Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Maar is dat niet omdat een kat overal opspringt en zo dus ook best weggehouden wordt van een jonge baby?
Op zich hou je alles weg van een baby, maar als je er bij bent zie ik het probleem niet. We nemen natuurlijk geen onnodige risico's, maar het feit dat de dieren en het kind in 1 ruimte zijn, terwijl de ouders er ook zijn, mag op zich geen probleem vormen. Integendeel, liever dat de honden hem nu al kennen, dan dat we ze een tijd scheiden om dan een kruipend/lopend kind te moeten voorstellen.

Op zich hou je alles weg van een baby, maar als je er bij bent zie ik het probleem niet. We nemen natuurlijk geen onnodige risico's, maar het feit dat de dieren en het kind in 1 ruimte zijn, terwijl de ouders er ook zijn, mag op zich geen probleem vormen. Integendeel, liever dat de honden hem nu al kennen, dan dat we ze een tijd scheiden om dan een kruipend/lopend kind te moeten voorstellen.
Nee maar ik bedoel dus effectief op de warme baby springen. Vrienden van mij waren nogal paranoïde dat hun kat bij de baby zou kruipen en die verstikken. Of dat op de realiteit gebaseerd was weet ik niet.

Morgenochtend eerste keer K&G die langskomt. Van zowat iedereen die ik ken, hoor ik daar slechte verhalen van. Is het echt zo erg of zijn er gewoon dingen waar ze speciaal op letten?
De ene is de andere niet. 🤷🏼 Kwestie van geluk dus. Ik had gelukkig een goeie dus ze bestaan!

En hier kwam er ook geen commentaar op de Mechelaar want ze had schrik dat ik anders de bench open zou doen ik denk dat ze eerder letten op basishygiene als er huisdieren zijn.

Dochterlief is net begonnen met pretend-play. Er worden weer stevige stappen gemaakt de laatste weken! Toch wel fier, want op dat vlak loopt ze wel een heel stuk voor op het gemiddelde.

Heeft iemand tips / ideeen om een peuter (4,5j) sneller te doen eten. Ik gok dat we alles al geprobeerd hebben, maar ik verwelkom alle input.

Related: Vandaag discussie met haar juffrouw. Als straf omdat ze niet snel genoeg eet, smeert die onze dochter smiddags niet in met zonnecreme (en alle andere kindjes wel) :wtf:.
Wtf in welk universum is zonnecreme een beloning of straf voor iets.
Daarnaast is onze dochter van het type "2e graads brandwonden bij 25graden" zoals haar papa, dus ik kan er niet mee lachen.

Heeft iemand tips / ideeen om een peuter (4,5j) sneller te doen eten. Ik gok dat we alles al geprobeerd hebben, maar ik verwelkom alle input.

Related: Vandaag discussie met haar juffrouw. Als straf omdat ze niet snel genoeg eet, smeert die onze dochter smiddags niet in met zonnecreme (en alle andere kindjes wel) :wtf:.
Daarnaast is onze dochter van het type "2e graads brandwonden bij 25graden" zoals haar papa, dus ik kan er niet mee lachen.
Wtf. En dat is opgeleid om met kinderen om te gaan of wa?

Dochterlief is net begonnen met pretend-play. Er worden weer stevige stappen gemaakt de laatste weken! Toch wel fier, want op dat vlak loopt ze wel een heel stuk voor op het gemiddelde.

Ik zie niet in waarom "want op dat vlak loopt ze wel een heel stuk voor op het gemiddelde" u een meer of minder fier gevoel zou moeten geven. Niet aanvallend bedoeld maar ik heb in mijn kennissenkring zo een paar kornuiten zitten die hun kind bijzonder vinden omdat ze voor zijn op alles. Onze wijze ervaring leert dat dat toch meestal later wordt uitgevlakt en nu vooral niet veel zegt.

Laat ons gewoon maar fier zijn op onze kinderen, zonder dat we daar een referentiekader als "de gemiddelde modale peuter" moeten bij verzinnen.

"Tijd en boterhammen"

Het boeltje forceren lukt niet, met pseudo-beloningen afkomen hebben ze ook wel door na een paar keer en finaal gaan ze echt wel tot besef komen dat er andere dingen bestaan dan "insert lievelingsgerecht"

edit: blijkbaar "rapper" ipv "meer", excuus. Ma bon, finaal blijft het advies min of meer overeind.

Mss al geprobeerd, maar toch, wat hier gewerkt heeft (in vergelijking met bij omi waar het nog altijd een ramp is):
* géén afleiding tijdens het eten (geen tv/tablet/iets om te prullen in hun handen; enkel hun bord en glas water)
* beginnen met samen te eten, tot je zelf klaar bent en dan dat ook gewoon zeggen dat hij/zij nog blijft verder eten terwijl je verder werkt/boekentas klaarmaakt/… Met af en toe bij aanhoudend getreuzel de uitspraak “minder babbelen, meer knabbelen” 🤓. Er bij aan tafel blijven zitten en “aanmoedigen” heeft in mijn beperkte ervaring doorgaans een averechts effect en terwijl krijgt ge ook gewoon niks anders gedaan.
* na X tijd bord wegnemen en niks tussendoor geven. Bij volgende maaltijd(en) halen ze dat wel in (en vaak ook minder traag).

Ik zie niet in waarom "want op dat vlak loopt ze wel een heel stuk voor op het gemiddelde" u een meer of minder fier gevoel zou moeten geven. Niet aanvallend bedoeld maar ik heb in mijn kennissenkring zo een paar kornuiten zitten die hun kind bijzonder vinden omdat ze voor zijn op alles. Onze wijze ervaring leert dat dat toch meestal later wordt uitgevlakt en nu vooral niet veel zegt.

Laat ons gewoon maar fier zijn op onze kinderen, zonder dat we daar een referentiekader als "de gemiddelde modale peuter" moeten bij verzinnen.
Je kan die "gemiddelde" weglaten, maar dat is nu eenmaal altijd het referentiekader he. Want elk getal dat je leest is het gemiddelde.

En natuurlijk maakt dat op lange termijn helemaal niks uit, want er is geen enkele correlatie tussen hoe snel uw kind iets leert en eender welke manier je zou kiezen om intelligentie te meten ofzo.

Maar het is wel gewoon leuk als uw kind snel ergens mee weg is, je bent uiteindelijk ook fier als uw 8-jarig kind goed de tafels kan en dat is ook "in vergelijking met het gemiddelde" he.

En betekent niet insmeren met zonnecreme dan dat ze ook niet buiten mag? Blijft dan nog altijd dom, maar dan is de straf eigenlijk dat ze niet buiten mag (al is het idioot om zonnecreme dan met een straf te associeren).

Lijkt me sowieso wel iets waarvoor je de directie mag inlichten, tenzij ze zelf tegen morgen beseft dat ze een domme gedaan heeft.

Merci voor de tips al. Er zit jammer genoeg nog niks nieuws tussen, maar keep em coming (y).

"Tijd en boterhammen"

Het boeltje forceren lukt niet, met pseudo-beloningen afkomen hebben ze ook wel door na een paar keer en finaal gaan ze echt wel tot besef komen dat er andere dingen bestaan dan "insert lievelingsgerecht"

edit: blijkbaar "rapper" ipv "meer", excuus. Ma bon, finaal blijft het advies min of meer overeind.
Beloningen als in eten werkt sowieso niet nee, eten motiveert haar echt 0,0.

* géén afleiding tijdens het eten (geen tv/tablet/iets om te prullen in hun handen; enkel hun bord en glas water)
Yup doen we indeed. Maar madam heeft niks nodig om afgeleid te zijn. Die heeft levendige fantasie genoeg en dan zit ze gewoon in zichzelf te dromen ipv te eten. (dit dan wel i.t.t. de papa).

* beginnen met samen te eten, tot je zelf klaar bent en dan dat ook gewoon zeggen dat hij/zij nog blijft verder eten terwijl je verder werkt/boekentas klaarmaakt/… Met af en toe bij aanhoudend getreuzel de uitspraak “minder babbelen, meer knabbelen” 🤓. Er bij aan tafel blijven zitten en “aanmoedigen” heeft in mijn beperkte ervaring doorgaans een averechts effect en terwijl krijgt ge ook gewoon niks anders gedaan.
Yups, doen we, “minder babbelen, meer knabbelen” gebruiken we zelfs letterlijk :laugh:.

* na X tijd bord wegnemen en niks tussendoor geven. Bij volgende maaltijd(en) halen ze dat wel in (en vaak ook minder traag).
Dat doe ik, maar mijn vrouw niet consequent. Maar in the end she doesn't care.

En betekent niet insmeren met zonnecreme dan dat ze ook niet buiten mag? Blijft dan nog altijd dom, maar dan is de straf eigenlijk dat ze niet buiten mag (al is het idioot om zonnecreme dan met een straf te associeren).
Nee
Niet insmeren, wel naar buiten. Compleet achterlijke manier van straffen. Dat is imo het equivalent van in de winter zeggen "naar buiten zonder jas als straf".
Ik vind het sowieso al raar om een kind echt te straffen omdat ze traag eet.

Lijkt me sowieso wel iets waarvoor je de directie mag inlichten, tenzij ze zelf tegen morgen beseft dat ze een domme gedaan heeft.
Die zonnecreme is iets waar ik direct zou opnemen met de directie dat is gewoon dwaas.
Ik ga daar nu niet direct mee naar de directie gaan. Vandaag met haar gesproken, ik verwacht dat ze dat nu niet meer doet. Als ze dat blijft doen is het inderdaad directie.

Ze spreken nu over een nieuw vaccin bexero. Ik hoor positieve en negatieve dingen hierover. Hebben jullie jullie kind hiervoor ingeënt? Is ook wel mega duur.

Ze spreken nu over een nieuw vaccin bexero. Ik hoor positieve en negatieve dingen hierover. Hebben jullie jullie kind hiervoor ingeënt? Is ook wel mega duur.
Is dat dat voor hersenvliesontsteking?
Wij hebben onze zoon daarmee wel ingeënt dacht ik. Geen last van gehad en mijn mutualiteit heeft dat praktisch volledig terugbetaald.

Hier ook wel gedaan na overleg met de huisarts en de apotheek.
Die laatste heeft ook wat dezelfde humor als ik en counterde het kostenplaatje met: "weet je wat nog duurder is? De begrafenis van je kind."

OK nu wordt het helemaal mooi. Mijn dochter vertelt net dat zij, wederom als enige kindje, gaan water mag drinken bij het eten omdat ze traag eet :rolleyes:.
Straks maar weet eens met de juf gaan babbelen (en eerst eens checken of wat de kleine zegt wel klopt) :angry:.

OK nu wordt het helemaal mooi. Mijn dochter vertelt net dat zij, wederom als enige kindje, gaan water mag drinken bij het eten omdat ze traag eet :rolleyes:.
Straks maar weet eens met de juf gaan babbelen (en eerst eens checken of wat de kleine zegt wel klopt) :angry:.
Onze dochter is net een heel vlotte eter op school, de mama van haar "BFF" had net gevraagd aan de lunchdame om haar dochter naast/tegenover de mijne te zetten want zien eten, doet eten.

In jouw plaats zou ik een constructief overleg vragen om zaken af te spreken.
Al was het maar om eens te polsen wat voor jullie wel/niet moet en hoe school ertegenover staat.
Stel dat het voor jullie perfect ok is dat ze gewoon mee aan tafel zit met de anderen, ongeacht wat ze eet en de juf haar net eindeloos lang aan de tafel laat zitten "tot 1/3de van het bord leeg is op z'n minst" dan zijn jullie contraproductief bezig.
Door de verwachtingen af te stemmen en duidelijk te maken open te staan voor dialoog, komt dat net iedereen ten goede.

En mocht het TE veel negatieve lading krijgen, kan je ze nog altijd boterhammen meegeven. 😟

Terug
Bovenaan