Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Al proberen in te bakeren?
Ons twee oudsten vonden dat maar niks maar de derde vond dat heerlijk. Di kon het kot bij elkaar krijsen maar eens ingebakerd was die ze stil.

Ik weet dat ze nog maar pas geboren is, maar toch al op zoek naar wat tips voor als ik moet gaan werken.
Onze dochter slaapt/rust overdag enkel in een draagdoek. Enkel 's nachts doet ze eens een blok(je) in haar bed. Voor de rest mogen we ze slapend neerleggen in haar bedje/park, binnen de 5 minuten krijst ze heel het kot bijeen.
Nu wisselen we gewoon af en probeer ik ze regelmatig eens neer te leggen in haar park zodat ze er wat aan went, maar da's dus niet echt een succes. Iemand tips toevallig? Eens ik ga werken kan ik mn vrouw moeilijk 12u aan een stuk met nen draagdoek laten lopen :p
Heeft ze de draagdoek nodig, of de nabijheid? 😉
Hier sliep ze naast mij en af en toe kon ik dan wegglippen. Na een maand of 3 in haar bedje dat naast mij stond, bed tegen bed waardoor de nachten toch al wat vrijer aanvoelden.
En rechtop in de wipper met een kruik of verwarmd kussentje vond ze ook prima! Misschien komt dat krijsen door het volledig plat liggen wat reflux kan verergeren. Inbakeren vond ze dan weer duidelijk niets!

Al proberen in te bakeren?
Ons twee oudsten vonden dat maar niks maar de derde vond dat heerlijk. Di kon het kot bij elkaar krijsen maar eens ingebakerd was die ze stil.

Heb ze al een paar keer in ne worst gedraaid, maar echt succesvol was dat niet :unsure: zal het nog een paar pogingen geven.
Heeft ze de draagdoek nodig, of de nabijheid? 😉
Hier sliep ze naast mij en af en toe kon ik dan wegglippen. Na een maand of 3 in haar bedje dat naast mij stond, bed tegen bed waardoor de nachten toch al wat vrijer aanvoelden.
En rechtop in de wipper met een kruik of verwarmd kussentje vond ze ook prima! Misschien komt dat krijsen door het volledig plat liggen wat reflux kan verergeren. Inbakeren vond ze dan weer duidelijk niets!
In de armen dommelt ze ook wel een beetje maar ook niet echt rustig. Misschien eens proberen met een verwarmd kussentje, zien of dat iets doet. Ze ligt al schuin en geeft niets terug, dus ik ga ervan uit dat het geen reflux is.

Thx voor de tips!

Heb ze al een paar keer in ne worst gedraaid, maar echt succesvol was dat niet :unsure: zal het nog een paar pogingen geven.

In de armen dommelt ze ook wel een beetje maar ook niet echt rustig. Misschien eens proberen met een verwarmd kussentje, zien of dat iets doet. Ze ligt al schuin en geeft niets terug, dus ik ga ervan uit dat het geen reflux is.

Thx voor de tips!
Ze moet niet specifiek overgeven om reflux te hebben, vaak zie je er niets aan maar is het brandend maagzuur dan gewoon erger. De wipper was half rechtop in elk geval populairder dan het park, maar dat kwam door de krampjes bij ons.

Vind ik toch altijd wat dubbel. Ongetwijfeld geniaal natuurlijk, maar heb de indruk dat die ouders het ook wel wat (te?) veel als een prestigeprojectje zien.

Wij hadden destijds een studente die 2 jaar middelbaar had mogen overslaan en zo dus als 16-jarige aan de universiteit begon. Maar ook daardoor sterk beschermd door de ouders, wat eigenlijk leidde tot iemand met weinig sociale contacten doorheen haar studies. Ook gewoon "achter" op maturiteit, wat normaal is maar beetje spijtig als je het "kleine kindje" van de groep bent.

En dat was maar 2 jaar verschil uiteindelijk.
Ik zat ook bij zo iemand waarvan de ouders dan maar mee op kot gingen...

Bij Laurent zijn de ouders er een mediageil circus van aan het maken, dat is nog 10x erger...

Bon, er valt niets aan te doen, en het ia zeker niet abnormaal, maar zo'n pasgeboren baby kan toch wel zwaar zijn.

We hadden het mooie plan: borstvoeding geven, beneden een bedje en verzorgingstafel en dan voor 's nachts de co-sleeper en nog een verzorgingstafel op de kamer.

Eerste dag, net geboren, werd het tijdens de nacht duidelijk dat de melkproductie nog niet voldoende was. Dus kolven om aan te zwengelen plus flesjes. Gezonde eter blijkt. Ik kreeg de raad thuis te slapen na nacht één zodat toch iemand sliep. Mijn vrouw uiteraard kapot, ook omdat de dochter 's nachts wat lastig wordt en er dan moet gekolfd worden.

En nu zit ik hier met een onverklaarbaar kwaad meisje van 5 dagen tot de aflossing. Ik zit in de woonkamer en mijn vrouw komt straks hier zitten :unsure:
Allez alles normaal dus.

Laatst bewerkt:
Bon, er valt niets aan te doen, en het ia zeker niet abnormaal, maar zo'n pasgeboren baby kan toch wel zwaar zijn.

We hadden het mooie plan: borstvoeding geven, beneden een bedje en verzorgingstafel en dan voor 's nachts de co-sleeper en nog een verzorgingstafel op de kamer.

Eerste dag, net geboren, werd het tijdens de nacht duidelijk dat de melkproductie nog niet voldoende was. Dus kolven om aan te zwengelen plus flesjes. Gezonde eter blijkt. Ik kreeg de raad thuis te slapen na nacht één zodat toch iemand sliep. Mijn vrouw uiteraard kapot, ook omdat de dochter 's nachts wat lastig wordt en er dan moet gekolfd worden.

En nu zit ik hier met een onverklaarbaar kwaad meisje van 5 dagen tot de aflossing. Ik zit in de woonkamer en mijn vrouw komt straks hier zitten :unsure:
Allez alles normaal dus.
Sterkte, dat is zwaar. En je gaat je op den duur ook bij alles beginnen afvragen "of er toch niks mis zou zijn". Het komt allemaal wel goed, volhouden.

Zijn er veel positieve borstvoedingsverhalen eigenlijk?
Vanuit vriendenkring hoor ik eigenlijk louter miserie: pijn, slechte productie, kind eet niet genoeg enzovoort.

Emotioneel kan ik mij als man niet uitspreken, maar het lijkt me gewoon meer ‘miserie’ om puur wetenschappelijk gezien weinig voordeel. Of vergis ik mij nu totaal?

Vanuit vriendenkring hoor ik eigenlijk louter miserie: pijn, slechte productie, kind eet niet genoeg enzovoort.

Emotioneel kan ik mij als man niet uitspreken, maar het lijkt me gewoon meer ‘miserie’ om puur wetenschappelijk gezien weinig voordeel. Of vergis ik mij nu totaal?
puur wetenschappelijk gezien, zijn er best veel voordelen :).
En de meeste moeders ervaren dit (na een tijdje) als een rustmoment met hun kind dat een hechtere band geeft.

De negatieve verhalen, komen imo vooral voort uit het punt dat er toch wel fel gepusht wordt ipv dat het wat natuurlijk komt.

In mijn omgeving zal het 50/50 zijn waarbij de helft na enkele dagen probleemloos kan voeden, de helft blijft aanmodderen of stopt er volledig mee.
Ja en neen.
Die sukkelperiode is voor het grootste stuk gepasseerd na 1 week. Ofwel bijt je door, ofwel lukt dat ècht niet omdat je als moeder compleet uitgeput bent door de bevalling alleen al.
Ik had te weinig productie dus ik heb altijd borst en fles gecombineerd, voor mij was dat onvoldoende reden om helemaal te kappen met borstvoeding.
Ik was oorspronkelijk niet van plan om borstvoeding te geven, maar ik ben overtuigd door de vader om het wel te proberen. Dat was alles wat hij vroeg: probeer het en lukt het niet, prima! Ik heb namelijk heel wat allergieën en borstvoeding zou goed helpen om je kindje wat meer daartegen te beschermen. Dat was het argument om te starten, maar de reden waarom ik door bleef doen ondanks onwaarschijnlijk veel pijn de eerste dagen en gesukkel met afkolven èn live voeden was daarna omdat het én gemakkelijk is (altijd bij je) en omdat het heel veel troost bood voor de dochter, meer dan de fopspeen. Er waren medische problemen en er is meer dan eens een arts geweest die haar onderzocht terwijl ze aan de borst lag: ze is dan rustig en veel makkelijker te onderzoeken. Meer dan eens ook complimenten gehad door artsen dat ik er niet mee in zat om te voeden terwijl er iemand op 30cm van uw borst bezig is omdat het hun werk ook veel makkelijker maakt.

puur wetenschappelijk gezien, zijn er best veel voordelen :).
En de meeste moeders ervaren dit (na een tijdje) als een rustmoment met hun kind dat een hechtere band geeft.

De negatieve verhalen, komen imo vooral voort uit het punt dat er toch wel fel gepusht wordt ipv dat het wat natuurlijk komt.
Het gaan dan toch voordelen zijn die in erg grote samples naar voorkomen en die je niet direct opmerkt bij kinderen. Althans, dat gevoel heb ik toch.

Een snelle Google Search gaf ook het voordeel ‘een hechtere band met het kind’. Hoe subjectief is zo een voordeel al niet? Dat werd ook in het ziekenhuis bij ons x-aantal keer gezegd. Maar als je dat als groot voordeel gaat profileren, uiteraard dat die moeders bij het beantwoorden daarop gaan focussen. Maar hoe vergelijk je dan de band met een kind zonder borstvoeding? Je hebt toch geen ervaring.

D
In mijn omgeving zal het 50/50 zijn waarbij de helft na enkele dagen probleemloos kan voeden, de helft blijft aanmodderen of stopt er volledig mee.

Ja en neen.
Die sukkelperiode is voor het grootste stuk gepasseerd na 1 week. Ofwel bijt je door, ofwel lukt dat ècht niet omdat je als moeder compleet uitgeput bent door de bevalling alleen al.
Ik had te weinig productie dus ik heb altijd borst en fles gecombineerd, voor mij was dat onvoldoende reden om helemaal te kappen met borstvoeding.
Ik was oorspronkelijk niet van plan om borstvoeding te geven, maar ik ben overtuigd door de vader om het wel te proberen. Dat was alles wat hij vroeg: probeer het en lukt het niet, prima! Ik heb namelijk heel wat allergieën en borstvoeding zou goed helpen om je kindje wat meer daartegen te beschermen. Dat was het argument om te starten, maar de reden waarom ik door bleef doen ondanks onwaarschijnlijk veel pijn de eerste dagen en gesukkel met afkolven èn live voeden was daarna omdat het én gemakkelijk is (altijd bij je) en omdat het heel veel troost bood voor de dochter, meer dan de fopspeen. Er waren medische problemen en er is meer dan eens een arts geweest die haar onderzocht terwijl ze aan de borst lag: ze is dan rustig en veel makkelijker te onderzoeken. Meer dan eens ook complimenten gehad door artsen dat ik er niet mee in zat om te voeden terwijl er iemand op 30cm van uw borst bezig is omdat het hun werk ook veel makkelijker maakt.

Ik wil hier nu niet pretenderen dat ik een perfect kind heb, maar de band met de moeder is dik oké. Ze is perfect op gewicht, wel wat groot voor haar leeftijd. Ze speelt, lacht, danst, zingt en spreekt zoals je verwacht. Enfin, ze is niet ‘speciaal’ tegenover andere kinderen. Maar dat is net het punt, ik zie op dit moment geen dingen die anders zouden gelopen zijn moest er borstvoeding gegeven worden.

Vandaar dat ik zo het gevoel heb dat het meer draait om persoonlijk gevoel/het romantische gebeuren rond de moeder/kind relatie, dan de procentpunten die er wetenschappelijk misschien zijn in het voordeel van borstvoeding.

En dat is ay-ok voor mij. Maar als ik dan de nadelen zie bij velen, dan weet ik niet of dat opweegt tegen de praktische kant. Maar opnieuw, ik kan niet oordelen over het emotionele en of dat het waard is.

D

Ik wil hier nu niet pretenderen dat ik een perfect kind heb, maar de band met de moeder is dik oké. Ze is perfect op gewicht, wel wat groot voor haar leeftijd. Ze speelt, lacht, danst, zingt en spreekt zoals je verwacht. Enfin, ze is niet ‘speciaal’ tegenover andere kinderen. Maar dat is net het punt, ik zie op dit moment geen dingen die anders zouden gelopen zijn moest er borstvoeding gegeven worden.
Persoonlijk denk ik er hetzelfde over. Ook met de fles voeden deed ik met haar dicht tegen me aan, oogcontact makend,... Ik voelde zelf geen verschil tussen bv of de fles geven in contact, al is een flesvoeding wel veel sneller. dat is het enige "verschil".
Vandaar dat ik zo het gevoel heb dat het meer draait om persoonlijk gevoel/het romantische gebeuren rond de moeder/kind relatie, dan de procentpunten die er wetenschappelijk misschien zijn in het voordeel van borstvoeding.
Nou, jij wuift ze weg als irrelevant maar zowel voor moeder (fysiek sneller herstellen na een bevalling) als naar het kind toe (de weerstand) zijn er duidelijk voordelen aan verbonden.
En dat is ay-ok voor mij. Maar als ik dan de nadelen zie bij velen, dan weet ik niet of dat opweegt tegen de praktische kant. Maar opnieuw, ik kan niet oordelen over het emotionele en of dat het waard is.
Elk moet voor zich idd bepalen of de voordelen opwegen tegenover de nadelen. En dat is absoluut een individueel iets.
Vergeet ook niet dat er best wel gepusht wordt om bv te geven en je, vol hormonen, dan echt wel als moeder gefaald voelt als zo een oertaak dan niet vlot lijkt te lopen.
Alleen al omwille van de gigantische druk rond borstvoeding op materniteit ben ik vroeger naar huis gegaan.

Het gaan dan toch voordelen zijn die in erg grote samples naar voorkomen en die je niet direct opmerkt bij kinderen. Althans, dat gevoel heb ik toch.

Een snelle Google Search gaf ook het voordeel ‘een hechtere band met het kind’. Hoe subjectief is zo een voordeel al niet? Dat werd ook in het ziekenhuis bij ons x-aantal keer gezegd. Maar als je dat als groot voordeel gaat profileren, uiteraard dat die moeders bij het beantwoorden daarop gaan focussen. Maar hoe vergelijk je dan de band met een kind zonder borstvoeding? Je hebt toch geen ervaring.
Minder kans op postnatale bloedingen (mogelijks dodelijk voor de moeder)
Overbrengen van afweerstoffen op kinderen
blootstelling aan andere stoffen (waardoor kans op allergieën veel kleiner wordt)
...

En nog eentje die je niet mag onderschatten: Een bus poedermelk kost 15€, daar kom je ongeveer een week mee toe.
780€/jaar aan voeding vs 0€...

En natuurlijk zie je dat niet in 1 geval. Er kan namelijk niet opgespoord worden wat bvb de oorzaak van een allergie is. Of het feit dat uw kind een ziekte krijgt omdat hij net die afweerstoffen niet heeft meegekregen.

Minder kans op postnatale bloedingen (mogelijks dodelijk voor de moeder)
Overbrengen van afweerstoffen op kinderen
blootstelling aan andere stoffen (waardoor kans op allergieën veel kleiner wordt)
...

En nog eentje die je niet mag onderschatten: Een bus poedermelk kost 15€, daar kom je ongeveer een week mee toe.
780€/jaar aan voeding vs 0€...
Je berekening klopt niet gezien gemiddeld na 4 maand er overgeschakeld wordt naar vaste voeding en op 6 maand volle melk mag worden geïntroduceerd.

Je berekening klopt niet gezien gemiddeld na 4 maand er overgeschakeld wordt naar vaste voeding en op 6 maand volle melk mag worden geïntroduceerd.
Is ondertussen toch wel wat anders? Vanaf 4 maand kàn er gestart worden met papjes en vanaf 6 maanden ook vaste voedingen. Maar dat vervangt (zeker initieel) geen vaste voeding normaal.

Hier een droom borstvoeding gehad. Vanaf het eerste moment hapte de zoon goed aan, geen pijn of kloven gehad, een schoon mollig manneke had ik en ook de nachtvoedingen kon ik combineren met mijn slaap.
In het ziekenhuis zeiden de verpleegkundige dat ik de perfecte boezem/tepels had voor borstvoeding. 🤭
Omdat het zo goed ging ben ik blijven borstvoeding geven tot ik niet meer mocht kolven op het werk ( 9 maanden).
Voor mij dus enkel positieve ervaringen.
Zoon heeft wel een tijdelijke voedingsallergie gehad (pinda en ei)

Is ondertussen toch wel wat anders? Vanaf 4 maand kàn er gestart worden met papjes en vanaf 6 maanden ook vaste voedingen. Maar dat vervangt (zeker initieel) geen vaste voeding normaal.
Dus volgend jou blijft een kind dat 200gr groentenpap eet en 300gr fruitpap eet op een dag evenveel melk drinken? 😉
Hier at ze lang zoveel nog niet omdat we voor rapley kozen, maar dat zijn de uitzonderingen.

Minder kans op borstkanker voor de mama. Normaal ook minder kans op allergieën en al antistoffen via de mama die ze krijgen. Al ken ik genoeg die toch nog allergie hebben gekregen, ondanks de borstvoeding.

Die van ons zou ik toch ook als positief bestempelen. Woensdag wordt ze 6 weken en er zijn zeker wel moeilijke momenten geweest, maar ik zou ze zeker als positief bestempelen. Ze krijgt wel een flesje moedermelk voor het slapen gaan. In het weekend ook een Elvie kolf gehaald. Lijkt wel een top apparaat.

Ze komt goed bij, hapt vrij goed aan (al is ze soms een losgeslagen piranha :unsure: ) en al bij al lijkt het mee te vallen qua pijn voor mijn vrouw. Ze is daar wel vrij gevoelig, dus ik had niet gedacht dat ze het zo lang zou volhouden, maar ze doet dat enorm goed. Ben trots op haar.

Goh, mijn vrouw wou het proberen omdat er wetenschappelijk gezien wel wat voordelen zijn, ook voor de vrouw. Ze is van Mexico, en daar doet iedereen dat, dus waarom niet dacht ze. We zitten nu ook nog gewoon in de opstart, wat uitputtend is.

Veel van mijn vrienden zijn meteen voor flesjes gegaan, met het oog op "zo kan de vader ook inspringen" en "zo moet ik niet kolven als ik terug aan het werk ga". Laat ons eerlijk zijn, onze moederschapsrust is wel nogal beperkt, en ons leven is gewoon moeilijk compatibel met de "natuurlijk" manier om dagen/weken amper te slapen als moeder die borstvoeding geeft.

We zien wel, haar productie stijgt en onze dochter is minder uitgehongerd waardoor vraag en aanbod elkaar wel eens zullen ontmoeten. Nu hopen dat ze haar actief moment waarop de wereld moet branden naar de dag verschuift in plaats van tussen middernacht en 4u :S

Eigenlijk een praktische vraag voor mensen hier:

Borstvoedingsverlof, het onbetaalde type als gust van de werkgever, vanaf wanneer geef je eigenlijk "borstvoeding"? Kan zijn dat wel alterneren met flesjes, geen probleem? Kijkt iemand dat eigenlijk ooit na?

Terug
Bovenaan