Trump kondigt tariffs aan en start handelsoorlog

ART OF THE DEAL!!

• China now faces up to a 245% tariff on imports to the United States as a result of its retaliatory actions.

spotnamen zijn hier niet toegelaten
Mnee want mensen consumeren niet minder ze gaan gewoon goedkoper alternatieven zoeken en als klimaat vriendelijke zaken nu 1 ding zijn dan is het wel "niet goedkoop".
Voor de goede orde: Ik voel me allesbehalve geroepen om het beleid van de oranje clown te gaan verdedigen, maar probeer wel het positieve te zoeken in het hele debacle.

Ik geloof dat een tarievenbeleid ten goede kan komen van het milieu. Er is een reden waarom groene partijen in het verleden doorgaans tegenstander waren van vrijhandelsakkoorden. Het is nu eenmaal duurzamer om producten te consumeren die dichterbij huis geproduceerd worden.

Als ik zie dat Temu en Shein hun verkoopprijzen voor hun brol nu verhogen, kan ik daar eigenlijk enkel maar blij mee zijn.

Ook een recessie kan ten goede komen aan het klimaat (minder handel, minder vracht- en luchtverkeer,...). Uiteraard is dit maar tijdelijk. Een economische crisis kan er helaas ook toe leiden dat overheden minder geneigd zijn om te investeren in duurzame, duurdere, technologieën.

Maar het is dus een genuanceerd verhaal.

Ik geloof dat een tarievenbeleid ten goede kan komen van het milieu. Er is een reden waarom groene partijen in het verleden doorgaans tegenstander waren van vrijhandelsakkoorden. Het is nu eenmaal duurzamer om producten te consumeren die dichterbij huis geproduceerd worden.
Pro Teslas en pro lokale productie. Trump is gewoon een incognito groene jongen 🥸

Voor de goede orde: Ik voel me allesbehalve geroepen om het beleid van de oranje clown te gaan verdedigen, maar probeer wel het positieve te zoeken in het hele debacle.

Als ik zie dat Temu en Shein hun verkoopprijzen voor hun brol nu verhogen, kan ik daar eigenlijk enkel maar blij mee zijn.

Ook een recessie kan ten goede komen aan het klimaat (minder handel, minder vracht- en luchtverkeer,...). Uiteraard is dit maar tijdelijk. Een economische crisis kan er helaas ook toe leiden dat overheden minder geneigd zijn om te investeren in duurzame, duurdere, technologieën.

De reden dat Groene partijen regelmatig sceptisch staan ten opzichte van die grote akkoorden, is niet omdat ze perse wensen dat producten dichter bij huis worden geproduceerd, maar omdat ze vinden dat die handelsakkoorden vaak bestaande milieuproblematieken en sociale onrechtvaardigheden in stand zouden houden of nog versterken. Als het gaat over EU-Mersocur bijvoorbeeld hebben ze grote bezorgdheden over het Amazonewoud, waarvan ze verwachten dat de ontbossing nog zou toenemen bij dat akkoord. Ze vinden dat het akkoord ook te weinig rekening houdt met de rechten en vrijheden van de inheemse volken en dat boeren eerder aan een infuus zullen gehouden worden in plaats van dat ze volwaardige partners worden. Ze vinden dat er te weinig duurzaamheidseisen afgedwongen worden in het akkoord, en vrezen ook voor o.a. de voedselveiligheid en oneerlijke concurrentie bij ons wanneer we o.a. voeding gaan importeren die niet voldoen aan de eisen die we onze eigen producenten wel opleggen.

Zie bijvoorbeeld: https://europeangreens.eu/resolutio...ns/the-egp-opposes-the-eu-mercosur-agreement/

Een tarievenbeleid gaat helemaal niet ten goede komen van klimaat en milieu. Duurzame maar duurdere manieren van productie, transport en energie-opwekking zullen bij de eerste besparingen zijn wanneer de kosten blijvend artificieel hoog gehouden worden door de handeldoorlog.

Een recessie zorgt inderdaad vaak tijdelijk voor wat minder uitstoot, maar zoals je zelf zegt kan dat snel teniet gedaan worden door een terugschakeling naar minder duurzame technieken.

Pro Teslas en pro lokale productie. Trump is gewoon een incognito groene jongen 🥸
Ik zou nu toch ook liever kippen en eieren van hier kopen als vanuit de VS. Is toch gewoon absurd als je er over nadenkt.
Elektronica en kledij is nog iets anders dan dagdagelijkse verbruiksgoederen. Ik kan mij niet voorstellen dat eten, drinken, wc papier, ... gaan veel goedkoper zijn uit het buitenland en dat er geen inheemse alternatieven zijn (of bij uitbreiding vanuit Europa).
Anderzijds als je overal fabrieken moet neerpoten om iets te maken dan zal het de efficiëntie ook niet ten goede komen wellicht.

Trump geeft overigens niks om het milieu of het klimaat, voor zijn part wekt men nog elektriciteit op met steenkool , zo lang Trump zijn portemonnee er maar mee gevuld wordt.

Lokale productie elimineert de milieukosten van het transport en heeft daardoor een voorsprong in functie van milieu..
Verder is lokale productie, althans voor ons, onderhevig aan strengere milieunormen dan productie in quasi elk ander land, dus ook daar heeft het een voorsprong.

Maar er zijn andere redenen waardoor productie elders in de wereld toch beter kan zijn voor het milieu.
  • Eenvoudig voorbeeld is teelt van exotische gewassen waarvoor je in België een hoop energie moet verbruiken terwijl je in andere landen bij wijze van spreken gewoon de natuur zijn ding kan laten doen.
  • Lokale productie is nutteloos als de grondstoffen niet lokaal gevonden kunnen worden.
    Het is zelfs slechter, want om bv 1 ton aan metaal X te produceren heb je dikwijls 5 ton aan erts Y nodig. Beter dan om de smelterij vlakbij de ontginning te plaatsen zodat je slechts 1 ton afgewerkt product moet verschepen i.p.v. 5 ton aan grondstoffen.
  • Schaalvoordelen zorgen in het algemeen voor een lagere milieukost per onderdeel.
    Voor sommige zaken heb je letterlijk slechts een handvol fabrieken wereldwijd nodig om voldoende productiecapaciteit te hebben om de hele wereld te bedienen. Als je daarentegen bij wijze van spreken in elk land een fabriek wil neerplanten om de lokale productie voor rekening te nemen kan het zijn dat je jezelf in de voet schiet.
Ik ben benieuwd om te zien wat de balans zal zijn.

Ik denk inderdaad als mensen minder goedkope Temu / Shein / Amazon dingen kopen dat dit een enorm goede evolutie is. Zowel qua milieu als mentaal om als het ware een beetje af te kicken van die verslaving om steeds al die brol te kopen terwijl je het dikwijls niet nodig hebt (en daar ben ik zelf ook schuldig aan).

Daarom ook dat ik niet perse tegen tarieven ben. Maar die moeten dan wel doordacht en gericht ingevoerd worden in plaats van de 'alles uit land x 50% erbij' bullshit.

Laatst bewerkt:
Vroeger zou je een droogkast of wasmachine die kapot was nog laten maken, maar wie doet dat nog eigenlijk?
Als een wasmachine die in de EU geproduceerd is in plaats van 600 euro 1500 euro kost, dan ga je toch al meer geneigd zijn om die te laten herstellen dan om weer een nieuwe aan te schaffen. Je zal sowieso dan minder snel nieuwe toestellen kopen omdat er weer iets nieuwer uit is met nieuwe snufjes.

Mja, die nieuwe snufjes ... ik kom eerlijk gezegd zot daarvan. Voor onze verbouwing nu ook een paar sanitairwinkels gedaan, hebben ze zelfs al lavabokranen waarvoor je een app nodig hebt om hun instellingen via bluetooth aan te passen. Off-topic, maar we verspillen toch echt wel veel geld en grondstoffen aan het overgecompliceerd maken van basic gebruiksvoorwerpen.

Mja, die nieuwe snufjes ... ik kom eerlijk gezegd zot daarvan. Voor onze verbouwing nu ook een paar sanitairwinkels gedaan, hebben ze zelfs al lavabokranen waarvoor je een app nodig hebt om hun instellingen via bluetooth aan te passen. Off-topic, maar we verspillen toch echt wel veel geld en grondstoffen aan het overgecompliceerd maken van basic gebruiksvoorwerpen.
En dankzij al die extra elektronica wordt het nagenoeg onmogelijk om zelf nog iets te fixen als er iets kapot is.

Zijn onderstaande zaken nu toeval?

Washington wil importheffingen tot 3.521 procent op zonnepanelen uit Zuidoost-Azië

De Amerikaanse regering wil importheffingen tot 3.521 procent opleggen op zonnepanelen uit het zuidoosten van Azië. Met de maatregel willen de VS de Chinese steunmaatregelen voor deze industrie compenseren, klinkt het.

De heffingen zouden betrekking hebben op bedrijven gevestigd in Cambodja, Vietnam, Maleisië en Thailand. De bedrijven zouden volgens Amerikaans onderzoek subsidies van de Chinese regering gekregen hebben.

Gemiddeld genomen zouden er invoerheffingen van 34,41 procent komen voor zonnepanelen uit Maleisië, tot 651,85 procent op zonnepanelen uit Cambodja. Zeker twee Cambodjaanse bedrijven, Hounen Solar en Solar Long PV-Tech, zouden evenwel heffingen van 3.521 procent opgelegd krijgen, of zowat 35 keer de prijs van hun producten.
https://www.hln.be/economie/washing...t-op-zonnepanelen-uit-zuidoost-azie~ab5735cd/
Best crazy. Het zit er echt bovenarms op tussen china en de VS. Er moet iets gedaan worden aan de staatsteun van china aan zijn producenten zoveel is duidelijk maar dit is toch ook ongezien.

Zijn onderstaande zaken nu toeval?

Haha, en nu dit. Eerst Big Pharma teruglokken met dreigementen, en alvorens iemand de eerste steen van een nieuwe fabriek gelegd heeft:

Haha, en nu dit. Eerst Big Pharma teruglokken met dreigementen, en alvorens iemand de eerste steen van een nieuwe fabriek gelegd heeft:

Wat is daar zo bizar aan? Volgens dat artikel betaalt men in de VS 3 tot 5 maal zoveel voor de grote meerderheid van hun medicijnen. Lijkt me logisch dat men zoekt naar manieren om die prijzen omlaag te krijgen. Artikel zegt niet waarom de prijzen zo hoog zijn, dus ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd om te begrijpen waarom die prijzen zo disproportioneel zijn.

Wat is daar zo bizar aan? Volgens dat artikel betaalt men in de VS 3 tot 5 maal zoveel voor de grote meerderheid van hun medicijnen. Lijkt me logisch dat men zoekt naar manieren om die prijzen omlaag te krijgen. Artikel zegt niet waarom de prijzen zo hoog zijn, dus ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd om te begrijpen waarom die prijzen zo disproportioneel zijn.
Waar stuur je nu op aan, dat Trump mss eens moet gaan kijken waarom die prijzen zo hoog zijn of wat? Doe eens normaal aub! Wat is dan de volgende stap - eerst nadenken alvorens te handelen ofzo?

Waar stuur je nu op aan, dat Trump mss eens moet gaan kijken waarom die prijzen zo hoog zijn of wat? Doe eens normaal aub! Wat is dan de volgende stap - eerst nadenken alvorens te handelen ofzo?

Via google gevonden dat het vooral zo duur is omdat in de rest van de 1e wereld de overheden rechtstreeks onderhandelen met de farmaceutische bedrijven en hierdoor een veel goedkopere deal kunnen bemachtigen, terwijl dat in de VS niet gedaan wordt en daardoor bedrijven zelf de prijs kunnen zetten (CaPiTaLiSm GoOoOd!), ook omdat er wegens de patentenmarkt weinig concurrentie is voor vele medicijnen.

Vanaf 2026 kan de overheid wel met bepaalde farmaceutische bedrijven onderhandelen over de prijs, om die te drukken. Dankzij een wet van...
Biden :cheer:

the art of the deal: I fold.

Plooien voor Rusland
Plooien voor China
Niks meer over Canada als staat
Groenland en panama: radiostilte..

Hand precies toch zwaar overspeeld.

Nu is hij weer kwaad op Zelensky omdat het te traag gaat, wat een arrogante eikel zeg.
De trade war verdwijnt weer wat op de achtergrond dus het is weer tijd om op Zelensky te kakken. Ik denk dat je niet te veel waarde meer moet hechten over berichten over een deal tot dat er effectief een deal gesloten is.
Trouwens waarom zou Oekraïne een deal sluiten zonder enige veiligheidsgaranties en dan nog de veroverde gebieden afgeven zonder zelf iets terug te krijgen?

Terug
Bovenaan