Trump kondigt tariffs aan en start handelsoorlog

Ik ben naar DisneyWorld geweest. Bijna alles dat daar te koop is 'made in China'. Amper tot helemaal niks van wat je daar koopt is made in the VS.
Dit is maar een voorbeeld hé.

Op de meeste toeristische plaatsen in de VS is dat het geval: Duur en ook erg hoge winsten want en masse 'made in China'.

Je zal schrikken als je zou controleren wat je in de VS koopt, waar op de tag staat 'made in China'. Dat is echt niet weinig se.
Onlangs kocht ik dit effectenpedaal (een bakje om het geluid van mijn gitaarversterker te oversturen), van een Amerikaans merk.
Er staat 'built in USA' op, maar wat is de kans dat er ook maar iets effectief van Amerikaanse onderdelen in zit? Ik ben er vrij zeker van dat alleen de werkuren Amerikaans zijn. Ik vermoed dat de tarieven op Chinese producten dan ook behoorlijk pijnlijk zullen zijn voor hun eigen industrie.

fzvwixhvkri4v2hfeddy.jpg

Onlangs kocht ik dit effectenpedaal (een bakje om het geluid van mijn gitaarversterker te oversturen), van een Amerikaans merk.
Er staat 'built in USA' op, maar wat is de kans dat er ook maar iets effectief van Amerikaanse onderdelen in zit? Ik ben er vrij zeker van dat alleen de werkuren Amerikaans zijn. Ik vermoed dat de tarieven op Chinese producten dan ook behoorlijk pijnlijk zullen zijn voor hun eigen industrie.

fzvwixhvkri4v2hfeddy.jpg
Ik was getriggerd door je opmerking, Wampler heeft er zelfs een blogpost aan gewijd:
Made in USA. What does that mean? You may have noticed we’ve shifted from Made in USA to Built in USA. (..)
To be able to say “Made in USA” with complete honesty means that every component is made in the USA, and as far as I know (and I like to think I’m up to speed) most parts are impossible to source, let alone in the numbers we need them, from the USA. So, we source parts – as does EVERYONE else, from around the world – we just wear that information on our sleeves. (..)
I would say that if a pedal is sourced from USA components (if it was actually possible) you’d be looking at a pedal that is at least 3 or 4 times the price, and you can imagine how many of them we’d sell! (worth noting that technically, it’s illegal for any pedal company to say “Made in the USA” due to the reasons above. We just found this out recently and changed the wording to be in accordance with US law).

Ik was getriggerd door je opmerking, Wampler heeft er zelfs een blogpost aan gewijd:
Interessante post, bedankt voor het delen!

Om in het gitaarwereldje te blijven, Fender heeft inderdaad om dezelfde reden 'made in the USA' geschrapt van hun logo/stickers x jaren geleden.
Ik heb hier twee van hun gitaren waarbij de oudste wel nog dat logo heeft.

Overigens zal Fender ook nog gepakt worden door die tarieven, die hebben specifiek een Mexicaanse budgetserie (die eigenlijk prijs/kwaliteit uitstekend is), met Chinese electronica.

Kunnen die hoge tarieven op Chinese producten niet omzeild worden door een dochteronderneming op te zetten in een ander land (of gewoon een partnership sluiten met een lokaal bedrijf), producten van China naar daar halen en dan van daaruit doorsturen/doorverkopen naar de VS?

Ik zou mij zelf als seller op Amazon.com aanmelden met alleen maar Chinese producten, maar die vanuit de EU naar de VS verscheept worden.

En hij haalt z'n zak tarieven boven om Mexico te straffen, want die stelen water.

U.S. President Donald Trump on Thursday threatened Mexico with sanctions and tariffs in a dispute over water sharing between the two countries, accusing Mexico of breaking an 81-year-old treaty and "stealing the water from Texas Farmers."
Reuters

Kunnen die hoge tarieven op Chinese producten niet omzeild worden door een dochteronderneming op te zetten in een ander land (of gewoon een partnership sluiten met een lokaal bedrijf), producten van China naar daar halen en dan van daaruit doorsturen/doorverkopen naar de VS?

Ik zou mij zelf als seller op Amazon.com aanmelden met alleen maar Chinese producten, maar die vanuit de EU naar de VS verscheept worden.

Dat gebeurt dus al. Lijkt mij dat men daar in Amerika ook niet echt tuk op is en potentieel mee aan de basis ligt van de hoogte van de invoerheffingen. Al dacht ik ook dat er nog iets anders was waardoor enkel een label erop plakken vb onvoldoende is om het ipv made in China made in UK (want 10%). Of het pinguineiland op te kopen en made in MCdonald van te maken.

Vietnam beperkt export Chinese goederen om importheffingen VS

In de hoop de Amerikaanse importheffingen verlaagd te krijgen, bereidt Vietnam zich voor op strengere maatregelen tegen Chinese goederen die via Vietnamees grondgebied naar de Verenigde Staten worden verscheept. Ook worden er strengere controles uitgevoerd op gevoelige exporten naar China, aldus een persoon die bekend is met de zaak en een overheidsdocument dat persbureau Reuters heeft ingezien.

Het aanbod kwam nadat hoge Amerikaanse functionarissen, zoals handelsadviseur van het Witte Huis Peter Navarro, hun zorgen hadden geuit over Chinese goederen die naar Amerika worden verzonden met het label 'Made in Vietnam'. Daarop worden dan lagere invoerrechten geheven.

Het land kreeg van Trump een importheffing van 46 procent opgelegd. Het exportafhankelijke Vietnam hoopt de Amerikaanse importheffingen verlaagd te krijgen naar 22 of 28 procent of lager, aldus drie mensen met kennis van de zaak.

Dat gebeurt dus al. Lijkt mij dat men daar in Amerika ook niet echt tuk op is en potentieel mee aan de basis ligt van de hoogte van de invoerheffingen. Al dacht ik ook dat er nog iets anders was waardoor enkel een label erop plakken vb onvoldoende is om het ipv made in China made in UK (want 10%). Of het pinguineiland op te kopen en made in MCdonald van te maken.

Oke, chatgpt to the rescue. De tariffs is niet op basis van uit welk land je de producten haalt, maar waar ze origineel geproduceerd werden. Dus mijn 10-jaar oude iPhone tweedehands verkopen aan een Amerikaan, gaat ook met die gigantische tariffs gepaard.

Weer iets bijgeleerd.

Als er in een toestel van 1000 Euro slechts één klein onderdeel zit dat uit China komt, hoe wordt zoiets dan belast?

Oke, chatgpt to the rescue. De tariffs is niet op basis van uit welk land je de producten haalt, maar waar ze origineel geproduceerd werden. Dus mijn 10-jaar oude iPhone tweedehands verkopen aan een Amerikaan, gaat ook met die gigantische tariffs gepaard.

Weer iets bijgeleerd.

Als er in een toestel van 1000 Euro slechts één klein onderdeel zit dat uit China komt, hoe wordt zoiets dan belast?

Origine wordt bepaald door het laatste land waar een significant wijziging is aangebracht.

Een product van China naar België verschepen, in een andere zak steken, en dan naar de VS sturen: origine blijft China.

Een product van China naar België verschepen, het als onderdeel gebruiken om iets compleet nieuws te maken (bv een chip die in een auto steekt), en dan naar de VS sturen: origine wordt België.

Er zijn daar allemaal regels rond om de grijze zones te verduidelijken, maar in grote lijnen is bovenstaande de logica die wordt toegepast.

Ja elke product heeft een “BOM” een Bill Of Material. Dat heeft land van origine en prijs. Dus zeer simpel om een tariff te berekenen. De grote ERP systemen zoals SAP hebben dit al bvb standaard.

Bvb een Mercedes zal bvb een lijst hebben met alle materialen (bvb) batterij en aan dit hangt dan de BOM. Zo kunnen productie bedrijven constant de increase/decrease van de marge op het eind product monitoren.

Bij internationale shipping zal dan de douane door die bundel van document vragen.

Dus technisch is dit zeer simpel aan te passen tariffs en is dus echt geen probleem.

Ja elke product heeft een “BOM” een Bill Of Material. Dat heeft land van origine en prijs. Dus zeer simpel om een tariff te berekenen. De grote ERP systemen zoals SAP hebben dit al bvb standaard.

Bvb een Mercedes zal bvb een lijst hebben met alle materialen (bvb) batterij en aan dit hangt dan de BOM. Zo kunnen productie bedrijven constant de increase/decrease van de marge op het eind product monitoren.

Bij internationale shipping zal dan de douane door die bundel van document vragen.

Dus technisch is dit zeer simpel aan te passen tariffs en is dus echt geen probleem.

Ook als de tariffs wisselen zoals de kleur van zijn onderbroek?

Het is allemaal zo simpel niet inderdaad. De wederkerige Trump-tarieven zijn gebaseerd op de niet-preferentiële oorsprong van de goederen en zijn een bijkomend tarief naast de reeds bestaande 'gewone' tarieven. Die niet-preferentiële oorsprong wordt bepaald door een set van regels opgesteld door de VS. Daarbij zijn er ook regels specifiek per product verder gespecifieerd of opgesteld.

Ook in de EU zijn er regels vastgelegd voor het bepalen van de niet-preferentiële oorsprong. In de EU wordt de niet-preferentiële oorsprong bijvoorbeeld gebruikt voor het opleggen van anti-dumpingrechten (herinner u die voor Chinese producenten van elektrische auto's).

Dit is dan nog anders dan de preferentiële oorsprong die belangrijk is in het kader van een vrijhandelsakkoord met een derde land waarbij die een verlaagd preferentieel (nul)tarief krijgt. Daarbij worden regels voor bepaling van de preferentiële oorsprong vastgelegd in het vrijhandelsakkoord.

Wel grappig dat de grote roepers zich nu niet meer laten horen, want toen de kritiek was dat Trump zijn eigendommen en aandelen niet had afgestaan bij zijn presidentschap, zoals alle andere presidenten, klonk het nog dat het niet meer dan normaal was dat hij mocht houden waar hij hard voor gewerkt had, dat een beetje verdienen aan het land redden ook niet verkeerd is. En trouwens ook dat de beurzen de enige echte goede indicator zijn voor hoe goed een president is…

Dit zijn de gevolgen daarvan. Ik had misschien gehoopt dat die daar nu anders tegenaan keken.

Terug
Bovenaan