Ik vind dat een moeilijke want iedereen zweert bij iets anders.
Noodzakelijk in mijn ogen: een goede wipstoel, een zwangerschapskussen/borstvoedingskussen(of flesvoedingskussen), slaapzakjes aangepast aan het seizoen, een ergonomisch baby badje. Hou rekening dat je veel gaat moeten heffen en sleuren dus hou ergonomie in je achterhoofd.
Via mijn schoonzus had ik een babycook, om fruitpapjes te maken en zo, vrij duur nieuw maar tweedehands zeker ook in goede staat te vinden.
Voor bij de grootouders hebben wij een IKEA kinderstoel gekocht (15€ of zoiets), daar zit hij nu nog in (2,5).
Flessen sterilisator hadden we bijvoorbeeld niet, wij deden om de paar dagen de flesjes gewoon in een kookpot met kokend water voor x aantal minuten.
Voor een koets/buggy heb je verschillende goede merken, wij hebben gelet op de banden, wendbaarheid, vering en als ik die gemakkelijk in en uit geklapt kreeg
Zo zie je maar hoe persoonlijk dat allemaal weer is. Wipstoel hebben we niet.
Slaapzakjes zijn we nu (na 4 maand) voor het eerst aan begonnen.
De baby eet nog geen vast voedsel, dus babycook hebben we nog niet voor gekeken. Misschien kopen we dat wel.
Kinderstoel is pas voor later, al hebben we die ook al gekregen, die staat dus nog op zolder.
Flessen doen wij ook gewoon in de kookpot.
En buggy hebben we een Thule Sleek, zeer content van. Maar het hangt maar net af van wat je voorkeuren en budget is.
Ik heb me genoeg kunnen inlezen op verschillende sites om een goeie buggy te vinden.
Tetradoeken, heel veel tetradoeken
Borstvoedingskussen (Dat koop je best nu al, die van mij slaapt daar soms nog mee in bed)
Tetradoeken is inderdaad een absolute must.
En borstvoedingskussen is ook zeer handig. 2 zaken die je liefst al in het ziekenhuis bij je hebt.
En in ons geval veel rompertjes/pakjes, omdat er nogal wat reflux was.
Kameraden (het is net 1 mei geweest uiteindelijk), binnenkort wordt het eens tijd om naar de lokale Dreambaby of concurrent te gaan om te zorgen dat we de illusie hebben dat we voorbereid zijn op een kind.
Wat is zeker en vast noodzakelijk (en wat hebben ze jullie aangesmeerd dat nutteloos was)?
Welke koets/buggy raden jullie aan?
Ik kan je ook alvast adviseren om enkel dingen te kopen die voor baby's zijn van 0 tot een paar maand.
De rest heb je nog tijd om te kopen en om zelf te bepalen wat je belangrijk vindt. Uiteindelijk zijn er genoeg babywinkels die quasi alles op voorraad hebben.
En als je met een co-sleeper werkt, heb je zelfs geen kinderkamer nodig in principe. Plaats voor de baby te verschonen is in feite genoeg.
Maar als de kinderkamer nog geschilderd moet worden, of kasten in elkaar gestoken moet worden, ... is het wel handiger om dat nu nog te doen ipv wanneer er een kleine bij is
En zelf ook eens verschillende adviezen lezen op het internet kan je wel wat nuchterder naar zaken doen kijken.
Want het kan zijn dat persoon A zegt dat iets absoluut noodzakelijk is, terwijl B, C en D zeggen dat dit nutteloos is.
Ik vond het interessant om verschillende meningen te hebben en dan trekken we zelf wel onze conclusies daaruit.