Party/Festival Tomorrowland

Maar wat @ilgonwe zegt klopt wel: als gewone sterveling is het heel lastig om aan tickets van festivals te raken terwijl er BV's zijn die zowat elk festival aanwezig zijn ...
 
Leuk een TML topic, is al een tijd geleden!

Het festival is na vele jaren duidelijk geëvolueerd en dat heeft vooral te maken met steeds meer volk dat op het terrein rond loopt. Enkele bevindingen:
  • Deze editie ziet echt zwart van het volk, zelfs vroeg in de middag zijn alle wandelpaden bomvol. Sinds enkele jaren passen ze hier en daar eenrichtingsverkeer toe, waar dat vroeger enkel 's avonds tijdens piekuren was is dat nu redelijk permanent. Er waren ook altijd mensen die onhandig een heuvel op klauterden voor een shortcut. Dat hebben ze bij de organisatie ook gezien en op die locaties staan nu permanente trappen. Op de grote heuvel zijn ook steeds meer "terrassen" aangelegd zodat bij grote regenval mensen niet meer helemaal naar beneden rollen (overigens tot groot jolijt van toeschouwers).
  • De toiletten worden steeds groter en groter. Dat heeft enerzijds te maken met wildplassers (elke locatie die werd bepist is nu voorzien van een grote toiletruimte zodat de buren niet met de urine zitten), anderzijds zijn steeds meer tickets verkocht en die mensen moeten allemaal hun behoefte doen. Voor festivalnormen zijn de toiletten zeer deftig, tegenwoordig zelfs met handdrogers.
  • Het eten: Dat was altijd al meer upscale met sushi en Holsteinvlees dan de loempia's en frieten van andere festivals, maar sinds vorig jaar hebben ze er nog een schep bovenop gedaan. Toen opende namelijk Mesa Garden waar Michelin sterrenchefs een stand hebben geopend. Oesters, kreeften of signature dishes, verkrijgbaar voor 30 euro per portie! Wat opvalt is dat dat beter Boomer Garden heet want de types uit Knokke en Schoten/Brasschaat/Schilde zijn hier neergevleid en blijven er kleven.
  • Het volk: In het begin was het lokaal, sinds 2010 barstte de bom internationaal en vanaf pakweg 2016 doken ineens 50-plussers op. En over die boomers valt wat te zeggen, die zijn daar wat clueless. Die komen meestal enkel wat aan people watching doen. Ik kan me niet voorstellen dat die in januari zaten aan te schuiven. Tomorrowland heeft ondertussen een machine opgezet voor B2B tickets, lijkt me dat een aantal ondernemingen er uitdelen aan hun trouwe klanten. Gelukkig is dat anno 2023 geminderd, het is niet meer een ratio van 1 op 4 en ze zitten nu veelal afgezonderd in het reservaat van Mesa Garden of een Skybox ;)
  • De DJ's: Een belangrijke component zijn altijd DJ's uit de Rupelstreek (meestal beperkt tot de vroege middag of kleinere stages) maar denk dat de meeste bezoekers daar niets van af weten. Nieuw dit jaar zijn de 13-14-jarigen die uit de Tomorrowland Academy komen en op de Rise stage spelen. Hier en daar heb ik het gevoel dat sommige DJ's te duur zijn geworden (oa David Guetta) en de organisatie mindere goden moet strikken. Officieel klinkt het dat er nu veel meer festivals zijn en er clashes zijn in de agenda, wat deels klopt maar wie meer betaalt krijgt de DJ in de line-up. Een aantal jaren geleden zijn BV-DJ's gearriveerd zoals Kat Kerkhofs, die zijn ondertussen verbannen naar de tongue-in-cheek stage Moose Bar waar je nu Niels Destadsbader, Verhulst&Ilsen en andere Vlaamse toppers vindt. Zangers deden ook hun intrede met rappers en hiphoppers, waar ik me van herinner dat de organisatie toen beweerde dat ze alle dansbare muziek verwelkomden. Maar die periode is ondertussen voorbij (denk te veel geld, voor te weinig kijkers en ook al de kritiek die ze ervoor kregen).
  • De stages: Het grootste aantal was rond 2016 maar tegenwoordig is het een 14-tal stages. De meesten zullen rouwen om de Q-dance stage die in de buurt berucht was om de lawaaihinder van zware bassen. Daar staat nu Mesa Garden. Initieel was het omdat er 3 weekends waren voor minder geluidsoverlast maar nu die er terug staat is het denk ik permanent. Voor de organisatie een win-win: minder geluidshinder, geen DJ's te betalen en veel inkomsten uit het dure eten. Hardere muziek is zo stilaan verdwenen uit de line-up. Core vind ik een van de leukere stages, ondertussen zijn vele bomen gesneuveld op de dansvloer om meer volk toe te laten maar de idee blijft overeind om in het bos te feesten.
Vat het idd mooi samen.

Het viel me ook op dat het iets sneller dan andere jaren drukker was. De drukte die je vroeger had vanaf 19/20 uur was er nu veel vroeger. Toch had ik het gevoel dat op die zijdelingse terrassen wel plaats genoeg was, ook ‘s avonds.

Mesa Garden vind ik eigenlijk wel leuk omdat er zo variatie is.
Zijn frietjes en een frikandel of een hamburger your way to go? Prima! De foodstands zijn deftig.
Wil je liever iets anders? Keuze genoeg!

Zelf at ik iets in zowel Mesa Garden als bij Balls ‘n Glory. Allemaal lekker.

Kwa DJ‘s is het me niet altijd duidelijk of sommigen er “mogen“ draaien en sommigen geboekt worden om te komen.
Er zijn idd veel festivals. Maar hé, hou het budget voor David Guetta maar op zak en boek Amber Broos en Amelie Lens maar opnieuw volgend jaar!

Maar eigenlijk ben ik vooral de omwonenden wel dankbaar dat zo iets mogelijk is.
Want die mensen hebben daar bijna 2 maand last van, en dan nog op het mooiste moment van het jaar.
 
Laatst bewerkt:
Maar wat @ilgonwe zegt klopt wel: als gewone sterveling is het heel lastig om aan tickets van festivals te raken terwijl er BV's zijn die zowat elk festival aanwezig zijn ...
Tja, ik snap je wel.
Maar da’s toch overal zo? Een première van een show of film, daar sturen ze toch ook een reeks BV’s/influencers naar toe?

Veel van die BV’s en influencers krijgen hun tickets van partners en bedrijven in ruil voor publiciteit. De bedoeling van zo’n festival is natuurlijk om er iets aan over te houden. Tomorrowland is al heel lang echt een merk geworden. Maar daarom is het niet per se slecht. En uiteindelijk organiseren ze voor de bezoeker die pakweg 130€ wil betalen voor een dag, maar ook voor die persoon die 5000€ en meer geeft. En die zorgt ervoor dat het festival is wat het vandaag is. Een goed geoliede machine.

Vergelijk de werking en organisatie van Tomorrowland maar eens met de werking van Werchter. Daar is het elke keer alsof het hun eerste keer is dat ze iets organiseren... En het bestaat waarschijnlijk al veel langer.
 
Tja, ik snap je wel.
Maar da’s toch overal zo? Een première van een show of film, daar sturen ze toch ook een reeks BV’s/influencers naar toe?

Veel van die BV’s en influencers krijgen hun tickets van partners en bedrijven in ruil voor publiciteit. De bedoeling van zo’n festival is natuurlijk om er iets aan over te houden. Tomorrowland is al heel lang echt een merk geworden. Maar daarom is het niet per se slecht. En uiteindelijk organiseren ze voor de bezoeker die pakweg 130€ wil betalen voor een dag, maar ook voor die persoon die 5000€ en meer geeft. En die zorgt ervoor dat het festival is wat het vandaag is. Een goed geoliede machine.

Vergelijk de werking en organisatie van Tomorrowland maar eens met de werking van Werchter. Daar is het elke keer alsof het hun eerste keer is dat ze iets organiseren... En het bestaat waarschijnlijk al veel langer.
Mensen klagen nu gewoon meer dan vroeger.
Werchter laat meer volk toe maar TML blijkbaar ook.
De tent is afgesloten (vroeger open), maar op TML is er toch ook een tent die 'vol is vol' is als ik het me goed herinner?
Of mensen die naar parking bedoelt voor mensen die verder gaan met de fiets rijden om daar te parkeren zonder fiets. Tja

En blijkbaar zijn er massaal klachten over nachtlawaai, zelfs tot 20km verder
Ik woon veel dichter dan dat bij Werchter en ik hoor daar amper iets van binnen
 
Ik baseer me vooral op eigen ervaringen. De problemen die ik ervaarde tijdens pakweg Werchter Classics in 2014 zijn anno 2023 nog steeds aanwezig.
 
En blijkbaar zijn er massaal klachten over nachtlawaai, zelfs tot 20km verder
Ik woon veel dichter dan dat bij Werchter en ik hoor daar amper iets van binnen
Da’s ook heel persoonlijk.

Achter mij geven ze af en toe een feestje, ik merk daar niks van, terwijl een buurvrouw haar daar enorm aan stoort.
 
De hardere wind blaasde zaterdag richting Antwerpen en er waren klachten:

Over de BV's: je ziet die meestal niet op het terrein, ze doen hoogstens een toer maar blijven meestal op het VIP deck en mss Moose bar. Voor de socials staan ze op welgemikte locaties maar de dochter van prins Laurent of Peter Vandeveire tegen komen is even grote kans als een tombola winnen. Wie blijft plakken in de Moose bar heeft de grootste kans om een parade aan bekenden te zien, als ze daar echt zin in hebben...

Over muziekgenres: dat zie je idd veranderen. Stages met classic clubhits uit de jaren 90 zijn er elk jaar bij maar TML geeft nu meer ruimte aan poppy EDM met de Library en de stage van DVLM. Ook Moose Bar is daar een uitspatting van. Het publiek is ook veranderd en dito verwachtingen. Er wordt geklaagd als er op mainstage een techno set passeert ipv meezinger zeemzoete EDM muziek. Het gaat soms al zo ver dat ze dan ook beweren dat techno en trance geen echte dance is....

Grappig is ook dat bij de set van Eric Prydz het bomvol stond in het begin en de Instagram influencers paraat stondeen voor het vermeende spektakel van de visuals. Inderdaad indrukwekkend, maar na 10 minuten hadden ze hun beelden (zonder klank) en liepen ze weg omdat er geen "singalong well known bangers" waren. Ja, als je die man zijn sets kent, da's enkel instrumentaal... Die draait geen remix van een Guetta die je luidkeels kan kermen.
 
Da’s iets te kort door de bocht. Op moment van de sale zijn al heel wat namen bekend, en zeker de toppers/bekendste.
Maar niemand weet wanneer ze komen, dus hoe bepaal jij of je vrijdag of zaterdag of zondag wil komen? Toch alleen op basis van eigen voorkeur en niet bv op basis van wie komt, zoals ieder ander festival.

Ik zou echt gek komen als ik tickets heb gekocht voor vrijdag het eerste weekend en mijn persoonlijke top dj’s (ik zeg maar iets Sven Vath, Solomun en Maceo Plex) komen het tweede weekend op zaterdag. Maar dat weet je pas nadien natuurlijk.

Ik zou nooit op Dour of Werchter tickets kopen zonder dat ik weet wie er komt die dag. Daarvoor kost het allemaal teveel. Ik ga voor de muziek, niet voor de Efteling show.
 
Laatst bewerkt:
mijn persoonlijke top dj’s (ik zeg maar iets Sven Vath, Solomun en Maceo Plex) komen het tweede weekend op zaterdag. Maar dat weet je pas nadien natuurlijk.
Dit jaar komen ze zelfs helemaal niet. Waren idd jarenlang vaste waarden maar compleet afwezig, net zoals Carl Cox. Maar niet getreurd, het geld is nu gespendeerd aan internationale toppers zoals Viktor Verhulst en Kobe Ilsen en Niels Destadsbader die elk minstens 10.000 euro vragen om even te "draaien" of vooral in de micro te roepen.

Ik herinner me ook een Moose Bar DJ die het fijn vond om allerlei meezingers te mixen. OK, dat kan voor Moose Bar, maar telkens maar 15 seconden van elk lied? Toen de feestvierders pas begonnen zingen was het volgende liedje er al. Props voor de (ghost) producer die het goed mixte maar na 10 minuten is het eerder misselijkmakend.
 
Main stage zoals altijd bagger commerciële muziek, maar die kleine stages zijn soms wel verrassend goed. Techno stage altijd grote namen zoals Solomun & Maceo Plex.
Is dat niet een beetje kort door de bocht? Andromedik stond/staat zowel weekend 1 als 2 op de main stage en dat kan je toch niet echt main stream commercieël noemen. Amelie Lens al helemaal niet lijkt mij. Tenzij die plots compleet andere sets spelen op TML. Dat waren nu per toeval 2 namen die ik zag passeren voor de main stage, zo zullen er toch nog wel een heel deel zijn. De prime slots zullen inderdaad wel eerder richting de meer commerciële muziek gaan natuurlijk.
 
Ik heb het zopas nog 1 kans gegeven. Via de app kan je kijken naar de mainstage. Daar stonden 2 falers uit Spanje wat belachelijk te doen.

Echt ik kom daar ongemakkelijk van. App verwijderd. Ik wil daar nooit nog 1 beeld van zien 😡

Ik word daar even agressief van wanneer ik 20sec naar Wat Een Jaar op VTM kijk. Echt dat daar volk voor is, daar kan ik gewoon niet bij.
 
Dit jaar komen ze zelfs helemaal niet. Waren idd jarenlang vaste waarden maar compleet afwezig, net zoals Carl Cox. Maar niet getreurd, het geld is nu gespendeerd aan internationale toppers zoals Viktor Verhulst en Kobe Ilsen en Niels Destadsbader die elk minstens 10.000 euro vragen om even te "draaien" of vooral in de micro te roepen.

Ik herinner me ook een Moose Bar DJ die het fijn vond om allerlei meezingers te mixen. OK, dat kan voor Moose Bar, maar telkens maar 15 seconden van elk lied? Toen de feestvierders pas begonnen zingen was het volgende liedje er al. Props voor de (ghost) producer die het goed mixte maar na 10 minuten is het eerder misselijkmakend.
Ik begrijp die haat op Kobe & Verhulst niet goed... die steken ze dan ook nog weg op een kleine stage. Precies of MATTN is zo'n uitzonderlijk muziekaal talent, en die zetten ze zelfs op de main stage.

En dat van die meezingers van 15 seconden... dat is nu eenmaal waarop mensen meer en meer geconditioneerd worden. Letterlijk alles wordt gewoon meer en meer short format content: nieuwsartikels van 5 regels, TikTok/Reels/Stories van 15 seconden... zelfs long format content veranderd meer in een aanéénschakeling van ne hoop trigger happy 15 seconden footages.
Het hoeft dan ook geen verrassing te zijn dat je dat ook meer en meer in zo'n sets ziet terugkomen. Mensen zijn zo geconditioneerd op die constante prikkels: de grote massa wil geen sets meer van een uur met 20-30 nummers waar je tussenpozen hebt naar een volgende climax, ze vervelen zich steendood. Ze willen gewoon constant getriggered worden dus 30 nummers worden er nu 120 op een uur.
 
Dit jaar komen ze zelfs helemaal niet. Waren idd jarenlang vaste waarden maar compleet afwezig, net zoals Carl Cox. Maar niet getreurd, het geld is nu gespendeerd aan internationale toppers zoals Viktor Verhulst en Kobe Ilsen en Niels Destadsbader die elk minstens 10.000 euro vragen om even te "draaien" of vooral in de micro te roepen.
Die hebben nu eenmaal hun lucratieve residency's in Ibiza waar ze aan vast hangen.
 
Ik begrijp die haat op Kobe & Verhulst niet goed... die steken ze dan ook nog weg op een kleine stage. Precies of MATTN is zo'n uitzonderlijk muziekaal talent, en die zetten ze zelfs op de main stage.

En dat van die meezingers van 15 seconden... dat is nu eenmaal waarop mensen meer en meer geconditioneerd worden. Letterlijk alles wordt gewoon meer en meer short format content: nieuwsartikels van 5 regels, TikTok/Reels/Stories van 15 seconden... zelfs long format content veranderd meer in een aanéénschakeling van ne hoop trigger happy 15 seconden footages.
Het hoeft dan ook geen verrassing te zijn dat je dat ook meer en meer in zo'n sets ziet terugkomen. Mensen zijn zo geconditioneerd op die constante prikkels: de grote massa wil geen sets meer van een uur met 20-30 nummers waar je tussenpozen hebt naar een volgende climax, ze vervelen zich steendood. Ze willen gewoon constant getriggered worden dus 30 nummers worden er nu 120 op een uur.
Maar dat neemt toch niet weg dat het legitiem is daar kritiek op te geven? De realiteit die jij beschrijft is voor mij regelrecht dystopisch.
 
Ik begrijp die haat op Kobe & Verhulst niet goed... die steken ze dan ook nog weg op een kleine stage. Precies of MATTN is zo'n uitzonderlijk muziekaal talent, en die zetten ze zelfs op de main stage..
Haha MATTN

Doet mij denken aan Average Rob zijn filmpje over dat hij dj wil worden. Eigenlijk lacht hij al die dj’s uit.

Zouden al die namen eigenlijk mix skills hebben? Dom voorbeeld van een muziekliefhebber mét skills, niet toevallig opgenomen de dag na de dood van Bowie:

Begrijp mij niet verkeerd, Bastid past totaal niet op TL maar je kan als muziekliefhebber weinig gaan doen op TL vandaag de dag. 50% komt al niet uit België dus eigenlijk met enkel Belgen krijgen ze de weide niet meer vol.

Het doelpubliek is serieus veranderd met de jaren. En zeggen dat ze lokaal begonnen zijn. Wat dan wel een fantastisch verhaal is 👌

Amelie Aelbrecht had gelijk, het is vergelijkbaar met een daguitstap naar de Efteling. Alleen is het wat duurder en betaal je met pareltjes.
 
Laatst bewerkt:
En blijkbaar zijn er massaal klachten over nachtlawaai, zelfs tot 20km verder
Ik woon veel dichter dan dat bij Werchter en ik hoor daar amper iets van binnen
Dat viel eigenlijk allemaal wel mee. Wat gebonk ja. Raampjes toe en niks meer gehoord. Storm in een glas water 🤷 Als er maar te klagen valt natuurlijk.
 
Maar dat neemt toch niet weg dat het legitiem is daar kritiek op te geven? De realiteit die jij beschrijft is voor mij regelrecht dystopisch.
Live & let live tbh... u er druk in maken gaat er niks aan veranderen. Uiteindelijk zijn het wel publiekstrekkers, anders zouden ze niet overal te pas en ten onpas verschijnen. Of zoiets thuishoort op TML is een ander kwestie maar het feit blijft wel dat TML voor veel mensen al láng niet meer over de muziek gaat maar vooral over "er bij zijn" en stoefen op socials over het feit dat je erbij was... waarom filmen mensen anders? Das nie om later nog eens terug te kijken, das zuiver om te stoefen met hoe "cool" hun leven is.

Zeker als je vooral voor bepaalde subgenres gaat zijn er vermoedelijk wel andere festivals te vinden dan veel dichter bij u muzieksmaak aanleunen en op de koop toe een pak goedkoper zijn ook.
 
Maar niemand weet wanneer ze komen, dus hoe bepaal jij of je vrijdag of zaterdag of zondag wil komen? Toch alleen op basis van eigen voorkeur en niet bv op basis van wie komt, zoals ieder ander festival.

Ik zou echt gek komen als ik tickets heb gekocht voor vrijdag het eerste weekend en mijn persoonlijke top dj’s (ik zeg maar iets Sven Vath, Solomun en Maceo Plex) komen het tweede weekend op zaterdag. Maar dat weet je pas nadien natuurlijk.

Ik zou nooit op Dour of Werchter tickets kopen zonder dat ik weet wie er komt die dag. Daarvoor kost het allemaal teveel. Ik ga voor de muziek, niet voor de Efteling show.
Als het volgend jaar sale is moet je maar eens kijken. De bekendste namen staan dan al geprogrammeerd per dag hoor.
Maar het is eerder chance hebben om binnen te raken en dan hopen dat er nog iets vrij is😅
 
Haha MATTN

Doet mij denken aan Average Rob zijn filmpje over dat hij dj wil worden. Eigenlijk lacht hij al die dj’s uit.

Zouden al die namen eigenlijk mix skills hebben? Dom voorbeeld van een muziekliefhebber mét skills, niet toevallig opgenomen de dag na de dood van Bowie:

Begrijp mij niet verkeerd, Bastid past totaal niet op TL maar je kan als muziekliefhebber weinig gaan doen op TL vandaag de dag. 50% komt al niet uit België dus eigenlijk met enkel Belgen krijgen ze de weide niet meer vol.

Het doelpubliek is serieus veranderd met de jaren. En zeggen dat ze lokaal begonnen zijn. Wat dan wel een fantastisch verhaal is 👌

Amelie Aelbrecht had gelijk, het is vergelijkbaar met een daguitstap naar de Efteling. Alleen is het wat duurder en betaal je met pareltjes.
Geef mij maar het Tomorrowland van vandaag. Ik herinner me lege tenten voor toppers die afsloten gewoon omdat iedereen op de MainStage stond.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan