Tour de France clean of doping?

Over Bernal kan je dat niet zomaar zeggen. Die heeft te veel meegemaakt om het zomaar te kunnen veronderstellen dat die op hetzelfde niveau zou zitten.

Er zijn imo niet veel (goede) renners van wie we zomaar kunnen veronderstellen dat ze qua fysieke capaciteiten eerlijk te vergelijken zijn met hun versie van 2019. Ik zou zelf eerder de beste prestaties van mannen als Roglic, A. Yates, Mas, Landa, G. Martin en Carapaz als referentie gebruiken als we een vergelijking maken tussen 2019 en nu. Op basis van de vermogens van die mannen (als we ze kennen) zou ik wel iets durven zeggen over de evolutie van het niveau in het peloton.

Bernal heeft zijn vermogendata openbaar zijn. En heeft veel PR’s gereden deze tour.
Op de Galibier reed hij de 5de beste tijd, 319w over 52minuten, wat niet zo hoog is.
Op de Bonette reed hij 324w over 1u03.
Dus zo slecht is hij alvast niet. En heeft zelf ook al gezegd dat hij zeker niet minder is dan in 2019.

En als je prestaties uit het verleden neemt dan is A.Yates een totaal andere renner dan in pakweg 2019. Yates voor UAE kon nog niet half van wat hij nu kan. Landa is 34 en rijdt ook nog niet bepaald trager dan in 2019.

Ik had op Twitter een post gezien dat Bernal iets sneller dan zijn tour in 2019 heeft gereden. En dat zelfs Gee sneller reed dan de winnaars in het Sky tijdperk.

T6Htoog.png

Mening van een (andere) profrenner... :oi22:

Nochtans volgens de echte connaisseurs hier, die elke koers van de tour down under tot de tour of Guanxi minutieus volgens, volledig plausibel hoor die prestaties, wat zou die profrenner dan beter weten? :S
"Man het is echt niet te geloven"

"da kan toch ni"

Mooie argumenten natuurlijk.

Nochtans volgens de echte connaisseurs hier, die elke koers van de tour down under tot de tour of Guanxi minutieus volgens, volledig plausibel hoor die prestaties, wat zou die profrenner dan beter weten? :S
Dat kan natuurlijk ook gewoon het equivalent zijn van het kneusje op kantoor dat zich afvraagt waarom die andere altijd promotie en opslag krijgt en hij niet

Nochtans volgens de echte connaisseurs hier, die elke koers van de tour down under tot de tour of Guanxi minutieus volgens, volledig plausibel hoor die prestaties, wat zou die profrenner dan beter weten? :s
Dat voelt zowat als elke gamer, iedereen die beter is is een cheater, iedereen die minder is is een noob.

T6Htoog.png

Lennert zou beter wat meer trainen :p
Heeft ook 0,0 ervaring met een top omkadering en is ook nog maar 2 jaar prof.

Pas op hij mag het niet te geloven vinden. Het zijn ook prestaties die de verbeelding tarten.

T6Htoog.png

Lennert Teugels, een renner die pas op z'n 29e prof is mogen worden (pro Tour dan nog maar), lijkt me ook wel redelijk veel verschil met de 10 beste renners uit de world tour.
Da's alsof een bankzitter van Eupen zich zou vergelijken met Mbappé.

Uiteraard is dat data die je in eigen huis wil houden. Maar je zou als UCI kunnen zeggen dat ze daar geen keuze in hebben, toch?

Ze kunnen dat nooit verplichten:

- renners kunnen altijd zonder rijden, Na een valpartij kapot ,... (Een Guillaume Martin bvb.)
- Toevallig gaan die meters dan ook altijd stuk gaan op belangrijke etappes.
- Als ze van iedere (prof)koers van iedere renner die gegevens moeten bijhouden (vandaag zijn er 7 volgens PCS) , moet je al die garminnetjes binnenkrijgen uiploaden , teruggeven.
- Als ze zelf moeten uploaden gaat er dan weer mee gesjoemeld kunnen worden (zodat ze duidelijk niet aan de auto hebben gehangen tijdens
MSR).

- UCI heeft al zoveel werk en ze hebben nu al vaak moeite :p

- renners kunnen altijd zonder rijden, Na een valpartij kapot ,... (Een Guillaume Martin bvb.)
- Als ze van iedere (prof)koers van iedere renner die gegevens moeten bijhouden (vandaag zijn er 7 volgens PCS) , moet je al die garminnetjes binnenkrijgen uiploaden , teruggeven.
- Als ze zelf moeten uploaden gaat er dan weer mee gesjoemeld kunnen worden (zodat ze duidelijk niet aan de auto hebben gehangen tijdens
MSR).

Als ze in alle sporten de whereabouts met een 3 strike regel én het mededelen van trainingslocaties/verblijf kunnen invoeren, dan is zoiets héél gemakkelijk in te voeren. Met gewoon verplicht melden/binnenbrengen van het toestel indien kapot.

Tijdens een Tour kan je uit wattage vs hartslag ook wel afleiden of iemand vermoeid geraakt of wat ziek is (als je ook hun data van eerdere grote rondes hebt). Lijkt me toch data die je in eigen huis wil houden.

Puur wattage is voor de fervente fietser wel een leuk extraatje. Dat je na elke klim even een overzichtje krijgt van klimtijden en wattages. Vergelijkende gegevens met soortgelijke cols uit vorige edities. Ik zou dat zeker interessant vinden, of de gemiddelde Tour kijker daar iets heeft...
Zou ook (deels) de spanning wegnemen uit de koers als we al zouden kunnen zien hoe fris de renners zitten in koers.

Als ze in alle sporten de whereabouts met een 3 strike regel én het mededelen van trainingslocaties/verblijf kunnen invoeren, dan is zoiets héél gemakkelijk in te voeren. Met gewoon verplicht melden/binnenbrengen van het toestel indien kapot.
Ik vind dat allemaal heel ingrijpend in hun privacy.

Whereabouts moet je zelf online invoeren.

Data uploaden is iets helemaal anders,
Want je kan ze niet zelf in laten lezen en laten uploaden (zie Demare zijn MSR die zijn gegevens waarschijnlijk had aangepast achteraf).

Dus dat wil dan zeggen aan de finish alle computertjes binnenbrengen , alles synchroniseren , alle computertjes weer teruggeven.
En als het is zoals bij ons het gewone volk , is dat dus allemaal apart inloggen en uploaden.

En dan moet vingegaard met de reserve shimano fiets rijden of wisselt hij eens van fiets met een andere coureur voor de rest van de rit omdat pogi weer eens te zot doet.

Je mag dat vandaag doen voor + 700 renners en morgen nog eens en de dag daarna nog eens.
Terwijl je er geen dopingperikelen kunt mee bewijzen...

MSR).

Of gewoon Velon bakske op elke fiets ...

Of gewoon Velon bakske op elke fiets ...
Maar Velon en de UCI dat gaat niet zo heel goed samen denk ik?
Is Velon naast die bakjes ook niet de organisatie achter The Hammer Series? Dat was voor zover ik mij kan herinneren geen echt geslaagd huwelijk met wat de UCI wou (en misschien maar best ook want het was een gedrocht).

Bernal heeft zijn vermogendata openbaar zijn. En heeft veel PR’s gereden deze tour.
Op de Galibier reed hij de 5de beste tijd, 319w over 52minuten, wat niet zo hoog is.
Op de Bonette reed hij 324w over 1u03.
Dus zo slecht is hij alvast niet. En heeft zelf ook al gezegd dat hij zeker niet minder is dan in 2019.
Met die ruwe power data toch maar opletten. Ik weet niet wat andere renners daar trapten maar met een verondersteld Tour gewicht van ~58kg is dat toch telkens 5,5-5,6w/kg. Dat lijkt op zich peanuts in een tijdperk waar de 6.5+ waardes rond onze oren vliegen (waarden richting de 7 zijn vaak 'maar' 20min ofzo denk ik?) maar je zit wel met zeer lange stukken boven de 2000 meter. Ik heb even snel gegoogled naar de impact daarvan en op basis van een paar verschillende studies kom je uit op een impact van ongeveer -17% VO2max tegen dat je boven op de Bonette staat... hoe die lagere VO2 max zicht vertaald in power output weet ik niet maar ik veronderstel dat die impact significant blijft.

Laatst bewerkt:
Data uploaden is iets helemaal anders,
Want je kan ze niet zelf in laten lezen en laten uploaden (zie Demare zijn MSR die zijn gegevens waarschijnlijk had aangepast achteraf).

Dus dat wil dan zeggen aan de finish alle computertjes binnenbrengen , alles synchroniseren , alle computertjes weer teruggeven.
En als het is zoals bij ons het gewone volk , is dat dus allemaal apart inloggen en uploaden.

En dan moet vingegaard met de reserve shimano fiets rijden of wisselt hij eens van fiets met een andere coureur voor de rest van de rit omdat pogi weer eens te zot doet.

Je mag dat vandaag doen voor + 700 renners en morgen nog eens en de dag daarna nog eens.
Terwijl je er geen dopingperikelen kunt mee bewijzen...

Je maakt het wel heel complex.
Alles gaat al naar TrainingPeaks, we zijn 2024 we zullen echt wel in staat zijn om een systeem uit te dokteren waar foefelen met de data lastig wordt. Of er zelfs onafhankelijke data kan verzameld worden, een PM kan via ANT zeer veel kanalen aan, dus een onafhankelijke tracker is klein bier.

Wisselen van fiets is met zijn eigen powermeter en eigen tracker. Dus dat zal weinig soelaas brengen.

Daarnaast hoeft het ook niet 100% waterdicht te zijn, dat zijn de whereabouts ook niet en dopingcontrole ook niet. Het is gewoon een extra laag die je legt.
Met die ruwe power data toch maar opletten. Ik weet niet wat andere renners daar trapten maar met een verondersteld Tour gewicht van ~58kg is dat toch telkens 5,5-5,6w/kg. Dat lijkt op zich peanuts in een tijdperk waar de 6.5+ waardes rond onze oren vliegen (waarden richting de 7 zijn vaak 'maar' 20min ofzo denk ik?) maar je zit wel met zeer lange stukken boven de 2000 meter. Ik heb even snel gegoogled naar de impact daarvan en op basis van een paar verschillende studies kom je uit op een impact van ongeveer -17% VO2max tegen dat je boven op de Bonette staat... hoe die lagere VO2 max zicht vertaald in power output weet ik niet maar ik veronderstel dat die impact significant blijft.

Wat je zegt klopt.
Maar zijn data staat online en het klassement is eenduidig over hoe dat zich verhoud. Dus je kan daar wel zaken van afleiden.
En dat is dat Bernal zeker niet slecht is, waarschijnlijk in zijn beste vorm ooit.
Maar dat tegen hoogte kunnen is ook voorbereiding die u daarbij kan helpen.

Terug
Bovenaan