Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Het wordt wel aangeraden om eerst langs de gynaecoloog te passeren (voor algemene check-up en info) maar de meeste mensen doen dat niet.
In principe is er weinig aan int begin natuurlijk: stoppen met de pil en foliumzuur nemen (0,2mg als ik me niet vergis. Dat is belangrijk te nemen reeds voor de conceptie. Voor de rest zijn voedingssupplementen voor tijdens de zwangerschap en meestal niet nodig). En realistische verwachten hebben. Als ik me niet vergis is 50% zwanger na 6 maand proberen en moet ge pas na 1 jaar proberen professionele hulp inschakelen (vroeger indien reeds gekende of duidelijke problematiek natuurlijk).

Ik ben gewoon gestopt maar ik wist al dat er waarschijnlijk moeilijkheden gingen zijn. Uiteindelijk 7 maand na pilstop bij gynaecoloog gegaan.
Wat doet de gynaecoloog dan als algemene check up eigenlijk?
Is dat hetzelfde als bij een gewoon onderzoek en dmv echo naar baarmoeder en eierstokken kijken en zo?

Misschien was hij zelf wat over zijn toeren waardoor hij wat verkeerd reageerde. Ik zie dien van mij ook in staat zo te reageren na een slechte meeting/mail op't werk maar gegarandeerd is dat den eerste om te helpen als ik mij minder voel. Probeer het rustig uit te praten. En wijs hem erop dat velen u de negatieve kanten niet gaan komen vertellen, met de roze wolk loopt men vaak te pronken, de waslijst aan kwaaltjes/negatieve kanten gaat men u vaak niet delen.
Mijn beste vriendin heeft onlangs een kindje gekregen, zij blijft herhalen 'ik ben lastig op diegenen die tijdens een eerste kraambezoek steeds antwoordden hoe goed het met hun ging, waarom hebben die nooit gedeeld hoe ze zich echt voelden. Vandaag zeggen die wel rechtuit in mijn gezicht 'ah ja daar kunnen wij ook van meespreken, dat was bij ons ook het geval'.
Daarnaast is lang niet elke zwangerschap dezelfde.

Ik ben eens benieuwd hoe anderen hier de stap gezet hebben. Hebben jullie medische informatie ingewonnen alvorens te beginnen? (hoe stoppen met de pil, noodzakelijke vaccinaties, eventueel voedingssupplementen, verwachtingen/kwaaltjes, wat zijn de te volgen stappen bij positieve test etc)
We hebben de vraag gesteld aan onze huisarts, die raadde ons aan eens een afspraak met de gynaecoloog te maken, al vind ik dat zo raar om een algemene 'infosessie' in te plannen :p. Nu vrienden van ons hebben dat blijkbaar ook wel gedaan, heb volgende week met die vriendin afgesproken om eens te luisteren hoe zij dat hebben aangepakt.
Hier langs de gynaecoloog gepasseerd gezien mijn leeftijd (toen rond de 35) en ikzelf spina bifida heb (gesloten vorm) maar uiteindelijk de eerste keer zwanger geworden door 1x de pil te vergeten. 🤷🏼
Ik wist eigenlijk al binnen de paar dagen dat ik zwanger was (heb zelfs nog 3 weken moeten wachten eer er een zwangerschapstest mee wou werken) en direct naar de huisarts gebeld om te kijken wat ik moest stoppen van medicatie en direct foliumzuur beginnen nemen, toen ik het vermoeden had.
Als je "recent" een inwendige echo hebt gehad en weet dat alles in orde is, volstaat de huisarts wel.

Bij de infosessie werd dus vooral gekeken of alles vanbinnen er goed uit ziet + melding in welke fase je zit, en dan algemene info ivm vitamines, foliumzuur en dat stress contraproductief werkt. 😁

Hier langs de gynaecoloog gepasseerd gezien mijn leeftijd (toen rond de 35) en ikzelf spina bifida heb (gesloten vorm) maar uiteindelijk de eerste keer zwanger geworden door 1x de pil te vergeten. 🤷🏼
Ik wist eigenlijk al binnen de paar dagen dat ik zwanger was (heb zelfs nog 3 weken moeten wachten eer er een zwangerschapstest mee wou werken) en direct naar de huisarts gebeld om te kijken wat ik moest stoppen van medicatie en direct foliumzuur beginnen nemen, toen ik het vermoeden had.
Als je "recent" een inwendige echo hebt gehad en weet dat alles in orde is, volstaat de huisarts wel.

Bij de infosessie werd dus vooral gekeken of alles vanbinnen er goed uit ziet + melding in welke fase je zit, en dan algemene info ivm vitamines, foliumzuur en dat stress contraproductief werkt. 😁
Hier ook naar gynaecoloog geweest op voorhand. En mijn vrouw wist eigenlijk ook quasi onmiddelijk dat ze zwanger was. Wel gestart met het idee "we zullen een tijd moeten proberen" maar dat bleek dus niet het geval te zijn...

Ik ben eens benieuwd hoe anderen hier de stap gezet hebben. Hebben jullie medische informatie ingewonnen alvorens te beginnen? (hoe stoppen met de pil, noodzakelijke vaccinaties, eventueel voedingssupplementen, verwachtingen/kwaaltjes, wat zijn de te volgen stappen bij positieve test etc)
We hebben de vraag gesteld aan onze huisarts, die raadde ons aan eens een afspraak met de gynaecoloog te maken, al vind ik dat zo raar om een algemene 'infosessie' in te plannen :p. Nu vrienden van ons hebben dat blijkbaar ook wel gedaan, heb volgende week met die vriendin afgesproken om eens te luisteren hoe zij dat hebben aangepakt.
Hier is mijn vrouw in dat soort zaken nogal ongeduldig, dus meteen toen ze haar staafje liet verwijderen heeft ze eigenlijk advies gevraagd aan een bevriende arts. Die zei van al na 4 maand om toch naar de gynaecoloog te gaan omdat ze "al" 34 was (en we infeite geen idee hadden van haar of mijn vruchtbaarheid). Dus zij had al snel een afspraak bij de gynaecoloog geregeld omdat ze maar niet zwanger werd op die 4 maand.

Natuurlijk was die afspraak dan nog voor enkele maanden later. En daartussen was ze dan de eisprong wat aan het tracken, en zich vooral zorgen aan het maken (ook al vertelde ik haar geregeld dat het wel gewoon even kon duren). Uiteindelijk, toen we bij de gynaecoloog toekwamen voelde ze zich al een week wat "vreemd"...wat dus kwam omdat ze zwanger was.

Eerste zwangerschap is dan op 8 weken gestopt wegens geen hartslag, wat eigenlijk zeer vaak voorkomt. Zo'n 4 maand later was ze dan opnieuw zwanger, and here we are.

Stress was volgens mij een grote factor, samen met misschien wat "terugkeren naar normaal" na dat staafje. Tijdens heel die periode voor de eerste zwangerschap werkte ze in de keuken van een restaurant, waar ze vaak veel meer moest werken dan eigenlijk de bedoeling was, met ook gewoon rotte uren. Hierdoor was ze vaak vermoeid en gestresseerd. Na het miskraam ontslag genomen en een veel betere job gevonden, en eigenlijk op korte tijd zwanger.

Kennis van ons wou trouwens alleen staande moeder worden. Dan de typische onderzoeken daarvoor begonnen en bleek ze eigenlijk in vervroegde menopauze te zitten en dus maar een paar kansen meer had. Dan zie je toch dat zo'n onderzoek bij een gynaecoloog misschien toch niet zo'n slecht plan is...

Ander koppel bleek de vrouw te veel testosteron aan te maken.

En dan zwijgen we nog over alle koppels waar de moeilijkheden bij de man liggen he...

Ja amai... Vriendin van me was zeer snel zwanger van de eerste. Bij de tweede wou het maar niet lukken en na onderzoek bleek dat de eerste zwangerschap een echt mirakel was.
Die hebben uiteindelijk een zwaar traject in Jette afgelegd.
Gelukkig kunnen ze de dag van vandaag ook al veel he

Kennis van ons wou trouwens alleen staande moeder worden. Dan de typische onderzoeken daarvoor begonnen en bleek ze eigenlijk in vervroegde menopauze te zitten en dus maar een paar kansen meer had. Dan zie je toch dat zo'n onderzoek bij een gynaecoloog misschien toch niet zo'n slecht plan is...

Ander koppel bleek de vrouw te veel testosteron aan te maken.

En dan zwijgen we nog over alle koppels waar de moeilijkheden bij de man liggen he...
Alleen zijn dat type onderzoeken niet de standaard onderzoeken. Iets zoals pcos zal meestal wel opgemerkt worden, ik vermoed dat je dat bedoelt met die te veel testosteron, (want vrij typisch beeld aan de eierstokken + klinische observatie) maar dat betekent dan weer niet per se dat natuurlijk zwanger worden niet zal gaan (een vriendin van mij kreeg die boodschap wel van haar gynaecologe waardoor ze op voorhand al gestresseerd was en uiteindelijk was ze toch zwanger na een jaar gewoon proberen...- net nadat ze de hoop hadden opgegeven en afspraken hadden voor verdere onderzoeken natuurlijk).

Persoonlijke anekdotes daargelaten is het echt niet nodig om direct met uitgebreidere onderzoeken te beginnen en start ge toch best met het gewoon zijn tijd te geven (ge moet natuurlijk wel seks hebben rond uw vruchtbare periode :v)

Hier is mijn wederhelft foliumzuur beginnen nemen, paar maanden erna gestopt met de pil, paar maanden daarna zwanger.

Ook een miskraam gehad toen.
Erna 2 perfect verlopen zwangerschappen.

Partner zet gigantische stap achteruit op job tvv de kids, met serieuze gevolgen, volgens mij kan dat vermeden worden of op z'n minst minder radicaal, krijg het met geen stokken uit hare kop...

Partner zet gigantische stap achteruit op job tvv de kids, met serieuze gevolgen, volgens mij kan dat vermeden worden of op z'n minst minder radicaal, krijg het met geen stokken uit hare kop...
Wat is gigantisch, waarom doet ze het en wat doe jij in het huishouden?

NIPT-test was in orde, en het wordt een vrouwtje!
Als papa van een dochtertje: Dat zijn de beste :love:. Bereid u voor om op regelmatige basis te smelten. Mijn beste papa moment: Naar de dierentuin geweest, en savonds in bed aan het napraten over alle diertjes.
Papa: En schattie, wat vond je het leukste vandaag?
Dochter: Jij papa! <dikke knuffel>
:love::love::love::cry::cry::cry::love::love::love:

Proficiat! Hier ook en jammer genoeg ook een meisje...
Why?

Wat doet de gynaecoloog dan als algemene check up eigenlijk?
Is dat hetzelfde als bij een gewoon onderzoek en dmv echo naar baarmoeder en eierstokken kijken en zo?

Het wordt wel aangeraden om eerst langs de gynaecoloog te passeren (voor algemene check-up en info) maar de meeste mensen doen dat niet.
In principe is er weinig aan int begin natuurlijk: stoppen met de pil en foliumzuur nemen (0,2mg als ik me niet vergis. Dat is belangrijk te nemen reeds voor de conceptie. Voor de rest zijn voedingssupplementen voor tijdens de zwangerschap en meestal niet nodig). En realistische verwachten hebben. Als ik me niet vergis is 50% zwanger na 6 maand proberen en moet ge pas na 1 jaar proberen professionele hulp inschakelen (vroeger indien reeds gekende of duidelijke problematiek natuurlijk).

Ik ben gewoon gestopt maar ik wist al dat er waarschijnlijk moeilijkheden gingen zijn. Uiteindelijk 7 maand na pilstop bij gynaecoloog gegaan.

Hiervoor kan je ook perfect naar de huisarts, zal minder lang wachten zijn. Gaat inderdaad over foliumzuur voorschrijven, algemene info indien nodig, bloedafname voor antistoffen tegen toxoplasmose, rubella, CMV, … of eventuele tekorten en vaccinaties nakijken. Uitstrijkje kan ook nog indien het al even geleden is gezien dat tijdens de zwangerschap zelf liever niet gedaan wordt.

"Mijne jongen... Met al die zussen die hem als een popke zouden behandelen was dat toch nooit "ne keirel" gelijk wij geworden... No loss there!" 😁
Goh, hij heeft pas sinds een jaar of 2 mij als rolmodel van echte man dus kben er nog mee bezig om in ieder geval van die 1ne jonge nen échte te maken

Hiervoor kan je ook perfect naar de huisarts, zal minder lang wachten zijn. Gaat inderdaad over foliumzuur voorschrijven, algemene info indien nodig, bloedafname voor antistoffen tegen toxoplasmose, rubella, CMV, … of eventuele tekorten en vaccinaties nakijken. Uitstrijkje kan ook nog indien het al even geleden is gezien dat tijdens de zwangerschap zelf liever niet gedaan wordt.
Gynaecoloog doet ook wel nog echo van baarmoeder en eierstokken. Geen absolute must maar gewoon even verschil duiden.

CMV testen ze trouwens niet meer (toch niet volgens richtlijnen gynaecologen).

Terug
Bovenaan