Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Zowel dochter als zoon hadden schrik van vliegen/spinnen.

Eentje vangen. Zachtjes vastnemen. Uitleggen dat die beestjes eigenlijk heel bang zijn van ons. En ze dan eens rustig 'aaien' en hen ook eens laten aanraken. It does the job.

Dat ging van: 'AAAAAAA EEN SPIN' naar 'oooh kijk, een spinnetjeeeeeeee'.

Eentje vangen. Zachtjes vastnemen. Uitleggen dat die beestjes eigenlijk heel bang zijn van ons. En ze dan eens rustig 'aaien' en hen ook eens laten aanraken. It does the job.

Ja, ik moet dus eerlijk zeggen dat ik het er vroeger ook niet mee had, maar sinds wij kinderen hebben probeer ik zelf altijd rustig te blijven en nu is de "schrik" er eigenlijk wel af. Als je zelf omhoog springt bij het zien van een spin, dan pakken die klein mannen dat gedrag wel snel over denk ik.

een spin aaien? wat voor een monster heb jij daar gevangen????

Neefje had deze week een kersenpit op hun oprit gevonden. "Ja, die kersenpit was aan het vliegen en toen kreeg die het te warm en kwam die bij ons rusten". Zijn mama "ik denk dat een vogel die kers heeft opgegeten en de pit heeft uitgekakt..." Even bedenkingstijd met een blik van walging wanneer hij beseft dat dat wel eens juist kan zijn. En dan...
"Nee."

Leuk discussiëren met kinderen :D
I reject your reality and replace it with my own :)

Dochterlief lijkt niet enkel in een mama fase te belanden maar heeft misschien ook beginnende verlatingsangst :-(

In bedje leggen om te dutten of te slapen resulteert nu 1/2 in een hysterische bui. De huidige is nu al 45' aan de gang - ons koppig steenezeltje :headshake:
Ge vergeet er de petterij bij te voegen die er tegenwoordig is als ze haar goesting niet mag doen.

"Neen lieveke, mama's bril mag je niet opeten."

Ik lees hier net de mijlpalen rond fijne motoriek:

14 tot 17 maanden
In deze fase maakt je kind een sprong op het gebied van de fijne motoriek. Hij kan zijn vingers nu los van elkaar gebruiken. Rond de zestien maanden kan je kind ook al bladzijdes omslaan in een boek. Al zijn het er meestal een paar tegelijk. Lees ook: Voorlezen aan je kind heeft ook een positief effect op jou.
Peuter
Met 1,5 jaar is de fijne motoriek van je kind volop in ontwikkeling. Hij wordt steeds handiger. Hij bouwt een torentje van meerdere blokjes. Ook begint hij duploblokjes uit elkaar te halen. Met begint hij ringen om een ringentoren te plaatsen. Met 2,5 jaar leert je peuter kralen rijgen, gaatjes vullen met de juiste vorm, prikken, knippen en plakken. Met zijn vingers een potlood aansturen en zijn rits omhoog en omlaag doen, leert je kind rond zijn derde jaar. Lees hier meer over de spraakontwikkeling van peuters

Euhm, ofwel is ons kind belachelijk handig, ofwel is dat toch wel heel conservatief?
Om hier op terug te komen:
Dochterlief haar nieuwe bezigheid:

Soms doet ze van die dingen waarvan ik denk: "hoe leert ge dat toch allemaal". En dan andere basisdingen floppen compleet :p

Ik ben een baby slaapcoach aan het volgen. In haar uitleg staat dat je best de tut weglaat rond leeftijd van 3,5-4maanden zodat ze zonder tut leren te slapen. Zou makkelijker zijn voor de baby en ze zouden dan minder snel wakker worden. Iemand hier al ervaring mee gehad? Ik weet niet goed hoe ik hieraan zou kunnen beginnen en of ik het wel aankan aangezien ze zwaar zal wenen.

Ik ben een baby slaapcoach aan het volgen. In haar uitleg staat dat je best de tut weglaat rond leeftijd van 3,5-4maanden zodat ze zonder tut leren te slapen. Zou makkelijker zijn voor de baby en ze zouden dan minder snel wakker worden. Iemand hier al ervaring mee gehad? Ik weet niet goed hoe ik hieraan zou kunnen beginnen en of ik het wel aankan aangezien ze zwaar zal wenen.
Tja, hier de tuut weggedaan toen ze 4j was, blijft ook geween, opnieuw leren wennen en protest hoor. 🙈
Met dat verschil dat ze nu wél scheve tandjes heeft en jouw baby niet.

Bij mijn andere dochter hebben we het weggedaan op haar 3jaar. Ging eigenlijk zeer vlot. Het enige waarom ik het nu zou wegdoen is omdat ik mij wel herinner dat wij snachts heel vaak moesten opstaan om haar tut te geven. Ik merk nu ook bij mijn lief klein baby’tje dat ze ook snel wakker wordt bij haar dutje als ze tut kwijt speelt..

Bij mijn andere dochter hebben we het weggedaan op haar 3jaar. Ging eigenlijk zeer vlot. Het enige waarom ik het nu zou wegdoen is omdat ik mij wel herinner dat wij snachts heel vaak moesten opstaan om haar tut te geven. Ik merk nu ook bij mijn lief klein baby’tje dat ze ook snel wakker wordt bij haar dutje als ze tut kwijt speelt..
Hangt ook wat van je kind en omstandigheden af, lijkt me. De onze is de eerste 2j heel vaak ziek geweest en haar tuut was echt haar troost, ze had daar enorm veel aan! Dus geen spijt van dat we het niet toen hebben gedaan.
Ik had altijd gelezen "voor 1j" we tuut weg te doen.

Ik gok dat je Snuggles & dreams volgt?
Op zich niks mis mee, maar besef dat er ook andere meningen van slaapcoaches bestaan (https://liefdevaneenmoeder.nl/ bvb). Die hele andere ideeën hebben.

Die tut, wij hebben onze dochter gewoon nooit een tut gegeven. Maar moest ik het nu opnieuw doen zou ik misschien net wel 1 geven...

Zitten daar veel giftige spinnen? Da's de enige reden waarom ik er ni scheutig op zou zijn.
Die dingen die hier rondlopen, die zijn sowieso ni gevaarlijk dus die worden opgepakt en buiten gezet. Zowel door de mama als de papa. De oudste heeft daar wel schrik van, geen idee van waar dat komt.
Nee eigenlijk niet zoveel, alleen 4 soorten waar je van moet opletten.

black button spider (dodelijk)
Brown button spider
Violin spider
Sac spiders

De onze tut enkel overdag bij de dutjes. Snachts in haar bedje niet. Maar als ze haar tut niet heeft, of ze is uitgevallen neemt ze haar duim :rolleyes: Tis wel een plan trekkertje ze :D

Terug
Bovenaan