Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Kameraden (het is net 1 mei geweest uiteindelijk), binnenkort wordt het eens tijd om naar de lokale Dreambaby of concurrent te gaan om te zorgen dat we de illusie hebben dat we voorbereid zijn op een kind.

Wat is zeker en vast noodzakelijk (en wat hebben ze jullie aangesmeerd dat nutteloos was)?
Welke koets/buggy raden jullie aan?

2e keer goeie keer, kort na de middag binnengegaan en iets na 22u er uit gekomen. Buiten de lange periode van weeën vooraf is alles erg vlot en quasi pijnloos verlopen, dus weer een reden voor een feestje. :cool:
Proficiat! :love:
Mijn dochter wordt 10 vandaag en, mijn god, wat een mijlpaal(tje) is dat toch.

Ik zie me nog die eerste avond, ietwat onbeholpen maar toch met een ongekend zelfvertrouwen, met mijn dochter in mijn armen. Ook wat emotioneel "de wereld" belovend naar haar toe. En "knip" we zijn 10 jaar later. Toeme toch.

Even een open deur instampen maar het is ongelofelijk hoe snel het allemaal gaat. Nog eens 10 jaar en ze is 20...ik mag er niet aan denken en tegelijkertijd weet ik...het zal even rap gaan...
Heel dramatisch gezien onze dochter nog maar 5 maand is maar ik kan soms al "triest" worden bij de gedachte dat ik ze niet meer ga kunnen knuffelen als een baby'tje, etc. :tongue:

Het is hier trouwens weer van dat, koorts en verstopte neus :crazy:

Kameraden (het is net 1 mei geweest uiteindelijk), binnenkort wordt het eens tijd om naar de lokale Dreambaby of concurrent te gaan om te zorgen dat we de illusie hebben dat we voorbereid zijn op een kind.

Wat is zeker en vast noodzakelijk (en wat hebben ze jullie aangesmeerd dat nutteloos was)?
Ik vind dat een moeilijke want iedereen zweert bij iets anders.
Noodzakelijk in mijn ogen: een goede wipstoel, een zwangerschapskussen/borstvoedingskussen(of flesvoedingskussen), slaapzakjes aangepast aan het seizoen, een ergonomisch baby badje. Hou rekening dat je veel gaat moeten heffen en sleuren dus hou ergonomie in je achterhoofd.
Via mijn schoonzus had ik een babycook, om fruitpapjes te maken en zo, vrij duur nieuw maar tweedehands zeker ook in goede staat te vinden.
Voor bij de grootouders hebben wij een IKEA kinderstoel gekocht (15€ of zoiets), daar zit hij nu nog in (2,5).
Flessen sterilisator hadden we bijvoorbeeld niet, wij deden om de paar dagen de flesjes gewoon in een kookpot met kokend water voor x aantal minuten.
Voor een koets/buggy heb je verschillende goede merken, wij hebben gelet op de banden, wendbaarheid, vering en als ik die gemakkelijk in en uit geklapt kreeg 🤪

Bugy: maxi cosi Mora plus 😍😍😍
Autostoel: kies eentje die draaibaar is, is het rugvriendelijkst, deze is de meest gekende:
Draagzak: ergobabyb360 vond ik met stip we beste!
Luiertas: ga voor GROOT!
Ik heb deze uiteindelijk gekocht nadat de vorige 2 gesneuveld waren aan de rits omdat we met wasbare luiers meer ruimte nodig hadden. Nu is dat de logeertas en zwemtas geworden.

Beste tip: koop dure, grote stukken zoals kinderwagens, babybed, kleertjes, luiertas,.. tweedehands. 😁😇

Hier stond de babylijst vol kleine dingen zoals flesjes, tuutjes, slabben, nachtlampje, mandjes, luierkussen,... En de autostoel voor mensen die een bon voor de winkel kochten.

Al de rest hebben we 2dehands gekocht en betaald met het kraamgeld (dik 1000 euro) en de slaapkamer was een cadeau van mijn ouders.

Voor een koets/buggy heb je verschillende goede merken, wij hebben gelet op de banden, wendbaarheid, vering en als ik die gemakkelijk in en uit geklapt kreeg 🤪

This ^^

Bij ons stond ene met 4 luchtbanden voorop, het werd uiteindelijk dit:
WW604coffeelE-sizethree%5B1%5D.jpg

Zeer wendbaar, comfortabel en hiermee kan je zo'n beetje elk terrein op. Echt nog recht door velden gegaan met dit ding :D

Als er hier komkommer, paprika en tomaat overschiet dan gaat dat gewoon op de livingtafel en dat verdwijnt binnen hjet half uur.

anyway, 'mag ik wat appelsiensap?' 'tuurlijk' 5 minuten later --> alles overgegeven op de grond.
update, ze is op weg naar de kliniek om een röntgen van haar longen te laten maken. Als daar iets te zien is gaan ze antibiotica overwegen, nu toch al 4 dagen met 39,5 koorts

@Sylverscythe : beste aankopen hier
  • de draagdoek (geen zak). Mega handig om uw kind in te steken en nog praktische zaken te kunnen doen. Kleine is onrustig en ge moet koken: hup, den doek in en je kan verder.
  • Kinderwagen: Joolz Geo. Makkelijk in en uit te klappen, je kan die ook heel makkelijk helemaal demonteren wat soms enorm handig is. Verre reis en volle koffer: wielen eraf en ergens proppen waar plek is. Extra grote mand onderaan waardoor je veel kan meenemen. Je kan hem daarna ook als buggy gebruiken. Uitbreidbaar met een tweede kindermand -> twee kindjes transporteren. Meer dan 5 jaar en 3 wilde kinderen later nog steeds in gebruik hier.
  • Tummy Tub in plaats van een badje. Imo véél handiger. Dat badje hebben we één of twee keer gebruikt en dat was veel te onhandig imo.
Voor de rest: vooral denken aan praktische zaken en ook wat zien wat je kind "leuk" vind. Wij hadden ook grote doeken om in te bakeren maar dat vonden de twee oudsten helemaal niet fijn en toen ook niet gebruikt. De jongste vond dat dan weer geweldig.

@Remake : congrats!

Mijn vriendin werkte vroeger ook weekends en die 1 op 1 tijd met onze dochter was heel leuk maar ik was echt op na een weekend.
Na een fulltime werkweek heb ik echt wat downtime nodig en dat was er dan enkel tijdens haar middagdutjes. Moest ook altijd zorgen dat ik iets kon gaan doen (speeltuin, gaan winkelen, bezoekje aan de oma, ...) want gewoon wat lummelen thuis is te passief voor haar en dan werd ze ambetant. Hoe een alleenstaande ouder dat kan volhouden dat snap ik niet, dan draait heel uw leven echt rond de kinderen draait.

Kan ik geloven. Ben nu 4 dagen ermee bezig en ga blij zijn dat morgen school begint. Vandaag weer zo'n verlof dag.
Tis wel soms spel met de mama als ik wil blijven over nachten bij de oma, want ja dan ziet ze hare kleine niet e 🤔

Ik vind dat een moeilijke want iedereen zweert bij iets anders.
Noodzakelijk in mijn ogen: een goede wipstoel, een zwangerschapskussen/borstvoedingskussen(of flesvoedingskussen), slaapzakjes aangepast aan het seizoen, een ergonomisch baby badje. Hou rekening dat je veel gaat moeten heffen en sleuren dus hou ergonomie in je achterhoofd.
Via mijn schoonzus had ik een babycook, om fruitpapjes te maken en zo, vrij duur nieuw maar tweedehands zeker ook in goede staat te vinden.
Voor bij de grootouders hebben wij een IKEA kinderstoel gekocht (15€ of zoiets), daar zit hij nu nog in (2,5).
Flessen sterilisator hadden we bijvoorbeeld niet, wij deden om de paar dagen de flesjes gewoon in een kookpot met kokend water voor x aantal minuten.
Zo zie je maar hoe persoonlijk dat allemaal weer is. Wipstoel hebben we niet.
Slaapzakjes zijn we nu (na 4 maand) voor het eerst aan begonnen.
De baby eet nog geen vast voedsel, dus babycook hebben we nog niet voor gekeken. Misschien kopen we dat wel.
Kinderstoel is pas voor later, al hebben we die ook al gekregen, die staat dus nog op zolder.
Flessen doen wij ook gewoon in de kookpot.
En buggy hebben we een Thule Sleek, zeer content van. Maar het hangt maar net af van wat je voorkeuren en budget is.
Ik heb me genoeg kunnen inlezen op verschillende sites om een goeie buggy te vinden.

Tetradoeken, heel veel tetradoeken
Borstvoedingskussen (Dat koop je best nu al, die van mij slaapt daar soms nog mee in bed)
Tetradoeken is inderdaad een absolute must.
En borstvoedingskussen is ook zeer handig. 2 zaken die je liefst al in het ziekenhuis bij je hebt.
En in ons geval veel rompertjes/pakjes, omdat er nogal wat reflux was.

Ik kan je ook alvast adviseren om enkel dingen te kopen die voor baby's zijn van 0 tot een paar maand.
De rest heb je nog tijd om te kopen en om zelf te bepalen wat je belangrijk vindt. Uiteindelijk zijn er genoeg babywinkels die quasi alles op voorraad hebben.
En als je met een co-sleeper werkt, heb je zelfs geen kinderkamer nodig in principe. Plaats voor de baby te verschonen is in feite genoeg.
Maar als de kinderkamer nog geschilderd moet worden, of kasten in elkaar gestoken moet worden, ... is het wel handiger om dat nu nog te doen ipv wanneer er een kleine bij is :)

En zelf ook eens verschillende adviezen lezen op het internet kan je wel wat nuchterder naar zaken doen kijken.
Want het kan zijn dat persoon A zegt dat iets absoluut noodzakelijk is, terwijl B, C en D zeggen dat dit nutteloos is.
Ik vond het interessant om verschillende meningen te hebben en dan trekken we zelf wel onze conclusies daaruit.

Koop geen 35 papflessen in één keer, onze jongste is ne moeilijke drinker en zit ondertussen al aan zijn vierde soort fles als je dan al een hoop flessen en spenen gehaald hebt, zit je er mee.

Mensen hier nog tips om een baby die in stuit ligt te doen draaien? :unsure:
Vriendin is ondertussen 36 (+3d) weken ver, dus de kans dat hij zelf nog gaat draaien wordt toch steeds kleiner. Ze hebben in het UZ al een uitwendige kering geprobeerd, ook zonder succes. Nu al een echte koppigaard, zoals zijn vader :sop:
Als hij in stuit blijft zal het hier wrs een geplande keizersnede worden, want een stuitbevallig ziet mijn vriendin niet onmiddellijk zitten, en ik kan haar geen ongelijk geven.

Mensen hier nog tips om een baby die in stuit ligt te doen draaien? :unsure:
Vriendin is ondertussen 36 (+3d) weken ver, dus de kans dat hij zelf nog gaat draaien wordt toch steeds kleiner. Ze hebben in het UZ al een uitwendige kering geprobeerd, ook zonder succes. Nu al een echte koppigaard, zoals zijn vader :sop:
Als hij in stuit blijft zal het hier wrs een geplande keizersnede worden, want een stuitbevallig ziet mijn vriendin niet onmiddellijk zitten, en ik kan haar geen ongelijk geven.
De oudste lag ook heel lang in stuit. Vriendin is naar een osteopaat geweest en een week later lag ze goed.
Geen idee of het echt daar aan lag.

Spannend!

Wat je volgens mij zeker nodig hebt:
- wieg of co-sleeper
- babybad met onderstel
- verversmeubel in badkamer
- babypark (eventueel met muziekmobiel)
- maxi-cosi
- voor wandelingen is een kinderwagen handig (hebben wij gekregen). Als wij dat niet gekregen zouden hebben, zou ik gekozen hebben voor een 2 in 1 kinderwagen. Anderen zweren dan weer bij een draagzak.
- voldoende kledij, pyjama's, slaapzak, tetradoeken
- flessen, tutten, knuffels, doudou's, dekentjes, handdoeken, washandjes, borstvoedingskussens, mobiel ververskussen, mommybag

Wat was absoluut nutteloos:
- verversmeubel in de babykamer, effectief nog nooit gebruikt :unsure:
- relax, die van ons zat daar absoluut niet graag in
- de berg speelgoed die achterblijft, vaak na amper gebruikt te zijn

edit:
vrij cliché maar: ne trip trap is ook superhandig (eerst met dat ei opzetstuk, nu met babyzitje)

Laatst bewerkt:
update, ze is op weg naar de kliniek om een röntgen van haar longen te laten maken. Als daar iets te zien is gaan ze antibiotica overwegen, nu toch al 4 dagen met 39,5 koorts
Mah lol, een uur naar ginder gereden .. 'nah kinders hebben makkelijk zo een hoge CRP, liever geen röntgen of bloed testen doen als het niet super nodig is'

en terug naar huis -_-

Mah lol, een uur naar ginder gereden .. 'nah kinders hebben makkelijk zo een hoge CRP, liever geen röntgen of bloed testen doen als het niet super nodig is'

en terug naar huis -_-
Je moet precies wel omkunnen met die Noorse mentaliteit, heb de indruk dat er hier dan een dokter zou sneuvelen.

Wat je volgens mij zeker nodig hebt:
- verversmeubel in badkamer

Wat was absoluut nutteloos:
- verversmeubel in de babykamer, effectief nog nooit gebruikt :unsure:
Ik ben wel blij met beiden, als er eens n accidentje gebeurt tijdens het verversen, heb je meteen een propere verversmeubel staan in de andere kamer :D

Voor de rest een goeie samenvatting waar ik bijna volledig mee akkoord ben.
- flessen, tutten, knuffels, doudou's, dekentjes, handdoeken, washandjes, borstvoedingskussens, mobiel ververskussen, mommybag
Knuffels en doudou's is toch meer versiering dan echt nuttig? Bij een jonge baby dan toch.
De onze (4m) is nog maar vrij recent begonnen met die doudou's een beetje vast te nemen. Knuffels kijkt hij nog totaal niet naar.
Maar het staat wel gezellig als versiering in de baby box :D

Wat ons betreft, wij zijn heel content van de baby-opzet voor onze triptrap stoel. Zo kon onze zoon vanaf dag 1 bij thuiskomst bij ons mee aan tafel zitten. Maar dat zal natuurlijk een beetje afhankelijk van het karakter van jullie kindje afhangen.

Verder ook heel content van zgn. 'Cheeky Wipes', herbruikbare doekjes ipv de standaard wegwerp wet wipes.

Dan sowieso genoeg tetra doeken, bodys, etc zoals al gezegd.

Minder content: Wij hebben een fietskar van Thule. Daarvoor bestaat een soort hangmatje waarmee je baby's kan verplaatsen, maar blijkt dat dit enkel mag bij gewoon stappen en niet fietsen. Is dus redundant geweest met onze buggy.

Buggy zelf: koop tweedehands en ga voor een modulair systeem en een merk waarbij je makkelijk vervangstukken kan bijbestellen in het geval dat..

Veel succes!! :-D

Verder ook heel content van zgn. 'Cheeky Wipes', herbruikbare doekjes ipv de standaard wegwerp wet wipes.
Hier ook zéér content van!

Minder content: Wij hebben een fietskar van Thule. Daarvoor bestaat een soort hangmatje waarmee je baby's kan verplaatsen, maar blijkt dat dit enkel mag bij gewoon stappen en niet fietsen. Is dus redundant geweest met onze buggy.
Dat wist ik niet, ben je daar zeker van ? Wij zijn daar gewoon mee gaan fietsen :wtf:.
Die zat daar echt wel goed in vast hoor, was een maand of 8 en ze kon nog niet echt stevig rechtop zitten.

Terug
Bovenaan