Trump kondigt tariffs aan en start handelsoorlog

Toch eens nieuwsgierig of bedrijven etc. die tarieven gaan proberen terug te vorderen - en aangezien lagere rechtbanken in de zak van Trump zitten kan en zal dat animo worden.
Is reeds volop onderweg, blijkbaar hebben duizenden bedrijven die rechtszaken reeds gestart met de, correct gebleken, verwachting dat SCOTUS de tarieven ging buiten kegelen, en de belofte dat wanneer de tarieven niet legaal zouden zijn, refunds zouden betaald worden.
Costco onder andere, als derde grootste retailer in Amerika (achter Walmart en Amazon) geen kleine speler!

Laatst bewerkt:
Is reeds volop onderweg, blijkbaar hebben duizenden bedrijven die rechtszaken reeds gestart met de, correcht gebleken, verwachting dat SCOTUS de tarieven ging buiten kegelen, en de belofte dat wanneer de tarieven niet legaal zouden zijn, refunds zouden betaald worden.
Costco onder andere, als derde grootste retailer in Amerika (achter Walmart en Amazon) geen kleine speler!

Beste is deze:

"It would be a complete mess, and almost impossible for our Country to pay," Trump said. "Anybody who says that it can be quickly and easily done would be making a false, inaccurate, or totally misunderstood answer to this very large and complex question."

Wie heeft voor de rotzooi gezorgd...

Een puur hypothetische vraag: wat als Trump en zijn administratie nu gewoon de uitspraken van rechters (federaal-hooggerechtshof...) negeren en hun tarieven blijven innen? Wat als de bedrijven hun rechtzaken winnen, terugbetalingen moeten krijgen, maar Trump ze weigert te betalen?

Een puur hypothetische vraag: wat als Trump en zijn administratie nu gewoon de uitspraken van rechters (federaal-hooggerechtshof...) negeren en hun tarieven blijven innen? Wat als de bedrijven hun rechtzaken winnen, terugbetalingen moeten krijgen, maar Trump ze weigert te betalen?
Het belangrijkste: als een president gewoon rechterlijke uitspraken naast zich neerlegt, dan functioneert de VS in de praktijk niet meer als rechtsstaat. Op korte termijn creëer je gewoon een schuld tegenover bedrijven die hun zaak winnen. Het ministerie van Financiën komt dan onder druk te staan, en het Congres kan via budget of politieke druk proberen afdwingen dat die uitspraken gevolgd worden.

Op langere termijn: kredietwaardigheid, investeringszekerheid, vertrouwen in de VS als stabiel juridisch systeem… Dat zijn fundamenten van hun economie. Als dat vertrouwen wegvalt, zijn de gevolgen veel groter dan alleen die tarieven.

Wel, ik stel me de vraag omdat een tijdje terug een federale rechter beslist had dat iemand niet uit de VS mocht gezet worden, en toch werd die persoon op het vliegtuig geplaatst en buiten gezet. Dat leek precies zonder gevolg...

Ik vind wel grappig dat hij zegt dat het Hooggerechtshof hem meer macht heeft gegeven dan hij voordien al had. Maar hij had die macht al, hij (en zijn kabinet) was er gewoon niet van op de hoogte.
Hij geeft gewoon, weeral, zijn eigen incompetentie aan.

Allez die 10 of 15% zou zelfs al niet wettelijk zijn. Aangezien er een balance of payments verschil zou moeten zijn. Niet omdat er te veel verkocht zou worden aan Amerika door andere landen. Dus de negatieve balans in handel. Dat zou er niet onder vallen om dit voor 150 dagen te kunnen inzetten.

En ondertussen wapens de rest van de wereld zich tegen de onvoorspelbaarheid van USA. Ik zou op dit moment echt geen bedrijf willen zijn in USA die van de export moet leven.

We zijn een jaar verder en NOG lees ik sociale media berichten van amerikanen die geloven dat het land van herkomst de tarieven betalen.

Maga gelovers zijn echt een cult daar valt echt niet mee te praten. Ook al leg je het 100x uit nog geloven ze u niet.

Ik hoop dat de EU rustig gaat afwachten tot de nieuwe 15% ook weer onwettig verklaard gaat worden. Het was toch duidelijk sinds het begin van deze fars dat het allemaal een rookgordijn was.

Wat wel heel duidelijk is, dat bedrijven het geld dat geïnd is niet meer zullen terug zien (of het zal jaren duren).

We zijn een jaar verder en NOG lees ik sociale media berichten van amerikanen die geloven dat het land van herkomst de tarieven betalen.

Maga gelovers zijn echt een cult daar valt echt niet mee te praten. Ook al leg je het 100x uit nog geloven ze u niet.

Ik hoop dat de EU rustig gaat afwachten tot de nieuwe 15% ook weer onwettig verklaard gaat worden. Het was toch duidelijk sinds het begin van deze fars dat het allemaal een rookgordijn was.

Wat wel heel duidelijk is, dat bedrijven het geld dat geïnd is niet meer zullen terug zien (of het zal jaren duren).
Ook een stukje te relativeren, want een hoop van die sociale mediabagger (zeker in dat spectrum) is gewoon niet echt. De hoeveelheid bots is echt ongelooflijk.

No worries. TACO Saturday delivered again.

De 15% was maar een mopje. Het blijft bij 10%.

Sinds dinsdag hanteren de VS een wereldwijd importtarief van 10 procent, ondanks een eerdere aankondiging van 15 procent. Het Witte Huis geeft aan dat er nog aan de verhoging wordt gewerkt, maar gaf geen specifieke tijdlijn.

Zal samen geimplementeerd worden met de 100% tax op non-Hollywood films vermoedelijk. Of samen met de 500bln Stargate investering. Of zoiets. :laugh:

No worries. TACO Saturday delivered again.

De 15% was maar een mopje. Het blijft bij 10%.

Sinds dinsdag hanteren de VS een wereldwijd importtarief van 10 procent, ondanks een eerdere aankondiging van 15 procent. Het Witte Huis geeft aan dat er nog aan de verhoging wordt gewerkt, maar gaf geen specifieke tijdlijn.

Zal samen geimplementeerd worden met de 100% tax op non-Hollywood films vermoedelijk. Of samen met de 500bln Stargate investering. Of zoiets. :laugh:
Nog ruimte laten om een deal te kunnen sluiten, he. Als de wereld niet luistert gaat het naar 15%!

Terug
Bovenaan