Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Je gaat ook effectief nog wel eens horen "ah, ge moet babysitten dit weekend?" terwijl je dus gewoon bij uw eigen kind bent... Dan moet ik mij soms echt inhouden...
Dat heb ik hier ook al gehoord. Ik word wild van zo'n uitspraken, precies alsof het niet kan dat een papa alleen op zijn kind let.

Je gaat ook effectief nog wel eens horen "ah, ge moet babysitten dit weekend?" terwijl je dus gewoon bij uw eigen kind bent... Dan moet ik mij soms echt inhouden...
Mag ik vloeken in de kerk?

Als uw partner weg is en je bent alleen thuis, dan ben jij in theorie alleen aan het oppassen op de kinderen. Als je met twee thuis bent dan doe je dat met twee.
De negatieve bijklank hoor ik daar totaal niet aan. Maar dat is misschien gekoppeld aan de context. :)

En leg handdoeken op de lakens. Als ze dan overgeven moet ge in ieder geval de lakens al niet meer verversen.
Oh you sweet summer child :laugh:...
Bij ons had het geen avance, het lag o-ver-al en overal door gedropen. Zonder uitleg zou ge denken dat @kay-gell gepasseerd was na een Indische maaltijd.

Oh you sweet summer child :laugh:...
Bij ons had het geen avance, het lag o-ver-al en overal door gedropen. Zonder uitleg zou ge denken dat @kay-gell gepasseerd was na een Indische maaltijd.
100x liever kak dan kots opkuisen. Op de een of andere manier is die substantie hardnekkiger en blijft die geur meer hangen ofzo.

Sinds ik papa ben geworden schrik ik toch soms van het stereotype/generatiekloof.

Vooral 45+ die legit verbaasd zijn dat ik ook pampers ververs, flesje geef, snachts opsta, etc. Basically gewoon ouder zijn dus :wtf:

Gisteren bij een ex-collega op bezoek (+50). Mijn madam is 3 dagen in het buitenland voor het werk. "Ah dus de dochter gaat dan bij de schoonouders slapen ofzo?" :unsure: uh nee? Ik zorg zelf voor mijn dochter...

Ik vind het vooral triest dat zij wél de tijd hebben meegemaakt waar het blijkbaar toch "logisch" was dat de vrouw instaat voor de opvoeding en papa-zijn is even babysitten, om het zo te verwoorden.

De dochter is vandaag al 4 maanden btw :love: wat gaat het snel
Ook veel gehad. Mijn vriendin werkte in de horeca dus ik zat er veel alleen mee. Die kreeg daar dagelijks de vraag of ik het wel aan kon en om zeker te zijn dat ik bepaalde dingen niet vergeet…

En het is niet alleen van de oude generatie eigenlijk, wat ik nog triestiger vond. De tijd waar mijn vader als hij alleen was met mij naar mijn oma ging om de pamper te verversen is nu toch al even voorbij 😅.

En de klassieker “Ale dus gij zijt babysit?”. Kon het nimeer horen en na een tijd ook niet meer lachend en vriendelijk op antwoorden. Babysitten doet ge op een ander zijn kind..

Mag ik vloeken in de kerk?

Als uw partner weg is en je bent alleen thuis, dan ben jij in theorie alleen aan het oppassen op de kinderen. Als je met twee thuis bent dan doe je dat met twee.
De negatieve bijklank hoor ik daar totaal niet aan. Maar dat is misschien gekoppeld aan de context. :)
Oppassen of babysitten impliceert dat het letten op kinderen niet in uw dagdagelijks bezigheden zit en dat het ook vooral dat is: opletten, zien dat ze veilig zijn en gegeten hebben maar niet opvoeden. Als ouder past ge dus niet op de kinderen (tenzij er kinderen van iemand anders bij zijn en ge een oogje int zeil houdt terwijl ze uw kot afbreken).

Sinds ik papa ben geworden schrik ik toch soms van het stereotype/generatiekloof.

Vooral 45+ die legit verbaasd zijn dat ik ook pampers ververs, flesje geef, snachts opsta, etc. Basically gewoon ouder zijn dus :wtf:

Gisteren bij een ex-collega op bezoek (+50). Mijn madam is 3 dagen in het buitenland voor het werk. "Ah dus de dochter gaat dan bij de schoonouders slapen ofzo?" :unsure: uh nee? Ik zorg zelf voor mijn dochter...

Ik vind het vooral triest dat zij wél de tijd hebben meegemaakt waar het blijkbaar toch "logisch" was dat de vrouw instaat voor de opvoeding en papa-zijn is even babysitten, om het zo te verwoorden.

De dochter is vandaag al 4 maanden btw :love: wat gaat het snel
Ik doe zelf ook de meeste pampers van mijn dochter en maak daar geen punt van. Dat hoort er gewoon bij. Mijn vrouw moet vroeg opstaan om te gaan werken, dus ben ik verantwoordelijk om mijn dochter uit bed te halen, fles te geven, aan te kleden en wat nog allemaal. Binnenkort moet mijn vrouw misschien op sportklassen gaan en is die een week afwezig, dus sta ik er een week alleen voor. Ik zie dat volledig zitten en mogelijk neem ik nog een dagje verlof om er wat quality time mee door te brengen. Dat is mij véél waard.

Is dat dan zo verwonderlijk? Hoe je het nu draait of keert, er zijn nog altijd veel mannen die gewoon de grote kostwinnaar zijn van de familie en dat komt vaak door de jobinhoud (zelfstandige, een bepaalde hogere functie in een bedrijf, carrierejagers, ...). Andersom bestaat het ook, maar gewoon veel minder. Of denk je dat Wout Van Aert, Ann Wauters of de gemiddelde shotter veel doen in de opvoeding tijdens hun carriere? Als ik mijn zoon ga afhalen zie ik aan de schoolpoort toch ook voor het overgrote deel moeders, naast de grootouders.

Ik prijs mij gelukkig dat ik veel tijd met mijn kinderen kan doorbrengen, echter versta ik het andere verhaal wel. Maar mensen die raar kijken omdat je als vader alleen gaat wandelen (doe ik zoveel) heb ik toch nog nooit meegemaakt, die tijden zijn imo toch al lang voorbij. Ik denk dat die vrouwen eerder met jaloezie kijken omdat hun mannen dat nooit doen.

Oppassen of babysitten impliceert dat het letten op kinderen niet in uw dagdagelijks bezigheden zit en dat het ook vooral dat is: opletten, zien dat ze veilig zijn en gegeten hebben maar niet opvoeden. Als ouder past ge dus niet op de kinderen (tenzij er kinderen van iemand anders bij zijn en ge een oogje int zeil houdt terwijl ze uw kot afbreken).
Je bent toch nooit 100% aan het opvoeden? Als ze alleen aan het spelen zijn, ze slapen, etc.

Ik begrijp de negatieve bijklank die mensen eraan koppelen, maar voor mij is dat niet zo. Voor mij is oppassen/opletten iets dat ouders kunnen doen, maar ook andere mensen wanneer je een babysit vraagt.
Ik bekijk het misschien te rationeel.

Is dat dan zo verwonderlijk? Hoe je het nu draait of keert, er zijn nog altijd veel mannen die gewoon de grote kostwinnaar zijn van de familie en dat komt vaak door de jobinhoud (zelfstandige, een bepaalde hogere functie in een bedrijf, carrierejagers, ...). Andersom bestaat het ook, maar gewoon veel minder. Of denk je dat Wout Van Aert, Ann Wauters of de gemiddelde shotter veel doen in de opvoeding tijdens hun carriere? Als ik mijn zoon ga afhalen zie ik aan de schoolpoort toch ook voor het overgrote deel moeders, naast de grootouders.

Ik prijs mij gelukkig dat ik veel tijd met mijn kinderen kan doorbrengen, echter versta ik het andere verhaal wel. Maar mensen die raar kijken omdat je als vader alleen gaat wandelen (doe ik zoveel) heb ik toch nog nooit meegemaakt, die tijden zijn imo toch al lang voorbij. Ik denk dat die vrouwen eerder met jaloezie kijken omdat hun mannen dat nooit doen.
Een paar voorbeelden:
1) EHBO-cursus over baby's, ik ga daar naartoe. Reactie van de organisator "Hola, de papa's zijn ook vertegenwoordigd!"
2) Een begeleidingstraject rond Mild Ouderschap, waarbij mijn vrouw op het forum zei dat ik degene was die de filmpjes bekeek kreeg een "ooh, amai!" als reactie
3) Die wandelingen zijn meestal naar de Averechten. Je komt daar héél vaak grootouders tegen die met de kleinkinderen aan het wandelen/spelen zijn, en het is bijna een uitzondering dat ik eens thuis geraak zonder dat iemand mij aanspreekt. Als ik samen met mijn vrouw diezelfde wandeling doe, worden wij nooit aangesproken.

En ja, er zijn meer vrouwen die de "oudertaken" op zich nemen. Net zoals er meer mannen zijn die "baas" zijn op het werk. Neemt niet weg dat je opmerkingen moet maken als er een vrouw een managementfunctie blijkt te hebben...

Ik kom zoveel in de Averechten want woon er vlakbij, alleen met mijn 2 zonen, en ik ben letterlijk nog nooit aangesproken 😅

Verder heb je gelijk maar dat komt gewoon voort uit het feit, zoals je zelf zegt, het nog altijd vaak mama's zijn die opvoedende taken op zich nemen. Ik heb daar toch ook weinig problemen mee als ze zo'n reacties maken, vaak is het toch weinig serieus bedoeld.

Ik kom zoveel in de Averechten want woon er vlakbij, alleen met mijn 2 zonen, en ik ben letterlijk nog nooit aangesproken 😅
Maar die "2 zonen" kan misschien ook al meespelen? Onze dochter zit nog op een leeftijd waarbij ze veel zorg nodig heeft (14 maand), en dat wordt misschien harder gelinkt aan het idee dat de mama dat dan moet doen ofzo. Als je met 2 kinderen (waarvan minstens 1 al wat ouder is...) gaat wandelen, is dat misschien al minder ofzo.

Omgekeerd gebeurt trouwens ook, maar op andere locaties. We zijn zo eens naar IKEA geweest, en daar kan mijn vrouw geen 5 minuten rondlopen zonder dat er iemand in de buggy wilt kijken en onze dochter wilt aanraken. En de gebeurt niet als ik er naast sta.

off-topic: Kans zal er inzitten dat wij elkaar al eens gezien hebben dan :p Maar ik zal volgende keer als ik een man met 2 kinderen zie lopen, net als altijd, ook niks zeggen waarschijnlijk :D De kikker-broedplaats is wel leuk trouwens!

Onze jongste is ook nog 'maar' anderhalf en ging daar vroeg ook al toen er van de tweede geen sprake was :p. Averechten is wel een topplek om vlakbij de deur te hebben, in alle seizoenen.

off-topic: Kans zal er inzitten dat wij elkaar al eens gezien hebben dan Maar ik zal volgende keer als ik een man met 2 kinderen zie lopen, net als altijd, ook niks zeggen waarschijnlijk De kikker-broedplaats is wel leuk trouwens!
Ik vind dat je elke man met 2 kinderen nu moet aanspreken met, hallo ik ben anders van beyondgaming!

Onze jongste is ook nog 'maar' anderhalf en ging daar vroeg ook al toen er van de tweede geen sprake was :p. Averechten is wel een topplek om vlakbij de deur te hebben, in alle seizoenen.

Ik vind dat je elke man met 2 kinderen nu moet aanspreken met, hallo ik ben anders van beyondgaming!
"Ewel,ook aan 't babysitten?" Lijkt mij een leukere openingszin! 😇

Die dubbele standaard snap ik ook niet. Als ik met de bengels op stap ben, krijg ik al snel reacties van "oh, met de papa op stap hoe leuk" of "wow, met drie kindjes, knap dat je dat doet". Zo'n reacties krijgt m'n vriendin echt nooit. Voor haar wordt dat als normaal beschouwd om met de kindjes op pad te zijn; als ik dat doe lijkt dat een uitzonderlijke uitstap.

Da's toch voor beide hetzelfde denk ik dan?

Omgekeerd gebeurt trouwens ook, maar op andere locaties. We zijn zo eens naar IKEA geweest, en daar kan mijn vrouw geen 5 minuten rondlopen zonder dat er iemand in de buggy wilt kijken en onze dochter wilt aanraken. En de gebeurt niet als ik er naast sta.
Gebeurt dat nu nog steeds? Ik zou daar meteen iets van zeggen als iemand dat probeert bij de mijne. Zelfs bij kijken zou ik de buggy al proberen weg te draaien, wie weet ademen ze covid uit.

Zoon van 4 al 2 dagen serieus ziek. Zielig om hem zo te zien. Anders als hij ziek is, speelt hij nog wel wat, maar nu ist al 2 dagen zetelhangen. Eten doet hij niet, gelukkig nog wel wat drinken. Ook slechte nachten achter de rug, hopelijk vannacht wat beter 🤞
Zijn al zeker met 8 kindjes ziek in zijn klas. En allemaal hoge koorts en er echt ellendig van.

Terug
Bovenaan