Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Spreekt mij in elk geval meer aan dan zo'n heel gereguleerd leven. Maar alles hangt af van de mate waarin uw kinderen mee kunnen/willen in zo'n verhaal. Ik denk al rap van 'wij gaan dit doen en de kleine zal zich wel aanpassen'. Misschien niet altijd de 'gemakkelijke' oplossing maar wel de oplossing waarbij ge nog wat dingen meemaakt.

Mijn vriendin is wel het tegenovergesteld dus we zullen nog wel zien wat dat geeft :D Voor het moment zijn die twee toch volledig aan elkaar vastgekoppeld maar eens die borstvoedingsperiode voorbij is ben ik wel van plan van die bengel gewoon mee op schok te nemen als ik ergens naartoe ga.

Wij zijn nog maar 6 weken ver en uiteraard moet nu alles een beetje op haar tempo gebeuren maar ik heb er eigenlijk alleen nog maar van genoten tot nu toe. Het is een ontzettend mooi en lief kindje, mijn vriendin heeft er eindeloos geduld mee, ik slaap gewoon in de zetel dus ik slaap 6-7u per nacht, waar ik ruimschoots mee toekom. Ik had schrik dat ze depri ging zijn (aangezien dat tijdens de zwangerschap wel het geval was) maar ze doet dat keigoed, en keigraag.

De borstvoeding is nu ook gewoon goed gelanceerd, er zijn (ik klop op hout) geen gezondheidsklachten meer bij mijn lief, dus eigenlijk zijn wij nu gewoon vollen bak aan't genieten.

Ja zo super volgens routine van kinderen moeten leven spreekt me ook weinig aan.

Paas verlof waren we op rondrit in polen. 14 u rijden naar daar en dan gedurende een week bijna elke dag bij iemand anders geslapen (heb een 1&3 jarige). Telkens andere kinderen aanwezig, laat gaan slapen, alcohol, soms s avonds in de stad.

Toen we dan terug waren was het ook nog zo een half werk week, waarbij de oudste ook 2 dagen bij de grootouders sliep.

We hadden meer als een week nodig om terug wat tot ons eigen te komen (ik denk wij meer als de kinderen), maar het wel waard.

Ik wil ook dat mijn kinderen wat flexibel zijn. Wij hebben bv ook geen gordijnen dus de kinderen worden niet zo snel wakker van licht, en tegen een beetje lawaai kunnen ze ook. Dat heeft even geduurd voordat dat heel vlot ging, maar nu is dat wel een plus op verplaatsing waar je de omgeving niet echt zo onder controle hebt.

A85C5646-D489-4937-A655-EDFFF47315A7.jpeg

Wat is dat toch met al dat volk dat goed wilt staan bij iedereen 🤷‍♂️

Ik wilde mijn dochter haar kleren aandoen, maar het mevrouwtje dat ze is, wil dat door iemand anders laten doen. Uiteindelijk met wat tegenstribbeling de kleding aan kunnen doen.

Krijg ik deze week de memo van mijn partner dat ik nu wel niet goed sta bij die persoon door die actie.

Dan denk ik, maar man, laat het toch vieren. Alsof je in andermans ogen nooit "fouten" hebt gemaakt. Als we ons al moeten gaan druk maken over wat een ander van ons denkt.

Nog mensen hier met van die vrienden/familie met rare kronkels over de kinderen en de opvoeding?

Goh, ik ben ook veel meer zo dan mijn vrouw, maar met een jong kind is een ritme aanhouden toch gewoon logisch? Naar mijn bescheiden mening maak je je eigen leven (met een baby of jong kind) ook onnodig moeilijk door los om te springen met structuur.
Bij ons zijn de tijdstip van dutjes en bedtijd altijd heilig geweest. Wij wijken daar eigenlijk nooit vanaf, nog altijd trouwens als het over bedtijd gaat. Routine en structuur helpt gewoon voor kleine kinderen. Wij plukken er dan ook de vruchten van. Dan is echt de grootste tip die ik kan geven aan nieuwe ouders.

Een maand school. Om 18u10 neemt ze mijn hand vast en zegt ze "ikke slapen". Het arme kind is stikkapot. Dat betert wel eens, zeker?
Ja hoor, maar heeft wat tijd nodig.
Ik denk dat het hier thuis verschillende weken/maanden was dat hij geen volledige week voltijds school aankon en standaard 's avonds in de zetel in slaap viel.
Nu is hij drie en half en kan het voltijds ritme wel aan,valt niet meer standaard in slaap in de zetel maar is toch nog altijd goed moe 's avonds. Vooral vanaf donderdag merk ik het.

Hier blijft de maandag dan weer altijd zwaar voor haar.
Supervroeg in slaap vallen heeft ze nooit gedaan, wel ontladen zodra ze in de auto zat. En ook in de 3de kleuterklas heb ik soms nog een krijsende kleuter die tegen mijn stoel stampt om... Geen enkele reden?
Maar het is tenminste niet meer elke dag en doorgaans beperkt tot de autorit nu ipv autorit+eerste half uur thuis.

Een maand school. Om 18u10 neemt ze mijn hand vast en zegt ze "ikke slapen". Het arme kind is stikkapot. Dat betert wel eens, zeker?
De onze moesten we meteen na school eten geven, anders lagen ze allang in slaap tegen dat we samen konden eten rond 18u15.
(Zalige tijden... :laugh: )

@discussie ivm structuur
Hier moeten ze 's morgens in bed blijven tot 6u45 en 's avonds rond 20u a 20u30 moeten ze naar boven.
Verder al een tweetal jaar geen enkele regel en als we samen met hen weg zijn geldt het avonduur niet.
Nooit miserie mee gehad, ik vermoed dat dit van kind tot kind afhangt en ook van wat het kind gewoon gemaakt is.

Zaterdagavond waren we bijv op een feestje met hen tot 22u30, geen enkel probleem de dag erna.
Buiten dat ze zondagmorgen om 6u45 wakker waren, hun ochtenduur wijzigt helaas niet. :tongue:

Hier is onze dochter al kapot na een week crèche, de vrijdag is ze echt KO :p benieuwd wat school dan gaat geven...

Misschien wel een voordeel dat ze pas in september 2024 mag starten, dan gaat ze toch al 2j10m zijn.

Ik denk dat onze kinderen bijna dezelfde leeftijd hebben (tussen 2,5 en 3?).

Maandag çava, vanaf dinsdag slaapt ze in de auto en soms nog een stukje thuis op de zetel tot aan het avondeten.
Dan nog kort spelen/bad en tegen 19u haar bed in.

Proberen op woensdag nog een dutje te laten doen en in het weekend toch op één van de dagen zijn volgens mij de enige dingen die we kunnen doen. Ze deden vroeger ook elke dag een middagdutje in de crèche, das ook voorbij gegaan met der tijd. Hier toch althans.

En ‘s ochtends moeten we ze meestal wakker maken rond 6:45. Voordeel is dat ze wel bijna instant wakker is dan. In het weekend kan ze dan wel makkelijk bijslapen tot 8:30-9:30.

Ik denk dat onze kinderen bijna dezelfde leeftijd hebben (tussen 2,5 en 3?).

Maandag çava, vanaf dinsdag slaapt ze in de auto en soms nog een stukje thuis op de zetel tot aan het avondeten.
Dan nog kort spelen/bad en tegen 19u haar bed in.

Proberen op woensdag nog een dutje te laten doen en in het weekend toch op één van de dagen zijn volgens mij de enige dingen die we kunnen doen. Ze deden vroeger ook elke dag een middagdutje in de crèche, das ook voorbij gegaan met der tijd. Hier toch althans.

En ‘s ochtends moeten we ze meestal wakker maken rond 6:45. Voordeel is dat ze wel bijna instant wakker is dan. In het weekend kan ze dan wel makkelijk bijslapen tot 8:30-9:30.
Ze wordt drie in september, klopt dus. Gisteren sliep ze dus rond 18u20 tot 6u30. Gelukkig is het nu een korte week en proberen we het de komende dagen rustigaan te doen. Vanavond blijft ze bij de grootouders slapen die geen al te wilde plannen hebben zodat we morgen eens in tuin en huis kunnen werken zonder dat iemand op een kleuter moet passen. Ik hoop gewoon eens een fijne dag in de tuin te hebben, misschien met een BBQ. Geen sociale verplichtingen, geen klusjes, geen winkels doen, .... gewoon dolce far niente. En achter een kleuter aanhossen.

Iemand tips/advies voor nachtmerries/schrik in het donker?

onze dochter heeft hier soms last van, de laatste tijd steeds vaker. Ze komt al schreeuwend wakker en is echt compleet oncontroleerbaar, helemaal over haar toeren.

In de crèche eens besproken en daar heeft ze het ook soms.
Ze lossen het op met een muziekje te laten spelen via de babyfoon (maar zowel thuis/crèche met wisselend succes).

logische oplossing is misschien een nachtlampje? (we denken toch dat het nachtmerries/schrik zijn/is...)

Iemand tips/advies voor nachtmerries/schrik in het donker?

onze dochter heeft hier soms last van, de laatste tijd steeds vaker. Ze komt al schreeuwend wakker en is echt compleet oncontroleerbaar, helemaal over haar toeren.

In de crèche eens besproken en daar heeft ze het ook soms.
Ze lossen het op met een muziekje te laten spelen via de babyfoon (maar zowel thuis/crèche met wisselend succes).

logische oplossing is misschien een nachtlampje? (we denken toch dat het nachtmerries/schrik zijn/is...)
We laten 's avonds een lampje branden en eens ze in slaap is doen we het uit. Dat is nu meer een gewoonte geworden, maar we zijn ermee begonnen toen ze bang was voor het donker. We zouden er in feite mee kunnen stoppen, want bij de grootouders heeft ze er geen last van.

Zeker dat het het donker is en geen night terrors?
Camelosan siroop gaven wij voor rustigere nachten, ze had een nachtlampje dat na 1u automatisch uitging als baby/peuter en bij mij heeft ze nu gewoon een lamp met afstandsbediening waar ze aan kan. Ze weet dat ze een zacht lichtje op mag zetten wanneer ze wil. Maar daar moet jij nog efkes op wachten. 😁

Hier slaapt ze ook altijd met een lampje.
Ze slaapt daar heel goed mee, nog nooit echt nachtmerries gehad.

Onze dochter deed al vrij vlug geen dutjes meer door de dag. Denk dat ze daar al rond haar 1,5j/2j mee gestopt is.
Ze sliep al enorm goed 's avonds, maar sinds die dutjes wegvielen was het echt nog eens zo goed.

Ik stimuleerde dat ook niet echt. Zo dat pushen van "je moet een dutje gaan doen" terwijl je merkt dat ze nog vrij actief was, daar hebben wij hier nooit echt aan gedaan. Ook enkel maar een flesje gegeven als ze er om vroeg en haar voor de rest laten slapen.
Dat heeft ons i.i.g. geen windeieren gelegd en nachten van + 12u slaap.

Hier hangt er het hele jaar door een slinger kerstverlichting op hun kamer die de hele nacht brandt.
Ook een Bumba-nachtlamp die geel wordt wanneer ze mogen op staan + een digitale wekker waar ze het uur op kunnen zien.

Ik stimuleerde dat ook niet echt. Zo dat pushen van "je moet een dutje gaan doen" terwijl je merkt dat ze nog vrij actief was, daar hebben wij hier nooit echt aan gedaan.
Hier ook een paar keer geprobeerd in het weekend, maar dat was telkens een gigantische strijd + was eigenlijk meer voor onszelf zodat we ook wat rust hadden. Werkte eerder contraproductief en na een paar keer mee gestopt.

Terug
Bovenaan