Trump kondigt tariffs aan en start handelsoorlog

Sowieso wil Trump gewoon wat druk zetten om een nog iets betere deal uit de brand te slepen. Binnen twee weken: a beautiful deal and only 10%! En iedereen zal blij zijn.

Wat een circus.
Trump blijft een showman, iemand dat jarenlang entertainment maakte op TV. Van zijn kant zal er wel wat theater inzitten maar zo doe je toch niet aan diplomatie.

Als Amerikaanse bedrijven naar de EU uitvoeren, laat ons zeggen naar ons land, wat is dan de totale landed cost uitgedrukt in het percentage dat bovenop de uitgevoerde waarde komt?

Zou het al niet meer zijn dan 30%, wetende dat alleen al de BTW (wat onderdeel is van de landed cost) oploopt tot 21%? Dat relativeert de zet van de VS natuurlijk wel (en verzwakt het argument van de EU om nog meer te gaan verhogen). Jammer dat zo'n zaken niet vermeld/uitgezocht worden in de nogal eenzijdige berichtgeving inzake aan deze kant van de oceaan.

Wanneer het om containers gaat, naargelang de route en het moment een 2000-6000 euro vracht voor een container + nog eens een 250-400 euro havenkosten op origine en bestemming.

BTW is geen onderdeel van de landed kost. Invoerrechten wel.

Trump blijft een showman, iemand dat jarenlang entertainment maakte op TV. Van zijn kant zal er wel wat theater inzitten maar zo doe je toch niet aan diplomatie.

Tuurlijk niet, maar wat hadden we verwacht als je iemand met de intelligentie van een aardappel tot president verkiest... Het is eigenlijk best een schande voor het statige Amerikaans presidentschap dat deze man tot 2x toe president is kunnen worden.

Hij wil nu zelfs het amerikaans staatsburgerschap afnemen van een criticus, tot zover freedom of speech.

Ik word nu niet echt warm van chloorbehandeld vlees.
Je ziet mij nu toch ook niet even een bodempje javel uitgieten om daar mijne steak en mijne hamburger door te halen? Onafhankelijk of het niet echt ongezond is. Mij lijkt het nog altijd beter om ervoor te zorgen dat je dat chloorbadje niet nodig hebt dan al het vlees er maar gewoon door te halen omdat je te mottig bent om uw controles deftig te doen waardoor je zonder die behandeling kan.
Akkoord zoals jij het beschrijft maar ik hoop toch dat dit op een andere manier gebeurt .
Hier spoelen ze toch ook groenten , fruit en wat meer in een waterbak waar chemicaliën aan toegevoegd zijn (waaronder misschien chloor of in een andere vorm , soit als ge dat programma how is it made moogt geloven . ;) )

Akkoord zoals jij het beschrijft maar ik hoop toch dat dit op een andere manier gebeurt .
Hier spoelen ze toch ook groenten , fruit en wat meer in een waterbak waar chemicaliën aan toegevoegd zijn (waaronder misschien chloor of in een andere vorm , soit als ge dat programma how is it made moogt geloven . ;) )
"How it's made" is Canadees, dus in hoeverre dat dat representatief is voor "hier"...

"How it's made" is Canadees, dus in hoeverre dat dat representatief is voor "hier"...
Ja maar die maken wel verschillende items over internationale producten en hoe ze daar gemaakt worden en dan niet alleen super auto’s of dergelijke . ;)
(Bv over die worst die ze bij VW maken ….wat is daar Canadees aan ? )

Het principe is van toepassing. Natuurlijk is dat geen pure javel. In de tekst hierboven vergelijken ze het met een bad te nemen in een zwembad, waarbij de concentratie van de javel erin 40 tot 100 maal hoger ligt in dat chloorbad dan in het zwembad.
Men claimt hier dan dat het toch niet erg is, wij zwemmen toch ook gewoon in het zwembad. Maar ik ga mijn eten ook niet in een zwembad doppen voor 20 minuten om het even te ontsmetten.

Ik heb nog altijd liever dat ze inzetten op maatregelen bij de boeren etc zodanig dat je geen nood hebt aan dat chloorbad. Of dat dat chloorbad vb enkel een uitzondering is, dan dat je het defacto toepast.

Maar ik heb nu eenmaal liever dat men zorgde dat men die chemicaliën niet nodig had of gebruikte dan ze wel toe te staan of te gebruiken. Als Amerikanen dat willen, dan doen ze maar.
Maar voor mij hoeft het niet.

In nederland is gebruik van chloor voor het wassen van voeding verboden en naar wat ik terug vind gebruikt men het ook niet in belgie. Wel wordt het gebruikt in frankrijk, spanje en het verenigd koninkrijk

Je gaat mij niet verkopen dat je enige kennis nodig hebt om in de EU commissie te zitten.

De EU was al gewaarschuwd van de tarief verhogingen bij liberation day. Daarna is hij begonnen met zijn TACO tactieken en was het terug verlaagd.

Moet ik nu geloven dat in die 90 dagen niemand in de EU commissie heeft voorgesteld om toch tegenmaatregelen voor te bereiden????

China heeft aan iedereen laten zien hoe het juist WEL moet maar de EU is een stelletje lamzakken die gewoon is blijven kijken zonder te handelen. Wie had gedacht dat 2025 het jaar zou zijn dat zou laten blijken hoe slim China echt is.

Brazilië die meer invoert dan uitvoert heeft een 50% tarief gekregen omdat trump het niet fijn vind dat Bolsonaro oneerlijk word behandeld. De EU moet dringend eens wakker worden en inzien dat ze met iemand aan het onderhandelen zijn die niet weet hoe hij een land moet runnen.

Bende zakkenvullers zijn het

Edit crew: ongewenst stuk verwijderd

Je gaat mij niet verkopen dat je enige kennis nodig hebt om in de EU commissie te zitten.

De EU was al gewaarschuwd van de tarief verhogingen bij liberation day. Daarna is hij begonnen met zijn TACO tactieken en was het terug verlaagd.

Moet ik nu geloven dat in die 90 dagen niemand in de EU commissie heeft voorgesteld om toch tegenmaatregelen voor te bereiden????

China heeft aan iedereen laten zien hoe het juist WEL moet maar de EU is een stelletje lamzakken die gewoon is blijven kijken zonder te handelen. Wie had gedacht dat 2025 het jaar zou zijn dat zou laten blijken hoe slim China echt is.

Brazilië die meer invoert dan uitvoert heeft een 50% tarief gekregen omdat trump het niet fijn vind dat Bolsonaro oneerlijk word behandeld. De EU moet dringend eens wakker worden en inzien dat ze met iemand aan het onderhandelen zijn die niet weet hoe hij een land moet runnen.

Bende zakkenvullers zijn het
Dit is je reinste nonsens.

Maar waarom zou je nu al de tegenmaatregelen activeren indien je nog hoopt dat je eruit geraakt tegen 1 augustus. Aangezien de tarieven pas ingaan die hoger is als de huidige 10% vanaf 1 augustus.

Trump heeft al laten zien dat hij bereid is om ook van zijn kant als wij tegenmaatregelen zouden stellen, ook tegenmaatregelen te heffen.
Het lijkt mij dan voorlopig nog altijd een goed idee om te zien om eruit te komen via onderhandelingen. En indien dat niet lukt effectief die tegenmaatregelen te gebruiken die ze aan het voorbereiden zijn.

En neen dat wil niet zeggen dat we ons daarom moeten laten rollen. Maar we kunnen pas zeggen dat het zakkenvullers zijn indien we ons hebben laten rollen.
En misschien moeten we ons wel een beetje laten rollen zolang we onder de short zitten van moeder Amerika. Dus voordat we echt kunnen reageren als China hebben we iets meer nodig. Of dat gezaag van tijdens Corona of de energiecrisis is klein bier daarmee vergeleken...

Wat niet wil zeggen dat ik niet voor een reactie ben zoals China. Maar enkel als we het niet via diplomatie kunnen uitwerken. En daar is nu nog tijd voor.

Daarnaast heeft Van der Leyen al letterlijk gezegd dat tegenmaatregelen van toepassing zullen zijn als dat nodig is. En dat ze die nu al hebben voorbereid...maar kiezen om nog niet te activeren, zoals ook Trump heeft gekozen om nog extra uitstel te geven tot 1 augustus om een andere deal te bewerkstelligen.

Edit crew: quote aangepast

Dit is je reinste nonsens.

Maar waarom zou je nu al de tegenmaatregelen activeren indien je nog hoopt dat je eruit geraakt tegen 1 augustus. Aangezien de tarieven pas ingaan die hoger is als de huidige 10% vanaf 1 augustus.

Trump heeft al laten zien dat hij bereid is om ook van zijn kant als wij tegenmaatregelen zouden stellen, ook tegenmaatregelen te heffen.
Het lijkt mij dan voorlopig nog altijd een goed idee om te zien om eruit te komen via onderhandelingen. En indien dat niet lukt effectief die tegenmaatregelen te gebruiken die ze aan het voorbereiden zijn.

En neen dat wil niet zeggen dat we ons daarom moeten laten rollen. Maar we kunnen pas zeggen dat het zakkenvullers zijn indien we ons hebben laten rollen.
En misschien moeten we ons wel een beetje laten rollen zolang we onder de short zitten van moeder Amerika. Dus voordat we echt kunnen reageren als China hebben we iets meer nodig. Of dat gezaag van tijdens Corona of de energiecrisis is klein bier daarmee vergeleken...

Wat niet wil zeggen dat ik niet voor een reactie ben zoals China. Maar enkel als we het niet via diplomatie kunnen uitwerken. En daar is nu nog tijd voor.

Daarnaast heeft Van der Leyen al letterlijk gezegd dat tegenmaatregelen van toepassing zullen zijn als dat nodig is. En dat ze die nu al hebben voorbereid...maar kiezen om nog niet te activeren, zoals ook Trump heeft gekozen om nog extra uitstel te geven tot 1 augustus om een andere deal te bewerkstelligen.

Wat een onzin. Trump heeft 1 aug gekozen omdat hij opnieuw heeft bewezen dat zijn TACO methode niet werkt. Hij zei het zelf "90 deals in 90 days" en op dit moment zijn er nog maar 3 deals waarvan er 1 degelijke is uitgekomen.

De deal met de UK stel letterlijk niets voor en is meer een status quo deal.
De deal met China is gewoon puur voordeel voor China
De deal met Vietnam is de enige die degelijk is.

Vanaf het moment dat EU de brief had ontvangen had de EU een antwoord klaar moeten hebben simpel als dat. En ik zeg niet dat ik pro China ben maar China heeft gewoon laten zien van we kunnen alle twee hardball spelen en we hebben gezien wie eerst heeft geplooid.

Brazilië heeft diezelfde brief ontvangen en had direct een tegen antwoord klaar, ik snap niet waarom de EU dit niet kan. En sorry moet ik geloven dat ze een deal gaan sluiten in 14 dagen wanneer ze dat in 90 dagen niet hebben kunnen doen?

Als trump verwacht (onder andere) dat EU de VAT zal schrappen voor Amerika en dat de EU minder hard gaat optreden tegen Amerikaanse bedrijven die onze privacy schenden en dat allemaal rond gaat krijgen in 2 weken is hij goed mis.

Ik heb nergens gezegd dat ons tegenargument nu al moet in gaan, wij zijn een pak professioneler en wij sturen geen brief voor fouten maar ik vond dat Ursula von der leyen tijdens haar conferentie wel hardere taal had kunnen gebruiken bv:

Wij hebben de brief ontvangen en de EU is klaar om als tegenmaatregelen het volgend pakket in werking te stellen moest er geen deal zijn tegen 1 aug. Natuurlijk willen wij dat niet en zullen wij blijven zoeken naar een oplossing die voor beide handelspartners goed uitkomt.

Nu lees je van die en die Belgische sectoren hebben bang eventuele hogere tarieven en dat zou hetzelfde moeten zijn bij Amerikaanse sectoren. Wij zijn gewoon te braaf simpel weg.

Trump heeft nu al een paar keer met tarieven gedreigd en is altijd teruggekrabbeld. De EU heeft een enorm pakket doelgerichte maatregelen klaar inclusief counter tarieven die vooral de MAGA base in de portemonnee zouden treffen. Men verwacht gewoon dat Trump wederom gaat terugkrabbelen waardoor we niet hoeven terug te slaan. Die maatregelen gingen normaal donderdag al in maar ze gaan de koelkast in tot Trump effectief hogere tarieven zou beginnen hanteren. Hopelijk gaan we dat dus allemaal niet nodig hebben want het zou ook voor ons het leven nog duurder maken. Echter heeft de EU afgelopen maanden enorm veel gedaan om handelsrelaties uit te breiden en nieuwe akkoorden aan te gaan met stabielere partners. Zo heeft Von Der Leyen bijvoorbeeld net haar economische tour in zuidoost azie afgerond. De EU wil zich positioneren als rules based neutraal trade block en zich zo afzetten tov zowel de US als china.

Het nieuws is precies niet tot bij jou geraakt? Zie een ruwe tijdslijn hieronder.
Waarom denk je dat er geen formele en informele coördinatie plaatsvindt tussen de Commissie en de EU lidstaten? Dit vraagt tijd en denkwerk. Denk je dat de Commissie stilzit en ook geen internationaal antwoord voorbereidt in samenwerking met bvb Canada en Japan? Trump vergeet precies dat economische macht ook voortvloeit uit betrouwbare partnerschappen met andere (welvarende) landen, de rest van de wereld gelukkg niet.

Ik laat de vele statements van regeringsleiders achterwege maar hier wat chronologie:
12 maart - VSA invoerheffingen op staal en aluminium
12 maart - EU tegenmaatregelen aangekondigd, met name herintroductie van vorige maatregelen + nieuwe maatregelen voorgesteld (bron). Die laatste werden op 9 april goedgekeurd door de lidstaten (bron). Invoerheffingen t.w.v. €26 miljard op US goods exports.
2 april - VSA "liberation day"
9 april - VSA 90-dagen pauze
14 april - de Europese tegenmaatregelen worden gepauzeerd om de onderhandelingen een kans te geven maar er werd verder gewerkt aan bijkomende tegenmaatregelen (bron).
8 mei - Europese Commissie stelt extra potentiële tegenmaatregelen voor, invoerheffingen t.w.v. €100 miljard. Dit onderging een publieke consultatie (liep tem 10 juni) + voorbereiding WHO geschil (bron). Morgen meer nieuws.
23 mei - Trump wil 50% op de EU beginnende op 1 juni maar ie veranderde vlug van gedacht na een gesprek met Von der Leyen.
7 juli - Trump verleent uitstel
12 juli - Trump wil 30% invoerheffingen op EU goederen
14 juli - vergadering Foreign Affairs Council (Trade) en voorstelling van nieuwe maatregelen met invoerheffingen t.w.v. €72 miljard volgens politico (bron).

In the United States it is common practice for chicken carcasses to be washed with antimicrobial rinses in order to remove harmful bacteria.[42]

These rinses, containing chlorine dioxide solution, acidified sodium chlorite, trisodium phosphate or peroxyacids, are often referred to as Pathogen Reduction Treatments. The process is said to reduce the prevalence of Salmonella from 14% to 2%. Since 1997, the European Union has refused to permit the import of chicken treated in this way, claiming that it compensates for poor hygiene behavior earlier in the supply chain and disincentivises in the poultry industry to adopt proper hygiene practices. American producers claimed that this was protectionism.[43]
Het lijkt er dus op dat het "chloorwassen" zelf nog wel meevalt, en de risico's/problemen meer indirect zijn

Het nieuws is precies niet tot bij jou geraakt? Zie een ruwe tijdslijn hieronder.
Waarom denk je dat er geen formele en informele coördinatie plaatsvindt tussen de Commissie en de EU lidstaten? Dit vraagt tijd en denkwerk. Denk je dat de Commissie stilzit en ook geen internationaal antwoord voorbereidt in samenwerking met bvb Canada en Japan? Trump vergeet precies dat economische macht ook voortvloeit uit betrouwbare partnerschappen met andere (welvarende) landen, de rest van de wereld gelukkg niet.

Ik laat de vele statements van regeringsleiders achterwege maar hier wat chronologie:
12 maart - VSA invoerheffingen op staal en aluminium
12 maart - EU tegenmaatregelen aangekondigd, met name herintroductie van vorige maatregelen + nieuwe maatregelen voorgesteld (bron). Die laatste werden op 9 april goedgekeurd door de lidstaten (bron). Invoerheffingen t.w.v. €26 miljard op US goods exports.
2 april - VSA "liberation day"
9 april - VSA 90-dagen pauze
14 april - de Europese tegenmaatregelen worden gepauzeerd om de onderhandelingen een kans te geven maar er werd verder gewerkt aan bijkomende tegenmaatregelen (bron).
8 mei - Europese Commissie stelt extra potentiële tegenmaatregelen voor, invoerheffingen t.w.v. €100 miljard. Dit onderging een publieke consultatie (liep tem 10 juni) + voorbereiding WHO geschil (bron). Morgen meer nieuws.
23 mei - Trump wil 50% op de EU beginnende op 1 juni maar ie veranderde vlug van gedacht na een gesprek met Von der Leyen.
7 juli - Trump verleent uitstel
12 juli - Trump wil 30% invoerheffingen op EU goederen
14 juli - vergadering Foreign Affairs Council (Trade) en voorstelling van nieuwe maatregelen met invoerheffingen t.w.v. €72 miljard volgens politico (bron).
Peppe gaat dat niet lezen. Wat kwade quotes richting de EU instellingen volstaan! ZaKkEnVuLLers!!!

Als er nu één administratieve instelling behoorlijk werkt, zal het toch wel de EU Commissie zijn zeker?

Maar dat is 2.5€ zonder het transport tussen EU en VS ?
inderdaad, als ik eens heel snel zoek lijkt dat transport een 30 cent per kilo te zijn (maar intra Europees transport is ook niet gratis natuurlijk)

Dan ben ik er nog principieel tegen om kip te kopen uit de VS omdat die een halve euro goedkoper zou zijn.
Specifiek voor kippen en de US? want ik vermoed dat je op regelmatige basis wel import aankoopt met gelijkaardige parameters.

Terug
Bovenaan