Totaal niet duidelijk uiteraard of er werkelijk een aankoop commitment instaat voor een bepaald bedrag aan militair materiaal, laten we hopen dat dat er geen bedragen staan geformuleerd, en dat de EU desnoods een paar pyrusaankoopje kan doen om de schijn hoog te houden.
Zulke strategie moeten ze uiteraard niet publiekelijk communiceren met de wereld,
maar ik mag hopen dat het merendeel van defensie investeringen niet naar de LM of Raytheons van deze wereld gaan, maar Europese bedrijven anders zou het echt weer 0 lange termijn denken omvatten.
Then again de recente reactie van Francken op FCAS Gen 6 doet al weinig goeds beloven, ugh
Voor de rest ja, beetje broek af gevoel voor EU, maar ze hebben ook geen keuze eigenlijk, EU is China niet, dat al 2 decades volledige A to Z supply chains in handen hebben voor een shitload producten, van raw materials tot volledig afgewerkte producten. Inelastisch of elastisch, onafhankelijk, je poot geen ganse Chinese supply chain met lage loonkosten neer in een paar maand/jaar ergens anders, laat staan on-shoren.
Voor inelastische producten zou ik als EU producent toch proberen de kat uit de boom te kijken en logischerwijs de consument de tariffs laten eten.
Elastische producten tjah, gezien de weinig concurrentiële EU loonkost, kan ik me inbeelden dat de economische impact zich toch aanzienlijk gaat laten gevoelen. Ontslagen lijken me onafwendbaar in bepaalde sectoren. Ik noem maar wat, pharma, voedselbereidingen (bloem, starch derivaten), aardappelen, zeep, detergenten, etc. allemaal zwaar onderhevig aan substitutie.
Als de EU markt bovendien nog eens zou afstappen van NTB zoals voedselveiligheid thresholds, af te wachten hoe heet of moeten we zeggen koud de soep gegeten wordt, en onze markt zou worden overspoelt met kip en vlees van ginder, is het hek helemaal van de dam.
Gemiddelde boer heeft het al niet makkelijk met strenge EU regelgeving, bijna zeker moest er worden afgestapt worden van NTB dan staat (west) europa binnen kortste keren op zijn kop met betogingen en misschien erger. Strenge wetgeving opleggen voor eigen boeren en dan tegelijk de poort openzetten voor producten waar ze het minder nauw nemen, komt niet goed