Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Ik vind dat "de kleine moet eten als wij eten" een typische "fout" voor veel ouders.
(Geen oordeel, ik maakte ze zeker ook tot wanneer ik de klik maakte meer los te laten)

Hier is dat ook aangepast naar "ze moet aan tafel zitten als wij aan tafel zitten". Soms eet ze volop mee, soms niets. Ik laat haar bord staan sinds ze 3j is en soms eet ze plots 10 minuten voor bedtijd dan nog alles op.
Op de leeftijd van mac's zoon at ze warm op de crèche dus als ze s avonds niet meer wou mee-eten: so be it. No stress. Om die reden eet ze ook warm op school. Loopt het mis mrt 1 warme maaltijd, heeft ze hoogst waarschijnlijk de andere wél binnen.
En toen ze baby/peuter was kreeg ze gewoon een droomvoeding als ik ging slapen zodat ze zeker verzadigd was.

Probleem is dat wanneer je ZO veel stress hebt als Mac, creatief of flexibel denken wegvalt omwille van de stress. Je voelt je gevangen in een keurslijf maar ziet niet hoe je eraan ontsnappen kan. Tot wanneer er een crisis is (ontslag, relatie die af springt, kind dat ernstig ziek wordt) en je gedwongen wordt de zaken anders te bekijken.
Hier zit ze ook gewoon mee aan tafel en soms eet ze veel mee, soms weinig. Meestal als wij gedaan hebben begint zij net op gang te komen en blijven we ofwel zitten, of zetten we haar bord op de grond zodat ze er de rest van de avond nog aan kan. En ze krijgt een flesje voor het slapen gaan he, dus op zich eten ze dan wel genoeg normaal.
Zéker de "je moet van alles proeven"-techniek, werkt averechts. Je geeft namelijk daarmee aan dat wat ze moeten proeven eigenlijk niet lekker is. Het werkt veel beter om gewoon rustig te eten, te interageren als ze met het eten speelt of kusjes geeft ofzo. En zorgen dat heel de maaltijd een positief verhaal blijft.

Al is dat momenteel hier lastig, want 3x per dag antibiotica proberen binnen te krijgen is geen lachertje. Die Amoxyciline gaat nog, maar ze moet nu nog een 2e straffere fles krijgen en die moet ze echt niet hebben... Wordt nu dan maar gemengd in baby-cereals (die ze normaal niet krijgt) en dan lukt het, tot ze die weer beu gegeten is zeker :p

Ik vind dat "de kleine moet eten als wij eten" een typische "fout" voor veel ouders.
(Geen oordeel, ik maakte ze zeker ook tot wanneer ik de klik maakte meer los te laten)
Inderdaad, zeker met kleinere kindjes die 's middags warm eten op de crèche en daar dan ook nog eens snacken. Ik kan geloven dat die 's avonds dan weinig of geen honger hebben. Dus als ze eens niet of amper eten: who cares? Ze moeten hier wel mee aan tafel want maaltijden zijn "gezinstijd".

De zoon heeft ergens weer iets opgepikt 🙈
Toen ik hem van de week in de crèche ging halen zeiden ze dat hij had willen helpen poetsen. Dus ze gaven hem een doek en hij ging naar het keukentje waar hij op vanalles begon te spuwen en dan met zijn doekje dat af te vegen. Toen ze zeiden dat dat spuwen niet de bedoeling was zei hij ' ik ben het hier KOTSBEU'....
Ter info: wij spuwen niet in huis of buitenshuis en kotsbeu is ook geen woord wat wij gebruiken 😁

Ik ben hier normaal aan het stoefen dat de dochter met plezier zo gezond eet....
Ik ging ze vandaag gaan ophalen van school met nog een halve doughnut in haar pollen "van M, voor zijn verjaardag, mama!"

Bleek M. ook voor elk kindje een halve kg snoep in een snoepzakje gepropt te hebben, wat in de boekentas zat ...
Gelukkig was ik zo slim te zeggen dat ze eerst moest eten vooraleer ze het zakje open mocht doen (mooie portie gegeten ook, oef!) En nu is die hier al diene brol naar binnen aan het spelen. 🙈 Ze heeft spontaan wel al 4 snoepjes aan mij gegeven en al 4x gehoord van mij dat dat zakje ècht niet vandaag leeg moest hoor ...
:unsure:

Dat klinkt zwaar. Niet dat ik zo veel goede raad heb en een deel ervan zijn dan nog eens cliché's but still.
  1. Zorg dat je zelf wat kan uitrusten. Dat kan door af en toe en pauze te nemen; het is geen schande om kind is ergens te laten logeren zodat je zelf eens je batterijen kan opladen. Verder: gaan de nachten al beter? If not, zeker eens een slaapcoach zoeken.
    Ook andere hulp kan: wij hebben zelf een poetsvrouw en er komt iemand om de twee maand de ramen wassen. Dat bespaart u zo veel tijd en moeite. Boodschappen en eten: check eens maaltijdboxen.

2. Ga de strijd met uw kind zo weinig mogelijk aan. De jongste hier heeft dat nu ook: pyjama = nee, bavet = nee en ga zo maar door.
    Steek daar niet teveel tijd en moeite in. Pyjama aan doen is dan effe worstelen, gewoon doen en zo weinig mogelijk aandacht geven. Als de pyjama aan is: "flink zo". Bavet niet aanwillen: goed dan eet je ni en dan negeer ik ze. Komt er op neer: "negatieve aandacht is ook aandacht". Gewoon geen aandacht aan geven.

Maar da's makkelijker gezegd dan gedaan én zeker wanneer je zelf vermoeid bent.

3. Leg de lat wat lager. Daar heb ik het ook een tijd moeilijk mee gehad maar sinds de derde er is heb ik me daar echt bij neer gelegd.Een paar weken terug in de tuin willen werken en daar bijlange ni zoveel vooruitgang gemaakt als ik wou. Who cares?

4. Idem voor uw werk: als het boven het hoofd groeit: licht uw manager in. Zit die 4/5e er nog in?

5. Geniet vooral van de mooie momenten. Die zijn veel van die "negatieve" momenten dubbel en dik waard.
    Om effe terug te komen op het werk in de tuin: dit weekend was het kermis in't dorp en in plaats van door te werken in den hof, met het gezin naar de kermis. Het plezier op die bengels hun gezicht is me ne wilde gazon wel dik waard :)

Wat puntje 4 betreft: ik kom nog niet in aanmerking, maar dat moment komt nu snel dichterbij. Dus alles staat klaar om het aan te vragen. Ofwel verander ik van job en word ik ambtenaar en blijf ik full-time werken, zie andere thread.

Bedoel het niet kleinerend maar al eens gedacht om te praten met een psycholoog? Als ik uw posts lees heb ik de indruk dat jij nogal perfectionistisch bent ingesteld en zet jij jezelf onder grote druk, combineer dat met slaaptekort en uw zenuwen staan op springen.
Misschien kan een psycholoog u helpen met ontdekken waar uw valkuilen zitten en hoe je die preventief kan ontwijken?

Ik heb altijd het gevoel dat een avondje met vrienden ook gewoon heel therapeutisch werkt. En ik denk ook wel dat ik perfect gelukkig kan zijn als ik iets meer ademruimte krijg. Dat verstikkende gevoel is mijn grootste struikelblok.

In mijn ogen is de oplossing duidelijk maar ik moet nog heel even wachten vooraleer ik het in de praktijk kan brengen. Op de tanden bijten.

On topic: vanavond heeft het 2 uur geduurd om hem in slaap te krijgen. Intussen ben ik ook ziek geworden en een stekende hoofdpijn. Dit weekend de riem eraf, dat avondje met vrienden zal een weekje moeten wachten.

Ik heb altijd het gevoel dat een avondje met vrienden ook gewoon heel therapeutisch werkt.
Dat werkt niet therapeutisch, je haalt de oorzaak van het probleem daarvan niet weg / leert niet met het probleem om te gaan.

@Sylverscythe

Ik heb half van de voorgestelde producten voor babies dat hier wordt voorgesteld moeten opzoeken. :)

De basis producten koop je deftig en waar ze kunnen in meegroeien.

Dus een car seat, pram, bed en stoel voor aan tafel geef ik persoonlijk wat geld aan uit dat ze het jaren kunnen gebruiken en nu ook gewoon ons 2de baby. Al de rest zie je wel. Tetra doeken hebben we er mss 6 en voor ons 2den is dat nog teveel.

Niet perse hier maar sommige mensen hebben precies een huis omgevormd tot showroom van baby producten. Liefst nieuw en liefste het duurste maar meeste nooit gebruikt ga van worden. Ik persoonlijk steek dat geld dan in hulp met het huis houden ipv al die producten. Jij zit ook in dezelfde situatie als mezelf waar je geen groot ouders hebt waar je kan op terug vallen?

Gebruik dan wat budget voor te helpen met uw eigen ipv baby. Zodat uw vrouw en jij ook eens dagen hebt dat je niet constant moet rondcrossen.

Al de rest zie je wel, ik heb bij mijn 2den bvb kleren gekocht na hij geboren was. Had ik een idee van zijn size :) slaapzak kan zowrl mijn oudste als jongste niet in slapen. Dit zou moeten helpen om door te slapen terwijl bij ons omgekeerde.

Elk kind is anders en ouders weten het beste niet de online generale zever.

Wij hebben bvb wel een sterilizer omdat dit voor ons handiger is, wij reizen ook veel en geeft ons meer gemoedsrust dan gewoon met water te wassen of in de vaatwas machine te steken.

Van zodra jij en uw vrouw jullie routine vinden ga je wel weten welke producten je mist en welke jullie kunnen helpen in jullie routine

Badje met onderstel was hier een plastic wasmand van den ikea op het keukeneiland naast de spoelbak. En daarna een "baby dam". Daarmee kan je een groot bad in bv de helft opdelen. Heb je maar half zoveel water nodig maar kan je wel gewoon je normaal bad gebruiken (als je dat hebt)

over het badje hebben mijn vriendin en ik paar keer ruzie gehad.
Zij wou gewoon zo een simpel van de ikea. (dat heben we hier nu inleen van iemand maar nog niet gebruikt)
Ik wou zo een verzorgtafel/bad in 1 systeem.
Uiteindelijk wassen we onze dochter in de pompbak.

Dat werkt niet therapeutisch, je haalt de oorzaak van het probleem daarvan niet weg / leert niet met het probleem om te gaan.
Ik heb zelfs de indruk dat het effect ook vaak averechts is. Je hebt dan "een avond voor jezelf", maar nadien kom je terug in exact dezelfde situatie terecht en besef je dat je die avond voor uzelf mist, waardoor je net ongelukkiger wordt.

Je moet precies wel omkunnen met die Noorse mentaliteit, heb de indruk dat er hier dan een dokter zou sneuvelen.

Bij ons hebben ze het volgende gelapt.
Dochter van toen 2 maand had 38.2.
We bellen naar het ziekenhuis om te kijken of we die dag nog langs konden gaan bij de pediater.
Afspraken dienst zei dat er gene plek was, ook al hadden we benadrukt dat ze2 maand was en koorts had.
Dan naar onze huisarts, geen plek, na aandringen toch mogen langsgaan.
Huisarts was verbaasd dat we niet naar het ziekenhuis mochten en heeft dna zelf gebeld.
Heeft de afspraken dienst daar te kakken gezet (zei iets in de trend van dat hij ook een volle agenda had maar voor zo een jong kind wel tijd had genomen)
Hup, naar het ziekenhuis.
Daar zei de pediater doodleuk dat zo een jonge kindjes met koorts sowieso opgenomen worden
Hebben haar dan toch eens op gewezen dat ze dat tegen de afspraken dienst mogen zeggen.
Ondertussen had ze nog maar 37.9 graden dus officieel geen koorts.
Bloed genomen etc, influenza A, komende week thuis iedereen de griep, om de beurt

Wij gaan gewoon direct naar spoed als er zo iets is. Sinds wij iemand in onze vriendenkring hebben die ons zo eens op een leutige avond heeft verteld voor welke pietlulligheden dat mensen daar binnenkomen is het rechtstreeks spoed. Plus (uit onze ervaring), wordt er vaak nog voorrang gegeven aan jonge kinderen.

Even schetsen.
17 februari is onze dochter geboren op 37 weken via een geplande keizersnede (risicozwangerschap)
Alles goed gegaan.
Dochter wel in het ziekenhuis even onder de lamp moeten liggen en na thuiskomst nog 1 maal 3 dagen in het ziekenhuis geweest voor onder de lamp te liggen.
Uiteindelijk is dat allemaal in orde gekomen.

Nu zitten we met iets anders.
Ze heeft al 6-7 weken last van krampjes. (borstvoeding)
In het begin probiotica gekregen, hielp een klein beetje.
Dan is mijn vriendin koemelkvrij beginnen eten.
Doet ze nu 4 weken maar de krampen blijven met het bijhorende gekrijs van de pijn :(
De laatste 2 weken ook in combinatie met veel teruggeven.
En die laat nogal scheten.
Die duren soms tot 20 seconden.
Weten niet goed wat we nog kunnen doen

De nachten gaan wel goed.
tegen 00u00 laatste voeding en dan is die pas tegen 6u/7u wakker

Even schetsen.
17 februari is onze dochter geboren op 37 weken via een geplande keizersnede (risicozwangerschap)
Alles goed gegaan.
Dochter wel in het ziekenhuis even onder de lamp moeten liggen en na thuiskomst nog 1 maal 3 dagen in het ziekenhuis geweest voor onder de lamp te liggen.
Uiteindelijk is dat allemaal in orde gekomen.

Nu zitten we met iets anders.
Ze heeft al 6-7 weken last van krampjes. (borstvoeding)
In het begin probiotica gekregen, hielp een klein beetje.
Dan is mijn vriendin koemelkvrij beginnen eten.
Doet ze nu 4 weken maar de krampen blijven met het bijhorende gekrijs van de pijn :(
De laatste 2 weken ook in combinatie met veel teruggeven.
En die laat nogal scheten.
Die duren soms tot 20 seconden.
Weten niet goed wat we nog kunnen doen

De nachten gaan wel goed.
tegen 00u00 laatste voeding en dan is die pas tegen 6u/7u wakker
Kan natuurlijk niet weten wat het bij jullie is, maar onze dochter is nu 16 maand en heeft nog altijd heel vaak krampen. Volgende week een volledige allergie-test, maar dat wordt pas vanaf latere leeftijd gedaan (en veel vals negatieven).
Maar de artsen gaan u blijven zeggen "dat is normaal, gaat wel over, het is een fase".

stoel voor aan tafel geef ik persoonlijk wat geld aan uit
Wij hier ook, zo'n Stokke meegroei stoel.
Raad eens wie er sinds hij een jaar of 4 is op dezelfde stoel als mama en papa wilt zitten?

De jongste wou het zelfs al op z'n 2, want die zag dat van zijn broer, maar die hebben we nu toch nog terug op z'n eigen stoel gekregen omdat het eten nogal lastig was op een gewone stoel.

:coolbrows:

Kan natuurlijk niet weten wat het bij jullie is, maar onze dochter is nu 16 maand en heeft nog altijd heel vaak krampen. Volgende week een volledige allergie-test, maar dat wordt pas vanaf latere leeftijd gedaan (en veel vals negatieven).
Maar de artsen gaan u blijven zeggen "dat is normaal, gaat wel over, het is een fase".
Bedoel je dan een bloed test of een krasjes test voor allergieën?
Onze zoon gaat vanaf dat hij een jaar is om de zes maanden langs de pediater voor een allergie test... Hij heeft/had een paar zware voedselallergieën. Stof, pollen, katten en honden testen ze dan ook elke keer. 🤷🏼‍♀️

Bedoel je dan een bloed test of een krasjes test voor allergieën?
Onze zoon gaat vanaf dat hij een jaar is om de zes maanden langs de pediater voor een allergie test... Hij heeft/had een paar zware voedselallergieën. Stof, pollen, katten en honden testen ze dan ook elke keer. 🤷🏼‍♀️
Beide, krasjes, bloed trekken, echo van buik & stoelgangonderzoek

Wij zijn gisteren voor de 1e keer naar Kind & Gezin geweest. Oh boy...

We komen daar toe, en daar hangt al algemeen een vrij marginale sfeer vind ik. Daar zitten ook 2 ouwe bomma's voor een soort sjoelbak. 'OK kleed hem maar uit met pamper en al uit'. Wij doen dat, hij wordt gewogen. 200 g er bij sinds maandag, terwijl hij zowel gisteren als maandag gewogen is met een lege maag. Soit, de afwijking kan altijd wel ergens liggen.
Daarna bleek die sjoelbak een toestel te zijn om hem te meten. 12 mm gegroeid op 3 dagen. Straffe kleine, dienen van ons!

Daarna mochten we bij de 'dokter' en dat was gewoon een wandelend cliché van alles wat we al gehoord hadden van K&G. Krijgen we direct gemelk dat hij licht onder de curve zit "maar het is nog geen probleem" en dat 6 voedingen te weinig is. "nochtans ziet hij er wel goed uit".
Ze toont die curve. Hij zit een beetje onder het gemiddelde effectief, maar om daar nu zo spel van te maken...
Ik heb a geen goesting meer om daar nog 1 stap binnen te zetten. De pediater zegt elke 3-4h voeding overdag en 's nachts laten liggen. We zullen dat wel volgen.

Gisteren het eerste echte oudercontact gehad. Alles ging goed.
Klikt misschien belachelijk, maar het voelde wel in zekere zin speciaal. Vroeger, toen je zelf in de lagere school zat leek dat oudercontact iets mysterieus waarin ouders en leerkracht volop over u roddelden, en nu mag je dat zelf gaan doen. :unsure:

over het badje hebben mijn vriendin en ik paar keer ruzie gehad.
Zij wou gewoon zo een simpel van de ikea. (dat heben we hier nu inleen van iemand maar nog niet gebruikt)
Ik wou zo een verzorgtafel/bad in 1 systeem.
Uiteindelijk wassen we onze dochter in de pompbak.
Deze wasmand heeft veel blote babykontjes gezien :D

En nadien het water aan de planten in de tuin, dubbel win.

Eens ze dan konden rechtzitten de babydam in het bad

Terug
Bovenaan