Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Zijn er goeie websites om inspiratie op te doen over verschillende tuinstijlen? Er is natuurlijk pinterest, maar daar ga je nogal snel een trechter in die smaller en smaller wordt.
Misschien eens de website van velt raadplegen over de opentuindagen volgend weekend en kijken welke tuinen te bezichtigen zijn in uw buurt. Zo hoop ik volgend weekend de tijd te vinden om eens in @ugar zijn hof te gaan snuisteren.

Misschien eens de website van velt raadplegen over de opentuindagen volgend weekend en kijken welke tuinen te bezichtigen zijn in uw buurt. Zo hoop ik volgend weekend de tijd te vinden om eens in @ugar zijn hof te gaan snuisteren.
Ge zijt in ieder geval van harte welkom.
De tuin heeft er trouwens nog nooit zo goed bijgelegen als dit jaar.

Praktische vraag, ik heb een klein boompje (moerbei), waar ik wat takken van heb moeten snoeien wegens ziekte.

Ervan uitgaande dat de gezonde takken gezond blijven, ziet die er nu uit als een soort F, dus langs één kant twee grote zijtakken, en voor de rest (aan de anderen kant bv.) enkele kleinere takjes die lager vertrekken dan die grote zijtakken. Mag ik ervan uitgaan dat deze zichzelf gaat uitbalanceren, of moet ik zelf nog deze winter die terug wat "vormen"?

Praktische vraag, ik heb een klein boompje (moerbei), waar ik wat takken van heb moeten snoeien wegens ziekte.

Ervan uitgaande dat de gezonde takken gezond blijven, ziet die er nu uit als een soort F, dus langs één kant twee grote zijtakken, en voor de rest (aan de anderen kant bv.) enkele kleinere takjes die lager vertrekken dan die grote zijtakken. Mag ik ervan uitgaan dat deze zichzelf gaat uitbalanceren, of moet ik zelf nog deze winter die terug wat "vormen"?
Gewoon afwachten en pas nadat alles wat gegroeid is bijsnoeien

De achterkant van onze tuin is afgebakend met een klein muurtje (1 meter hoog ongeveer) dat niet van ons is. Het geeft zo wel een open zicht naar het groen van de achterliggende percelen, maar dat muurtje is echt oud en spuuglelijk. Ik ben op zoek naar een struiksoort die laag blijft (onderhoudsvriendelijk dus ook :p), zodat we ons zicht kunnen behouden of een klimplant misschien die niet te hoog moet worden (via een houten constructie, zodat het de muur niet nodig heeft).

Iemand ideeën?

Als ik te onduidelijk ben, wil ik gerust wel wat foto's trekken :)

De achterkant van onze tuin is afgebakend met een klein muurtje (1 meter hoog ongeveer) dat niet van ons is. Het geeft zo wel een open zicht naar het groen van de achterliggende percelen, maar dat muurtje is echt oud en spuuglelijk. Ik ben op zoek naar een struiksoort die laag blijft (onderhoudsvriendelijk dus ook :p), zodat we ons zicht kunnen behouden of een klimplant misschien die niet te hoog moet worden (via een houten constructie, zodat het de muur niet nodig heeft).

Iemand ideeën?

Als ik te onduidelijk ben, wil ik gerust wel wat foto's trekken :)
Ik zou vooral willen weten waar de zon staat😎. Indien dat muurtje de hele dag in volle zon baadt, zou ik denken aan Salvia officinalis, Phlomis fruticosa of Hypericum “Hidcote”. Drie planten die perfect de bodem bedekken. In halfschaduw (4-5 u zon per dag) lukt die Hypericum ook nog wel. Zijn drie planten die wintergroen zijn en waar je nooit gaat moeten naar uitkijken.
Ook mogelijk bij weinig zonlicht : Viburnum davidii, wordt 1.2 m hoog volgens mij

Dat muurtje staat heel de dag in de zon :D De Salie is een interessanten... paars is zo een kleur dat mijn vriendin ook wel kan smaken :)

wij willen in onze voortuin een extra pad aanleggen van de voordeur naar de stoep.
Nu is er enkel 1 van de voordeur naar de oprit die aan de andere kant ligt.
Ik vrees echter dat we dan boven de maximum van 50% verhard gaan zitten.
Zijn er alternatieve waar we vlot met een kinderwagen over kunnen?

wij willen in onze voortuin een extra pad aanleggen van de voordeur naar de stoep.
Afhankelijk van de grootte van de wielen moeten grasdallen toch lukken? Allez ik zie dat op voetgangerswegen, wel nog niet zelf geprobeerd.

Deze week eens het uitgebreide tuinplan vastnemen om te zien waar we best mee kunnen beginnen. We hebben onder andere ca. 14 meter terraskant dat op ca. 30 cm boven onze gazon komt (terras komt eigenlijk op hetzelfde niveau als onze living en onze tuin helt wat af). Dat zou ik bijvoorbeeld graag willen afboorden met mugwerende planten zoals o.a. lavendel of citroengras. Mijn oog viel op een ecoborder om dat te doen. Ik weet alleen niet of de iet of wat verzuurde Kempense grond die planten goed kan doen verdijen of dat ik het moet verrijken met iets anders. Lavendel heeft kalk nodig, niet?

Perzikstenen? Is alternatief voor boomschors, maar vergelijkbaar met grind qua begaanbaarheid denk ik.

Je hebt tegenwoordig ook kunststof grastegels die zijn wat fijner dan de klassieke grasdal. Je kan die ook let grind vullen als je geen gras wil.

gewone houtschors is perfect beloopbaar. Duurt enkele weken eer dat zich heeft gezet, maar daarna is dat perfect. Ik heb meerdere tuinpaden uit houtschors liggen die er al bijna 15 jaar liggen... moet alleen af en toe wat schors toevoegen

gewone houtschors is perfect beloopbaar. Duurt enkele weken eer dat zich heeft gezet, maar daarna is dat perfect. Ik heb meerdere tuinpaden uit houtschors liggen die er al bijna 15 jaar liggen... moet alleen af en toe wat schors toevoegen
Dat is natuurlijk ook een snelle oplossing.
Ik stel het eens voor thuis :)

VOilà
p1749294038-5.jpg

p1658966211-5.jpg

Die liggen hier dus al jaren zo. En daar rijd ik zonder problemen met een kruiwagen , een hogedrukreiniger of een grasmachine over. Of de fiets.

Die liggen hier dus al jaren zo. En daar rijd ik zonder problemen met een kruiwagen , een hogedrukreiniger of een grasmachine over. Of de fiets.

Ik ga er van uit dat je eerst eventuele gazon verwijderd hebt?

Ben al paar jaar aan het uitkijken voor een tuinpad aan te leggen maar ik vind de moed niet om de gazon er voor te verwijderen, wat een labeur is dat toch altijd.

Terug
Bovenaan