Trump kondigt tariffs aan en start handelsoorlog

104% tarieven voor China, benieuwd naar het vervolg
Wat wenst hij hier mee te bereiken? Op het eerste zicht lijkt mij dit een averechts effect te creëren.
China komt dan toch gewoon af met 208%? Trump met 1000% dan maar?

Weet je wat. Mss voor de EU het sein om met een tegenreactie te komen en asap tariffs in te voeren in het nadeel van de USA van 500%?
Let's go with the ride! :unsure:

Nu even serieuzer
China reageert fors op nieuwe tarieven

Laatst bewerkt:
"Een manier om ervoor te zorgen dat de heffingen snel en gemakkelijk verdwijnen, is dat ze energie van ons kopen", zei hij tijdens een persconferentie vannacht. De EU zou dus meer olie en gas uit de VS moeten kopen.

Trump heeft ook een getal in gedachten: 350 miljard dollar. Dat is volgens hem het handelstekort tussen de VS en de EU, terwijl het in realiteit minder dan de helft is. "We kunnen 350 miljard dollar afvinken in een week tijd", aldus Trump.

Vorig jaar importeerde de EU ongeveer 375 miljard euro aan energieproducten van over de hele wereld. Van alle olie die we importeerden, kwam in 2024 zo'n 16 procent uit de VS. Bijna de helft van ons vloeibaar gemaakt aardgas (lng) haalden we bij de Amerikanen.
https://www.hln.be/economie/importbelasting-voor-china-wordt-opgetrokken-tot-104-procent~ab5735cd/
Iemand anders had het bedrag van 350 miljard al vermeld dat trump in zijne kop had.

Ik zou echter niet weten hoe wij als Europa 350 miljard bij hen moeten uitgeven als we vorig jaar vb in het geheel maar voor 375 miljard hebben uitgegeven aan geïmporteerde energie.

Om nog te zwijgen over het feit dat als de prijs van energie inzakt dat de kans aannemelijk is dat als we al de energie die we nodig zouden hebben van bij hen zouden invoeren dat we dan niet aan die 350 miljard gaan komen.

Om nog te zwijgen over het logistieke proces om dat zelfs maar mogelijk te maken...

Fracking belachelijk.

Dat opbod tussen China en de US is toch ook te belachelijk voor woorden... Waar eindigt dit ook ? Morgen China die 150% tarief aankondigt ? Gewoon een trollen op de kap van de wereldeconomie...

Knettergek, ik heb er geen andere woorden voor. De man denkt echt dat hij op een kleuterspeelplaats rondloopt.

Dat opbod tussen China en de US is toch ook te belachelijk voor woorden... Waar eindigt dit ook ? Morgen China die 150% tarief aankondigt ? Gewoon een trollen op de kap van de wereldeconomie...

China doet niet mee aan het opbod he, ze matchen gewoon wat Trump doet. 't Is Trump en Trump alleen die alles zit te sturen naar de Maan.
Er zit gewoon geen policy achter, die gek reageert als een impulsieve kleuter op zen social media en dat wordt plots realiteit.

Ik hoop eigenlijk echt dat de EU duidelijk maakt dat het andere markten opzoekt en ook toch wat tarrifs oplegt aan VS producten.
Dat lukt met veel landen, maar niet met de grootste economie, dat is hoeveel? 20-25% van de wereldeconomie, dat laat geen enkele internationale speler links liggen. Ook dat is de realiteit.

Weet niet hoeveel het gemiddelde prijsverschil is tussen iets produceren in de US versus China, maar moest ik China zijn, ik zou eigenlijk niet blijven import tarieven matchen, dat doet US eigenlijk meer pijn.

Met bv. 50% tarief blijven ze nog steeds competitief in vrgl met US bedrijf, ze blijven access houden tot de US markt,
impact op hun export blijft relatief beperkt en de US importeert letterlijk inflatie ..

- het niet alsof het gemiddelde bedrijf niet alles gaat doorrekenen aan de consument
- Voor wat import tariffs kunt ge ook geen cheaper lokale productielijn opstarten

consumenten spending gaat naar beneden gaan dan, economische groei zakt in of zelf recessie, riff campaigns, etc.

Wat impact op hun markt is nog altijd beter eventueel de volledige markt verliezen quoi.

Stel u voor dubbel betalen voor alles wat van china komt :oi22: Ik ben echt voor China deze keer. Ben benieuwd hoe lang ze dit gaan volhouden.

Het is kiezen tussen Pest & Cholera... Maar als er 1 land is dat de VS van binnenuit kan laten kraken, dan is het China.

Politiek kraakt Amerika véél rapper hoor. Hou er rekening mee dat dat er toch heel veel Democraten zijn en dat de mensen die twijfelde tussen Harris & Trump voornamelijk voor Trump gingen vanwege inflatie. Als je dan plots met een inflatie van 10-20% zit gaan die mensen snel van gedachten veranderen en krijg je een bevolking waar zo'n 55%+ tegen is. En of Amerikanen op straat durven komen, wat ik betwijfel bij Chinezen.

De tarieven van de V.S. op Canada wegen economisch ook zwaarder door dan andersom maar perceptie en ingesteldheid spelen hier ook een grote rol. Canadezen verenigen zich tegen een gemeenschappelijke vijand terwijl de V.S. dat niet kan.

Terug
Bovenaan