Tournée Minérale, wie doet mee?

Doe je mee?

  • ja

    Stemmen: 10 11,4%
  • nee

    Stemmen: 78 88,6%

  • Totaal aantal stemmers
    88
Pinten zijn zodanig ingeburgerd dat het inderdaad niet slecht is. Overal wordt er pils gedronken, ook op het werk.

Het is normaal om na het werk in een half u enkele pilsen uit te gieten, ook op een donderdag. Niet op mijn huidig werk, maar wel in andere bedrijven, hoewel er zelf hier alcohol geserveerd wordt op grotere vergaderingen ofzo. Het kan dan ook gebeuren dat er die dag enkele pilsen of glazen wijn gedronken worden.


In Syntra wordt er tijdens de pauze Omer gedronken door bepaald lesgevers, soms zelf 2. Dus ja alcohol is sterk ingeburgerd en wordt overal aangeboden...
 
Pinten zijn zodanig ingeburgerd dat het inderdaad niet slecht is. Overal wordt er pils gedronken, ook op het werk.

Het is normaal om na het werk in een half u enkele pilsen uit te gieten, ook op een donderdag. Niet op mijn huidig werk, maar wel in andere bedrijven, hoewel er zelf hier alcohol geserveerd wordt op grotere vergaderingen ofzo. Het kan dan ook gebeuren dat er die dag enkele pilsen of glazen wijn gedronken worden.


In Syntra wordt er tijdens de pauze Omer gedronken door bepaald lesgevers, soms zelf 2. Dus ja alcohol is sterk ingeburgerd en wordt overal aangeboden...
Dat zijn uitwassen die ook niet meer van deze tijd zijn. In kleinere KMO's zal dat nog wel langere tijd blijven bestaan, maar in grote bedrijven bestaat er al langer een zero tolerance naar alcohol toe. Op vlak van aansprakelijkheid en risico op woon-werk ongevallen door dronken werknemers is dat ook niet om mee te lachen.

En er is ook nog veel "drinkcultuur", zoals dat in andere topics wel eens wordt aangehaald: "Allez, drinkt er nu ene, platte jat!". Ook dat zijn uitwassen die er stilaan wel uit zullen gaan. Ik hoop alleen dat alcohol niet even hard wordt gestigmatiseerd als roken, maar ik zeg dat dan ook alleen maar omdat ik zelf drink. In een artikel in de krant las ik onlangs de stelling dat als alcohol vandaag zou uitgevonden worden, het sowieso verboden zou zijn. Het is een verslavend gif, een harddrug. En het heeft de potentie om mensenlevens kapot te maken.

Maar ook daar: in hoeverre mate mag de overheid zich bemoeien?
 
En waarom doen we dat in februari? Ja juist omdat februari het minste dagen heeft :unsure:

Nee. Doe niet mee. Drink graag een biertje (en dan meestal de zwaardere bieren) maar mij gaat het meer om de degustatie en het proeven dan het drinken zelf. Dit weekend ook de kindjes in bed gestoken, iets uitgegoten en de rest van de avond beetje bij beetje wat drinken. Tegen dat ik dan ga slapen is het glas leeg. Meer dan 1 drinken zal dan ook meer bij sociale aangelegenheden zijn.
 
Ik ben later deze maand een week op reis dus februari is een slechte maand om dit te doen. Maar ik zie er ook 't nut niet van in, ik drink niet problematisch veel. En op verlof drink ik al eens graag een glas bier/wijn/gt whatever. Dat hoort bij de vakantiebeleving.
Het smaakt ook wel eens anders/beter dan altijd cola/frisdrank/water. Zeker in de zomer wanneer het goed weer is en je eens een terrasje kan doen zal het moeilijk zijn. Eens een paar dagen zonder alcohol, sure, maar een maand?

Ik zou dan eerder in november ofzo een alcoholvrije maand houden, in september/oktober nog eens verlof en dan een alcoholvrije periode voor de feestdagen er weer aankomen :)
 
Nog niet meegedaan. Een heel leven zonder alcohol zou ik niet zien zitten, hoewel dat natuurlijk perfect te overleven valt. Ik geniet van de smaak van een goed glas wijn of bier en de lichte roes die je ervaart na een aantal glazen heeft een meerwaarde. Ik moedig de komst van alcoholvrije alternatieven op de drankenkaart echter wel aan. De tijd dat je als niet-drinker moest overleven op cola, tonic en water is gelukkig al lang gedaan, al is zeker niet iedereen mee met die trend.

Ik drink voornamelijk in het weekend, in de week beperk ik dat tot een minimum. En ik compenseer die alcoholvrije dagen niet in het weekend met extra alcohol. Een peuter van 2,5 jaar in huis helpt ook wel om die katers te vermijden.
I can relate. Ik geniet oprecht gewoon van de smaak van een goed glas bier, wijn, gin tonic, ...
Er zijn periodes (geweest) dat het een beetje te veel werd, zolang je dat zelf beseft en dat gedrag terug kan aanpassen lijkt me dat geen probleem. Ik heb het dan vooral over toch eens in de week drinken, maar dat die ene dag er dan 2 worden and so on. Wij nemen ons hier gewoon voor om enkel in het weekend te drinken of af en toe op donderdagavond ("date night" met een hapje en drankje). Dat zijn geen 10 pinten he, eerder 2 zwaardere biertjes of 2 gin tonics.
Ook in het weekend beperkt zich dat normaal tot zoiets eigenlijk, 2 of 3 consumpties. Het is enkel als we eens echt "weg gaan" dat dat meer is, maar dat is tegenwoordig véél minder dan vroeger natuurlijk met 2 kinderen.

Ik heb zelf echt geen nood aan hier aan mee te doen, maar begrijp mensen wel die dat wel doen. Ik begrijp ook perfect waarom mensen kiezen om volledig niet te drinken. Als we elkaar daar maar niet allemaal scheef voor bekijken.
 
Nee, ik doe er niet aan mee, vooral omdat het net weer zo'n goedkeuring heeft aan alcoholmisbruik. Imo moeten we gewoon afstappen van al zulke zaken die wangedrag goedpraten. Hoeveel zijn er niet die 11 maand op een jaar eigenlijk beter hun alcoholverbruik wat zouden minderen maar voor februari maakt men wel een uitzondering. :sarcastic:
Ik snap dit wel. Net door van één maand niet drinken een heel ding te maken, benadruk je net dat het normaal is om wél te drinken. Want ah ja, nu gaan we een uitzondering doen. Dan drink je niet, zoals ik, en dan denk je "ah wacht dat is raar of wat" :unsure:
 
Nee, mijn alcoholgebruik ligt sowieso niet heel hoog. Ben een 'gezelligheidsdrinker' en het gebeurt zelden dat ik 'té veel' drink.

In de week drink ik zelden iets en in het weekend beperkt zich dat meestal ook tot een aperitiefje of een glas wijn bij het eten. Als we weggaan, ben ik toch ook meestal bob...

Volledig afzweren, zie ik het me nu ook niet doen. Een aperitiefje, een glas wijn, een biertje op een terras, ... dat blijft toch smaken.
 
Tijdens de week drink ik nooit, tenzij zo 1 of 2 keer een glas rode wijn en aperitief als we op restaurant gaan ‘s avonds.
In weekend 1 keer in de maand een speciaal-biertje bij mijn eten.
Dus pakt dat ik aan 5 glazen per maand zit.

Ik probeer alles met mate te doen, dus ik doe niet mee aan die dingen.
 
Ik doe ook niet mee. Ik drink sowieso al weinig alcoholische dranken en dankzij mijn stage in de verslavingszorg eigenlijk nog minder geneigd om dat te veranderen.
 
Ik kan gerust zonder biertjes of wijntjes. Ik heb in januari een paar keer 1 glaasje gedronken op kantoor, omdat het gratis was. Anders was het de hele maand sowieso geheelonthouding geweest.

Maar als ik morgen een Gin Tonic drink, dan drink ik er ene. Aan zo'n tournee minerale doe ik niet mee.

maar in grote bedrijven bestaat er al langer een zero tolerance naar alcohol toe.
Tijdens de uren dan toch. Na 16 uur geven ze hier op het bedrijf, feestjes met alcoholische drankjes.
En ja wij zijn een grote Belgische firma.
 
Nope.

Ik zou wel eens willen proberen hoor, maar hier staan nog zoveel goei dingen.
Nu het alcoholgebruik ligt ook niet te hoog,
 
Nee, heb het tijdens corona eens gedaan en dat vond ik wel leuk.
Maar toen waren er geen feestjes of events dus lekker makkelijk.

Ik vind het momenteel gewoon veel te leuk om eens door te zakken op café met maten.
Ik probeer het alcoholgebruik wel wat te beperken tijdens de week.
 
Nee, heb het tijdens corona eens gedaan en dat vond ik wel leuk.
Maar toen waren er geen feestjes of events dus lekker makkelijk.

Ik vind het momenteel gewoon veel te leuk om eens door te zakken op café met maten.
Ik probeer het alcoholgebruik wel wat te beperken tijdens de week.
Ja voila, in de week drink ik zo goed als nooit alcohol. Ik probeer gewoon overal in te matigen.

Sommigen zijn verslaafd aan gamen, aan sporten, aan drinken, aan brol eten. Ik probeer altijd alles in evenwicht te houden. Daardoor heb ik helemaal niet de behoefte om mee te doen aan zo'n toestanden.
 
Ik snap dit wel. Net door van één maand niet drinken een heel ding te maken, benadruk je net dat het normaal is om wél te drinken. Want ah ja, nu gaan we een uitzondering doen. Dan drink je niet, zoals ik, en dan denk je "ah wacht dat is raar of wat" :unsure:
En dan zijn er die zich zat drinken op 31 januari en 1 maart, alsof je uw lever daarmee dan een dienst bewijst :)
 
Ik doe dit eigenlijk wel in januari, ter compensatie van de liederlijke decembermaand gezien 't vette eten en de alcoholconsumptie.
Goh, ik ben toch altijd blij als het om is. Alcohol in 't weekend helpt me ff om de zorgen te vergeten en al helemaal een speciaalbiertje.
Niet dat 't altijd een zuipfeest is, maar zeggen dat 't bij 5 blijft, dat ook niet.
 
Doe ook niet mee, drink al zelden dus waarom moeite doen in februari.
Heb sinds begin dit jaar nog geen alcohol gedronken
 
Ik snap dit wel. Net door van één maand niet drinken een heel ding te maken, benadruk je net dat het normaal is om wél te drinken. Want ah ja, nu gaan we een uitzondering doen. Dan drink je niet, zoals ik, en dan denk je "ah wacht dat is raar of wat" :unsure:
Dit vind ik ook wel een beetje, en dan lees je hier en daar daarover nog artikels alsof het een soort van uitzonderlijke prestatie is om een maand niet te drinken. Niet dat ik geheelonthouder ben, maar ik drink niet elke week, en praktisch nooit meer dan twee consumpties hetzelfde weekend. Ik heb zo dan ook wel al wat "tournees" gedaan.
 
Terug
Bovenaan