Trump kondigt tariffs aan en start handelsoorlog

BTW is geen importtarief. Niets houdt de amerikanen tegen om hun sales tax naar vb 21% te brengen ipv een tarief te heffen.
Heb ik ook niet beweerd, maar het zorgt er wel voor dat ik op een produkt komende uit US bijkomend 31% dien te betalen als ikzelf invoer (terwijl er daar ook reedsl een VAT is betaald en ik deze niet kan terugvorderen) en zorgt er dus voor dat hoewel vele goederen daar goedkoper worden aangeboden (electronica, auto's, ...) ik deze steevast duurder ga betalen dan ginder en ook duurder dan gelijkaardige produkten hier, waardoor ik dus heel waarschijnlijk niet ga invoeren.
Voor een professional liggen deze tarieven waarschijnlijk anders, maar het is inderdaad misschien wel mogelijk dat ook daar bv Franse wijn zoals hierboven aangehaald tegen een goekoper invoertarief daar geraakt dan Californische wijn hier (waardoor het produkt minder zal gevraagd worden hier, dan de Franse wijn, die hier aangeboden wordt zonder invoertarief. EU is ook eerder protectionisistisch ingesteld tav de Amerikaanse markt/goederen.

Klopt inderdaad voor heel veel landen, bijvoorbeeld die 97% voor Cambodja, 58% voor Pakistan, 74% voor Servië, 64% voor Indonesië, 39% voor de EU, ...

Dat hij dat dan voorstelt als zijnde tariffs die de andere landen op US import heffen, is toch echt hallucinant ?! En dat zijn entourage daar dus gretig in meegaat en die berekeningen voor hem doet, is waanzinnig. Ik mag hopen dat hij van journalisten daar vragen over zal krijgen. Al benieuwd welke onzin hij dan uit zijn botten gaat slaan.
Is er überhaupt zelfs enige relatie tussen handelsdeficieten en importtarieven ? Is de redenering dat als wij 20% meer exporteren naar de US dan omgekeerd, een 20% invoertarief, bij al de rest constant, ervoor zorgt dat de balans neutraal is ?

EDIT: andere interessant X thread met dezelfde vaststellingen.
Blijkbaar hebben ze overigens enkel gekeken naar handel in goederen en handel in diensten compleet genegeerd (want daar mag je wel zeker zijn dat de US significant meer exporteert dan importeert).
En voor landen waarmee het deficiet minder dan 20% is, of er zelfs overschot is, hebben ze dan maar gewoon de Trump tarriff op 10% gezet.
Djezus, precies een stagair die gewoon wat random berekeningen in Excel gedaan heeft.

Laatst bewerkt:
veralgemeningen over een hele groep zijn niet gewenst
ik zit al 12+ jaar op een amerikaans forum en ik kan u zeggen amerikanen zijn echt achterlijk. Zelf met dit nieuws zijn er mensen die het verdedigen alsof hun leven er vanaf hangt. Ik weet niet wat ze daar op school leren maar economie in ieder geval niet.

Ik weet dat niemand wint bij een handelsoorlog maar ik begrijp niet dat de EU en andere landen willen onderhandelen met de VS. Als je telkens moet onderhandelen omdat ne gek in een ander land iets onlogisch doet dan ga je bezig blijven.

Als Trump ziet dat iedereen gaat buigen dan gaat het extremer en extremer worden. Onderhandelen met iemand die weet wat hij doet kan ik volkomen begrijpen. Onderhandelen met trump ...

Laatst bewerkt:
ik zit al 12+ jaar op een amerikaans forum en ik kan u zeggen amerikan zijn echt achterlijk. Zelf met dit nieuws zijn er mensen die het verdedigen alsof hun lever er vanaf hangt. Ik weet niet wat ze daar op school leren maar economie in ieder geval niet.

Ik weet dat niemand wint bij een handelsoorlog maar ik begrijp niet dat de EU en andere landen willen onderhandelen met de VS. Als je telkens moet onderhandelen omdat ne gek in een ander land iets onlogisch dan ga je bezig blijven.

Als Trump ziet dat iedereen gaat buigen dan gaat het extremer en extremer worden. Onderhandelen met iemand die weet wat hij doet kan ik volkomen begrijpen. Onderhandelen met trump ...
Maar wij zouden slimmer moeten zijn dan hem, dus kan je door slim te onderhandelen er toch beter uit komen dan hem, EU zijnde?

Of gaan we nu echt denken dat Trump en zijn team genieën zijn?

Maar wij zouden slimmer moeten zijn dan hem, dus kan je door slim te onderhandelen er toch beter uit komen dan hem, EU zijnde?

Of gaan we nu echt denken dat Trump en zijn team genieën zijn?

Hoe kan je met iemand onderhandelen wanneer die heel fier een chart heeft bovengehaald die volledig niet klopt? Uit de lucht getrokken getallen. Dezelfde persoon die zei dat de handelsovereenkomsten met Canada zo slecht waren wanneer hij degene was die het had afgesloten.

Ze hebben gewoon een Joker verkozen die de wereld wilt zien branden, daar kan je niet mee onderhandelen.

Laatst bewerkt:
Heb ik ook niet beweerd, maar het zorgt er wel voor dat ik op een produkt komende uit US bijkomend 31% dien te betalen als ikzelf invoer (terwijl er daar ook reedsl een VAT is betaald en ik deze niet kan terugvorderen) en zorgt er dus voor dat hoewel vele goederen daar goedkoper worden aangeboden (electronica, auto's, ...) ik deze steevast duurder ga betalen dan ginder en ook duurder dan gelijkaardige produkten hier, waardoor ik dus heel waarschijnlijk niet ga invoeren.
Voor een professional liggen deze tarieven waarschijnlijk anders, maar het is inderdaad misschien wel mogelijk dat ook daar bv Franse wijn zoals hierboven aangehaald tegen een goekoper invoertarief daar geraakt dan Californische wijn hier (waardoor het produkt minder zal gevraagd worden hier, dan de Franse wijn, die hier aangeboden wordt zonder invoertarief. EU is ook eerder protectionisistisch ingesteld tav de Amerikaanse markt/goederen.
Het punt is dat we ook 21% betalen op producten die van ons zijn.

Dus idd, die 21% maakt het duurder dan het in de USA is, maar maakt het niet duurder hier bij ons dan producten die hier gemaakt zijn, enkel de invoerheffingen doen dat. Hoeveel belastingen we aan onszelf opleggen voor alle producten is irrelevant voor de USA, dus daarom dat die 21% BTW meetellen als nogal raar beschouwd wordt. Die 21% maakt amerikaanse producten niet duurder voor ons dan onze eigen producten. Die 21% is gewoon belasting op alles, en geen nadeel van Amerika tov producten die van elders komen.

Trump gaat gewoon all-in met een off-suited 2 en een 7.
Nooit gezien. Reagan draait zich om in zijn graf.

Onherstelbare schade voor de Amerikaanse economie en politiek. Hiervan terugkomen gaat een aantal decennia duren.

Voor de rest van de wereld economie zie ik vooral opportuniteiten om zich te herorganiseren, te heroriënteren, banden aan te halen.
Ik ga me alvast inschrijven voor een cursus mandarijn. In Beijing lachen ze alvast in het vuistje.

Ik hoop dat Europa snel een (voor de VS zo pijnlijk mogelijk) antwoord klaar heeft en dat ze niet weer veel blabla maar niks beslissen..

ik zit al 12+ jaar op een amerikaans forum en ik kan u zeggen amerikanen zijn echt achterlijk. Zelf met dit nieuws zijn er mensen die het verdedigen alsof hun leven er vanaf hangt. Ik weet niet wat ze daar op school leren maar economie in ieder geval niet.

Ik weet dat niemand wint bij een handelsoorlog maar ik begrijp niet dat de EU en andere landen willen onderhandelen met de VS. Als je telkens moet onderhandelen omdat ne gek in een ander land iets onlogisch doet dan ga je bezig blijven.

Racisme is nu ook niet echt nodig lijkt me.

Trump gaat gewoon all-in met een off-suited 2 en een 7.
Nooit gezien. Reagan draait zich om in zijn graf.

Onherstelbare schade voor de Amerikaanse economie en politiek. Hiervan terugkomen gaat een aantal decennia duren.

Voor de rest van de wereld economie zie ik vooral opportuniteiten om zich te herorganiseren, te heroriënteren, banden aan te halen.
Ik ga me alvast inschrijven voor een cursus mandarijn. In Beijing lachen ze alvast in het vuistje.

De wereldeconomie lijkt me eender. Ik ben toch benieuwd hoe lang dit gaat duren zonder dat daar intern massale protesten komen, want dit gaat iedereen een pak geld kosten en er achteruit op helpen.
Het is een simplistisch plan om te verkopen, maar eens de resultaten ervan er zijn kan je daar geen spin meer aangeven want die resultaten gaan nefast zijn.

Wat ik nog het meest weerzinwekkende vind is dat in de wereld waarin we vandaag leven de eerste reactie van andere grootmachten niet is om te zeggen dat de cijfers verkeerd zijn, maar wel zich af te vragen of ze gaan onderhandelen of ook hogere importtaksen gaan invoeren. Ja, politieke spelletjes, blablabla. Zeg gewoon eens en masse dat die kerel het fout heeft en trek daar de lijn, maar ga er toch niet in mee.

Wat ik nog het meest weerzinwekkende vind is dat in de wereld waarin we vandaag leven de eerste reactie van andere grootmachten niet is om te zeggen dat de cijfers verkeerd zijn, maar wel zich af te vragen of ze gaan onderhandelen of ook hogere importtaksen gaan invoeren. Ja, politieke spelletjes, blablabla. Zeg gewoon eens en masse dat die kerel het fout heeft en trek daar de lijn, maar ga er toch niet in mee.
Je hebt geen ongelijk maar dat is toch het balanceerspel van de geopolitiek.

70% van de Vietnamezen had aangegeven liever Trump dan Kamala als president van de US te zien.
Je kan je voorstellen hoe ze zich vandaag voelen.
30% van de export van Vietnam gaat naar de US (als mijn cijfers kloppen). Gigantische klap voor FDI en export bedrijven hier.

Ik vraag me ook af welke instantie in de VS verantwoordelijk is voor het innen van die tariffs.

Subiet gaan ze dat nog privatiseren, want ja, DOGE. In welke zakken verdwijnen de centjes dan?

Ik heb vroeger niet veel economie gehad, dus excuses als ik hier iets ongelofelijk idioots vraag; maar kan dit op termijn niet leiden tot goedkopere producten in de rest van de wereld? Ik bedoel héél kort door de bocht: door tarieven verhoogt de prijs in de VS => vraag daalt terwijl de productiecapaciteit in de rest van de wereld gelijk blijft. => landen gaan producten aanbieden aan andere landen waar ze geen importtarieven hanteren en zitten dus als het ware met een soort van overaanbod omdat de vraag uit de VS wegvalt.

Of stel ik dit veel te simpel voor? Nogmaals; weinig economie in het middelbaar/hoger gehad. Ik wil eigenlijk niet dat over een paar weken de prijs van nieuwe GPU's nog eens naar omhoog schiet, want bedrijven gaan dit als excuus gebruiken om nog eens een paar prijsverhogingen door te voeren.

Ik heb vroeger niet veel economie gehad, dus excuses als ik hier iets ongelofelijk idioots vraag; maar kan dit op termijn niet leiden tot goedkopere producten in de rest van de wereld? Ik bedoel héél kort door de bocht: door tarieven verhoogt de prijs in de VS => vraag daalt terwijl de productiecapaciteit in de rest van de wereld gelijk blijft. => landen gaan producten aanbieden aan andere landen waar ze geen importtarieven hanteren en zitten dus als het ware met een soort van overaanbod omdat de vraag uit de VS wegvalt.

Of stel ik dit veel te simpel voor? Nogmaals; weinig economie in het middelbaar/hoger gehad. Ik wil eigenlijk niet dat over een paar weken de prijs van nieuwe GPU's nog eens naar omhoog schiet, want bedrijven gaan dit als excuus gebruiken om nog eens een paar prijsverhogingen door te voeren.
Ik denk het niet -> Mercedes heeft bijvoorbeeld al gezegd dat ze door de tarieven hun goedkoopste modellen niet meer zullen aanbieden in de US. Ze gaan deze modellen gewoon niet meer produceren, dus geen impact op rest van de wereld, wel op de winst van Mercedes natuurlijk.

Bij de computerchips gaan de tech giganten à la Microsoft, Google en Amazon wel die extra tarieven moeten betalen voor alles wat ze bestellen bij TSMC en dat geld verdwijnt in de US schatkist, opnieuw zie ik geen impact op de andere landen.

Bedrijven gaan eerder downsizen, met veel werknemers op de schop tot gevolg.

Lijkt me wishful thinking. Als de verkoopcijfers van een bedrijf dalen in de VS, dan heeft dat bedrijf minder inkomsten, terwijl ze wel nog steeds hun personeel etc. moeten blijven betalen, dus ofwel gooien ze volk buiten en laten ze de productie krimpen, ofwel vragen ze meer voor hun producten. In realiteit waarschijnlijk een combinatie van beiden.

Als je een GPU wilt kopen is het nu de moment, want het gaat alleen maar slechter worden.

Ik vraag me echter wel af of een economische crash en bijgevolg een sterk verminderde consumptie een positief effect kan hebben op het klimaat.

Terug
Bovenaan