Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Mijn eerste post hier, trotse papa van een zoon van 3 weken nu.

Hij drinkt wel gemakkelijk 160ml in 1 voeding, en blijft dan soms nog vragen. Is dat normaal? :)
Dat gebeurt, jongentjes hebben drinken meestal iets meer dan meisjes. Zolang hij niet overgeeft is alles ok.

De mijne heeft voor slapen gegaan 240 binnen gespeeld en 2u later had hij honger en nog eens 180ml (11 maand).

Terrible two inbound. Madam wil haar goesting en gooit met haar eten als het haar niet zint. Als ik ze dan uit de stoel haal om ze te "straffen" door ze in een hoek te zetten begint ze soms te slaan. Het pikt wel om er boos op te zijn en ze in een hoek te zetten, maar Ordnung muss sein!

Terrible two inbound. Madam wil haar goesting en gooit met haar eten als het haar niet zint. Als ik ze dan uit de stoel haal om ze te "straffen" door ze in een hoek te zetten begint ze soms te slaan. Het pikt wel om er boos op te zijn en ze in een hoek te zetten, maar Ordnung muss sein!
Stoel naar de muur draaien als ze er nog niet zelf uit kan, is praktischer. 😬

Op jonge leeftijd is dat toch ook onveilig als ze daar makkelijk uit kunnen...

Hier was het een stoeltje van Ikea en daar zijn ze nooit uit geklommen.
Regelmatig ook met stoel en al in de hoek zoals bij Mulan. :LOL:

Laatst bewerkt:
Op 2 jaar? De onze kruipt er al uit vanaf dat ze kan rechtstaan :p.
Elke keer een hartstilstand als ze ineens recht klimt...
Uw hartstilstand gaat wel over, na 4 kinderen roept ge eens van ver: "Als ge valt, ist uw eigen fout en ik kom u niet oprapen"

Heeft zero inpact, maar die had ik vroeger ook niet. Alleen kan ik nu wel zeggen: Ik heb het u gezegd!

Onze is op 10 maanden ongeveer uit zijn stoel gekropen en hoofd eerst de grond op. Toch even kleine hartverzakking, maar ook gelukkig niets aan de hand.

Met eten gooien en slaan. Het zou bij mij niet pikken om ze in de hoek te zetten :unsure:

Ge beseft dat ze dan gewoon niet meer uit de hoek gaan komen he? élk klein kind gooit met eten en slaat op een bepaalde leeftijd...
Het is niet omdat 'elk kind het doet', dat het daarvoor acceptabel is en je ze er niet op mag terecht wijzen dat het niet oké is.

Ik weet dat ik niet mag "klagen" ivgm sommige andere koppels hier maar langzaam aan beginnen de nachten echt wel door te wegen. Onze dochter is momenteel megavaak aan het rollebollen, super leuk om te zien maar ze durft nog altijd niet terug te rollen dus nu is het 6-7 keer per nacht opstaan om ze terug te rollen.
Ik moest hier veel vlugger beginnen klagen :tongue: paar dagen later is onze dochter echt super flink beginnen slapen. Wat. Een. Verschil. Volwaardige 8h kunnen slapen zonder te moeten opstaan etc.

Dit weekend was zowel mijn vriendin als ikzelf klaarwakker om 06:00 in de veronderstelling dat onze dochter daar ieder moment ging zijn. Flink doorgeslapen tot 07:15. Omgekeerde wereld :crazy::biglaugh:

Even een kort vraagske:
mijn vriendin begint over 2 weken aan haar zwangerschapsverlof.
Is ongeveer 4 weken voor de uitgerekende datum, maar kwam zo het interessantste voor haar uit (dossierbeheerder Vlaamse Overheid, dus ze zal het wel het beste weten)
Maar hoe zit dat voor mij? (of vaders in het algemeen)
Wij hebben 15 dagen en die neem ik liefst vanaf de geboorte uiteraard.
Maar zoiets kan je dan toch niet inplannen?
Ik heb momenteel mijn "vaderschapsverlof" 🙄 laten ingaan op de uitgerekende datum, maar het kan eigenlijk op eender welke dag "prijs" zijn, dus in hoeverre kan je zoiets inplannen?
Voor mijn werk wordt dat sowieso moeilijk om van de ene op de andere dag 3 weken verlof te nemen., maar het zal toch moeten (morgen meeting om mijn taken tijdens mijn afwezigheid deels over te laten nemen)
Maar hoe werkt zoiets?
Vanaf wanneer beslis je "ok, vanaf vandaag ga ik niet meer werken, want het kan vandaag wel eens dè dag zijn" ?

Stress? Nee hoor. Gewoon wat praktische informatie inwinnen ☺️

Even een kort vraagske:
Is ongeveer 4 weken voor de uitgerekende datum, maar kwam zo het interessantste voor haar uit (dossierbeheerder Vlaamse Overheid, dus ze zal het wel het beste weten)
Ik heb momenteel mijn "vaderschapsverlof" 🙄 laten ingaan op de uitgerekende datum, maar het kan eigenlijk op eender welke dag "prijs" zijn, dus in hoeverre kan je zoiets inplannen?
Voor mijn werk wordt dat sowieso moeilijk om van de ene op de andere dag 3 weken verlof te nemen., maar het zal toch moeten (morgen meeting om mijn taken tijdens mijn afwezigheid deels over te laten nemen)
Maar hoe werkt zoiets?
Vanaf wanneer beslis je "ok, vanaf vandaag ga ik niet meer werken, want het kan vandaag wel eens dè dag zijn" ?

De eerste 3 dagen krijg je van de werkgever. Voor de overige 12 dagen doe je best na de geboorte aangifte bij de ziekenkas. Je kan deze ook gespreid opnemen indien 3 aansluitende weken niet haalbaar is voor het werk. De ziekenkas gaat deze echter pas uitbetalen wanneer ze allemaal opgenomen zijn (en het sociaal secretariaat dit doorgegeven heeft).

Als je het geluk hebt dat de weeën 's avonds of 's nachts beginnen, dan is dat een makkie. Slapen doe je vanaf dan toch nog amper. Zonder sterke weeën is bv. verlies van vruchtwater een signaal waarbij de gynaecoloog niet te lang meer zal wachten.

Als de geboorte 2 weken vroeger is, wat perfect binnen de normale marges valt, zullen ze het toch ook plots zonder jou moeten doen? Zorg dat uw dringend werk minstens 2 weken op voorhand is overgedragen en blijf indien mogelijk zo lang mogelijk werken, dat zou ik proberen.

Even een kort vraagske:
Maar hoe werkt zoiets?

Korte samenvatting: ne dikke middelvinger naar uw collega's :p uw vrouw en kind zijn veel belangrijker.

In praktijk: zorg ervoor dat je geen onoverdraagbare taken meer op neemt. Communiceer duidelijk dat je die 3 weken direct wil nemen etc.

Als ze voor een vrouw onverwacht 3 maand vervanging kunnen voorzien, zal 15 dagen ook wel lukken? ;)

Terug
Bovenaan