Transfer speed HDD to HDD up en down

demon_llama

New member
Iemand een idee waarom dit zich voordoet?

Filmpje

Het zijn allemaal bestanden van rond de 100MB. De schijf vanwaar ik kopieer is een SSD SATA Samsung 870 QVO, de schijf waar ik naartoe schrijf is een Seagate 3.5" 12TB schijf. Mijn systeem heeft een X570 chipset met een Amd Ryzen 5950X. Dus imo geen reden om traag te zijn ;-)
 
Hallo, en gelukkig nieuwjaar...

Daar zijn meerdere mogelijke oorzaken voor.
Filesize is een belangrijke. In dit geval zijn files van +-100MB niet zo snel als enkel GB's maar veel sneller dan vele kleintjes. Onwaarschijnlijk dat het voornamelijk daar aan ligt.

Als die QVO intern is, kan het aan de sata bus liggen, dat die om de een of andere reden niet op 6gbps ingesteld (of capabel) is, of ze moet delen met andere trafiek. Soms heb je ook sata connectoren die in speed naar beneden gaan als er elders bepaalde slots in gebruik zijn... Hangt van je moederbord af. Als je ze extern hebt, kan het ook nog eens aan de USB bus liggen.

Dan is de cache van je drives en je systeemram. Data gaat uit de SSD met relatief snelle read speeds (500+ MB/s), in systeem RAM, naar de cache van de schrijvende schijf, naar diens persistent geheugen. Als 1 van die elementen sneller vol loopt dan dat ze geflushed kunnen worden naar het volgende medium in de chain ga je ook vertragingen zien.

Kijk eens in je system resources of je RAM issues hebt, als dat niet is, is het waarschijnlijkste antwoord omdat je seagate write cache sneller vol loopt dan hij de data kan weggeschreven krijgen op zijn magnetische platen. De opwaartse piek is wanneer er cache beschikbaar is, de freeze komt als de write cache vol is en zichzelf naar de platters aan het legen is. Een mechanische HDD schrijft vaak niet sneller dan 220MB/s of zo. Die cache is sneller, maar daar heb je maar 256MB van of zo. Je kan dus heel snel 2 van die bestanden in je cache pompen en dus sneller speeds dan 220MB/s zien, om dan te moeten wachten tot er terug plaats is in de cache, en je speeds te zien tanken... Ik vermoed dat het dat is.
 
Het lijken mij op zich geen vreemde snelheden.
Meerdere kleine bestanden (bestandsgrote < max schrijfsnelheid schijf) overzetten zorgt mijn inziens voor lagere snelheden t.o.v. het overzetten grote bestanden. Een snelheid van 160 - 190 MB/s lijkt me dan realistisch (afhankelijk van de schijf). Test eens een bestand van 5 GB, daar zal je wellicht rapper je maximale schrijfsnelheid halen die (voor recente schrijven) vermoedelijk dichter tegen de 240 - 250 mb/s zal liggen.

Windows geeft inderdaad precies weer dat je cache vol loopt en dan 'wacht' tot er weggeschreven is naar de schijf.

Aan de read speed van je SSD en je overige hardware zal het volgens mij niet liggen.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan