Top Employer certificatie

MrFiend

Active member
Ik zie vaak bedrijven uitpakken met het certificaat "Top Employer".
Nu vroeg ik mij af wat eigenlijk de waarde is van dergelijk certificaat? Zijn er mensen die werken bij een bedrijf met zo'n certificaat, merken jullie dat ook in de dagelijkse werken etc.?
Of is dit eerder 'zever in een pakske'
 
Naar mijn mening deels zever in pakskes. Ge betaalt die onderneming om uw firma te auditen en als het goed is krijgt ge dat certificaat. Dus eigenlijk koopt ge dat. Want als ze heel streng zijn hebben ze geen klanten. Wellicht verkopen ze daarbij ook nog wat consultancy.
De Belgische tak heeft een omzet van rond de 500k (als ik de jaarrekening goed gelezen heb) met een 70 "top employers". Niet zo goedkoop.

ISO-certificatie is minder zever aangezien daar een tweedelijnscontrole op is door de overheid.

Ik ben vrij sceptisch aangezien ik al meerdere verhalen heb gehoord dat het niet zo geweldig is om te werken bij enkele van die "Top Employers".
 
Laatst bewerkt:
Niet veel. Dat is eigenlijk een vorm van marketing waar elke "top employer" voor betaalt en vervolgens dat predicaat verdient (lees: krijgt). Ik heb als freelancer bij verschillende van die bedrijven gewerkt en dat hangt echt van bedrijf tot bedrijf af. Bij mijn laatste project was de sfeer eerder slecht, terwijl dat bij andere bedrijven goed was. Het is geen reden om voor een bepaald bedrijf te kiezen, maar ook geen reden om het per definitie uit te sluiten.
 
Is natuurlijk waardeloos, net zoals "beste winkelketen 2020-2021" en dergelijke zaken. Er is daar geen enkele externe controle op en bij mijn weten worden de resultaten ook niet gepubliceerd (behalve een "rangschikking")
 
Grootste zever in pakskes ooit.

Ik heb enkele jaren bij een consultancy bedrijf gewerkt die toen bijna jaarlijks in de top10 stond. Dat was echt geen leuk bedrijf, maar het management, leiding gevende, etc vonden uiteraard van wel. Tot het irritante toe zelfs.
 
Ik zou graag eens cijfers zien van hoeveel ondernemingen het certificaat niet gehaald hebben.
 
Ik werkte destijds bij 1 van die bedrijven, en dan las ik het artikel. Dat stond vol met dingen als "we voorzien een personal development plan, en iedereen krijgt een coach en we geven trainingen aan iedereen en ..."
In praktijk schreef je zelf dat PDP waarbij je maar beter kon focussen op de dingen die je klant wou. Die coach wordt bij het aannemen aangesteld, maar hoor je nooit meer iets van (want die heeft in zijn PDP staan dat hij gaat "coachen", dus eens die aanstelling er is, is zijn doelstelling gehaald). Trainingen énkel als ze nuttig zijn voor de klant, zodat deze de trainingen ook betaalt...

Bij héél veel van die grote bedrijven zit er een enorm verschil tussen wat HR zegt (en denkt) dat ze doen, en wat er effectief op de werkvloer gebeurt.

Daarnaast moet je betalen voor die audit. Ik heb kleinere bedrijven geweten die bij sollicitatie gesprek gewoon zeiden "we geven ons geld liever aan de werknemers dan aan zo'n zever"...
 
Objectief gezien zal dat wel een 'top employer' zijn, in de zin dat het bedrijf aan alle criteria voldoet om zo'n sticker te halen (flexibiliteit, in-house learning, interne steunkanalen,,...)

Lijkt me niet dat er effectief onderzoek wordt gedaan naar de sfeer/werkdruk/... en algemene arbeidscultuur.
 
Objectief gezien zal dat wel een 'top employer' zijn, in de zin dat het bedrijf aan alle criteria voldoet om zo'n sticker te halen (flexibiliteit, in-house learning, interne steunkanalen,,...)

Lijkt me niet dat er effectief onderzoek wordt gedaan naar de sfeer/werkdruk/... en algemene arbeidscultuur.
Inderdaad. Men kijkt eerder wat men theoretisch vooropstelt inzake learning, verloningspakket, evaluatie en inovatieve ideëen maar het zegt weinig over de interne werksfeer in de praktijk zelf. Ik zie er daar veel verschijnen waar je in de praktijk een zoveelste slaaf bent :p..
 
Ik kreeg zelf de indruk bij zo een bedrijven dat die meer bezig waren met dat certificaat te halen dan effectief moeite te doen om een top employer te zijn
 
Mijn zus was vroeger "manager" in een McDo restaurant (ook zo'n top employer). Als het een onverwacht kalme dag was moest het opgeroepen personeel onder dwang een formulier aftekenen dat ze "vrijwillig" vroeger naar huis gingen (en ook niet verder uitbetaald werden voor de rest van die shift). Héhé.
 
McDo zelf heeft volgens mij geen enkel restaurant in BE, dat zijn allemaal franchisenemers. Dus ik vind het raar dat die zo'n certificaatkunnen kopen.
 
McDo zelf heeft volgens mij geen enkel restaurant in BE, dat zijn allemaal franchisenemers. Dus ik vind het raar dat die zo'n certificaatkunnen kopen.
Die hebben ook geen certificaat in België nu, mss buitenland wel.

Mijn 1e werkgever had dat (of toch overkoepelend), 3j en alle starters hebben nooit opslag gehad dus toen was quasi iedereen weg.

Huidige heeft het ook maar werk er nog maar 1j dus kan niet zoveel zeggen. Al doen ze wel meer moeite naar opleidingen enzo tov mijn vorige WG dus dat is al positief :)
 
De Belgische tak heeft een omzet van rond de 500k (als ik de jaarrekening goed gelezen heb) met een 70 "top employers". Niet zo goedkoop.
Off topic, maar de omzet van een onderneming kan je toch niet afleiden uit de jaarrekening?

On topic: ik heb 2 jaar gewerkt voor een bedrijf dit dat label had en ik vond het persoonlijk echt zever in pakskes. Maar het zal er ook wel van afhangen waar in het bedrijf je precies terechtkomt.
 
Off topic, maar de omzet van een onderneming kan je toch niet afleiden uit de jaarrekening?

On topic: ik heb 2 jaar gewerkt voor een bedrijf dit dat label had en ik vond het persoonlijk echt zever in pakskes. Maar het zal er ook wel van afhangen waar in het bedrijf je precies terechtkomt.
Als de onderneming klein is mag je kiezen om de brutomarge of de omzet te tonen, vanaf een bepaalde grootte is de omzet verplicht.
 
Terug
Bovenaan