Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Even een kort vraagske:
mijn vriendin begint over 2 weken aan haar zwangerschapsverlof.
Is ongeveer 4 weken voor de uitgerekende datum, maar kwam zo het interessantste voor haar uit (dossierbeheerder Vlaamse Overheid, dus ze zal het wel het beste weten)
Maar hoe zit dat voor mij? (of vaders in het algemeen)
Wij hebben 15 dagen en die neem ik liefst vanaf de geboorte uiteraard.
Maar zoiets kan je dan toch niet inplannen?
Ik heb momenteel mijn "vaderschapsverlof" 🙄 laten ingaan op de uitgerekende datum, maar het kan eigenlijk op eender welke dag "prijs" zijn, dus in hoeverre kan je zoiets inplannen?
Voor mijn werk wordt dat sowieso moeilijk om van de ene op de andere dag 3 weken verlof te nemen., maar het zal toch moeten (morgen meeting om mijn taken tijdens mijn afwezigheid deels over te laten nemen)
Maar hoe werkt zoiets?
Vanaf wanneer beslis je "ok, vanaf vandaag ga ik niet meer werken, want het kan vandaag wel eens dè dag zijn" ?

Stress? Nee hoor. Gewoon wat praktische informatie inwinnen ☺️
Gewoon vanaf de geboorte, ciao.

Korte samenvatting: ne dikke middelvinger naar uw collega's :p uw vrouw en kind zijn veel belangrijker.

In praktijk: zorg ervoor dat je geen onoverdraagbare taken meer op neemt. Communiceer duidelijk dat je die 3 weken direct wil nemen etc.

Als ze voor een vrouw onverwacht 3 maand vervanging kunnen voorzien, zal 15 dagen ook wel lukken? ;)
Inderdaad gewoon dit. Zo is het bij mij gegaan en bij veel andere mensen zie ik het ook zo gebeuren.
Vanaf de laatste maand (laatste maand, laatste dag gelijk dat ze zeggen) moet je er rekening mee houden dat die persoon onverwacht er niet meer kan zijn voor een bepaalde duur.

Enkel belangrijk dat je werkgever hiervan op de hoogte is. Niet opeens zeggen dat je vader bent geworden als je afgelopen 9 maand niets van je hebt laten horen over een potentiële baby :D

Enkel belangrijk dat je werkgever hiervan op de hoogte is. Niet opeens zeggen dat je vader bent geworden als je afgelopen 9 maand niets van je hebt laten horen over een potentiële baby :D
Werkgever is uiteraard op de hoogte 😉

Juli zal dus een maand worden om achterstand in te halen, taken over te dragen en alles zo up to date mogelijk achter te laten.
't Zijn ook maar 3 weken afwezigheid natuurlijk.

Anderzijds nog nooit, uitgezonderd bij een operatie, zo lang afwezig geweest op een job :eek2:
Maar goed. Ik heb er wel vertrouwen in.

Laat die weeën maar komen! 😅

Ik heb er 3, en ze zijn elk appart zichzelf.
Als je ooit gehoord hebt, "ach" 1 of 2 maakt niet zoveel uit. dan liegen ze. het maakt heel veel uit.
Maar daarom is het zeker niet allemaal slecht hoor.
Bij mij persoonlijk draait het grootste deel van mijn leven in functie van de kinderen. en dat vind ik prima zo.

Al moet je zeker weten, eens je aan kinderen begint. zeg dat oude leventje maar vaarwel.
Dus plan je verre reizen te maken, en spontane beslissingen te nemen of actieve tijdrovende hobby's op na te houden. doe het voor je aan kinderen begint.
Tenzij je je partner met alle werk en zorg wil opzadelen (die zijn er ook natuurlijk).
je kan altijd op reis gaan hoor ik je zeggen, dat klopt ook.
Maar eens er kind(eren) in het spel zijn veranderen zaken zoals bestemming, welke periode, uitstapjes en planning en nog maar te zwijgen over de kosten.

Maak vooral duidelijke afspraken met je partner inzake carriere, hobby's en zorg.
2 carriere mensen en kinderen gaan gewoon niet samen, tenzij je op je 60e wil dat je je eigen kinderen niet kent.
investeer nu de tijd, die je later als jij oud en versleten bent zal terugkrijgen in veelvoud.

En als afsluiten, kleine kinderen zijn fisiek vermoeiender, maar zijn verder easy.
Grote kinderen daarentegen zijn emotioneel vermoeiender, en complex. Maar je hebt tenminste wat meer rust..

Ik heb er 3, en ze zijn elk appart zichzelf.
Als je ooit gehoord hebt, "ach" 1 of 2 maakt niet zoveel uit. dan liegen ze. het maakt heel veel uit.
Maar daarom is het zeker niet allemaal slecht hoor.
Bij mij persoonlijk draait het grootste deel van mijn leven in functie van de kinderen. en dat vind ik prima zo.

Al moet je zeker weten, eens je aan kinderen begint. zeg dat oude leventje maar vaarwel.
Dus plan je verre reizen te maken, en spontane beslissingen te nemen of actieve tijdrovende hobby's op na te houden. doe het voor je aan kinderen begint.
Tenzij je je partner met alle werk en zorg wil opzadelen (die zijn er ook natuurlijk).
je kan altijd op reis gaan hoor ik je zeggen, dat klopt ook.
Maar eens er kind(eren) in het spel zijn veranderen zaken zoals bestemming, welke periode, uitstapjes en planning en nog maar te zwijgen over de kosten.

Maak vooral duidelijke afspraken met je partner inzake carriere, hobby's en zorg.
2 carriere mensen en kinderen gaan gewoon niet samen, tenzij je op je 60e wil dat je je eigen kinderen niet kent.
investeer nu de tijd, die je later als jij oud en versleten bent zal terugkrijgen in veelvoud.

En als afsluiten, kleine kinderen zijn fisiek vermoeiender, maar zijn verder easy.
Grote kinderen daarentegen zijn emotioneel vermoeiender, en complex. Maar je hebt tenminste wat meer rust..
Ik vind je post wel een klein beetje kort door de bocht. Elke ouder en elk kind is anders. Er zijn geen 'algemene regels' rond ouder zijn. Ik vond bv de overgang v 1 naar 2 kinderen véél makkelijker dan van 0 naar 1. Die 2de ging gewoon mee door 🙈. En ouders met een huilbaby of slechte slaper zullen er niet akkoord mee gaan dat ze voor de rest 'easy' zijn. In hoeverre kinderen een impact hebben op je leven, hangt van zoveel af. In onze vriendenkring alleen al zie je grote verschillen
- carrièrekoppel dat met duidelijke afspraken toch voldoende tijd vindt voor hun kinderen. Die missen geen enkel belangrijk moment. Weten wat hun kinderen graag doen, wie hun vriendjes zijn en wat ze graag op hun boterham eten.
- koppel reizigers die sinds de geboorte v hun kinderen nog steeds hetzelfde soort rondtrekreizen doen. Kindjes gingen van baby af gewoon mee.
- wijzelf hebben nog steeds dezelfde hobby's, doen nog steeds veel spontane dingen en gaan geregeld nog eens weg zonder de kindjes. Wij hebben het geluk v veel opvangmogelijkheden te hebben.
- een koppel zijn echte huismussen geworden sinds ze kinderen hebben. Ze kiezen hier echt bewust voor en hebben niet zo'n grote nood meer aan veel weggaan.

Wat denken de ouders hier eigenlijk van social media? En dan heb ik het niet over de voor ons nog in de verre toekomst van een profiel voor de dochter, maar allerhande kinderfoto's. Mijn hele schoonfamilie woont ver weg en post regelmatig allerhande zaken op facebook. Ik zie ons nu ook eens hier en daar een babyfoto posten, maar zelf ben ik nogal op mijn hoede voor het delen van al die zaken via social media. Zeker van die hele fotoreportages die ik mensen soms zie posten (meest recente: afstuderen van de kleuterklas, hier zijn 40 foto's) vind ik toch een beetje problematisch. Kan me niet inbeelden dat mijn dochter als awkward puber later zo gelukkig gaat zijn met 100 foto's van haar als peuter/kleuter/kind.

Mijn vriendin en ik hebben mss samen 3 foto's van onze dochter op facebook staan.
Onze profielen zijn ook heel goed afgeschermd.
Instagram hetzelfde.

Wij delen met famillie de foto's via Whatsapp en we hebben een online album.
We gaan die wsl wel delen met onze familie.

Wanneer hebben jullie aan je naaste omgeving verteld dat jullie een kindje verwachtten? Vriendin is vandaag + 11 weken en gaan het vanavond aan mijn ouders vertellen. Spannend...

Ik ben ongelooflijk nerveus voor die NIPT test wel :crazy:
Op week 2 of 3 (fertiliteitstraject)
Ik was toevallig op kampeertrip met kameraden toen mijn vriendin me het heugelijk nieuws meldde.
In een tent om 8u s'ochtends kunt ge dat niet discreet doen.
Familie was dan een week later denk ik.
Pas na de NIP hebben we het tegen de nichtjes gezegd.

Ik lees op de website van de watergroep dat kraantjeswater in principe ok is voor baby's, maar ze het moeten testen om zeker te zijn. Hebben hier mensen dat gedaan of koopt iedereen gewoon flessenwater?

Ik lees op de website van de watergroep dat kraantjeswater in principe ok is voor baby's, maar ze het moeten testen om zeker te zijn. Hebben hier mensen dat gedaan of koopt iedereen gewoon flessenwater?
Flessenwater. Daarbij dan nog eens geleerd dat het ene water beter is dan het andere, afhankelijk van de baby, wat krampen e.d. betreft.

kraantjes water, flessenwater is gewoon commerce. We wonen niet in egypte ofzo eh.

Het grootste "gevaar" schuilt hem in je eigen leidingen, niet zozeer in de kwaliteit van het water dacht ik.
Maar dan bedoel je lood ofzo, ik denk dat de richtlijn is om het water even te laten lopen in elk geval, zodat je geen water geeft dat in de leidingen heeft stilgestaan. Ik dacht dat het probleem vooral nitraat/nitriet was.

Maar dan bedoel je lood ofzo, ik denk dat de richtlijn is om het water even te laten lopen in elk geval, zodat je geen water geeft dat in de leidingen heeft stilgestaan. Ik dacht dat het probleem vooral nitraat/nitriet was.
Mensen vergeten dat al eens, waardoor ze soms eerst water nemen dat eigenlijk uit uw boiler komt (en dus niet zo proper is). Hoewel ik ervan overtuigd ben dat je geen enkel meetbaar verschil gaat hebben tussen flessenwater en kraantjeswater bij de ontwikkeling van uw baby, hier toch ook maar voor flessenwater gegaan.

Terug
Bovenaan