Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Wij zijn zelf heel sterk geneigd om het bij 1 kind te houden. Nog een dik jaar en we zijn uit de pampers en de crèche. Anderzijds: zo klein is toch iets heel bijzonders.

Klopt. Mocht ik morgen euromillions winnen dan wil ik heel graag nog eentje.
Want dan zal ik nog max halftijds werken in iets wat ik graag doe en mijn vrouw zal hoogstwaarschijnlijk niet meer werken.

Zoniet blijft het hier bij ook bij 2, hebben we al meer dan onze handen mee vol...

Hier direct gezegd dat het bij eentje ging blijven en dat gevoel blijft zo.
Met nog eentje erbij zou ik een slechtere moeder zijn die chronisch oververmoeid en overprikkeld is. Ik zou voor het minste uit mijn slof schieten en het gevoel hebben dat ik continu tekort schiet voor iemand.
Ik voel me super in mijn moederrol en dat wil ik graag zo houden ook! 😁

Mijn dochter van 2,5 is naar de Winterbeelden op Canvas aan het kijken, is dat normaal of moet ik me zorgen maken? :unsure:

Misschien moet ik volgend jaar een reis naar Oostenrijk boeken?

De kleine is naadloos overgegaan van een buikgriep naar een zware verkoudheid met koorts, hoesten, verstopte neus en alles erop en eraan. Desondanks ging het slapen nog vrij goed vorige nacht. Een belangrijke en vermoeiende week voor de boeg op het werk dus ik ging vroeg slapen vanavond. We zijn 3 uur 's nachts, weer nog geen oog dicht gedaan. Nochtans had ik om 12u voorgesteld om elk apart te slapen om afwisselend voor hem te kunnen zorgen. En zo komen we automatisch in het topic: "wat stoort je het meest aan je partner?":

1) Alles moet altijd perfect verdeeld zijn. En dan heb ik het zowel over het aantal kroketten 's middags tijdens de maaltijd, als de hoeveelheid huishoudelijke taken, als het slaaptekort. Nog liever samen de afgrond in dan dat er één iemand bevoordeeld zou zijn door een uurtje slaap extra. Dat ben ik grondig beu, en daar dus vlammende ruzie over gehad zopas. Lekker marginaal, midden in de nacht met een bleitende kleine op de schouder. I know.
2) Ontkenning van problemen:
* "Onze kleine is niet meer ziek dan andere kinderen, dat is allemaal normaal"
* "Onze kleine slaapt niet slechter dan andere kinderen, dat is allemaal normaal"
* Vlak na vlammende ruzie: "wij hebben helemaal geen ruzie"

Dat wordt morgenochtend weer ruziën en onderhandelen wie er nu weer sociaal verlof gaat opnemen om ervoor te zorgen. Mijn vrouw is net een 3 dagen afwezig geweest door diezelfde buikgroep, dus lijkt het nu mijn beurt. Maar ik heb een heel belangrijke meeting morgen. Pffff. Ik wou dat het alweer weekend was.

Tot de volgende klaagpost, ik zou begrijpen mochten jullie niet meer weten hoe erop te reageren. :unsure: Hoeft ook niet, het is even van mij afgeschreven en dat is het belangrijkste.

De kleine is naadloos overgegaan van een buikgriep naar een zware verkoudheid met koorts, hoesten, verstopte neus en alles erop en eraan. Desondanks ging het slapen nog vrij goed vorige nacht. Een belangrijke en vermoeiende week voor de boeg op het werk dus ik ging vroeg slapen vanavond. We zijn 3 uur 's nachts, weer nog geen oog dicht gedaan. Nochtans had ik om 12u voorgesteld om elk apart te slapen om afwisselend voor hem te kunnen zorgen. En zo komen we automatisch in het topic: "wat stoort je het meest aan je partner?":

1) Alles moet altijd perfect verdeeld zijn. En dan heb ik het zowel over het aantal kroketten 's middags tijdens de maaltijd, als de hoeveelheid huishoudelijke taken, als het slaaptekort. Nog liever samen de afgrond in dan dat er één iemand bevoordeeld zou zijn door een uurtje slaap extra. Dat ben ik grondig beu, en daar dus vlammende ruzie over gehad zopas. Lekker marginaal, midden in de nacht met een bleitende kleine op de schouder. I know.
2) Ontkenning van problemen:
* "Onze kleine is niet meer ziek dan andere kinderen, dat is allemaal normaal"
* "Onze kleine slaapt niet slechter dan andere kinderen, dat is allemaal normaal"
* Vlak na vlammende ruzie: "wij hebben helemaal geen ruzie"

Dat wordt morgenochtend weer ruziën en onderhandelen wie er nu weer sociaal verlof gaat opnemen om ervoor te zorgen. Mijn vrouw is net een 3 dagen afwezig geweest door diezelfde buikgroep, dus lijkt het nu mijn beurt. Maar ik heb een heel belangrijke meeting morgen. Pffff. Ik wou dat het alweer weekend was.

Tot de volgende klaagpost, ik zou begrijpen mochten jullie niet meer weten hoe erop te reageren. :unsure: Hoeft ook niet, het is even van mij afgeschreven en dat is het belangrijkste.
Haha zo herkenbaar. Net terug van een rondje overgeven op toilet en 2 zieke kinderen. Die ruzies horen daar bij :)

Doorbijten Mac, we komen er wel! :D

Enige voordeel dat ik heb is dat mijn werkgever nogal flexibel is. (mezelf dus)

Sterkte Mac! 🙈

(Het eerlijk verdelen kan ook zijn dat jij altijd om zondagnacht en woensdagnacht apart slaapt met oordopjes in en zij op dinsdagnacht en vrijdagnacht bvb, mocht dat een suggestie zijn waar ze voor open staat)

En wat "normaal" is of niet ivm ziek zijn of slapen: who gives a fuck, jullie zitten er in en moeten erdoor, daar moeten eigenlijk geen woorden aan verspild worden... :unsure:

Hier ist ne pittige deze nacht :unsure:

Intussen hebben we geen zuiver beddengoed meer over.. improviseren met handdoeken dan maar. :-/

Sterkte Mac! 🙈

(Het eerlijk verdelen kan ook zijn dat jij altijd om zondagnacht en woensdagnacht apart slaapt met oordopjes in en zij op dinsdagnacht en vrijdagnacht bvb, mocht dat een suggestie zijn waar ze voor open staat)

En wat "normaal" is of niet ivm ziek zijn of slapen: who gives a fuck, jullie zitten er in en moeten erdoor, daar moeten eigenlijk geen woorden aan verspild worden... :unsure:
Dat is exact hoe wij het doen. Ik heb 2 dagen op kantoor te doen (en dus een vroege ochtendrit), en dan slaap ik apart en moet ik mij niks van de kleine aantrekken. Als er écht iets mis is, maakt mijn vrouw me dan wel wakker. Geeft veel extra mentale rust (niet het gedacht "aiai, sebiet weer opstaan") en je kan dan hopelijk eens een blokje van 6u aan een stuk slapen.

Te horen gekregen dat mijn dochter bij het aaien de kindjes eerder krabt dan aait. Ik zal samen met haar eens naar Rocky kijken ipv Bumba. :unsure:

Sterkte Mac! 🙈

Thanks!

Ik ga voorstellen om apart te slapen met oordoppen voor de dagen dat ik lang op baan moet zijn omdat ik dan sowieso al meer stress dat ik slaaptekort heb.

Wat normaal is of niet, was hier eerder bedoeld in de context van: moeten we ermee naar een dokter of niet? Bijvoorbeeld om buisjes te steken.

Soit, ik ben intussen nog niet gaan slapen omdat het toch geen nut heeft. Hij hoest constant, af en toe wenen. Ik voel het zelf intussen ook al kriebelen in de keel dus morgen heb ik er ook van. Nog 4 dagen en het is terug weekend.

Mijn vrouw kan elk moment bevallen van ons eerste kind, een zoontje. :woohoo:

De zwangerschap is eigenlijk prima verlopen, behalve dat mijn vrouw nu enkele dagen over tijd is hoewel de gynaecoloog had voorspeld dat het zeker niet te laat zou komen. Dat geeft nu wat ongeduld en stress. Als ze vanmiddag nog geen weeën heeft, moeten we in het ziekenhuis zijn en worden haar vliezen wellicht gebroken. Afgelopen vrijdag zei de gynaecoloog dat dat zeker zou moeten volstaan om de boel op gang te brengen, aangezien ze toen al 2 cm opening had. Laat ons hopen!

Qua babyspullen hebben we normaal wel het belangrijkste in huis, de babylijst is in orde, de geboortekaartjes zijn klaar om verstuurd te worden, ... Maar voor de rest hebben wij echt geen ervaring met baby's (niet in de familie, slechts 1 kindje van een half jaar in de dichte vriendenkring). Onze ervaring met levende wezens in leven houden beperkt zich tot onze hond. :tongue:

Wat zijn de beste tips die jullie kunnen geven voor de eerste week? En hebben jullie specifieke tips voor de papa tijdens en vlak na de bevalling?

De zwangerschap is eigenlijk prima verlopen, behalve dat mijn vrouw nu enkele dagen over tijd is hoewel de gynaecoloog had voorspeld dat het zeker niet te laat zou komen. Dat geeft nu wat ongeduld en stress. Als ze vanmiddag nog geen weeën heeft, moeten we in het ziekenhuis zijn en worden haar vliezen wellicht gebroken. Afgelopen vrijdag zei de gynaecoloog dat dat zeker zou moeten volstaan om de boel op gang te brengen, aangezien ze toen al 2 cm opening had. Laat ons hopen!

Qua babyspullen hebben we normaal wel het belangrijkste in huis, de babylijst is in orde, de geboortekaartjes zijn klaar om verstuurd te worden, ... Maar voor de rest hebben wij echt geen ervaring met baby's (niet in de familie, slechts 1 kindje van een half jaar in de dichte vriendenkring). Onze ervaring met levende wezens in leven houden beperkt zich tot onze hond. :tongue:

Wat zijn de beste tips die jullie kunnen geven voor de eerste week? En hebben jullie specifieke tips voor de papa tijdens en vlak na de bevalling?
Tips voor tijdens de bevalling uit eigen ervaring, niet flauwvallen omdat het spuit voor de epidurale toch wel gigantisch is.

Zorg dat je voor jezelf genoeg eten hebt meegenomen, want er wordt enkel eten voorzien voor de mama.

Probeer zoveel mogelijk te slapen als je nog kan, het gaan de laatste momenten zijn.

Als de kleine spruit er is: geniet ervan! Het gaat zwaar zijn, je gaat je op momenten onzeker voelen enz, maar geniet van de leuke momenten, want ze worden toch zo snel groot. (Of je maakt er ene bij als de eerste te groot is, maar dan zit je rap aan 4 zoals mij)

Qua babyspullen hebben we normaal wel het belangrijkste, de babylijst is in orde, de geboortekaartjes zijn klaar om verstuurd te worden, ... maar voor de rest hebben wij echt geen ervaring met baby's (niet in de familie, slechts 1 kindje van een half jaar in de dichte vriendenkring). Onze ervaring met levende wezens in leven houden beperkt zich tot onze hond. :tongue:

En mocht het niet volstaan om de vliezen te prikken, wordt het wel iets anders hoor. 😉
Niet over stressen want je kan er toch niets aan veranderen. Hier ook over tijd gegaan, ingeleid en 24u later met weinig progressie (had ook 2cm en ben nooit verder dan 7cm geraakt) een spoedkeizersnede gehad. Vooral dankbaar dat we in zo een modern land leven waar dit allemaal routine is en je veilig kan bevallen! 👌 Komt helemaal goed!

Spreek op voorhand af hoe of wat als het niet zou lopen zoals gepland.
Voor ons concreet hadden we al afgesproken dat de papa mee huid op huid zou doen . Normaal leggen ze het eerste uur de baby naakt bij de mama, wij hadden afgesproken dit te verdelen en door de keizersnede heeft hij het eerste half uur gehad, mooiste moment van zijn leven vind hij. 😇

We hebben ook direct gecommuniceerd dat we GÉÉN bezoek wilden, dus enkel de dichte familie was welkom (onze ouders en zussen) en ook expliciet gevraagd om niet te bellen of sturen naar mij, als mama. Niets irritanter dan die gsm die continu meldingen krijgt of bezoek dat komt wanneer je eindelijk een dutje doet of borstvoeding geeft.

En voor de rest: vraag meermaals per dag wat je kan doen voor haar en de baby, geef geen commentaar en hou je afzijdig 🤣.
De hormonen na de bevalling slaan ècht belachelijk op hol, en ik had dan nog nauwelijks last gehad van de hormonen tijdens de zwangerschap... Ik was ook heel blij dat hij niet bleef slapen (behalve de nacht van de geboorte) in het ziekenhuis hoewel we wél hadden afgesproken dat hij zou blijven slapen. K heb 'm voor mijn eigen rust gewoon weggestuurd. Dit bedoel ik dus met vraag wat zij wil en hou je afzijdig. Het is maar een paar dagen, je overleeft het wel. Ik heb 'm tijdens de weeën ook meermaals wandelen gestuurd, ik zat helemaal in een soort zenbubbel, gefocust op de weeën en zijn zenuwachtig gedrentel was toch enkel afleiding die ik kon missen.

Veel succes alvast en hopelijk loopt alles perfect! 😇

U niet teveel aantrekken van welke tips andere zeggen en gewoon jullie eigen ding doen! Een bevalling en de eerste dagen ouderschap worden heel anders beleeft door elke persoon. Bovenstaande tip van je afzijdig houden ging hier bijvoorbeeld helemaal niet op. Dat je naar de mama moet luisteren kan ik wel alleen maar bevestigen 😅.

1 ding wat ik wel al vaak heb gezien is dat als vader je je zeker geen zorgen moet maken als dat eerste wow gevoel er niet is. Soms duurt het even vooraleer je een band opbouwt met je kind. De huid op huid kan hier zeker bij helpen dus vraag dat als vader.

Dat je eten moet meenemen is wel een goeie tip, zeker nu met Corona. Ik heb bij de jongste in mei daar zitten ronddolen om wat eten te vinden terwijl dat eigenlijk niet mocht. Kijk zeker ook even de regels ivm Corona na, bij ons was er geen bezoek mogelijk en als ik vertrok mocht ik die dag niet meer terugkomen.

Alvast succes!

Het is een discussie dat ik wel meermaals voer de laatste tijd.
We hebben ambitie, we willen goede ouders zijn, we willen het beste voor ons kind om alles te kunnen aanbieden. Tegelijkertijd willen we ook bij alles aanwezig zijn.
Ik begin ook te merken dat (ik) hierin overmoedig ben gestart.
Ik betrap mij erop dat ik een ideale wereld wil creëren voor het gezin. Maar dat is gewoon onmogelijk, toch de beeld ik voor ogen heb' Keuzes moeten gemaakt worden en dat bepaald voor een groot stuk het huishouden en de inkomen.
Het is, denk ik beter om goede afspraken te maken met de partner zodat je tenminste keuzes hebt waar je beide achter staat. Want ik voel ook dat ik mijzelf aan het verliezen ben met momenten. Werk door omstandigheden weer in wisselende posten, weekends, nachten. (Jeugdzorg).
En ik ben kapot dat ik weer avonden en weekends mis met mijn kleine. Aan de andere kant heb ik nu wel de ruimte om de strijk, was en plas af te werken. Iets wat ik daarvoor niet kon doen.
Mijn partner mist mij ook tijdens de opvoeding als ik aan het werken ben (om op te voeden :')) maar het is wel aangenaam om in een proper huis te komen. We werken beide voltijds, is dat echt nodig? Ik denk dat dit dingen zijn dat ieder huishouden voor zichzelf moet uitmaken. Maar de sleutel is om er samen uit te komen zodat er geen frustraties ontstaan naar elkaar, over gemaakte keuzes.
Een kind met ouders in een burn out door te hard zijn best doen heeft, leren ook dat er onveiligheid bestaat. En laat dat net het paradoxale zijn wat ouders willen voorkomen...

Vanmorgen onze dochter afgezet bij de opvang, eerste wat ze zei tegen de onthaalmoeder: "ik moet opletten voor papa zijn piemel!"
Hopelijk zegt ze dat in school niet tegen iedereen, is nogal raar zonder context (heb gisteren een vasectomie laten uitvoeren) :laugh:

Vanmorgen onze dochter afgezet bij de opvang, eerste wat ze zei tegen de onthaalmoeder: "ik moet opletten voor papa zijn piemel!"
Hopelijk zegt ze dat in school niet tegen iedereen, is nogal raar zonder context (heb gisteren een vasectomie laten uitvoeren) :laugh:
:rofl:

Ik had vorige week het liedje "cannabis" opstaan, en toen heeft mijn dochter ook 3 dagen lopen zingen 🎶 cannabis, cannabis, cannabis 🎶.
Ik ben aan het wachten tot de juffrouw mij iets komt vragen.

Ik ben bij de geboorte van onze kleine in december vorig jaar 4 dagen (3 nachten) non-stop in het ziekenhuis gebleven. Mijn tip is: doe dit niet lol. Ga 's nachts thuis slapen en douchen en kom dan de dag erna terug.

En als ik nu opnieuw vader zou worden, zou ik max. 1 dag in het ziekenhuis blijven en daarna terug gaan werken. Vaderschapsverlof kan je dan verder opnemen als mama terug thuis is. Mama krijgt toch alle zorg in het ziekenhuis en wordt daar bijgestaan door een horde vroedvrouwen.

Ik ben bij de geboorte van onze kleine in december vorig jaar 4 dagen (3 nachten) non-stop in het ziekenhuis gebleven. Mijn tip is: doe dit niet lol. Ga 's nachts thuis slapen en douchen en kom dan de dag erna terug.

En als ik nu opnieuw vader zou worden, zou ik max. 1 dag in het ziekenhuis blijven en daarna terug gaan werken. Vaderschapsverlof kan je dan verder opnemen als mama terug thuis is. Mama krijgt toch alle zorg in het ziekenhuis en wordt daar bijgestaan door een horde vroedvrouwen.
Ik kwam zelf zot van al dat gedoe in het ziekenhuis, mocht ik -puur hypothetisch- nog een keer moeten bevallen én het is geen keizersnede, zou ik voor de dagopname gaan en zo snel mogelijk naar huis!

Terug
Bovenaan