Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Hoe snel vliegt dat boek naar haar hoofd dan? 😅
Genoeg tot ze knock-out tot de volgende ochtend ligt. Rustige nacht trouwens. Ook een tip daarvoor, hard-cover, neem altijd een hard-cover.

OT: Hier nog genoeg vrije tijd, maar mevrouw neemt heel veel voor haar rekening want het is een echt mama's-kindje hier. Ik mag met momenten mijn twee pollen kussen.

ik sta in de keuken en stel me luidop de vraag: "wat ga ik drinken????" omdat ik twijfel tussen koffie of een thee.

zoon van 5: "pintje papa"

:love:

Op mijn vrouw haar werk heeft een collega bijvoorbeeld haar ontslag ingediend omdat ze geen 4/5 kreeg aangeboden. Het is dus een vrij grote drempel met mogelijks verregaande consequenties.
Ouderschapsverlof is een recht dat ze niet kunnen weigeren, werkgever kan het enkel met maximaal 6 maanden uitstellen.

Bedankt voor de bemoedigende woorden. :)

Grootouders wonen op 60 respectievelijk 100 km afstand dus is niet altijd evident. Als het lukt is dat wel zalig natuurlijk.

Deeltijds werken zijn we momenteel aan het bekijken. In België betekent dit echter vaak een gelijkstelling met een gebrek aan ambitie. Zowel op mijn werk als op mijn vrouw haar werk is er letterlijk niemand die deeltijds werkt binnen onze bu

Enfin
Ik hou mij recht met het gedacht dat ik die mormels ga terugpakken, als ze beginnen uit te gaan.

Dan staat de papa klaar na 2 uur slapen met groot lawaai dat ze mogen opstaan, omdat ik honger heb.

Ik hou mij recht met het gedacht dat ik die mormels ga terugpakken, als ze beginnen uit te gaan.

Dan staat de papa klaar na 2 uur slapen met groot lawaai dat ze mogen opstaan, omdat ik honger heb.
Dan mogen zij zorgen dat de papa veilig thuis raakt ja!

Maar serieus, ik ben een grote voorstander van de regels die ik (toch op latere leeftijd) thuis had. Ik was heel vrij in mijn doen en laten MAAR om 12u was ik uit bed, sowieso en als er hulp nodig was werd ik verwacht. En pa heeft meermaals, na een nachtje doorzakken, met enig leedvermaak aan mijn bed gestaan want "de hof moet gespit" of "die vloer legt zijn eigen niet" of (het gevreesde) "die patatjes kruipen niet uit z'n uit de grond!"

Klopt, maar dat zouden we willen gebruiken voor later om de schoolvakanties te kunnen overbruggen...
Zorgen voor later, en daar zult ge dan wel een oplossing voor vinden. Zorg al eerst maar dat ge er nu niet aan onderdoor gaat, startende met de meest voor de hand liggende tool: 4/5e via ouderschapsverlof.

@mac-bc ik kan de rest enkel bijvallen, hoe langer je in het rood blijft gaan met die oververmoeidheid, hoe langer je herstel ervan zal duren.
Er spreken er hier van "het eerste jaar" maar als je wat pech hebt, blijft het niet bij 1 jaar en kunnen de fouten steeds groter zijn (in mijn geval: fouten maken op het werk wat in het slechtste geval tot ontslag kan leiden, veel te trage reactiesnelheid bij het rijden-gelukkig enkel blikschade gehad de voorbije jaren-, veel emotioneler zijn wat kan leiden tot depressie/relatlebreuk,...).
Omdat we een verschil in slaapritme hadden, nam mijn ex de shift tot middernacht en ging ik rond 20u al gaan slapen met oordopjes in en als hij kwam slapen, was de rest van de nacht voor mij.
Een paar keer een air b&b geboekt voor mezelf puur om bij te tanken en ook 2x op doktersbevel een week op zolder geslapen met slaapmedicatie als de nevenwerkingen van het slaaptekort weer gevaarlijk werden.

Schakel ook zeker eens een slaapcoach in, in het slechtste geval ben je wat geld kwijt, in het beste geval kan je de onderbrekingen in je slaap goed terugschroeven!

Klopt, maar dat zouden we willen gebruiken voor later om de schoolvakanties te kunnen overbruggen...
Er bestaat ook nog tijdskrediet met motief zorg voor kinderen < 8 jaar. Iets lagere uitkeringen en in uitzonderlijke gevallen geen recht, maar wss bij jullie wel (gezien sector/grootte bedrijven)

Kan je 51 maand opnemen (niet per kind, wel per ouder). Zeker te overwegen in jullie geval.

mac-bc zei:
In België betekent dit echter vaak een gelijkstelling met een gebrek aan ambitie. Zowel op mijn werk als op mijn vrouw haar werk is er letterlijk niemand die deeltijds werkt binnen onze business units, buiten enkele administratieve profielen.
Cru gezegd: het is OOK jullie ambitie om een ouder te zijn die niet door slaapgebrek doet wat Mulan beschrijft. Lukt dat moeilijk? Dan zal je een opoffering moeten maken en kiezen tussen slaapgebrek met de mogelijke consequenties op 'parentaal/relationeel' vlak en ambitie op je werk.

Het is een fabeltje dat gezin en carrière te combineren zijn zonder enige opoffering.

Vorige week een slaaptrainer (deze) gekocht en bleek een superaankoop!
Vanaf dag één blijven ze nu in hun bed liggen tot als het van kleur verandert.

1u tot 1u30 extra slaap per nacht is zalig! :smile:

Vorige week een slaaptrainer (deze) gekocht en bleek een superaankoop!
Vanaf dag één blijven ze nu in hun bed liggen tot als het van kleur verandert.

1u tot 1u30 extra slaap per nacht is zalig! :smile:
Bij ons ging dat 1 week goed, en toen werd dat 2 maand "PAPAAAAAA, MIJN KONIJNENWEKKER WIL NIET WAKKER WORDEN" :unsure:

Laatst bewerkt:
En het belang van sport en actief te zijn wordt zo benadrukt, maar van 8u40 tot 16u zitten ze toch best stil op hun bank (behalve die minuutjes speeltijd) als ze geen straf willen krijgen :)

(bij ons gelukkig niet, regelmatig wordt er tijdens de les even stoom afgeblazen door enkele toertjes te lopen als de leerkracht merkt dat het nodig is, of doet men een rekenspelletje op de speelplaats).
Bij ons hebben ze over heel de school zo'n "mile a day" programma. Onze 2 kinderen zitten nog in de kleuterschool, dus aan beweging geen gebrek, maar elke klas in heel die school krijgt wel veel beweging.
En wat betreft de inbreuk op je levensritme voor jonge ouders: we've all been there, denk ik... Dat is een gigantische impact en ik denk dat bijna iedereen tijd nodig heeft om terug een goed ritme te vinden. Dat komt wel. Sowieso eens ze schoolgaan komt er een heel duidelijk ritme en heb je vanaf 7u-7u30 de hele avond weer voor jezelf, daar waar dat met een pasgeborene toch dagen zijn van 's morgens vroeg tot quasi 's avonds laat.
Klopt, eerste jaar/jaren zijn soms een aanslag maar het betert wel effectief. Ik heb deze week wel weer een nachtje van zo goed als geen slaap gehad (eentje met voetpijn, eentje met een bloedneus), maar over het algemeen kan ik niet klagen, onze jongste gaat rond 19u-19.30u slapen en de oudste rond 20u. Het huishouden doen wij terwijl we andere dingen doen en soms ook wel nog 's avonds, maar wij hebben toch nog best wat tijd voor onszelf. Sommige ouders denken ook dat ze ELKE SECONDE actief moeten bezig zijn met hun kinderen, zo wordt het wel héél vermoeiend ja.
Als ik, nadat ik mijn dochter in bed heb gelegd, "tijd voor mezelf" wil nemen en rustig een boek wil lezen komt mijn vrouw daar aangedraafd met "Ah, monsieurke wil op zijn gemak zijn boekske lezen? En hebde gij x al gedaan? en Y? En de vloer ziet er vuil uit, doe er iets aan".
Dat gebeurt hier niet, wij zien beiden wat er nog moet gebeuren en redelijk "organisch" gebeurt ook (zo goed als) alles in het huishouden. Het helpt om bv. 's ochtends voor ik naar m'n werk vertrek de vaatwas in/uit te ruimen en eventueel was op te hangen/wasmachine op te zetten en een beetje op te ruimen in huis. Ik haat het om thuis te komen of 's avonds in de zetel te gaan zitten terwijl er nog rommel ligt, dan kom ik niet tot rust.
ik sta in de keuken en stel me luidop de vraag: "wat ga ik drinken????" omdat ik twijfel tussen koffie of een thee.

zoon van 5: "pintje papa"

Hier ook elke ochtend "mamaaaaa! Konijntje is wakker!" Wél al aan 18 maand mee begonnen, gewoon vermelden dat konijntje sliep of wakker was. Eens ze 2 was snapte ze het wel al goed.
Helpt natuurlijk weinig als het grootste probleem is dat ze s nachts wakker wordt van night terrors etc :unsure:

Terug
Bovenaan