Hard uitgekeken naar de kerstvakantie maar de laatste dag op de crèche heeft ons zoontje een vrij hardnekkige buikgriep gevangen:
- Eerst ons zoontje ziek met op kerstavond, kerstdag en 2 dagen erna constant diarree.
- Mijn vrouw op kerstavond moeten overgeven en ook de 3 dagen erna nog mottig en af en toe diarree.
- Onze plannen om naar de schoonouders te gaan voor de rest van de kerstvakantie (omdat dit de enige plaats ter wereld is waar we volledige ontzorging genieten) hebben we toch maar laten doorgaan met hun akkoord. Maar tegen dat ons zoontje helemaal genezen was, mijn vrouw haar grootste klachten achter de rug waren, had de schoonmoeder het serieus zitten. Overgeven en diarree, ook meerdere dagen. Sowieso al schuldgevoel maar ook weg met die zorgeloze kerstvakantie.
Dan gisteravond oudejaarsnacht met onze kleine naar vrienden. Tijdens het spelen heel plezant maar daarna die heeft daar bijna geen oog dichtgedaan. Afwisselend gaan sussen en terug proberen doen slapen. Rond 1u30 dan maar naar huis gegaan. Heeft nog een heel eind geduurd vooraleer hij ook thuis wou slapen.
En dan vandaag het mentaal dipje. We zien er beiden alweer keihard tegenop om op maandag te gaan werken. We zijn moe. We hebben niet het gevoel vakantie te hebben gehad. Gans onze todo-lijst is blijven liggen. We hebben het gevoel dat elke vorm van routine nog steeds ontbreekt en dat het elke dag ploeteren is en improviseren.
De laatste dagen voor kerstmis kon ik me ook niet concentreren op het werk dus eigenlijk moet ik zelfs nog werk inhalen om met een propere lei te kunnen starten maandag. Dat is zo gans de kerstvakantie in het achterhoofd blijven hangen.
Wat ook niet helpt; ik luchtte wel eens mijn hart tegen goede vrienden van ons die ook kleine kinderen hebben. Waarop zij dan ook zeiden dat ze vaak op hun tandvlees zitten, het écht niet gemakkelijk is, ze zich soms afvragen hoe ze het allemaal moeten bolwerken, etc. Dat gevoel van herkenning lucht je op: "we zijn niet de enigen die het soms moeilijk hebben." Maar nu vertelde die maat van mij doodleuk op oudjaar dat hij een grote promotie heeft gevraagd en gekregen met heel wat extra verantwoordelijkheden, heel wat extra werkuren, heel wat extra stress, ... Een promotie die ik hem van harte gun maar waarvan ik ook onmiddellijk stilzwijgend dacht: "Dude, als je het écht zo moeilijk had zoals je zei, dan was die promotie het verste van uw gedachten en zou je dat nooit willen nastreven".
En dan plots besef je dat dat gevoel van herkenning een lege doos was. We zitten echt niet in dezelfde situatie. Ik zou op dit moment liever gedegradeerd of ontslagen worden dan dat ik zou azen op promotie.
Wellicht allemaal goedbedoeld maar het helpt echt niet moet ik zeggen. Het doet je nog meer twijfelen aan jezelf.