Tragische brand in Zwitsers skiresort Crans-Montana

Dit is (zoals ik al zei) volledig de verantwoordelijkheid van de eigenaars!
Ik ben vooral benieuwd hoe hard ze hun kak gaan intrekken en de verantwoordelijkheid gaan willen afschuiven.
Ze hebben dit ook niet gewild, niemand heeft dit gewild...
Maar alles zo goedkoop mogelijk en zelf willen doen in alle waarschijnlijkheid. (Ik probeer thuis ook zoveel mogelijk zelf te doen, maar zaken waar ik geen verstand van heb blijf ik met mijn poten af!)

Vluchtweg versmallen om meer tafels te kunnen zetten, vluchtdeuren die langs de verkeerde kant openen, fucking vuurwerk in een besloten ruimte toelaten.
Alles leuk en lekker winstgevend tot het eens goed fout loopt.

Ik had ergens gelezen dat ene vaste klant zei: "het zijn bricoleurs". Meerdere koelkasten in een stekkerblok in 1 stopcontact. Hoe dan ook zou de zekering moeten uitspringen als de kring overbelast wordt, maar dan nog.

Dit is (zoals ik al zei) volledig de verantwoordelijkheid van de eigenaars!
Ik ben vooral benieuwd hoe hard ze hun kak gaan intrekken en de verantwoordelijkheid gaan willen afschuiven.
Ze hebben dit ook niet gewild, niemand heeft dit gewild...
Maar alles zo goedkoop mogelijk en zelf willen doen in alle waarschijnlijkheid. (Ik probeer thuis ook zoveel mogelijk zelf te doen, maar zaken waar ik geen verstand van heb blijf ik met mijn poten af!)

Vluchtweg versmallen om meer tafels te kunnen zetten, vluchtdeuren die langs de verkeerde kant openen, fucking vuurwerk in een besloten ruimte toelaten.
Alles leuk en lekker winstgevend tot het eens goed fout loopt.

Ik had ergens gelezen dat ene vaste klant zei: "het zijn bricoleurs". Meerdere koelkasten in een stekkerblok in 1 stopcontact. Hoe dan ook zou de zekering moeten uitspringen als de kring overbelast wordt, maar dan nog.
Niemand ontkent dat de eigenaren verantwoordelijk zijn voor wat er mis is gegaan voor de duidelijkheid. Ik denk dat iedereen het wel eens is dat bepaalde zaken gewoon om problemen vragen was.

https://www.nieuwsblad.be/binnenlan...rs-van-de-situatie-in-ons-land/121847488.html

nog een klein niet onbelangrijk detail dat het allemaal nog wat hallucinanter maakt. Het viel me op op de beelden dat er maar 1 deurblad openstond.
Het isolatiemateriaal was te brandbaar. De deuren gingen open naar binnen. De trap was te smal. En de veiligheid van de zaak was al vijf jaar niet meer gecontroleerd, terwijl in Zwitserland een jaarlijkse controle verplicht is. Men wijst in Crans-Montana nu zowel naar de uitbater als naar de burgemeester, en ook de controleurs zijn kop van Jut.
Een vluchtdeur moet de draairichting altijd naar de vluchtroute zijn. Meestal zijn die dan nog uitgerust met van die paniekklinken. (brede metalen band over de deur die opengaat als er tegen geduwd wordt.) Dit om situaties zoals in zwitserland te vermijden. De mensenmassa wil naar buiten en als je dan heel die groep een meter achteruit moet duwen om de deur gewoon open te krijgen....Das best wel crazy. Is daar geen bouwaanvraag voor gebeurd voor die renovatie?

Laatst bewerkt:
Het isolatiemateriaal was te brandbaar. De deuren gingen open naar binnen. De trap was te smal. En de veiligheid van de zaak was al vijf jaar niet meer gecontroleerd, terwijl in Zwitserland een jaarlijkse controle verplicht is. Men wijst in Crans-Montana nu zowel naar de uitbater als naar de burgemeester, en ook de controleurs zijn kop van Jut.
Als de laatste controle 5Y geleden was gebeurd, dan zouden die zaken toen toch al naar voren moeten zijn gekomen?

Wat het vooral extra pijnlijk maakt is dat ze blijkbaar met haar kassa naar buiten liep en eerder aan haar centen dacht dan aan de veiligheid van al die jonge mensen!

Mijn oudste zoon is 14 jaar (even oud als het jongste slachtoffer). Die durft soms eens naar het plaatselijke jeugdhuis gaan. Niet snachts weliswaar! Ze houden daar soms spelletjesnamiddagen (Mario kart toernooi bijvoorbeeld of boardgames).
Ik mag er niet aan denken tot wat ik in staat zou zijn mocht de eigenaar zoiets uitsteken terwijl mijn kind in de brand is achtergebleven!

Als je dit leest én als het waar is, weet je ook al waarom ze zeiden dat ze er niet van konden slapen.
Kudos voor de zoon die blijkbaar wel echt moeite heeft gedaan om mensen te redden.

Als je dan dit promofilmpje van een aantal jaren geleden ziet kan je je vooral afvragen waarom het zo lang geduurd heeft eer het daar helemaal is misgelopen...

34 van de 40 personen zouden op de trap zijn gestorven. Daarnaast 3 personen voor de afgesloten nooduitgang en 3 buiten op de stoep voor het café.

Laatst bewerkt:
36 van de 40 personen zouden op de trap zijn gestorven. Daarnaast 3 personen voor de afgesloten nooduitgang en 3 buiten op de stoep voor het café.
Ik heb ook een getuigenis gelezen van iemand die zich onder een tafel had verschanst en er levend is uitgeraakt.
Het lijkt dus alsof er echt een vuurzee is geweest ter hoogte van die trap richting uitgang.

Verwerpelijk!
Maar ik voelde het al aankomen.
Het afschuiven van de verantwoordelijkheid is begonnen.
Zouden allebei levenslang moeten krijgen zulke mensen horen niet op deze planeet om van te kotsen dit.

Ik heb ook een getuigenis gelezen van iemand die zich onder een tafel had verschanst en er levend is uitgeraakt.
Het lijkt dus alsof er echt een vuurzee is geweest ter hoogte van die trap richting uitgang.
die gang werd een schoorsteen, langs waar vuur en mogelijk giftige rook de weg naar buiten vond en iedereen verschroeide en verstikte.

Een beetje zoals jaren geleden de brandende skitrein in Kaprun. Iedereen die probeerde naar boven te vluchten in de tunnel, had geen schijn van kans.

Dat in deze bar de nooduitgang was vastgemaakt, is natuurlijk crimineel.

Zouden allebei levenslang moeten krijgen zulke mensen horen niet op deze planeet om van te kotsen dit.
Het artikel ook effectief gelezen?
"Volgens onder meer de openbare omroep ‘RAI’ en de kranten ‘Corriere della Sera’ en ‘La Stampa’ hebben Jacques en Jessica Moretti van ‘Le Constellation’ de jonge vrouw bij naam genoemd tijdens hun ondervraging."
Hadden ze dan moeten liegen tijdens de ondervraging? Die vrouw die daar op de schouders zit op het filmpje, is toch Cyane?

Dan heb je 2 advocaten die elks een eigen verhaal doen maar geen enkele bevestigt of ontkent de feiten van de andere... Beide kunnen perfect tegelijk waar zijn.
ze heeft wss naar de vakbond gestapt. Ze kreeg waarschijnlijk "bevelen" van haar bazin op iets wat normaal de drukste avond van het jaar is. Maar ze kan evengoed het ondertussen bijgelegd hebben en effectief kerstmis bij hen gevierd hebben.
Ze had ook een relatie met iemand die voordien al in de media kwam als "de geadopteerde zoon"...

Wat om van te kotsen is, is de sensatie-titel van het artikel, want dat is helemaal niet wat er effectief in het artikel staat.

Terug
Bovenaan