Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Na 3 jaar heb ik de tuin hier ook eindelijk afgewerkt. Ik ben niet zo creatief dus ik val altijd terug op wat ik ken. Voortuintje met een es, een paar hortensia's, wat lavendel en lonicera om op te vullen. Naast het huis een aantal sierperen en maagdenpalm als bodembedekker. Achtertuin is vooral gras met nog wat hortensias en lavendel naast het terras.
Klinkt heel vergelijkbaar met onze tuin. En krijg regelmatig spontaan complimenten over onze tuin, dus blijkbaar zijn er nog veel mensen die zo'n klassieke tuin appreciëren. ;)

De hortensia Annabelle planten hebben ondertussen een enorme scheut gekregen en zijn echt struiken quasi met felgroene bladeren. Enkel zie ik nog geen enkele bloemknop. Is dat normaal en komt dat ergens deze maand dan oid?

Hier heeft de "pink anabelle" al bloemknoppen. 🧐

Yep, er zijn freezen die de steentjes ook malen, heb al opgezocht hoor en staat duidelijk in de beschrijving en voor hetzelfde geld kom ik bijna geen steentjes tegen met ze net rond de 20cm of beetje lager zitten... heb vorig jaar 28leibomen gezet en moest 80cm diep en bovenste laag was vooral harde aarde dus
Ik heb hier 30m² gazon die ik een paar jaar geleden met een spade tot 30cm diep heb opgespit en verrijkt met compost. Daar lagen worteldoek en steentjes op en die grond was ook goed verdicht en zat vol met puin. Langer dan een dagje werk was dat niet hoor. Voor die oppervlakte zou ik ook eerder manueel werken...

Om 16h30 kwam er hier vandaag een vrouw binnengewandeld om mijn tuin te bezoeken. Vrienden van haar hadden in de vroege namiddag de tuin hadden bezocht en hadden aangegeven dat het echt de moeite was om even te komen kijken. Schoner compliment kunt ge toch niet krijgen😍.

Groeit een beukenhaag nog door in de hoogte als de top er eens is afgesnoeid?

Kheb 3j geleden de haagplantjes gezet in een stukje van de voortuin, begint mooi toe te groeien maar heb in de lente de bovenkant gesnoeid. Haag is nu +- 1m20. Kan die nog doorgroeien tot pakweg 1m80, of groeit een haag niet meer in de hoogte als die éénmaal 'getopt' is?

Kheb 3j geleden de haagplantjes gezet in een stukje van de voortuin, begint mooi toe te groeien maar heb in de lente de bovenkant gesnoeid. Haag is nu +- 1m20. Kan die nog doorgroeien tot pakweg 1m80, of groeit een haag niet meer in de hoogte als die éénmaal 'getopt' is?
neen, die kan je gewoon opnieuw verder in de hoogte laten groeien. Je blijft gewoon altijd de zelfde vorm snoeien. Komt goed hoor. PLanten willen altijd naar boven groeien, gaan pas in de breedte groeien als we ze daar toe aanzetten (en dat doen we door te snoeien)

Mij hebben ze zelfs altijd gezegd om vroeg te toppen zodat ze goed dicht groeien...

Mij hebben ze zelfs altijd gezegd om vroeg te toppen zodat ze goed dicht groeien...
Ik top onze jonge beukplantjes hier bewust niet om ze snel op hoogte te laten komen en omdat we het mooier vinden om 1 rechte hoofdstam te hebben. Ik snoei enkel de zijkanten en moet zeggen dat ze zo ook snel dichtgroeien. Bovenaan toppen is niet nodig om ze dicht te laten groeien, maar zal het wel versnellen (en in de hoogte groeien vertragen).

Eindelijk de gazon eens afgedaan, ook in het wilde stuk. De wikke begon steeds meer de overhand te nemen. Het stukje met ratelaar uiteraard laten staan alsook een stukje met prachtige margrieten. Achteraan helaas minder succes, krijg precies iets te weinig zon en gras neem dat iets te veel de overhand, misschien moet ik daar wat waardeplaten zetten ipv inzaaien met mix.

Het hoopje dat gras is een poging tot hooien!

20230604-201950.jpg

@BearPils die ken ik zeker, zéér goed kanaal. Heb z'n boek hier zelfs liggen :D

Eindelijk de gazon eens afgedaan, ook in het wilde stuk. De wikke begon steeds meer de overhand te nemen. Het stukje met ratelaar uiteraard laten staan alsook een stukje met prachtige margrieten. Achteraan helaas minder succes, krijg precies iets te weinig zon en gras neem dat iets te veel de overhand, misschien moet ik daar wat waardeplaten zetten ipv inzaaien met mix.

Het hoopje dat gras is een poging tot hooien!

20230604-201950.jpg

@BearPils die ken ik zeker, zéér goed kanaal. Heb z'n boek hier zelfs liggen :D
Je hebt dan wel heel veel gras ineens kort gezet?
Ik probeer echt wel gefaseerd te maaien, om rupsen van grasmotten en zandoogjes een beetje te ontzien
In dat schaduwstuk kan je ook andere planten zetten, koninginnenkruid bvb

Je hebt dan wel heel veel gras ineens kort gezet?
Ik probeer echt wel gefaseerd te maaien, om rupsen van grasmotten en zandoogjes een beetje te ontzien
In dat schaduwstuk kan je ook andere planten zetten, koninginnenkruid bvb

Het stuk dat gemaaid is, wordt ook door de kinderen gebruikt om te spelen dus dat moet wel wat korter zijn. Nu de foto is een ultra-wide dus het bedriegt wel een beetje, de verhouding gazon vs het stuk dat overbleven is, is redelijk in balans.

in het verleden stond er veel judaspenning maar die is volgens mij overwoekerd door het gras.

Het stuk dat gemaaid is, wordt ook door de kinderen gebruikt om te spelen dus dat moet wel wat korter zijn. Nu de foto is een ultra-wide dus het bedriegt wel een beetje, de verhouding gazon vs het stuk dat overbleven is, is redelijk in balans.

in het verleden stond er veel judaspenning maar die is volgens mij overwoekerd door het gras.
Judaspenning is een tweejarige (indien je over Lunaria annua spreekt toch), die heeft geen kans tegen gras, Lunaria rediviva zou het dan misschien iets beter doen.

Judaspenning is een tweejarige (indien je over Lunaria annua spreekt toch), die heeft geen kans tegen gras, Lunaria rediviva zou het dan misschien iets beter doen.

Ik vind het niet makkelijk om een wilde bloemen border aan te maken vertrekkende van een bestaande gazon, vorig jaar heb ik een stuk "kapot gemaaid" met een verticuteermachine en dan ingezaaid met matig succes. Veel van die mixen bestaan natuurlijk voor een groot deel uit eenjarigen en tweejarigen. Vaak prober ik wel een handje te helpen door zaad te oogsten en zelf wat te verdelen.

Met plug planten is het misschien makkelijker maar je moet ze vinden en tegelijk ook het gras in toom houden.

Heb hier vorig jaar russische smeerwortel gezet om gier te kunnen maken voor mijn moestuin, wat een heerlijke plant :love: zit echt bomvol bijen en hommels en ik vind ze persoonlijk ook wel mooi.
Gaat hopelijk het gat overbruggen tot alles in de border wat begint te bloeien, want die is echt rijkelijk laat in gang geschoten qua groei door de koude.

Heb hier vorig jaar russische smeerwortel gezet om gier te kunnen maken voor mijn moestuin, wat een heerlijke plant :love: zit echt bomvol bijen en hommels en ik vind ze persoonlijk ook wel mooi.
Gaat hopelijk het gat overbruggen tot alles in de border wat begint te bloeien, want die is echt rijkelijk laat in gang geschoten qua groei door de koude.
Heb die ook op wat plaatsen gezet, rond bomen/struiken. Trekt hier ongeloofelijk goed hommels aan. Ik vind de blauwe smeerwortel wel mooier, maar die zou heel mijn tuin koloniseren.

Overigens is mijn grootste hommelmagneet (ik zie eigenlijk weinig honingbijen) momenteel de zwarte framboos. Vorig jaar met de droogte waren die planten er bijna aan, met verdroogd fruit, maar dit jaar hebben die echt een serieus goed jaar. Of toch, als we niet terug vertrokken zijn voor weken droogte.

Laatst bewerkt:
Heb die ook op wat plaatsen gezet, rond bomen/struiken. Trekt hier ongeloofelijk goed hommels aan. Ik vind de blauwe smeerwortel wel mooier, maar die zou heel mijn tuin koloniseren.

Overigens is mijn grootste hommelmagneet (ik zie eigenlijk weinig honingbijen) momenteel de zwarte framboos. Vorig jaar met de droogte waren die planten er bijna aan, met verdroogd fruit, maar dit jaar hebben die echt een serieus goed jaar. Of toch, als we niet terug vertrokken zijn voor weken droogte.
Het legt in ieder geval terug aan om weer (erg) droog te gaan worden.

Het legt in ieder geval terug aan om weer (erg) droog te gaan worden.
Ja, erg hoopgevend is het niet eerlijk gezeg, al zijn het maar een paar droge (en warme) weken natuurlijk. Het natte voorjaar is wel een wereld van verschil voor de tuin, alles staat veel groener, en groeit veel meer, dan vorig jaar. Nu een kurkdroge zomer zou wel eens heel schadelijk kunnen zijn voor een hoop van mijn planten wel.

Ik heb trouwens gisteren voor de eerste keer de waterput aangesproken. Groot was mijn verbazing toen even later ik daar een meikever in zag verdrinken, al jaren niet gezien en nu weet er eentje praktisch zelfmoord te plegen enkele minuten nadat ik die put openleg.

Terug
Bovenaan