Ze moet toch haar verantwoordelijkheid leren dragen? Ze moet toch de consequenties kennen van haar beslissing?
Het is wel jouw taak niet om je ex op te voeden hé
Stel je hebt een nieuwe partner en plant zaken op dagen dat je je dochter niet bij u hebt en dan belt een Ex u voor verschillende zaken zoals hierboven op. Pikken de nieuwe partners zulke zaken? Ik zou het niet pikken, zeker zaken niet zoals "uur uit het oog verloren"-voorbeeld van hierboven.
Hoezo, niet pikken? Je hebt daar niks aan te pikken, dat is gewoon zo.
Ik ben een nieuwe partner en mijn vriend zijn dochter is hier op elk mogelijk moment welkom. Tuurlijk, dat zal soms niet uitkomen of onze planning veranderen, maar dat heb je met kinderen

En misschien dat ik daar eens op vloek als mijn vriend en ik een gezellige avond hadden gepland, maar geen haar op mijn hoofd dat daar lastig om zou zijn, laat staan dat ik hem daarover iets zou verbieden of opleggen. 't Is wel zijn dochter hé, en zij woont hier net zo goed als ik hier woon.
In de praktijk hebben we wel zo een situatie aan de hand gehad. Toen de mama haar nieuwe vriend leerde kennen, was ze nogal veel en lang op stap. Ze kwam de dochter dan veel te laat ophalen (soms vlak voor ze moest gaan slapen, bvb), was onduidelijk wanneer ze precies ging komen, stelde zo drie, vier, vijf keer uit op eenzelfde avond. Dat was vooral heel lastig voor de dochter die toen nog wat jonger was en nog heel erg aan haar mama hing. En soms was dat lastig omdat wij dan aan 't wachten waren voor we zelf ergens heen konden bvb.
Maar mijn vriend heeft daar nooit lastig over gedaan. Hij vond het erg voor zijn dochter, hij is daar zelfs erg kwaad over geweest. Maar tegelijk was hij ook heel blij dat zijn dochter zo vaak bij hem was.
En dat is nog steeds zo hoor, als de ene niet kan ophalen of wat dan ook, springt de ander in. Altijd. Zonder morren. Hoe meer dat meiske in huis is, hoe gelukkiger mijn vriend is. Er worden hier soms zelfs wekelijks aanpassingen gemaakt aan het schema - de ene heeft een afspraak bij de dokter, de ander zal wat later zijn, er is iets gepland,... En zeker voor dingen als werk of opleiding is dat toch helemaal geen probleem? Je bent met twee ouder hé.