Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Vandaag schoolfeest.

Zoon voelt zich al een tijdje wat minder op school omdat hij na zijn sprong van 1 naar 3 wel cognitief mee is (is terug bij de beste van de klas), maar nog altijd de aansluiting mist met het derde. Ze willen hem wel in spelletjes betrekken, maar hij voelt zich nog altijd beter bij zijn oude klas, waar hij een van de "kopmannen" van de jongens was en iedereen naar hem opkeek, terwijl hij bij het derde "gewoon een nieuweling is".

Vandaag was het schoolfeest en kon je op het feest een liedje aanvragen en (voor gans de school) er dan iets bijzeggen. Onze zoon vroeg "I'm Only Human" aan van Rag'n'bone Man. Hij vertelde erbij dat hij van 1 naar 3 gesprongen is en dat niet altijd gemakkelijk is en dat hij daarom kiest voor "I'm Only Human".

Trots dat hij daarover wou vertellen als ouder, ook doet dat ook voor ons nog altijd een beetje pijn. Het gehele plaatje bekeken zijn we beide nog altijd van oordeel dat het correct was dat hij sprong, niet sprongen en met differentiatie in het lespakket alles oplossen zou niet meer haalbaar geweest zijn, maar emotioneel weten we dat hij héél goed in zijn klas lag en hebben we hem dat wat ontnomen (ook al ziet hij zijn klas héél veel natuurlijk). 2 weken geleden op zijn groeifeest zei hij nog, na een banale ruzie, dat hij "veel beter naar een andere school zou gaan voor een nieuwe start", omdat hij dan niet meer gewrongen zou zitten tussen 2 klassen in. Was een opwelling, maar ook dat is slikken als ouder.

Ja en Nee.

We hebben hem aangemeld bij een centrum voor hoogbegaafdheid na tip van leerkracht derde kleuter en zorgjuf die zelf enkele kinderen heeft met hoogbegaafdheid, maar de test werd afgenomen door iemand die nét de eerste keer zo'n test deed én een zwaar Nederlands accent had (wat voor een westvlaams kind best vreemd kan overkomen). Testscore was iets hoger dan normaal, behalve 1 score (verwerkingssnelheid) waar hij extreem hoog op scoorde. Weten niet wat we met die testresultaten moeten aanvangen. Uit zijn "zijn" en zijn leerpatronen heb je wel veel typische kenmerken die m'n vrouw ook bij andere hoogbegaafden herkent. Dus we gaan er vanuit dat hij hoogbegaafd is, maar echt een diagnose is er niet.

Ik vind het moeilijk om te weten wat we moeten doen deels omdat ik net zo goed mezelf herken in hem. Telkens moet ik goed bekijken of ik nu iets aanraad/kies te doen omwille van zijn noden of omwille van wat ik had gewild had toen ik jong was. En dat laatste moet je natuurlijk vermijden. Hij doet me wel zo vaak aan mezelf denken dat ik zo ook veel leer over mezelf, denk ik, 't is een halve spiegel.

Laatst bewerkt:
Ik ben me eens aan het verdiepen in het hele kinderwagen/autostoel/??? gebeuren. Ligt dat nu aan mij of is dat een beetje een puzzel als je dat nog nooit hebt gezien.

We hebben van vrienden zo'n maxi-cosi geleend gekregen. Dus...zoek ik nu een kinderwagen en isofix basis waar die op past, of hoe zit dat eigenlijk? Zo'n draaibare autostoel, is dat dan een extra, of een basis voor die maxi-cosi? Zit ik dan aan dat merk vast? Ik weet dat wat googlen me zal helpen maar ik vraag het gewoon aan wat ervaringsdeskundigen.

Ik ben me eens aan het verdiepen in het hele kinderwagen/autostoel/??? gebeuren. Ligt dat nu aan mij of is dat een beetje een puzzel als je dat nog nooit hebt gezien.
Ligt niet aan jou!
We hebben van vrienden zo'n maxi-cosi geleend gekregen. Dus...zoek ik nu een kinderwagen en isofix basis waar die op past, of hoe zit dat eigenlijk?
Moet niet per se, ik vind Maxi-Cosi's ergonomische rampen dus na 2 maand ook niet meer gebruikt.
Zoek een vaste 0/1- autostoel want uit die Maxi-Cosi's zijn ze toch rond 9 maand gegroeid.
Ik had deze:

Zo heb je een investering die je tenminste meerdere jaren kan gebruiken.

Voor de kinderwagen gewoon de mand erop tot ze een maand of 6 was en zelfstandig kon zitten en dan de mand geruild voor het zitgedeelte.

Zo'n draaibare autostoel, is dat dan een extra, of een basis voor die maxi-cosi?
Ja, de basis zelf draait niet mee.
Zit ik dan aan dat merk vast?
Niet alleen aan het merk, maar ook nog eens model afhankelijk!
Ik weet dat wat googlen me zal helpen maar ik vraag het gewoon aan wat ervaringsdeskundigen.

Moet niet per se, ik vind Maxi-Cosi's ergonomische rampen dus na 2 maand ook niet meer gebruikt.
Zoek een vaste 0/1- autostoel want uit die Maxi-Cosi's zijn ze toch rond 9 maand gegroeid.
Wij deden het dan weer anders :).

Wij hadden een isofix (niet draaibaar) + in het begin daar gewoon de maxicosi cabriofix erop. Is idd minder ergonomisch, het voordeel is wel dat je dan de maxicosi gewoon kan op een Quinny Zapp Xtra (denk alle modellen, maar zoals hier getoond):
. Zo blijft het kind gewoon slapen als je het uit de auto haalt (zeker interessant om bvb in-uit een auto te krijgen als je aan het shoppen bent).

Vanaf dat de kleine de Maxi Cosi dan ontgroeid is, schakelden we over op een 1/2/3 autostoel.

Een Draagmand hebben we nauwelijks gebruikt, wegens een draagdoek. Draagmand is ook niet zo veilig in de auto.

Een Draagmand hebben we nauwelijks gebruikt, wegens een draagdoek.
Zal zeker van je "dagelijks patroon" afhangen wat handigste is!

Ik had geen auto toen, dus boodschappen onder de buggy en in de rugzak doen, naar de crèche stappen 2km verder met draagzak en luiertas en handtas om had ik ook snel verleerd. 😬

Ik had de mura plus kinderwagen, reed VEEL vlotter dan de zapp (dat was mijn "kofferbuggy" als ze te zwaar werd voor de draagzak) maar als je bijna alles met de wagen doet is jouw manier handiger.
Draagmand is ook niet zo veilig in de auto.
Ik gebruikte die dus enkel op de buggy voor alle duidelijkheid. 😬

zo'n mura plus is idd handig, BEHALVE voor in de auto.

@Sylverscythe : als je eentje wil kopen, ga zeker eens naar een dreamland en vraag of je die eens in de auto mag steken (als dat daar mag, anders zoek je een andere winkel waar ze veel keuze hebben). ZO'n grote zoals Mura Plus zijn gedrochten in de koffer om mee op reis te gaan of whatever :).

Zo'n zapp xtra is idd vooral een handige als je vooral in stad wandelt. Voor continu in de natuur te wandelen is dat bvb niet bruikbaar.

(ben nu wel aan het twijfelen of het een flex of xtra was die we hadden, 't was de meest plooibare)

We hebben van vrienden zo'n maxi-cosi geleend gekregen. Dus...zoek ik nu een kinderwagen en isofix basis waar die op past, of hoe zit dat eigenlijk? Zo'n draaibare autostoel, is dat dan een extra, of een basis voor die maxi-cosi? Zit ik dan aan dat merk vast? Ik weet dat wat googlen me zal helpen maar ik vraag het gewoon aan wat ervaringsdeskundigen.
Onze kinderwagen welke van merk quinny is heeft zo 2-3 soorten klemmen waarvan 1 specifiek voor maxicosi op de basis te klikken was. Ik kan mij niet meer herinneren waarvoor die 1 of 2 andere soorten zijn. Ik zou eens stilaan moeten gaan kijken want we plannen van hem te verkopen. 😁

Maxi-Cosi heeft wel zo een optie dus extra aan te kopen om hele Maxi-Cosi in 1 keer vast te klikken in de wagen. Wij hebben die niet gekocht, altijd gewoon even met de autogordel trekken en zo vastgestoken.

Zo een draaibare autostoel is de volgende stap nadat ze de Maxi-Cosi zelf ontgroeid zijn en beetje recht kunnen zitten. Hoeft niet van Maxi-Cosi te zijn maar ik weet niet of er andere merken zijn die zo'n draaier ook hebben. Dat is 1 stuk dat vastgedtoken wordt met gordel of isofix afhankelijk van uitvoering. En daar zit de stoel die draaibaar is op vast. Die heb ik ook 2e hands beschikbaar dus eventueel info wil ik wel geven.

Wij zijn eigenlijk ook op zoek, ze zijn nu 5,5 dus wordt het stilletjes aan tijd om te kijken naar een stoel waar ze naar voor gericht in zitten. Aangezien ze niet van de grootste zijn en ze tot 10-12jaar en 150 cm in een soort van ding moeten zitten, hopelijk iets te vinden dat vanaf nu tot dan kan werken.

Wij zijn eigenlijk ook op zoek, ze zijn nu 5,5 dus wordt het stilletjes aan tijd om te kijken naar een stoel waar ze naar voor gericht in zitten. Aangezien ze niet van de grootste zijn en ze tot 10-12jaar en 150 cm in een soort van ding moeten zitten, hopelijk iets te vinden dat vanaf nu tot dan kan werken.

Ik gebruik al een jaar deze, als ze te groot worden, klik je de rugleuning af en heb je een gewoon verhoogzitje met isofix

Dit weekend toch ontdekt dat ik redelijk "psycho" ben op het vlak van op tijd in bed savonds.

mijn zussen uitgenodigd om pizza te komen eten.

Onze dochter gaat altijd rond 18:30-45 slapen, valt dan in slaap tegen 19:00 (soms nog eens gaan voor een tuutje te geven)

Ze lag in bed om 18:45 (was al compleet over haar toeren), ik ben toen vertrokken achter de pizza's, duurde iets langer of verwacht dus ik was thuis rond 19:40.

Ik kom de woonkamer binnen, waren ze doodleuk super ADHD aan het spelen met haar. "Ze lag klaarwakker in bed, de avond is nog jong dus geen probleem!" :unsure:

Heb ze meteen terug opgepakt en in bed gestopt. Binnen de 5min lag ze te slapen.

Misschien overdreven gereageerd maar we hebben nu al +- 1 week éindelijk terug deftige slaap (7-8h aan één stuk) wat echt een wereld van verschil maakt dus wil ik het echt niet verpesten

Laatst bewerkt:
Dit weekend toch ontdekt dat ik redelijk "psycho" ben op het vlak van op tijd in bed savonds.

Dit weekend mijn zussen uitgenodigd om pizza te komen eten.

Onze dochter gaat altijd rond 18:30-45 slapen, valt dan in slaap tegen 19:00 (soms nog eens gaan voor een tuutje te geven)

Ze lag in bed om 18:45 (was al compleet over haar toeren), ik ben toen vertrokken achter de pizza's, duurde iets langer of verwacht dus ik was thuis rond 19:40.

Ik kom de woonkamer binnen, waren ze doodleuk super ADHD aan het spelen met haar. "Ze lag klaarwakker in bed, de avond is nog jong dus geen probleem!" :unsure:

Heb ze meteen terug opgepakt en in bed gestopt. Binnen de 5min lag ze te slapen.

Misschien overdreven gereageerd maar we hebben nu al +- 1 week éindelijk terug deftige slaap (7-8h aan één stuk) wat echt een wereld van verschil maakt dus wil ik het echt niet verpesten
Klinkt niet meer dan logisch voor mij hoor, jij kent je kind het beste.

Aan de "pedagogen" van de familie moet ik soms ook streng zeggen dat zolang ZIJ er 's nachts niet voor moeten opstaan, IK diegene ben die beslist wanneer ik ergens vertrek omdat de dochter op tijd in bed moet.

Uw reactie is niet meer dan normaal. Hetzelfde met dutjes, onze dochter doet nog 2 dutjes, omdat ze dat nodig heeft. Ook al commentaar gehad "ze had al lang maar 1 dutje meer moeten doen" (heel raar, blijkbaar staat daar een regel op vanaf wanneer dat moét...). Zolang zij ze niet in bed moeten krijgen, beslis ik dat. PUNT.

Vind ik nu ook wel een heel normale reactie. Onze kleine man kan 's avonds ook blijven doorspelen, zeker als het met vreemde mensen is. Alleen is het dan 's nachts slechts slapen want oververmoeid, 's ochtends vroeg wakker en de dag erna niks mee aan te vangen.
Die van ons kan ook nog een half uur in zijn bed brabbelen en doen, maar standaard om 19u gaat die zen bed in.

Gisteren nog iets meegemaakt waar wij met 3 de tranen in de ogen hadden van het lachten, maar wat ik waarschijnlijk niet goed ga kunnen overbrengen hier. Toch een poging:

Korte situatieschets: mijn vader was schrijnwerker, en is al decennia lang zijn ringvinger en pink kwijt (ongeval met de zaagmachine op het werk). Hij vind dat niet erg meer intussen (als in: hij heeft het aanvaard en kan er tegen als iemand er bijvoorbeeld grappen over maakt). Tweede relevant feit is dat hij nogal graag anderen beetneemt.

Gisteren willen mijn ouders hier thuis vertrekken, en de oudste dochter begint high fives te geven met beide handen. De jongste (3 jaar) doet alles na, dus zij begint ook high fives te geven. Op een bepaald moment merkt de jongste op dat opa zijn linkerhand geen 5 vingers telt, maar 3. Vervolgens geeft ze daar een opmerking over, en pakt ze de hand vast om de vingers te zoeken (ah ja, grapjas opa heeft die waarschijnlijk omgeplooid). Intussen liggen wij in een deuk van het lachen, omdat de dochter verwoed aan het zoeken is waar opa die andere vingers gelaten heeft. De verwarde blik van de dochter die maar niet kan vatten hoe opa die geavanceerde versie van "ik heb uw neus afgepakt" heeft kunnen klaarspelen. Opa die lacht, maar tegelijk beseft dat hij voor een immense opdracht staat om uit te leggen dat het voor een keer geen grap is, en dat hij op één of andere manier de absolute waarheid dat een hand 5 vingers heeft gaat moeten doorprikken.

Enfin, uiteindelijk had ze het toch begrepen. Ik sta nog altijd perplex hoe de dochter daar pas na 3 jaar is achtergekomen dat opa maar 3 vingers heeft, en ben er weer aan herinnerd hoe moeilijk het kan zijn voor een kind om voor een situatie te staan die indruist tegen alles wat het kind eerder tegengekomen is.

Wij hebben deze combo.
Maxi-Cosi voor in de auto, deze heeft een uitneembare binnendeel waardoor de maxi-cosi in de auto blijft, super handig, veel lichter (dit was de reden van aankoop, mijn madam mag niet te zwaar heffen)

in combinatie met dit onderstel, hierdoor kan de maxicosi gedraaid worden, makkelijker om in en uit te halen.

Dan hebben we nog een stoel die op dezelfde base past, maar geen idee welke het is :p

Qua kinderwagen hebben wij gekozen voor de Joolz Day+
Je kan best gewoon naar de winkel gaan en alles bekijken.
Een kinderwagen is echt heel persoonlijk.
Tips die wij hebben gehad is groot mandje onderaan om spullen in te steken.
Niet te kleine wielen als ge al is wilt gaan wandelen buiten het stad.

Wat wij extra hebben genomen en waar we super tevreden van zijn is een klein zakje om aan de koets te hangen.

Super handig en altijd mee!

Wij hebben deze combo.
Maxi-Cosi voor in de auto, deze heeft een uitneembare binnendeel waardoor de maxi-cosi in de auto blijft, super handig, veel lichter (dit was de reden van aankoop, mijn madam mag niet te zwaar heffen)

in combinatie met dit onderstel, hierdoor kan de maxicosi gedraaid worden, makkelijker om in en uit te halen.

Dan hebben we nog een stoel die op dezelfde base past, maar geen idee welke het is :p

Qua kinderwagen hebben wij gekozen voor de Joolz Day+
Je kan best gewoon naar de winkel gaan en alles bekijken.
Een kinderwagen is echt heel persoonlijk.
Tips die wij hebben gehad is groot mandje onderaan om spullen in te steken.
Niet te kleine wielen als ge al is wilt gaan wandelen buiten het stad.

Wat wij extra hebben genomen en waar we super tevreden van zijn is een klein zakje om aan de koets te hangen.

Super handig en altijd mee!
Tevreden over de Joolz Day+? Wij hebben ook zo eentje besteld.

Terug
Bovenaan