Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Dochter nachtdroog aan 2, jongste zoon nachtdroog aan 6 en daarmee is voor mij alles gezegd. Je kan het niet forceren, gewoon hun eigen ritme geven.
Ja hier ook. De oudste nachtdroog aan 2,5. De jongste is er nu 5,5 en we beginnen te voelen dat de pamper de laatste weken meer droog dan nat is. Dus de betering komt er wel.
Langs de andere kant: dagdroog waren ze beide in de 1e kleuterklas al. Maar de oudste heeft wel meer 'ongelukjes' gehad dan de jongste.

Morgen 9 maand!
Heeft het lang geduurd voor ze vooruit kon kruipen (of tijgeren)?
De onze is 7,5 maand en zit nu al een maand achteruit te tijgeren, ik wacht vol spanning af wanneer hij eens (bewust) vooruit zal gaan.
Ik denk dat het bij hem eerder kruipen dan tijgeren zal worden, want hij zit vaak op zijn knieën. Maar dat besef om eens vooruit te gaan, lijkt er nog niet in te zitten :p

Heeft het lang geduurd voor ze vooruit kon kruipen (of tijgeren)?
De onze is 7,5 maand en zit nu al een maand achteruit te tijgeren, ik wacht vol spanning af wanneer hij eens (bewust) vooruit zal gaan.
Ik denk dat het bij hem eerder kruipen dan tijgeren zal worden, want hij zit vaak op zijn knieën. Maar dat besef om eens vooruit te gaan, lijkt er nog niet in te zitten :p
Ze begon rond 7 maand naar achter te kruipen. Aan 8 maand begon ze dan ter plaatse te schudden met haar poep op haar knieën maar had precies een mentale drempel om haarzelf naar voren te duwen :p

Ze is supergrote fan van de stofzuiger (handig voor later :coolbrows: ) en plots begon ze er naar voor toe te kruipen als ik in de buurt kwam

Deze zomer heeft de dochter dankzij haar papa hockey ontdekt. Vrij te vertalen naar: een 4jarige die een stick met 1 hand vasthoudt en achter dat balletje aanholt. Maar ze vindt het fantastisch! 😍
Natuurlijk start de club pas vanaf 6j... Vrijdag hebben we eventjes gepolst bij de trainer hoe strikt die leeftijdsgrens is (omdat ze pas 6 zal zijn in januari 2024).. Hij kijkt haar schattend aan en zegt: "Volgens mij is dat er geen die gaat huilen aan de rand van het veld hè? Van mij mag ze in september al meedoen."
Hopelijk zal ze het nog leuk vinden als ze met de andere kinderen op het veld mag staan ipv naast de papa, gelukkig 2 proeflessen vooraleer we een nier moeten verkopen voor het inschrijvingsgeld! 💪

toch benieuwd wat het inschrijvingsgeld dan is.

Hier zijn we 2 * 350 kwijt voor voetbal en 1 * 225 voor volleybal. Ik vind dat belachelijk veel geld maar zit dan ook nog met een referentiekader van mezelve zijnde "2000 frank voor een jaar voetballen"

toch benieuwd wat het inschrijvingsgeld dan is.

Hier zijn we 2 * 350 kwijt voor voetbal en 1 * 225 voor volleybal. Ik vind dat belachelijk veel geld maar zit dan ook nog met een referentiekader van mezelve zijnde "2000 frank voor een jaar voetballen"
Nu zou het 250 zijn, voor de kleinsten. Maar weet dus niet of we nog uitrusting moeten kopen of niet...
Het zijn helaas de prijzen. Vorig jaar gekeken voor dansen, dat kwam op 180 euro, exclusief verplicht aan te kopen danskledij. Met haar "moves" vond ik dat echt geld in het water gesmeten. 🙈
En als ze het leuk vinden is dat met plezier betaald natuurlijk, maar op die leeftijd loop je natuurlijk een veel groter risico op "ik wil niet meer" na 5-10x een les gevolgd te hebben...

Ohja, en dit jaar moet de watergewenning/zwemles aan 90 euro per 8 lessen ook nog eens gestart worden natuurlijk. (Geen idee of dat inclusief of exclusief inkom voor het zwembad is) Ze durft niet met haar hoofd onder water te gaan, te drijven met ondersteuning,... Dus dat niet volgen lijkt me om miserie vragen...

Zal wel inclusief inkom zijn, dat is de gewoonte hier toch.

Prijzen rond de 250 euro zijn idd geen uitzondering, da's eerder het gemiddelde. Met uitschieters rond 400-590 euro, vaak bij voetbal, maar ook bvb slechts 145 euro vorig jaar bij ons voor atletiek.

Circusschool in Ieper is slechts 2 euro per les, dat is echt de goedkoopste dat we doen. Maar da's liefhebberij van 1 persoon, hij heeft alle materiaal al superlang en dus geen kosten behalve zaal

Vandaag een dag gehad die volgens mij ( in ieder geval nu) niet echt zou voorvallen in België.

De kinderen zijn hier om 10 uur vertrokken ( 5 jaar oud) om bij de buren recht over ons te gaan vragen of de kinders willen spelen. Ok goed, 45 minuten later zijn ze terug " ze moeten naar x, maar dit ander meisje die een straat verder woont en waar we kunnen geraken door de haag van de eerder genoemde buren was hier ook en die heeft een konijn en mogen we naar daar?"

Ok zo gezegd zo gedaan, vriendin gaat me naar dat huis om op zijn minst een contact nummer van die ouders te hebben. Maar oh wacht dat kind van 5 is alleen thuis, dus geen goesting om de onze daar achter te laten.. maar geen probleem die vijfjarige mag komt naar ons. :unsure: Want ze heeft zo een gps, telefoon horloge ding. Die zit dan 2 uur bij ons, vriendin wandelt met haar terug waar blijkbaar haar papa thuis gekomen was.

Half uur daarna zit die kleine terug bij ons samen met nog 2 6 jarigen die we niet kennen en wie weet waar die wonen :unsure:

Ze zijn rond 19:30 vertrokken.. ik hoop dat ze thuis geraakt zijn.

Edit: ik denk dat ik wat details vergeten ben. Punt is hier zijn vandaag 7 kinderen over de vloer geweest waarvan er zeker 2 waren die ik absoluut niet kan plaatsen en geen enkele ouder dan 7. En mijn kinderen zijn op minstens 4 locaties geweest, waarvan zeker 1 waar ik geen idee heb wie die mensen zijn O_o

Prijzen rond de 250 euro zijn idd geen uitzondering, da's eerder het gemiddelde. Met uitschieters rond 400-590 euro, vaak bij voetbal, maar ook bvb slechts 145 euro vorig jaar bij ons voor atletiek.

Circusschool in Ieper is slechts 2 euro per les, dat is echt de goedkoopste dat we doen. Maar da's liefhebberij van 1 persoon, hij heeft alle materiaal al superlang en dus geen kosten behalve zaal
Wtf, waarom is dat allemaal zo duur? Is de omkadering 25x beter dan 30 jaar geleden ofzo?

Waar ik eerder had geïnformeerd was het zonder inkom werd me expliciet gezegd. Hangt er ook van af wie het organiseert: een externe partner of de sportdienst zelf. En om het plaatjr af te maken: de leerkracht die de private lessen geeft... Werkt voor de sportdienst :unsure:

Wtf, waarom is dat allemaal zo duur? Is de omkadering 25x beter dan 30 jaar geleden ofzo?
Uurloon van de trainers wordt geïndexeerd, huur locatie wordt geïndexeerd, verzekeringen worden geïndexeerd. Dat zijn de enige 3 zaken waarvoor je betaald. 🤷🏼

Potjestraining bij onze 4 jarige is een ramp. Die is perfect nachtdroog, maar door de dag is die nooit droog. Zowel 1 als 2. Als hij in zijn spel zit, voelt hij blijkbaar niet meer aan wanneer hij naar de wc moet gaan.

Vaak omdat gemeentes steeds meer de reële kost van zalen etc beginnen door te rekenen aan clubs. Ook is het lastiger (duurder) om trainers te vinden en gebeurt dit ook niet altijd meer in het zwart. Naast index Enzo natuurlijk

Vaak omdat gemeentes steeds meer de reële kost van zalen etc beginnen door te rekenen aan clubs. Ook is het lastiger (duurder) om trainers te vinden en gebeurt dit ook niet altijd meer in het zwart. Naast index Enzo natuurlijk
250 euro (en meer) is nog altijd belachelijk weinig geld om uw kind een heel seizoen aan sport te laten doen, reken maar eens uit hoeveel dat per uur is. Goedkope opvang lijkt mij.

Als je afvraagt hoe dat komt? Het echte verenigingsleven staat gigantisch onder druk, maar mensen lijken dat niet te beseffen. Er zijn amper nog vrijwilligers, alsook amper nog trainers te vinden. Vroeger had je de echte clubmensen, die gratis training kwamen geven omdat dat zo hoorde. En je had die met hopen. Nu vraagt een ietwat deftige trainer stevig door en die ligt niet wakker van de club, die gaat het jaar erna wel ergens anders training geven indien nodig - overal hebben ze hem nodig. Trainers worden dan nog eens weggejaagd door belachelijk gedrag van ouders en leden die er nog amper respect voor hebben en voor het minste komen zagen. Vroeger was de trainer de baas en er was niemand die er maar aan dacht om eens die man/vrouw te gaan uitkafferen voor een futiliteit. Iedereen wil ook alleen maar training van 'goeie trainers'.

Subsidies gaan al jaren gigantisch bergaf, (sport)verenigingen (ik kan niet praten over El Kaouakibi's verenigingen in de grote stad, want daar blijkt nog veel meer geld te zitten) krijgen nog een habbekrats waar ze tegelijkertijd belachelijk veel onnozel papierwerk voor moeten in orde brengen.

Zwart geld is aan banden gelegd, samen met sponsoring (zeker in de kleinere sporten, voetbal ben ik minder in thuis) die ook in een serieuze neerwaartse spiraal zit. Vroeger had je veel lokale Boma's die met een rolletje geld de club kwamen steunen, zolang je ze maar eens even op een troon zette. Nu draaien alle lokale ondernemingen zich heel snel weg en moet je wat geluk hebben dat er zelfstandigen hun kinderen actief zijn in de club. Dan geven ze tenminste nog iets.

Aan de topics op dit forum snapt iedereen wel dat het leven serieus duurder is geworden is en nog veel duurder aan het worden is. De kantines, zalen, kleedkamers moeten deze winter ook warm gestookt worden. Degene die huren van de gemeente gaan het volgend jaar serieus voelen in de huurprijs en degene met eigen beheer gaan misschien wel al eens een paar graden minder zetten. De gemeente verhuurt trouwens niets gratis aan sportclubs, huurkosten zijn een serieuze hap uit het budget.

Om af te sluiten, die 250 euro is waarschijnlijk maar de helft wat uw kind kost aan de club op jaarbasis. Daarvoor moeten ze vaak nog een heel jaar tappen, spaghettiavonden organiseren, wafels verkopen, ontbijten leveren, etc om hun jaarbudget te halen. Evenementen waar ze ook nog amper helpers vinden. Ik raad iedereen wiens kind bij een club is een handje te helpen waar je kan, je doet daar elke vereniging een gigantisch plezier mee. Er zijn al veel clubs verdwenen in de laatste 15 jaar en er gaan er nog meer verdwijnen.

Laatst bewerkt:
Welke boeken kunnen jullie aanraden voor wat meer praktische zaken zoals hoe te kleden, co-sleeper/bedje, wanneer en welke voeding,…

Hoeveel verlof hebben de vaders hier genomen na de geboorte?

Welke boeken kunnen jullie aanraden voor wat meer praktische zaken zoals hoe te kleden, co-sleeper/bedje, wanneer en welke voeding,…

Ik heb 4 weken vrij (had dat wel al vast staan) en ze is in de eerste week geboren.

Een maand verlof hier, maar sindsdien sowieso veel thuiswerk.

Wanneer welke voeding: bekijk eens of Rapley iets voor jullie is. Voor 6 maanden is het sowieso gewoon melk he.

Rond slapen heb je de slaapgidsen van Snuggles en dreams, al is mijn eigen ervaring dat je je daardoor veel te hard focust op die tijden

Terug
Bovenaan