Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Eerste keer vannacht dat er bij de zoon iemand is komen slapen (4j). Had 2 matrassen naast elkaar gelegd en het dat gedecoreerd dat het beetje kamp gevoel had.
Na wat gefluister en ze me 3x op 10 minuten geroepen hadden omdat ze nog maar eens pipi moesten doen toch redelijk snel in slaap gekregen. Om 6u30 had men petekind wel iedereen wakker gemaakt omdat haar neusgat toe zat 😅.

Het klassieke schoolsysteem blijft voor één of andere reden ook maar vasthouden aan geboortejaar in plaats van kinderen veel meer individueel te bekijken en minder een onderscheid te maken qua leeftijd. Heb dat nooit echt gesnapt eigenlijk.
Is deels 'gewoonte' natuurlijk, maar ik vermoed dat de vrees erin zit dat ouders anders zouden stimuleren om hun kind zo vlug als mogelijk door te schuiven naar een hogere klas.

Is deels 'gewoonte' natuurlijk, maar ik vermoed dat de vrees erin zit dat ouders anders zouden stimuleren om hun kind zo vlug als mogelijk door te schuiven naar een hogere klas.
Ja, dat snap ik dan wel weer wel. Maar ik had het eerder over de zwakkere of jonge kinderen.

Ja, dat snap ik dan wel weer wel. Maar ik had het eerder over de zwakkere of jonge kinderen.
Denk dat dit wel bespreekbaar is, maar eens je kind een jaartje overdoet is er natuurlijk (bijna) geen weg terug. En naast het cognitieve is er ook het emotionele: je kijk moet qua gedragingen ook nog aansluiten met een jaartje jonger.

Eigenlijk zou men in grote scholen ipv 2 gemengde klassen, een klas moeten indelen op basis van de leeftijd.

Denk dat dit wel bespreekbaar is, maar eens je kind een jaartje overdoet is er natuurlijk (bijna) geen weg terug. En naast het cognitieve is er ook het emotionele: je kijk moet qua gedragingen ook nog aansluiten met een jaartje jonger.

Eigenlijk zou men in grote scholen ipv 2 gemengde klassen, een klas moeten indelen op basis van de leeftijd.
Inderdaad, er zijn kinderen die ook op dat gebied achter- (of voor-) lopen en geen aansluiting vinden bij hun leeftijdsgenootjes. Vaak gaat het ook hand in hand. Soit, ik vind het gewoon vreemd dat een kind van 31 december over een totaal andere kam wordt geschoren dan iemand van 1 januari. Ik vind dat beetje een bizarre streep-trekken-onderverdeling bij iets enorm belangrijk als onderwijs. Als die eerste het ook wat lastiger heeft wordt het vaak helemaal een soep, en dat kind moet jaar-na-jaar blijven knokken om mee te kunnen. Motiverend is dat ook niet voor die kinderen en worden ook snel schoolmoe. Het gaat hier misschien over een kleine groep kinderen, maar die fout wordt toch regelmatig gemaakt. Naar boven wordt veel sneller actie ondernomen. Mijn aanvoelen zouden meer groepen gemaakt moeten worden qua kunnen ipv iets als geboortejaar - kan zelfs voor verschillende onderwerpen (wiskunde, taal, etc) anders zijn. Natuurlijk is ons onderwijs hier niet op voorzien en dus een utopie, dat weet ik ook wel.

Kinderen hebben die op het eind van het jaar jarig zijn is écht gene cadeau in het huidig schoolsysteem.

Ik hoop dat dat zich nog corrigeert. Ze zijn nu allebei de kleinste van hun klasje. En boven hun schoolbord hangt de schoolkalender met de verjaardagen en daarop zie je dan dat 90% van die klas jarig is in jan tot maart, dan zo 2 ergens halverwege en de onze helemaal achteraan.

En elk oudercontact worden we gevraagd om echt aanwezig te zijn voor bezorgdheden te bespreken omdan te horen dat dat ligt aan het leeftijdsverschil maar dat dat er wel uit gaat.

Ja kalf, we weten het nu ondertussen al. Elke keer denk ik dat ik moet te horen krijgen dat ie moet blijven zitten om op leeftijd te geraken.
Hier ben ik eigenlijk ook wel bang voor, maar ik heb redelijk wat vrienden die in november/december verjaren en zij zeggen dat ik me daar niet zo'n zorgen in moet maken. Ze zijn er allemaal geraakt zonder te moeten zakken.

Maar ik kan me wel inbeelden dat op jongere leeftijd (hoe jonger, hoe groter dat effect natuurlijk) het lastig wordt als 90% van je klas een klein jaar ouder is.

Hier ben ik eigenlijk ook wel bang voor, maar ik heb redelijk wat vrienden die in november/december verjaren en zij zeggen dat ik me daar niet zo'n zorgen in moet maken. Ze zijn er allemaal geraakt zonder te moeten zakken.

Maar ik kan me wel inbeelden dat op jongere leeftijd (hoe jonger, hoe groter dat effect natuurlijk) het lastig wordt als 90% van je klas een klein jaar ouder is.
Dochter is ook van eind december, ze behoort tot de middenmoot van haar klas volgens haar juffen nu. Ook qua lengte bengelt ze niet achteraan (haar beste vriendinnetje van mei is bvb opvallend kleiner, minder taalvaardig,...) Dus niets verraadt dat ze "later" is. In de eerste kleuterklas was ze bvb 1 van de 2 die geen middagdutje meer deed waardoor ze elke dag bijna een uurtje priveles had met nog 1 kindje.
Puur leeftijd op zich, zegt niets. Ik heb vrienden met een dochter van januari die nu in het eerste leerjaar al flink moet bijbenen om mee te kunnen. Soms heb je pech, soms geluk.n🤷🏼

Naar boven wordt veel sneller actie ondernomen.
Hmm... niet mee eens, k zie op onze school (en hoor hetzelfde van andere scholen) dat de middelen voor zorg vooral voor de kinderen die achterstaan wordt ingezet. Begrijpbaar hoor, zolang er maar IETS naar de kinderen gaat die zich vervelen in de klas omdat het veel te traag gaat :).

En ook zittenblijven gebeurt alvast in onze school meer dan springen.

Bij onze zoon was het emotionele een probleem om hem te doen veranderen van klas. Uiteindelijk toch de sprong gewaagd en het heeft een jaar geduurd voor hij regelmatig met de kinderen van zijn nieuwe klas speelde. Vanaf december dit jaar gebeurt het nu wel meestal en is hij goed geïntegreerd in de klas. Net op tijd, want hij voelde zich ook niet meer altijd goed op school (combinatie van vervelen/niet-geïntegreerd voelen).

Meestal is het geen probleem en zie je die kloof wel uitdoven hoor. Maar als er een achterstand is, is die natuurlijk vaker duidelijk zichtbaar als je al een "natuurlijke" achterstand hebt.

Hmm... niet mee eens, k zie op onze school (en hoor hetzelfde van andere scholen) dat de middelen voor zorg vooral voor de kinderen die achterstaan wordt ingezet. Begrijpbaar hoor, zolang er maar IETS naar de kinderen gaat die zich vervelen in de klas omdat het veel te traag gaat :).

En ook zittenblijven gebeurt alvast in onze school meer dan springen.

Bij onze zoon was het emotionele een probleem om hem te doen veranderen van klas. Uiteindelijk toch de sprong gewaagd en het heeft een jaar geduurd voor hij regelmatig met de kinderen van zijn nieuwe klas speelde. Vanaf december dit jaar gebeurt het nu wel meestal en is hij goed geïntegreerd in de klas. Net op tijd, want hij voelde zich ook niet meer altijd goed op school (combinatie van vervelen/niet-geïntegreerd voelen).
Naar boven gesprongen?

Kinderen hebben die op het eind van het jaar jarig zijn is écht gene cadeau in het huidig schoolsysteem.

Ik hoop dat dat zich nog corrigeert. Ze zijn nu allebei de kleinste van hun klasje. En boven hun schoolbord hangt de schoolkalender met de verjaardagen en daarop zie je dan dat 90% van die klas jarig is in jan tot maart, dan zo 2 ergens halverwege en de onze helemaal achteraan.

En elk oudercontact worden we gevraagd om echt aanwezig te zijn voor bezorgdheden te bespreken omdan te horen dat dat ligt aan het leeftijdsverschil maar dat dat er wel uit gaat.

Ja kalf, we weten het nu ondertussen al. Elke keer denk ik dat ik moet te horen krijgen dat ie moet blijven zitten om op leeftijd te geraken.
Mijn zoon is van september, en je merkt dat bij hem al. Zijn vriendjes in de klas zijn ook allemaal kindjes die geboren zijn na de zomer. Ik vermoed dat dat in het lager effectief wel uitvlakt, ik ben zelf ook van november en heb daar toch weinig van gemerkt.

Mijn dochter (2020) zit in de instapklas, en daar zit één kindje geboren in december van 2019. Ouders hebben daar samen met de school beslist om hun kindje dus om te starten in de instapklas, in plaats van meteen in de eerste kleuterklas. Dus op zich kan het nu ook al.

Mijn zoon is van september, en je merkt dat bij hem al. Zijn vriendjes in de klas zijn ook allemaal kindjes die geboren zijn na de zomer. Ik vermoed dat dat in het lager effectief wel uitvlakt, ik ben zelf ook van november en heb daar toch weinig van gemerkt.

Mijn dochter (2020) zit in de instapklas, en daar zit één kindje geboren in december van 2019. Ouders hebben daar samen met de school beslist om hun kindje dus om te starten in de instapklas, in plaats van meteen in de eerste kleuterklas. Dus op zich kan het nu ook al.
Dochter is van begin september dus ik verwacht me ook al aan zoiets. Nuja, ik ben van eind augustus en op een teruggevonden PMS-verslag na, dat meldde dat mijn motoriek achter was in de derde kleuterklas heb ik er ook nooit iets van gemerkt.

Het is nog toekomstmuziek, maar dit laat me altijd wat stress krijgen voor de schoolkeuze. Hier zijn 3 lagere scholen in de gemeente, allen min of meer op wandelafstand (tussen 8 en 15 minuten aan een volwassen tempo). Ik heb uit interesse al eens de inspectieverslagen bekeken, maar die zijn moeilijk te vergelijken: verschillende types (grondig/opvolging), bij de ene 3 jaar oud en bij de andere 10, enz.

Hoe hebben mensen hier die keuze gemaakt eigenlijk? Was dat dan een kwestie van reputatie, of eerder nabijheid? Of gewoon "hier was nog plaats", wat ook kan gebeuren.

Laatst bewerkt:
Dochter is van begin september dus ik verwacht me ook al aan zoiets. Nuja, ik ben van eind augustus en op een teruggevonden PMS-verslag dat mijn motoriek achter was in de derde kleuterklas heb ik er ook nooit iets van gemerkt.

Het is nog toekomstmuziek, maar dit laat me altijd wat stress krijgen voor de schoolkeuze. Hier zijn 3 lagere scholen in de gemeente, allen min of meer op wandelafstand (tussen 8 en 15 minuten aan een volwassen tempo). Ik heb uit interesse al eens de inspectieverslagen bekeken, maar die zijn moeilijk te vergelijken: verschillende types (grondig/opvolging), bij de ene 3 jaar oud en bij de andere 10, enz.

Hoe hebben mensen hier die keuze gemaakt eigenlijk? Was dat dan een kwestie van reputatie, of eerder nabijheid? Of gewoon "hier was nog plaats", wat ook kan gebeuren.
We hebben hier wel wat rondgekeken en gehoord bij bevriende leerkrachten. Al geeft dat laatste ook soms een vertekend beeld want wat zij een goede school vinden, hoeft dat niet perse voor onze dochter te zijn.

Verder is het hier in Antwerpen zowat een hit of miss met Meldjeaan. Onze voorkeursschool hebben we dus nog niet en zullen we dit jaar weer voor proberen te gaan.

Naar boven gesprongen?
Yep. Was tijdens corona, wat het extra moeilijk maakte om de beslissing te maken (want hij had daardoor in het derde kleuter redelijk wel wat thuisonderwijs gehad van mijn vrouw die leerkracht was). Nu, de opmerkingen van de kleuterleidsters over zijn evolutie kwamen wel al van vroeger.

Yep. Was tijdens corona, wat het extra moeilijk maakte om de beslissing te maken (want hij had daardoor in het derde kleuter redelijk wel wat thuisonderwijs gehad van mijn vrouw die leerkracht was). Nu, de opmerkingen van de kleuterleidsters over zijn evolutie kwamen wel al van vroeger.
Van welk jaar is hij dan gesprongen?

Ik begrijp het in ieder geval. Maak mij eigenlijk nog (bij wijze van spreken) alle dagen zorgen over zijn sociale integratie en omgang met de kinderen van zijn klas. Terwijl eigenlijk alles heel goed gaat.

Kleuterklas is een heel ander verhaal dan de lagere school. Daar wordt veel sneller gemixed en geschoven omdat het minder een rol speelt. Wordt vaak ook gewerkt met graadklassen enzoverder. Ook logisch, want de één zijn kleutercarrière is langer dan de andere. Kleuteronderwijs is ook niet verplicht. Tot als ze naar het eerste leerjaar moeten dus.

Laatst bewerkt:
Reputatie was 1 ding, maar aangezien onze dochter last heeft van grote groepen en steeds wisselende figuren heb ik gelijk alle grote scholen (geen enkele klas van minder dan 20llngen) geschrapt. Die lagen allemaal op wandelafstand. Voor de ene wijkschool waar ik ze wou (vlak bij de grootouders, 4km van ons toen) stonden via het aanmeldsysteem 7de op de wachtlijst. De andere wijkschool sprak mijn ex dan weer totaal niet aan wegens"te verouderd". Terecht hoor, ook zitten er meerdere klassen in containers al jaren lang etc.
De dochter was toen 1j en 2 maand toen we ze moesten aanmelden al. 🙈
Toen ze 2 werd bleek duidelijk dat ze een taalvoorsprong had en zijn we over de taalgrens gaan kijken naar de school waar vrienden van ons hun dochter zit en die zijn vol lof over die school. Tijdens de rondleiding zagen we dat het heel kleine klassen zijn naar Vlaamse normen (gemiddeld 14llngen/klas) en zag ik dat het niveau in de kleuterklas heel hoog lag en in het lager "normaal". We hadden er ook echt een goed gevoel bij.

Het is heel moeilijk om een juiste school te kiezen, maar kijk vooral waar je je goed bij voelt én wat je kind nodig heeft. Voor de ene is dat een school met kleine klassen, voor de andere dan weer een heel strenge school en voor anderen dan weer een methodeschool waar doen en beleven centraal staat.

Terug
Bovenaan