Trump kondigt tariffs aan en start handelsoorlog

dit gaat iedereen een pak geld kosten en er achteruit op helpen.
Het is een simplistisch plan om te verkopen, maar eens de resultaten ervan er zijn kan je daar geen spin meer aangeven want die resultaten gaan nefast zijn.

Het probleem is vaak ook dat de gevolgen niet van de ene dag op de andere komen. Dat duurt volgens mij vaak jaren, en tegen dat de Amerikanen het dan beseffen is het kalf al lang verdronken.

Ik vraag me echter wel af of een economische crash en bijgevolg een sterk verminderde consumptie een positief effect kan hebben op het klimaat.
Mnee want mensen consumeren niet minder ze gaan gewoon goedkoper alternatieven zoeken en als klimaat vriendelijke zaken nu 1 ding zijn dan is het wel "niet goedkoop".

Het probleem is vaak ook dat de gevolgen niet van de ene dag op de andere komen. Dat duurt volgens mij vaak jaren, en tegen dat de Amerikanen het dan beseffen is het kalf al lang verdronken.

Mja aandelenmarkt zie je nu al en de winkelkar zal toch ook snel een stuk duurder worden. Ik denk niet dat dat zo lang op zich gaat laten wachten.

Waarom geen tarrifs voor Rusland?
Blijkbaar omdat er al sancties lopen tegen hen, maar er lopen er ook tegen Iran en Syrië en die staan wel op de lijst :thinking:

Omdat US bedrijven interesse hebben in 'rare earth materials' die in Rusland zitten, dat is al een eerste reden. Tis natuurlijk leuk als die US bedrijven geen import/export hoeven te betalen he :ironic:

Bijkomend, gezien US uiteindelijk wel kritische resources nodig heeft en het voor 1 of andere reden nodig vind om alle bestaande trade alliances op te blazen, is Rusland uiteraard de meest logische stap :

• Rare Earths, Rusland heeft de 5de grootste reserve, US steunt tussen de 90% en 100% op import
  • Uranium, ongeveer 12% komt van Rusland, aangezien US ongeveer meer dan 90% op import steunt zou Rusland een mooie partner zijn om die 12% te boosten naar meer
  • Palladium, Rusland heeft ongeveer 40% van de globale export, US heeft geen betekeniswaardige productie
  • Nickel, Rusland zit in de top 5 naast Indonesia (grootste), Australie en Brazilie
  • Titanium sponge, US heeft ZERO eigen productie, Rusland is 1 van de grootste producenten. Kritisch voor de lucht/ruimtevaart
  • Potash, Na CA is Rusland de grootste. US heeft ongeveer 93% aan import, eigen productie is veel te weinig voor de US farming mark. Is volgens mij ook de reden dat US voorlopig weer zacht is voor Canada, eens de banden versterkt zijn met Rusland zie ik Trump weer zijn pijlen richten op 51st state.
  • Platinum, nodig in automotive, zit vooral in Zuid Afrika maar Rusland staat toch weer mooi op 2
Als je dan nadenkt hoe Trump zogezegd zijn eigen industrie weer wil boosten is het natuurlijk duidelijk dat ze grondstoffen nodig hebben, zeker gezien hun gebrek aan eigen productie. Als je dan verder nadenkt over de markten zoals EV, luchtvaart, agricultuur en nuclear ... sja, dan is Rusland plots wel interessant. (En Ukraine natuurlijk, maakt het plots ook weer logischer waarom ze die zo onder druk zetten)

Finaal, dat Trump (voor gelijk welke reden, al dan niet asset) vriendjes wil zijn met Putin, al verschillende contacten gehad heeft met hem, lijkt het me geen grote verrassing meer dat we binnenkort een opheffing gaan zien voor sancties, om handel met Rusland op te drijven, en dat allemaal onder het motto dat hij 'niet anders kon' omdat de rest van de wereld uiteraard hun trade war ook gaat escaleren.

Je hebt geen ongelijk maar dat is toch het balanceerspel van de geopolitiek.
Uiteraard en dat ontken ik ook niet. Mijn mening is dat het absurd is dat we helaas voor een stuk moeten megaan in een wereld van verdraaide feiten.

Is geen racisme, maar een vaststelling van interacties. Zij hebben een ontstellend zwak curriculum, waarbij college-graduates zaken niet weten dat iemand uit het 5e middelbaar hier wel weet.
Het is op z'n zachtst gezegd een veralgemening op basis van enkele interacties.

duiding
Is geen racisme, maar een vaststelling van interacties. Zij hebben een ontstellend zwak curriculum, waarbij college-graduates zaken niet weten dat iemand uit het 5e middelbaar hier wel weet.
Mensen veroordelen op basis van vooroordelen over de groep waartoe ze behoren, is wel degelijk racisme en hier niet gewenst, in welke richting die ook gaan. En uitspraken zoals hierboven moeten gepaard gaan van een beetje onderbouwing.

In dat prachtige tabelletje gaan ze uit van een tarief van 61% dat Zwitserland heft. Sinds begin 2024 heeft Zwitserland quasi alle invoerrechten (behalve landbouwproducten) op 0% gezet ongeacht vanwaar de goederen komen. Er moeten toch wiskundige genieën zitten in Trump's kabinet om van 0% naar 61% te gaan.
blijkbaar heeft men gewoon het handelstekort gebruikt als maatstaf voor invoerrechten.

Dus er is bvb 200 miljard invoer naar USA, maar USA verkoopt maar 100 miljard naar dat land => 50% invoerrechten.

dit dus: https://www.beyondgaming.be/threads...regering-trump-ii.36358/page-132#post-1514521

Oke, ik lees online tegenstrijdige berichtgevingen ivm de invoertaksen. I'm confused...

Bericht van VRT:
"Belgische technologiesector: "Zullen 1 miljard aan taksen moeten betalen"
De technologiesector in ons land noemt de aangekondigde tarieven "ongezien". De Belgische technologiesector zal dat hard voelen, zegt Kevin Verbelen van sectorfederatie Agoria.

"Vorig jaar hebben we voor 5 miljard euro naar de VS uitgevoerd. Dat wil zeggen dat om dezelfde hoeveelheid te kunnen uitvoeren, we meer dan 1 miljard euro aan taksen zullen moeten betalen."

Het zijn toch de Amerikaanse bedrijven die deze (Belgische) technologie aankopen/importeren die deze taks van 1 miljard euro gaat betalen? Trump zijn doel is deze bedrijven dwingen om Amerikaanse producten aan te kopen ipv ze in het buitenland te gaan halen. Deze Amerikaanse bedrijven gaan als ze blijven importeren, ofwel dit doorrekenen aan de klant, ofwel verwachten dat de buitenlandse verkoper zijn prijzen laat zaken ter compensatie (waar bovenstaande berichtgeving dan op doelt?).

Kan iemand mijn paar hersencellen even verder helpen? Ze danken u, bij voorbaat.

Het zijn toch de Amerikaanse bedrijven die deze (Belgische) technologie aankopen/importeren die deze taks van 1 miljard euro gaat betalen? Trump zijn doel is deze bedrijven dwingen om Amerikaanse producten aan te kopen ipv ze in het buitenland te gaan halen. Deze Amerikaanse bedrijven gaan als ze blijven importeren, ofwel dit doorrekenen aan de klant, ofwel verwachten dat de buitenlandse verkoper zijn prijzen laat zaken ter compensatie (waar bovenstaande berichtgeving dan op doelt?).

Kan iemand mijn paar hersencellen even verder helpen? Ze danken u, bij voorbaat.
hangt af van overeenkomsten. Meestal betaalt idd de koper, maar soms de verkoper. Natuurlijk rekent dit men grotendeels wel in de prijzen.

Dus Trump denkt dat door zijn tarieven hij productie naar de US gaat halen en dat dat banen gaat opleveren? Welk verstandig bedrijf gaat (deels) zijn productie verplaatsen naar de US in deze chaos? Een fabriek op poten zetten gaat ook sowieso wel een jaar overheen. Gaat textiel productie van zuid oost azie nu naar de US worden verhuisd? Ik denk het niet. Het enige effect gaat minder en duurdere handel zijn, hogere inflatie, lagere productie en consumptie, en als gevolg miljoenen die wereldwijd hun jobs verliezen.

Het land dat het zwaarst zal getroffen worden door deze tarieven zal de VS zelf zijn. Dit gaat toch leiden tot minder handel met de VS en meer handel met andere landen.
Trump is toch echt een fantast als hij hiermee denkt om Amerika terug groot te maken.

onderbouw je argumenten met feiten zodat het voorbij vooroordelen gaat
Mensen veroordelen op basis van vooroordelen over de groep waartoe ze behoren, is wel degelijk racisme en hier niet gewenst, in welke richting die ook gaan. En uitspraken zoals hierboven moeten gepaard gaan van een beetje onderbouwing.
De onderbouwing zit erbij. Objectief gemeten is hun curriculum ontzettend zwak vergeleken met andere westerse landen, en de gevolgen zijn navenant. Ik spreek niet over natuurlijke intelligentie (“de hardware”), maar wat men ermee doet (“de software”). Er is een institutioneel probleem waarbij de Amerikaanse jeugd dom gehouden wordt, ondanks hun competenties.

Het zal zeer hard van internetcommunity afhangen. Je kunt bvb ook eens techwebsite Arstechnica lezen. In mijn ogen is dat zowat de enige nieuwswebsite op het internet waar het effectief een goed idee is om de commentaarsectie te lezen, omdat die vaak gevuld is door mensen die heel wat weten van het onderwerp in kwestie.

Tot een half jaar geleden las je daar nog enthousiasme voor SpaceX. Het is uiteindelijk een website voor tech-enthousiasten. Als er nu een artikel over Tesla of SpaceX verschijnt, is 99% van het commentaar zwaar anti-Musk. Dat geeft me toch wat vertrouwen.

vooroordelen en veralgemeningen zijn geen goeie grond voor een discussie
De onderbouwing zit erbij. Objectief gemeten is hun curriculum ontzettend zwak vergeleken met andere westerse landen, en de gevolgen zijn navenant. Ik spreek niet over natuurlijke intelligentie (“de hardware”), maar wat men ermee doet (“de software”). Er is een institutioneel probleem waarbij de Amerikaanse jeugd dom gehouden wordt, ondanks hun competenties.

Klopt toch voor een stuk kwa je argument rond competenties vind ik persoonlijk. Ik werk regelmatig samen met Amerikanen op Director-, VP- en zelfs C-niveau. Ik wil zeker niet veralgemenen of beweren dat die per definitie intelligenter zijn, maar het zijn toch mensen met (doorgaans) academische achtergrond, iets dat in corporate management in de VS toch nog altijd zeer belangrijk is. Dus 'dom' zou ik hen zeker niet noemen.

Wat mij wel telkens weer opvalt, is dat ondanks hun opleiding, er vaak een gebrek is aan kritisch denkvermogen. Ze zijn nog steeds zeer vatbaar voor propaganda en halve waarheden, hebben dikwijls een nogal wereldvreemde blik op politiek, economie en andere zaken. En ook ... vaak een subtiele (of minder subtiele) arrogantie om hun mening te verkondigen over dingen waar ze niets vanaf weten.

Blijft toch een bijzonder volkje :)

Terug
Bovenaan