Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Na de bevalling zal het niet beteren, get used to it.
Ik zal maar hopeloos naïef zijn en veronderstellen dat ge bedoelt dat een vrouw ook na een bevalling zwaar moet herstellen (én veel energie steken in een kind-zeker bij borstvoeding) en dus weinig energie zal hebben om vanalles in het huishouden te doen.

Ik heb een probleem. Wij krijgen ons eerste kindje rond november en doordat mijn vriendin in het buitengewoon onderwijs werkt, is ze reeds thuis gezet. Ik werk een tweetal dagen van thuis uit en erger mij enorm hoe zij haar dagen slijt. Meestal is het patroon: uitslapen, iets eten, in de zetel gaan liggen en terug in slaap vallen in de zetel. Ze kan soms uren in de zetel blijven liggen dat ik mij zorgen maak om doorligwonden. Ik begrijp wel dat ze wat vermoeid is omwille van de zwangerschap, maar dat is toch geen leven voor de komende maanden? Als ik dan thuiskom en merk dat de afwas er nog staat of haar bord eten nog naast de zetel, geraak ik enorm gefrustreerd. Ik probeer begrip te tonen maar het lukt mij niet. Ik zou graag hebben dat ze wat plannen maakt of dingen die ze wilt gedaan krijgen, maar ik kan dat niet op een "begripvolle" manier overbrengen.

Hebben jullie tips?
Mijn gynaecoloog zei dat een luie moeder een goede moeder is want daardoor stroomt er meer bloed naar de placenta dus beter voor de voedingsstoffen voor de baby. Door te rusten zorgt uw vriendin dus eigenlijk goed voor de baby.

Ik heb de eerste twee maanden tegen de vermoeidheid proberen te vechten maar dat had weinig zin, ik had echt nul energie. Bij mij is mijn energieniveau pas beginnen verbeteren vanaf de vijfde maand.

Mijn gynaecoloog zei dat een luie moeder een goede moeder is want daardoor stroomt er meer bloed naar de placenta dus beter voor de voedingsstoffen voor de baby. Door te rusten zorgt uw vriendin dus eigenlijk goed voor de baby.

Ik heb de eerste twee maanden tegen de vermoeidheid proberen te vechten maar dat had weinig zin, ik had echt nul energie. Bij mij is mijn energieniveau pas beginnen verbeteren vanaf de vijfde maand.
Om helemaal zeker te zijn ben ik dan ook maar een luie vader geweest. :unsure:

Je gaat nog verschieten hoe weinig tijd er voor het huishouden over blijft als die kleine er eenmaal is.

Zelf ben ik altijd gesteld geweest op een proper huis en was ik voor mijn zwangerschap altijd wel in de weer.
Maar nu, bijna 2 jaar na de geboorte van mijn dochter, loop ik in combinatie met full time job en partner die vnl. in nachtpost werkt hopeloos achter in het huishouden. Je krijgt gewoon niets meer gedaan met een baby/peuter die achter je aan kruipt/loopt😬.

Binnenkort verlof om de lenteschoonmaak te kunnen doen 😅.

wat overlaatst wel extreem grappig was.

Madam had al een tijdje haar benen niet geschoren, en de kleine keek van dicht naar haar benen en vroeg opeens "mama, ben jij soms vroeger een papa geweest?" :rofl::rofl::rofl:

Je gaat nog verschieten hoe weinig tijd er voor het huishouden over blijft als die kleine er eenmaal is.

Zelf ben ik altijd gesteld geweest op een proper huis en was ik voor mijn zwangerschap altijd wel in de weer.
Maar nu, bijna 2 jaar na de geboorte van mijn dochter, loop ik in combinatie met full time job en partner die vnl. in nachtpost werkt hopeloos achter in het huishouden. Je krijgt gewoon niets meer gedaan met een baby/peuter die achter je aan kruipt/loopt😬.

Binnenkort verlof om de lenteschoonmaak te kunnen doen 😅.
Als we deftig willen kuisen nemen we daarvoor verlof of brengen we ze naar de grootouders. :p

En dan komt die thuis, doet ze haar schoenen uit in de living en valt er een halve zandbak uit ...

En dan komt die thuis, doet ze haar schoenen uit in de living en valt er een halve zandbak uit ...
De schoenen proberen we hier altijd wel even in de tuin uit te kloppen.

Kuisen met kinderen is best ondankbaar. Ramen gelapt, vloeren gedaan en die komt van school terug en de handjes staan alweer op de ramen en de vloer, tja, die is weer vuil, of toch niet meer zo netjes.

We gaan binnenkort beginnen kijken voor een babysit zodat het niet telkens op familie valt. Twee vraagjes hierbij:
- maken jullie gebruik van een platform om babysits te vinden of hoe vind je die anders? Kkan hier altijd ook eens in de lokale "ge zijt van" groep posten natuurlijk.

- wat is het gangbare tarief tegenwoordig? 't is een baby van 9 maand, dus 't is "gewoon" aanwezig zijn en wat tv kijken aangezien ze meestal gewoon al in haar bed gaat liggen. Ge moet er dus niet mee bezig zijn ofzo.

Thx!

We gaan binnenkort beginnen kijken voor een babysit zodat het niet telkens op familie valt. Twee vraagjes hierbij:
- maken jullie gebruik van een platform om babysits te vinden of hoe vind je die anders? Kkan hier altijd ook eens in de lokale "ge zijt van" groep posten natuurlijk.

- wat is het gangbare tarief tegenwoordig? 't is een baby van 9 maand, dus 't is "gewoon" aanwezig zijn en wat tv kijken aangezien ze meestal gewoon al in haar bed gaat liggen. Ge moet er dus niet mee bezig zijn ofzo.

Thx!
Hier verschijnt die vraag regelmatig op fb, lijkt me logischer dat je een referentie hebt...
Vermeld ook expliciet dat het om een baby gaat, eerste keer babysitten op een baby wist ik bvb niet dat het water voor de fles warm moest zijn. 😬

Ik hoor prijzen van 7 tot 11 euro per uur.. dat ze er niet mee bezig moeten zijn zegt niets he, ze moeten wel nog steeds verantwoordelijkheid dragen. En het is niet alsof baby's standaard van 19u tot 23u bvb geen kik geven hè. 😁 Met wat pech heeft ze anderhalf uur krijsconcert.

Thx!
Zelf vroeger via facebook in de lokale 'ge zijt van...'. Haar leeftijd stond niet op haar profiel. Toen ze arriveerde, bleek ze 16 te zijn. Ik vond dat jong voor een kindje van 12 maand maar die deed dat tiptop. Haar vader stond erop haar te brengen en op te halen, en eventjes met ons te praten. Gelijk goed gevoel voor ons dat ze uit een deftig gezin kwam. Ons zoontje lag ook gewoon in z'n bed. Ze is altijd blijven komen (6 euro/uur, maar we ronden altijd goed naar boven af).

Zelfde vraag gekregen van een alleenstaande vader. Die heb ik aangeraden om via gezinsbond te gaan, omdat dat makkelijk is en die allemaal een opleiding moeten doen. Helaas 2x dikke flop. De eerste expliciet gezegd dat de kinderen niet mochten snoepen, wat ze zeer uitgebreid hadden gedaan. De tweede had iets opgewarmd en de pot niet van het vuur getrokken de rest van de avond. Met alle gevolgen van dien. Geen van beiden speelden ook een spelletje ofzo met die kinderen. Toen deze 2 geblokkeerd werden, wees het systeem niemand anders toe (blijkbaar beperkt aanbod). Dan hem geholpen via facebook, single leerkracht die wat extra centen voor haar verbouwing kon gebruiken. 10 euro/uur.

Check wel even of uw familiale een babysit dekt.

Jezus wat haat ik familiefeesten, etc. sinds onze dochter er is. Gaat er natuurlijk niet op verbeteren met een tweede.

We moesten gisteren naar een communiefeest, al goed en wel. 15u daar verwacht, 45min rijden.

De middag zelf was zeer leuk, onze dochter heeft haar echt geamuseerd. Ze heeft wel echt nood aan haar routine (in bed tegen 19:00) maar onder "druk" van mijn vriendin haar familie/het feit dat mijn vriendin altijd voor goed wilt doen bleef ze het vertrek maar uitstellen. Let op, ik snap het wel, je kan moeilijk na 2u vertrekken als je 45min moet rijden...Maar toch.

gevolg, dochter compleet over haar toeren, daar pas rond 19u30 vertrokken, in bed om 20u30. Helse nacht meegemaakt waardoor ik toch de volle 2u heb kunnen slapen. Ze kwam constant al huilend/schreeuwend wakker, waarschijnlijk wat overprikkeld.

Ik ga de volgende keer toch voet bij stuk houden... misschien ben ik wat te streng/"autistisch" op het vlak van routine volgen maar holy fuck, het werkt wel.
/rant

@Holocene herkenbaar, die druk van de familie. Doorgaans moet daar maar 1x aan toegegeven worden om de ander te overtuigen van het nut... Mijn ex heeft ook al iets gezegd genre: "Maak er anders een autistje van" maar I don't give a shit, het gaat om het welzijn van jezelf én je kind, familie kan me op dat moment gestolen worden. In het beste geval is het 1 nacht om zeep, met wat pech 3 dagen "nawerking"...

@Holocene herkenbaar, die druk van de familie. Doorgaans moet daar maar 1x aan toegegeven worden om de ander te overtuigen van het nut... Mijn ex heeft ook al iets gezegd genre: "Maak er anders een autistje van" maar I don't give a shit, het gaat om het welzijn van jezelf én je kind, familie kan me op dat moment gestolen worden. In het beste geval is het 1 nacht om zeep, met wat pech 3 dagen "nawerking"...
Wat een belachelijke commentaar is dat zeg. :wtf:

Hier begon het communiefeest voor mijn nichtje gelukkig al 's middags, op 10 minuutjes rijden. Mooi op tijd naar huis kunnen gaan, hoewel we bij de laatste vertrekkers waren. Ze zaten zelfs vroeger in bed dan anders. En ik heb voor de eerste maal sinds weken de hele nacht kunnen doorslapen, had het wel eens nodig. :clap:

Na meer dan 8 maand dan toch eens de crèche gehad die vroeg de dochter op te halen wegens koorts, vorige vrijdag. Op zich lijkt het een stevige snotvalling, deze namiddag pediater.

Maar vooral deze zaterdag, jezus. De dochter is niet zo ziek, we geven ze indien nodig wat paracetamol tegen de koorts, maar ze eet nog altijd goed en veel. Maar door die koorts is ze moe, waardoor we in zo'n spiraal zaten van moe, toch maar een kort dutje, nog altijd moe (en zeer slecht gezind), weer een te kort dutje, en dan compleet over haar toeren en screeuwen wanneer het bedtijd was. Ze uiteindelijk rustig en slapend gekregen tegen 21.30, terwijl ze anders rond 19u slaapt. Gisteren was het dan wat beter, en zijn we erin geslaagd ze beter te doen slapen, heeft nu ook een nacht van 12u achter de rug, maar vermits ze al meteen aan het geeuwen was zal het nog niet opgelost zijn.

Dat was een nieuwe ervaring :unsure:

Pfff, hier is de vrouw volgens mij een postnatale depressie aan het sukkelen. Ze zegt regelmatig dat ze eens tijd voor zichzelf nodig heeft, ik heb daar geen enkel probleem mee, maar als ik dan bvb een zaterdagvoormiddag er mee op uitstap gaat blijkt dat ze elke keer gewoon in bed is blijven liggen en wat op haar GSM bezig is geweest. Dat je dan nooit het gevoel gaat hebben dat je tijd voor jezelf hebt, dat snap ik ja...
Gisteren is bij mij wel iets "gebarsten" toen ze de dochter, zonder iets te zeggen, gewoon buiten had gezet en zelf boven was gaan zitten (terwijl ik na het koken alles aan het opkuisen was). Na een tijdje ga ik het afval buiten doen, en hoor ik onze dochter in paniek roepen omdat ze zichzelf had opgesloten in het tuinhuis (niet met sleutel, gewoon de deur die ze niet meer open kreeg) waar dus bvb een zware elektrische fiets, steekschup, chemische stoffen, ... staan.

Pfff, hier is de vrouw volgens mij een postnatale depressie aan het sukkelen. Ze zegt regelmatig dat ze eens tijd voor zichzelf nodig heeft, ik heb daar geen enkel probleem mee, maar als ik dan bvb een zaterdagvoormiddag er mee op uitstap gaat blijkt dat ze elke keer gewoon in bed is blijven liggen en wat op haar GSM bezig is geweest. Dat je dan nooit het gevoel gaat hebben dat je tijd voor jezelf hebt, dat snap ik ja...
Gisteren is bij mij wel iets "gebarsten" toen ze de dochter, zonder iets te zeggen, gewoon buiten had gezet en zelf boven was gaan zitten (terwijl ik na het koken alles aan het opkuisen was). Na een tijdje ga ik het afval buiten doen, en hoor ik onze dochter in paniek roepen omdat ze zichzelf had opgesloten in het tuinhuis (niet met sleutel, gewoon de deur die ze niet meer open kreeg) waar dus bvb een zware elektrische fiets, steekschup, chemische stoffen, ... staan.
Welcome to my world >.>

Jezus wat haat ik familiefeesten, etc. sinds onze dochter er is. Gaat er natuurlijk niet op verbeteren met een tweede.

We moesten gisteren naar een communiefeest, al goed en wel. 15u daar verwacht, 45min rijden.

De middag zelf was zeer leuk, onze dochter heeft haar echt geamuseerd. Ze heeft wel echt nood aan haar routine (in bed tegen 19:00) maar onder "druk" van mijn vriendin haar familie/het feit dat mijn vriendin altijd voor goed wilt doen bleef ze het vertrek maar uitstellen. Let op, ik snap het wel, je kan moeilijk na 2u vertrekken als je 45min moet rijden...Maar toch.

gevolg, dochter compleet over haar toeren, daar pas rond 19u30 vertrokken, in bed om 20u30. Helse nacht meegemaakt waardoor ik toch de volle 2u heb kunnen slapen. Ze kwam constant al huilend/schreeuwend wakker, waarschijnlijk wat overprikkeld.

Ik ga de volgende keer toch voet bij stuk houden... misschien ben ik wat te streng/"autistisch" op het vlak van routine volgen maar holy fuck, het werkt wel.
/rant
Herkenbaar, hier elke maand gaan ontbijten bij de grootouders en elke keer diezelfde zever. Gisteren had ik dan als cadeau voor lentefeest van petekind uitgelegd dat ik met hem naar de dierentuin ging. Hij vroeg dan of onze dochter meeging, en ik leg uit dat dat niet gaat omdat ze 's middags nog moet gaan slapen. Natuurlijk direct de grootouders "maar die kan toch in de buggy slapen!" (iets dat ze letterlijk nog nooit gedaan heeft, en dat weten ze goed genoeg). Petekind zei zelf "nee, ze slaapt niet in de buggy, ze wil thuis slapen, maar dan gaan we later wel eens samen naar de dierentuin". Als een 7-jarig kind het snapt, waarom dan volwassenen niet??

Mijn vrouw kan ook uren "met de GSM bezig zijn", misschien is dat gewoon ontspanning?

Ik zou er alleszins eens een serieus gesprek over hebben. Misschien zijn er opties naar kinderopvang, poetshulp, ... die de hoeveelheid "tijd voor leuke dingen" kunnen laten toenemen?

Mijn vrouw kan ook uren "met de GSM bezig zijn", misschien is dat gewoon ontspanning?

Ik zou er alleszins eens een serieus gesprek over hebben. Misschien zijn er opties naar kinderopvang, poetshulp, ... die de hoeveelheid "tijd voor leuke dingen" kunnen laten toenemen?
Dat heb ik gisteren geprobeerd, maar werd afgesnauwd met "ik wil er niet over praten". (je zou denken dat iemand met een PhD in psychologie weet dat je er beter over praat he...)
Op zich is er tijd genoeg (wij moeten niks in het huishouden doen, poetshulp en grootouders doen de strijk/was/...), ik doe de avonden en nachten dus vanaf 19u kan ze eigenlijk doen wat ze wil. Het enige probleem zijn de middagdutjes, die ze enkel wil doen bij de mama. Al zou ze daar eventueel ook wel moeten kunnen buiten sluipen volgens mij.

En die GSM is zeker ook ontspanning, maar absoluut geen "me-time" hoor. Door continu dat als enige vorm van ontspanning te gebruiken, wordt het probleem echt alleen maar erger imo.

Terug
Bovenaan