Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Dat helpt niet altijd :sop:

*loopt heel het slaapritueel af*
"En nu is het tijd om te gaan slapen. Oogjes toe. niet roepen, niet uit ons bed. Flink dodo doen"
*dochter knikt ja*
*ondergetekende doet de deur dicht*

EGjO4CYXYAAviMd

"Papaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa? Mamaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa? Kannie slapeeee"

:sop: :sop: :sop: :sop: :sop:
Hier lukt dat toch 90% van de tijd.

Die 10% die overschiet zit gevuld met filosofische vragen, morele dilemma's, nood aan volwassen advies over grootse problemen,... (Genre "mijn water is leeg/wat was dat geluid/wat ben je aan het doen?/mama als je zo moe bent, waarom ga je dan ook niet slapen? Moet ik jou instoppen?/mijn tuutje is gevallen/JIJ moet een boekje kiezen voor mij/...)

Ik ben bij de geboorte van onze kleine in december vorig jaar 4 dagen (3 nachten) non-stop in het ziekenhuis gebleven. Mijn tip is: doe dit niet lol. Ga 's nachts thuis slapen en douchen en kom dan de dag erna terug.

En als ik nu opnieuw vader zou worden, zou ik max. 1 dag in het ziekenhuis blijven en daarna terug gaan werken. Vaderschapsverlof kan je dan verder opnemen als mama terug thuis is. Mama krijgt toch alle zorg in het ziekenhuis en wordt daar bijgestaan door een horde vroedvrouwen.
Bij de eerste ben ik de 1ste nacht in het ziekenhuis gebleven.

Op dat moment was ik al meer dan 24 wakker en men vrouw gaaf aan dat ik even in bed kon liggen omdat zij toch niet kon slapen om naar de baby te kijken.

Volgende bewust moment wordt ik wakker gemaakt door kwade verpleegster met de melding dat het NIET de bedoeling is dat ik in bed lig en men vrouw in de zetel zit.

Blijkbaar was de verpleegster al een paar minuten op de kamer en hadden ze mij subtiel proberen wakker te maken.

Bij de andere 3 kinderen naar huis gegaan zodat ik het slaapritueel van de andere kinderen kon doen.

Bevalling via dagopname gebeurt sowieso zeer weinig en vermoed dat ze dat bij een eerste kind ook niet zullen pushen, maar het kan wel (indien doorgesproken met uw gynaecoloog natuurlijk). Mijn zus was dat van plan maar na een slopende bevalling is ze toch een dagske in het ziekenhuis gebleven :v (bij allebei volgens mij).

Meestal laten ze het verblijf toch tot 72 uur na de bevalling duren om de hielprik daar nog te kunnen doen. Er zijn studies over kortere verblijven (3dagen) maar dat is nog niet de standaard.

Mijn man is nooit blijven slapen maar was er wel altijd overdag, ik had daar wel veel aan (maar keizersnede dus alle hulp is welkom daar).

Hier als slaapwekker zo eentje met een konijntje of poesjes die slapen of wakker zijn. Werkt goed. Niet te opvallend van licht en maakt geen geluid (kan je instellen dat het ook geluid maakt eventueel).
Ik ben poliklinisch bevallen. Na 12 uur waren we weer thuis. Ik heb op voorhand aan de gynaecoloog aangegeven dat ik dit wou en dan nog eens opnieuw gezegd toen het zover was. Ze hebben daar nooit problemen van gemaakt. Er zijn een aantal parameters bij de baby en jezelf die in orde moeten zijn. De hielprik is thuis uitgevoerd, door een vroedvrouw die elke dag aan huis kwam.

Ik ben 3 dagen bij mijn vriendin in het ziekenhuis gebleven. Gebroken rug, amper slaap, maar ik zou het direct opnieuw doen. Zeker men vriendin had er wel veel aan omdat ze door mijn aanwezigheid niet het gevoel had er alleen voor te staan. Ook als de gynaecoloog of vroedvrouw langskwam waren we met twee om te luisteren wat achteraf gezien wel handig was. Vriendin durfde soms het woordje niet er al eens tussen te duwen of weg te laten, maar dat verandert een uitleg nogal hard.

Eerste keer was tegen de avond eer we op de kamer waren (en we waren de nacht ervoor al eens binnen geweest en dan nog voor paar uur weer naar huis gestuurd) dus beiden wel zeer vermoeid. Maar dan heb ik thuis geslapen en tegen de ochtend terug. Tot een uur of 9 kan je daar als vader imo toch minder doen want dan komen ze langs voor allerhande zaken bij moeder of kind.

2e keer was los in covid dus ik was de enige die al mocht komen, gelukkig. Maar toen ook weer naar huis gegaan savonds.

De redenering van "zorgen dat er toch 1 van de 2 beetje uitgeslapen is" hielp wel voor de eerste dagen thuis dan meer te kunnen doen

Wat natuurlijk wel een belangrijk verschil is, bij een geplande keizersnede weet je dat je geen 24u daar zit te wachten. Bij ons kwam de keizersnede dan toch nog onverwacht (een uur vroeger dan gepland, maar het was nodig), maar zelfs dan duurt de bevalling zelf misschien 1u ofzo.

Dochter (14m) die zeurt, weent en ik kon maar niet vinden waarom.

Blijkbaar moest madam ook ontbijtgranen zoals grote broer.

Pff we zitten al zover dat we haar niet meer gewoon eten eten in haar handen kunnen stoppen als ze honger heeft, ze begint een mening te hebben.

En natuurlijk juist haar kom met granen over de vloer gegooid...

Nu sliep onze dochter eens twee weken flink door, vannacht was het weer van dat. Rond middernacht wakker geworden en dan om het kwartier naar haar kamer lopen om ze kort te sussen en zeggen dat ze moet slapen (advies K&G: als je ze uit bed haalt om te knuffelen of eten geeft, maak je er een gewoonte van. Ze moet leren om zelf terug in slaap te vallen). Op een bepaald punt er wel even uit gehaald omdat we dachten dat het aan haar pamper lag. Die was wel vol, maar achteraf huilde ze opnieuw. Rond 1u20 was ze eindelijk in slaap gesukkeld. En vanmorgen natuurlijk dat kleine monster moeten wakker maken omdat die goed bleef doorslapen.

Een collega van mij loopt hier al een maand rond, constant te hoesten.

Net te horen gekregen dat ze kinkhoest heeft.
Gelukkig hebben wij het vaccin al eventjes

Verduisterende gordijnen + slaapwekker helpen 😜
"Sorry, konijntje slaapt al, jij moet ook in bed!"
"MAAR IK BEN NIET MOOOOEEEEEE!"
"Geen probleem, dan lees je maar een boekje, en nu stil zijn want konijntje slaapt wél al!"

Wij hebben ook dat konijntje; paar keer al getest maar dat geeft (te) veel licht voor haar hebben wij de indruk, dus nooit echt in doorgegaan. Ze geeft er ook niet echt om hebben we indruk (dochter 3j). Niet dat we mogen klagen, maar was om in het weekend met zekerheid tot 7u15 te kunnen slapen ipv soms 6u45 ofzo. Jouw/jullie ervaring met dat 'teveel' licht?

In maart is nummer 2 hier. Bij den eerste waren we precies constant aan het 'voorbereiden'; kleren, kamer, babylijst, etc etc. Nu hebben wij het gevoel hier amper mee bezig te zijn, waarschijnlijk omdat alles er al is van de eerste.... Gewoon dozen maten 50/56 naar beneden halen, maxi-cosi/wieg/matraske/.. en aanverwanten zijn er al dus moet ge ook al niet kiezen.

Moesten er nog mensen met algemene tips zijn voor als nummer 2 er is, altijd welkom!. Pointers in de zin van babylijstzaken/aankopen of zaken dat ge na een jaar denkt 'dat hadden we mss zo gedaan, of daar hebben we in overdreven'.
Onze eerste dochter zal 3,5jaar zijn en ze heeft het wel redelijk goed door dat er een zusje bijkomt. Het is natuurlijk nog niet zover, maar ze snapt wel dat er een zusje in de buik zit en als we van die boekjes lezen over gezinsuitbreiding/familie, kan ze zelf vertellen hoe het binnenkort wordt. Nu is het nog plezant voor haar, maar we zullen zien eer het zover is :)

Bij de bevalling van ons dochter waren wij allebei in totaal 39 uren wakker. Ik ben naar huis gegaan om goed te slapen zodat ik haar de dagen daarop optimaal kon ondersteunen. 's Nachts kan je daar toch niet veel doen vind ik.

Het slapen was bij ons eerste een ramp. Na lang sukkelen een slaapcoach ingeschakeld. Kostelijk, maar heel snel resultaat. Ook als ze wat ouder was, bleef dat slapen echt rampzalig (5u slaap/nacht en dan nog eens onderbroken).

Simpele tips die het slaappatroon ten goede kunnen komen:
Gestructureerd eten. Niet de ganse dag door eten. Iedere dag dezelfde tijden eten.
Op tijd in bed. Een kind dat oververmoeid raakt slaapt slechter dan een uitgerust kind. Dus denk niet: we steken hem wat later in bed, dan zal hij langer slapen.
Iedere dag hetzelfde tijdstip slapen.
Ik zou die notities van die slaapcoach moeten opzoeken om alles te herinneren. Maar het waren een hele hoop kleine zaken die we aanpasten die resultaat gaven.

Toen ik na de geboorte van mijn dochter thuis kwam en mijn vrouw nog in het ziekenhuis lag heb ik een fles Gulden Draak Cuvée Prestige Laphroaig gekraakt en met verwondering naar Andrei Tarkovsky's The Mirror gekeken. Ik heb daar ongelofelijk hard van genoten, want ik wist dat ik de komende maanden wellicht geen tijd zou hebben om dat te herhalen. :p

90% van de schermtijd ten huize Avondland wordt door mijn vrouw bepaald. :unsure:

Mijn vriend is de hele week in het ziekenhuis bij ons gebleven en had een eigen veldbed en slaapzak mee. Er was op de kamer enkel zo’n relaxzetel en dat ging echt niet comfortabel geweest zijn met zijn lengte/lange benen. Hij ging wel iedere dag eens naar huis om de katten/kippen eten te geven en te douchen etc. Ik had een (ongeplande) keizersnede dus zijn hulp was wel welkom, pampers verversen, badje geven en de baby aangeven en terugleggen. Iedere keer daar de verpleegster of vroedvrouw voor bellen is onbegonnen werk, ‘s nachts zeker want dan was er maar 1 iemand voor de hele gang materniteit. Als er een tweede komt, nog geen idee hoe we ‘t dan gaan doen want ‘t wordt sowieso een keizersnede dan aangezien mijn bekken te smal bleek te zijn. Maar dan is er hier thuis ukkepuk om mee rekening te houden dus zal mijn vriend niet kunnen blijven ‘s nachts 🥺

Wij hebben ook dat konijntje; paar keer al getest maar dat geeft (te) veel licht voor haar hebben wij de indruk, dus nooit echt in doorgegaan. Ze geeft er ook niet echt om hebben we indruk (dochter 3j). Niet dat we mogen klagen, maar was om in het weekend met zekerheid tot 7u15 te kunnen slapen ipv soms 6u45 ofzo. Jouw/jullie ervaring met dat 'teveel' licht?
Open gevezen en nagellak op de lamp gedaan 😁

Ik heb gebruik gemaakt van essential oils om die van ons in slaap te krijgen. Moet zeggen dat dat wel effect heeft. Gebruik zo een oil diffuser met geluidjes en licht. Wel kostelijk als aankoop maar ben er tevreden van. Zeker als ze een moeilijkere dag heeft gehad, merk je verschil.

Zo ene dus als olie heb ik lavendel maar peace and calming is ook zo een effectieve

Zoon van 3j is aan het blazen op de zetel, want dat maakt het geluid van een protje. Hilariteit alom! Dochter 14m komt eraan gewaggeld ziet broer doen en besluit om dan naast hem te gaan zitten en mee te doen. En plezier dat ze hadden.

Waarom nemen kinderen altijd eerst die dingen over en niet met bestek eten, doorslapen enz....

Zoon van 3j is aan het blazen op de zetel, want dat maakt het geluid van een protje. Hilariteit alom! Dochter 14m komt eraan gewaggeld ziet broer doen en besluit om dan naast hem te gaan zitten en mee te doen. En plezier dat ze hadden.

Waarom nemen kinderen altijd eerst die dingen over en niet met bestek eten, doorslapen enz....
... ik doe dat protjesgeluid voor en mijn dochter neemt dat over. :unsure:

Zo op de zetel?

De broers nemen hier dit stuk van de papa over, de jongste dingen leren die ze eigenlijk niet moeten kunnen.
Op de zetel niet, dat begon ze zelf spontaan te doen (maar eerst op onze arm). Maar wel gewoon met de mond. Sinds een paar weken maakt ze ook een gebaar waarbij ze haar hand opsteekt. Wellicht iets van de crèche.

Terug
Bovenaan