Momenteel heeft die nog bladeren aangemaakt deze lente, maar ze zijn heel klein en dor. Zien er niet gezond uit. Is sinds 2 zomers geleden begonnen.. er is niks veranderd qua omgeving.

Is daar nog iets aan te doen? Een "boomdokter" ofzo? Feit is dat die boom ons zalig veel schaduw en privacy geeft op het terras in de zomer.. en zo een boom van 32 jaar oud vervang je natuurlijk niet op 123.. tenzij we er een smák geld tegenaan zouden gooien.

Iemand tips?

Zal in de week ook eens foto's posten van hoe jij er nu uitziet tov Google streetview enkele jaren geleden.. 't is om te janken.

50% verharding is toch geen regel? Het is maximaal 80m2 ofzo, ongeacht de grootte van je perceel.

Dat terzijde, ik heb mij door de gemeente ambtenaar laten vertellen dat verharding die noodzakelijk is, dus verharding voor je auto tot bij je poort te krijgen of verharding voor een pad van de straat tot aan je voordeur, niet zou meetellen in die 80m2.

Bij ons en vele andere is het max 50% verharden

Nee, zeker niet. Vorig jaar was dat een mooie plant met hoge bloemen. Dit is het eerste jaar dat wij er wonen dus geen idee van verzorging,

Ik versta dus dat dit oké is. Hopelijk niet te kort..
De hortensia Annabelle planten hebben ondertussen een enorme scheut gekregen en zijn echt struiken quasi met felgroene bladeren. Enkel zie ik nog geen enkele bloemknop. Is dat normaal en komt dat ergens deze maand dan oid?

Dat is natuurlijk ook een snelle oplossing.
Ik stel het eens voor thuis :)
Boomschors geeft wel vuiligheid aangezien dat makkelijk aan je schoenen blijft kleven met nat weer. Naar de voordeur zou ik dat dus niet gebruiken. Wij hebben een tuinpad van boomschors, maar vooraan zouden wij daar nooit voor kiezen. Bezoek neemt dan al die vuiligheid mee naar binnen. Perzikpitten zijn dan een betere keuze volgens mij.

VOilà

Die liggen hier dus al jaren zo. En daar rijd ik zonder problemen met een kruiwagen , een hogedrukreiniger of een grasmachine over. Of de fiets.
Heb je dan iets van afboording aangebracht? Anders deint dat pad toch geleidelijk aan uit, en kan je schors blijven bijvoeren...

Heb je dan iets van afboording aangebracht? Anders deint dat pad toch geleidelijk aan uit, en kan je schors blijven bijvoeren...
Kasseien aan de kanten, gewoon in de grond gelegd. Zo zag dat tweede paadje er 10 jaar geleden uit. Die kassei zit nu verborgen onder de taxushaag
p1899927660-4.jpg

Iemand enig idee waar ik een tuinfrees kan huren omgeving Zwevegem? Geen boels ofzo gwn kleine onderneming of iemand die ze voor uurtje wil lenen is voor strook van 20m²

Iemand enig idee waar ik een tuinfrees kan huren omgeving Zwevegem? Geen boels ofzo gwn kleine onderneming of iemand die ze voor uurtje wil lenen is voor strook van 20m²
20m²? Daar zou ik zelfs niet de moeite voor doen om een frees te gaan halen. Leen een woelvork bij iemand, dat is op 1-2 uurtjes geklaard.

Wat bedoel je met vele anderen? In je gemeente? Want op de site van omgevingsloketvlaanderen vind ik die 50% regel niet terug.
Wijkvoorschriften hier spreken van 60% groen in voortuin.
Maar velen houden er zich uiteraard niet aan

Voor de rest is het afhankelijk of je open of HOB bebouwing hebt

Kijk maar eens op de site van het omgevingsloket. Die regel geldt voor de voortuin, maximale verharding in de achter- en zijtuin gecombineerd betreft 80m2 onvergund, en een maximum tot 120m2 vergund.

Is wel redelijk harde grond met steentjes in, heb het gras doodgesproeid dus staat nog rost gras op ook
Dus je wilt iemand zijn frees gebruiken om daar grond met steentjes in te frezen? Je beseft toch dat je dan die freesmessen gaat doen slijten of beschadigen, afhankelijk van de grootte van die steentjes?

Na 3 jaar heb ik de tuin hier ook eindelijk afgewerkt. Ik ben niet zo creatief dus ik val altijd terug op wat ik ken. Voortuintje met een es, een paar hortensia's, wat lavendel en lonicera om op te vullen. Naast het huis een aantal sierperen en maagdenpalm als bodembedekker. Achtertuin is vooral gras met nog wat hortensias en lavendel naast het terras.

Dus je wilt iemand zijn frees gebruiken om daar grond met steentjes in te frezen? Je beseft toch dat je dan die freesmessen gaat doen slijten of beschadigen, afhankelijk van de grootte van die steentjes?
Yep, er zijn freezen die de steentjes ook malen, heb al opgezocht hoor en staat duidelijk in de beschrijving en voor hetzelfde geld kom ik bijna geen steentjes tegen met ze net rond de 20cm of beetje lager zitten... heb vorig jaar 28leibomen gezet en moest 80cm diep en bovenste laag was vooral harde aarde dus

Terug
Bovenaan