Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Ik heb soms het gevoel dat ik mijn kinderen tekort doe als ik het internet zie en rondhoor bij vrienden. 12 hobbies op 6 dagen tijd en op zondag een dikke familieuitstap.

Maar binnenkort kunnen ze kleuterzwemmen, dat moet ook wel tellen voor levenspunten, nee?
Ik hoor soms ook wel eens die planningen en dan vraag ik me af wanneer ze.nog eens gewoon thuis zijn :').

Kleuterturnen en zwemmen doet nr1 nu maar dat zijn dus twee dingen met een puur praktische reden voor mij. Ze moeten dat ook niet blijven doen van zodra de basis gelegd is bv.
Het zal daarna dan eerder op vraag zijn (maar jeugdbeweging + muziekschool + turnen/zwemmen lijkt mij al veel :'))

Ik heb soms het gevoel dat ik mijn kinderen tekort doe als ik het internet zie en rondhoor bij vrienden. 12 hobbies op 6 dagen tijd en op zondag een dikke familieuitstap.

Maar binnenkort kunnen ze kleuterzwemmen, dat moet ook wel tellen voor levenspunten, nee?
Dat is hier al besproken: we gaan het wat binnen de perken houden. We hebben drie kinderen en die gaan niet allemaal 5 verschillende dingen doen

Da's praktisch niet haalbaar en we willen ook nog wat tijd als gezin samen.

Hier ging de oudste naar kleutergym maar door Corona is dat stil gevallen. Da's een tijd niet door gegaan, nadien is ze twee keer geweest en da's twee keer een huilfestijn geweest. Al zat dat gewijzigde begeleiding er voor iets tussen denk ik.

Zeggen tegen een 3 jarige dat ze flauw is en moet mee doen met de rest lijkt me niet de juiste strategie..

Hier doet de oudste (3,5jaar) sinds september iedere zaterdag Little Bal.
Ze maken daar kennis met allerlei balsporten.
Tot nu toe een groot succes.

Hier doet de oudste (3,5jaar) sinds september iedere zaterdag Little Bal.
Ze maken daar kennis met allerlei balsporten.
Tot nu toe een groot succes.
Hier hetzelfde :) Een groot succes! Ook zwemmen op woensdag, dat is niet altijd een even groot succes moet ik wel zeggen.

Op woensdag kleuterzwemmen en op vrijdag een uurtje naar de "speeltuin" van de lokale volleybalclub. Ik vind het alleszins ook belangrijk dat kinderen leren en blijven bewegen. Uit onze eigen ervaring zouden we het ook niet slecht vinden als ze een ploegsport gaan beoefenen.

Van zaken als paardrijden, fanfare, dans, etc. word ik helemaal niet warm. Maar uiteindelijk doen ze wat ze willen. Behalve het paardrijden dan misschien :unsure:.

Hoe staan jullie tov hobbies voor de kinderen waar ze zelf geen vragende partij voor zijn?
Ik wil ze graag laten proeven van alles en nog wat. Is het dat allemaal niet na een keer of 3, op naar het volgende. Alé, zolang het financieel verantwoord blijft hé.

Hoe dan ook zullen ze allebei vanaf 6-7 jaar de woensdagnamiddag naar de boksles gaan. De lessen zijn dan nog heel plezant en ze proeven van verschillende disciplines (engelse boks, kickboks, mma,...) om dan misschien een gerichtere keuze te kunnen maken. Met het juiste materiaal zal ik ze thuis ook leuke 'trainingen' geven. Ik vind het belangrijk dat ze zich kunnen verdedigen en op jonge leeftijd correcte technieken aanleren. Het begrijpen en beheersen ervan is even belangrijk, in die zin dat ze niet moeten afkomen dat ze op school toeren hebben uitgestoken.

Hier gaan ze elke zaterdag naar kleurterturnen en vanaf januari normaal ook zwemles.
Kleuterturnen zijn ze beide zot van, kijken nu al uit naar de volgende keer want ze mogen klimmen op een klimmuur. :tongue:

Ik ben geen (toekomstige) papa dus mijn mening is geen drol waard, maar ik zou muziekschool als een absolute must omschrijven.
Elk kind moet imo op jonge leeftijd in aanraking komen met muziek en dan met een instrument in het bijzonder (de theorie suckt, maar bon), anders worden het zielloze monsters.

Hier gaan ze elke zaterdag naar kleurterturnen en vanaf januari normaal ook zwemles.
Kleuterturnen zijn ze beide zot van, kijken nu al uit naar de volgende keer want ze mogen klimmen op een klimmuur. :tongue:
Waar? 😇 Er zijn er meerdere heb ik al uitgezocht.

Hier naar de scouts zodra ze mag, voor de rest zien we nog wel. Ook geen goesting om continu rond te rijden. Zal eerder kijken zijn naar wat ze zelf vraagt en dan beslissen. Zou het wel leuk vinden als ze judo of karate of zo zou doen, maar daarvoor is ze nog een paar jaar te jong.
Scouts is omdat het ècht een buitenkind is én omdat we het wel belangrijk vinden dat ze sociale dingen doet als enig kind.

Mijn zoontje (net 3) gaat sinds dit schooljaar elke zaterdag een uurtje kidsmove/multimove doen. Het is wat aarzelend, maar op zich geniet hij er wel van. Waarschijnlijk doen we ook de reeks in het voorjaar. En dan zien we wel wat we volgend jaar doen. Het 'nadeel' is dat hij al overprikkeld en vermoeid is van de schoolweek, en dat hij nu elke zaterdag weer zo'n zeer drukke omgeving moet trotseren. Volgende week gaat hij twee dagen naar een muziekkampje, ben benieuwd wat hij daar van gaat vinden.

Zwemles gaan ze hier sowieso ook nog krijgen. En als ze interesse hebben, zou ik ze later ook inschrijven voor een gevechtssport. Al de rest zien we wel. Scouts, chiro, ... mogen ze doen als ze willen, maar ik ga hen daar niet voor aanmoedigen.

Ik ben geen (toekomstige) papa dus mijn mening is geen drol waard, maar ik zou muziekschool als een absolute must omschrijven.
Elk kind moet imo op jonge leeftijd in aanraking komen met muziek en dan met een instrument in het bijzonder (de theorie suckt, maar bon), anders worden het zielloze monsters.
Mijn vader heeft mij ooit verplicht naar de muziekschool gestuurd, terwijl ik daar absoluut geen zin in had. Dat was dan in een mistroostig bouwvallig kot met een leerkracht die mijn naam niet deftig kon uitspreken ... het is bij één les gebleven.

Hier is het enkel peuter zwemmen nu, das oom de twee weken een half uurtje. Sowieso gaat ze vanaf 3 jaar kleuter turnen doen, ze turnt ook zeer graag op school en in de living (:unsure:) dus dat kan wel eens een voltreffer zijn.

Als ze ouder is en iets anders bewust wilt doen, mag ze dat zeker maar elk jaar iets anders zoals ik bij de kinderen van m'n schoonzus zie.

Ik wil ze graag laten proeven van alles en nog wat. Is het dat allemaal niet na een keer of 3, op naar het volgende. Alé, zolang het financieel verantwoord blijft hé.

Hoe dan ook zullen ze allebei vanaf 6-7 jaar de woensdagnamiddag naar de boksles gaan. De lessen zijn dan nog heel plezant en ze proeven van verschillende disciplines (engelse boks, kickboks, mma,...) om dan misschien een gerichtere keuze te kunnen maken. Met het juiste materiaal zal ik ze thuis ook leuke 'trainingen' geven. Ik vind het belangrijk dat ze zich kunnen verdedigen en op jonge leeftijd correcte technieken aanleren. Het begrijpen en beheersen ervan is even belangrijk, in die zin dat ze niet moeten afkomen dat ze op school toeren hebben uitgestoken.
Ok maar ben je dan bereid om dat op te geven als ze van dag 1 zeggen 'nee ik doe dat niet graag' ? Want dat klinkt als iets dat meer belangrijk is voor jou dan voor hen.

Hier gaan ze al 2 jaar dansen, een jaar paardrijden ( vooral omdat het goed zou zijn voor de ene haar heup/been conditie) en in november gaan ze beginnen met zwemlessen.

Dat laatste is het enige dat ze 'moeten' doen want ik wil dat ze kunnen zwemmen.

En een muziekinstrument komt hier niet binnen.. of ik zal me er in ieder geval tegen verzetten.

Kleinste 4j roept net dat hem op het toilet gedaan heeft. Dus ik naar daar om zijn achterste af te kuisen. Kom binnen en een walm direct in mijn neus dus ik zeg: zo stinken zeg. Antwoordt hem uit het niets en op de gekende toon van Balthasar Boma: mijn gedacht 😆🤣
Waar hem dat gehaald heeft weet ik niet maar was toch wel even strijk gaan.

Geen kinderbed vandaag.
De dochter had al een vies hoestje en deze nacht een slechte nacht.
Vandaag nog meer een vieze hoest met wat verhoging (geen koorts) en al een klein 3 uur aan het overgeven.
Liever nu kotsen dan deze nacht.
Hoe oud is ze? Die van ons moest ook geregeld kotsen van al het slijm in haar keel.

Hoe oud is ze? Die van ons moest ook geregeld kotsen van al het slijm in haar keel.
2 jaar en 2 maanden. Ondertussen is ze terug als voorheen. Wel nog een loopneus en een hoestje.
Twas nog maar de 2de keer dat ze moest overgeven. Dat blijft toch altijd een vies moment als je je kind ziet overgeven. En ze kan niet zeggen wat er is want daar is ze nog te jong voor.

Oudste gat 2 x per week naar karateles, 1 keer in de week drumles en ook elke zondag musicalles. Om de 2 weken dan nog scouts.

De tweede doet mee met Karate en gaat nog zwemlessen volgen als er plaats is. Scouts ook als hij oud genoeg is.

Nr 3 gaat sinds kort naar de multimove, en zal ook wel naar karate en scouts gaan als hij oud genoeg is.

Nr 4 is nog te klein om iets te doen.

Terug
Bovenaan