Party/Festival Tomorrowland

Ziet er echt goed uit. Indoor ga je de muziek altijd beter voelen vind ik. Ik wou wachten tot Eric Prydz Holo maar het is blijkbaar niet live. Als ik de timetable zie, zenden ze nu 18u uit. Ze zitten dus 5u achter.
 
Ziet er echt goed uit. Indoor ga je de muziek altijd beter voelen vind ik. Ik wou wachten tot Eric Prydz Holo maar het is blijkbaar niet live. Als ik de timetable zie, zenden ze nu 18u uit. Ze zitten dus 5u achter.
Dat zijn recaps :)
 
Leuk een TML topic, is al een tijd geleden!

Het festival is na vele jaren duidelijk geëvolueerd en dat heeft vooral te maken met steeds meer volk dat op het terrein rond loopt. Enkele bevindingen:
  • Deze editie ziet echt zwart van het volk, zelfs vroeg in de middag zijn alle wandelpaden bomvol. Sinds enkele jaren passen ze hier en daar eenrichtingsverkeer toe, waar dat vroeger enkel 's avonds tijdens piekuren was is dat nu redelijk permanent. Er waren ook altijd mensen die onhandig een heuvel op klauterden voor een shortcut. Dat hebben ze bij de organisatie ook gezien en op die locaties staan nu permanente trappen. Op de grote heuvel zijn ook steeds meer "terrassen" aangelegd zodat bij grote regenval mensen niet meer helemaal naar beneden rollen (overigens tot groot jolijt van toeschouwers).
  • De toiletten worden steeds groter en groter. Dat heeft enerzijds te maken met wildplassers (elke locatie die werd bepist is nu voorzien van een grote toiletruimte zodat de buren niet met de urine zitten), anderzijds zijn steeds meer tickets verkocht en die mensen moeten allemaal hun behoefte doen. Voor festivalnormen zijn de toiletten zeer deftig, tegenwoordig zelfs met handdrogers.
  • Het eten: Dat was altijd al meer upscale met sushi en Holsteinvlees dan de loempia's en frieten van andere festivals, maar sinds vorig jaar hebben ze er nog een schep bovenop gedaan. Toen opende namelijk Mesa Garden waar Michelin sterrenchefs een stand hebben geopend. Oesters, kreeften of signature dishes, verkrijgbaar voor 30 euro per portie! Wat opvalt is dat dat beter Boomer Garden heet want de types uit Knokke en Schoten/Brasschaat/Schilde zijn hier neergevleid en blijven er kleven.
  • Het volk: In het begin was het lokaal, sinds 2010 barstte de bom internationaal en vanaf pakweg 2016 doken ineens 50-plussers op. En over die boomers valt wat te zeggen, die zijn daar wat clueless. Die komen meestal enkel wat aan people watching doen. Ik kan me niet voorstellen dat die in januari zaten aan te schuiven. Tomorrowland heeft ondertussen een machine opgezet voor B2B tickets, lijkt me dat een aantal ondernemingen er uitdelen aan hun trouwe klanten. Gelukkig is dat anno 2023 geminderd, het is niet meer een ratio van 1 op 4 en ze zitten nu veelal afgezonderd in het reservaat van Mesa Garden of een Skybox ;)
  • De DJ's: Een belangrijke component zijn altijd DJ's uit de Rupelstreek (meestal beperkt tot de vroege middag of kleinere stages) maar denk dat de meeste bezoekers daar niets van af weten. Nieuw dit jaar zijn de 13-14-jarigen die uit de Tomorrowland Academy komen en op de Rise stage spelen. Hier en daar heb ik het gevoel dat sommige DJ's te duur zijn geworden (oa David Guetta) en de organisatie mindere goden moet strikken. Officieel klinkt het dat er nu veel meer festivals zijn en er clashes zijn in de agenda, wat deels klopt maar wie meer betaalt krijgt de DJ in de line-up. Een aantal jaren geleden zijn BV-DJ's gearriveerd zoals Kat Kerkhofs, die zijn ondertussen verbannen naar de tongue-in-cheek stage Moose Bar waar je nu Niels Destadsbader, Verhulst&Ilsen en andere Vlaamse toppers vindt. Zangers deden ook hun intrede met rappers en hiphoppers, waar ik me van herinner dat de organisatie toen beweerde dat ze alle dansbare muziek verwelkomden. Maar die periode is ondertussen voorbij (denk te veel geld, voor te weinig kijkers en ook al de kritiek die ze ervoor kregen).
  • De stages: Het grootste aantal was rond 2016 maar tegenwoordig is het een 14-tal stages. De meesten zullen rouwen om de Q-dance stage die in de buurt berucht was om de lawaaihinder van zware bassen. Daar staat nu Mesa Garden. Initieel was het omdat er 3 weekends waren voor minder geluidsoverlast maar nu die er terug staat is het denk ik permanent. Voor de organisatie een win-win: minder geluidshinder, geen DJ's te betalen en veel inkomsten uit het dure eten. Hardere muziek is zo stilaan verdwenen uit de line-up. Core vind ik een van de leukere stages, ondertussen zijn vele bomen gesneuveld op de dansvloer om meer volk toe te laten maar de idee blijft overeind om in het bos te feesten.
 
Bedankt voor de review. Over de DJ's kunnen we kort zijn: het festival is uitverkocht alvorens er 1 naam bekend is. Dus het kan werkelijk niemand iets schelen wie er komt draaien die dag. Want je kiest een specifiek weekend of dag op basis van ... ja, op basis van wat eigenlijk? Uw eigen agenda :p
 
Op sociale media zie ik mensen ruzie maken om deze of gene die wel of niet op de mainstage staat, zelfs of die om 20 of 21 uur komt. Daar houd ik me niet mee bezig. Met 14 stages zou er altijd iets moeten zijn dat voor de oren goed klinkt om te blijven plakken.

Persoonlijk heb ik het niet zo voor Harbour House (nu Elixir) en Rave Cave. Vroeger vond ik de Cafe d'Anvers stage (nu Youphoria) en House of Mask Cubanisto fijn maar die zijn er niet meer.
 
Op sociale media zie ik mensen ruzie maken om deze of gene die wel of niet op de mainstage staat, zelfs of die om 20 of 21 uur komt. Daar houd ik me niet mee bezig. Met 14 stages zou er altijd iets moeten zijn dat voor de oren goed klinkt om te blijven plakken.

Persoonlijk heb ik het niet zo voor Harbour House (nu Elixir) en Rave Cave. Vroeger vond ik de Cafe d'Anvers stage (nu Youphoria) en House of Mask Cubanisto fijn maar die zijn er niet meer.
In 2009 was echt echt not-done om ook maar iets van techno te serveren, dat is nu de laatste jaren wel even anders.

Gisteren een stukje van The Chainsmokers en Sunnery James op de livestream meegepikt, dat is en blijft toch ongeloofelijke baggermuziek. Zelfs playbacken in de micro bij stukjes van Coldplay, ook het publiek totaal niet op de hand.

Zoals altijd, heimwee naar vroeger toen het allemaal beter was.

Mooie review hierboven. Die drugsdode op de crew gaat wel al een stevige smet zijn op alles vrees ik voor de organisatie.
 
Volgend weekend is het mijn beurt. Ben al heel de week m'n chronisch slaaptekort aan het (proberen) wegslapen, zodat ik volgend weekend de hele tijd kan doorgaan. :oi22:
 
Gisteren een stukje van The Chainsmokers en Sunnery James op de livestream meegepikt, dat is en blijft toch ongeloofelijke baggermuziek. Zelfs playbacken in de micro bij stukjes van Coldplay, ook het publiek totaal niet op de hand.
dat was inderdaad zo fout, echt erg
 
"Nikola hield zich nochtans niet met drugs bezig", aldus de familie
De familie weet dat meestal niet eh. Ken er genoeg die overkomen als de brave hardwerkende goodies maar die niet vies zijn van wat drugs in het uitgangsleven/weekend. Denk dat dat net diegene zijn die zich er het gemakkelijkst aan mispakken :). Je weet toch niet wat daar allemaal inzit, je krijgt van dien en dien kennis wat onder uw neus geduwd, niet wetende wat erin zit. Je ziet het op tomorrowland genoeg rondom u gebeuren. Is het festival waar het openlijk en zonder enige gêne gebeurt.
 
Bedankt voor de review. Over de DJ's kunnen we kort zijn: het festival is uitverkocht alvorens er 1 naam bekend is. Dus het kan werkelijk niemand iets schelen wie er komt draaien die dag. Want je kiest een specifiek weekend of dag op basis van ... ja, op basis van wat eigenlijk? Uw eigen agenda :p
Da’s iets te kort door de bocht. Op moment van de sale zijn al heel wat namen bekend, en zeker de toppers/bekendste.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan