Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Ons buusmeisje heeft een opvallend nederlands accent. Volgens mij door te veel naar Nickelodeon te kijken.
Oh ja, we kennen zo een gezin waarbij de kinderen in het Engels praten als ze met de barbies spelen. Blijkbaar zijn daar ergens filmpjes van die enkel in het Engels gesproken zijn...

Oh ja, we kennen zo een gezin waarbij de kinderen in het Engels praten als ze met de barbies spelen. Blijkbaar zijn daar ergens filmpjes van die enkel in het Engels gesproken zijn...
Hmmm, misschien geen slecht idee om netflix in het frans te zetten :tongue: misschien heeft ze er dan later niet zo'n hekel aan zoals mij.

Gisteravond K&G checkup: 5kg en 58cm, blijkbaar groter en zwaarder dan 90% van hare leeftijd. :unsure:

In onze autostoel zit een "newborn"-element dat tot 60cm mee zou moeten gaan, dat mag er binnenkort dus uit :unsure:
Die van ons zit ook op een vrij hoge curve. Zeker de lengte, het gewicht stabiliseert meer (dus rank en slank zoals de papa? :unsure: ). Die maatjes 50 die we hebben gekocht voor haar geboorte konden meteen al in de doos.

Hmmm, misschien geen slecht idee om netflix in het frans te zetten :tongue: misschien heeft ze er dan later niet zo'n hekel aan zoals mij.

Ik spreek Frans met mijn dochter (allez, voor zover ze mij al verstaat natuurlijk, maar er werd aangeraden van daar zo vroeg mogelijk al mee te beginnen) - maar nu is 't vooral zoeken naar stuff die ze leuk gaat beginnen vinden eens ze naar TV gaat beginnen kijken :p geen idee of Peppa Pig en die toestanden ook in 't Frans kunnen. Bij bevriende (Vlaamse) koppels kan ik mijn moutarde alleszins niet halen. En met mijn vrouw praat ik gewoon Nederlands natuurlijk.

Al waar ik als jongen mee ben opgegroeid destijds is volgens mij ook al keihard gedateerd :p

@Avondland : ja die kleine maatjes die heeft ze weinig gedragen :') pampers maat 1 van 't zelfde.
Maar idd, ik ben 1m86 en mijn vrouw 1m75, dus allebei vrij groot. En ik ben dan nog ne kleine voor ons doen (mijn broers en papa >1m90 en mijn schoonpa ook 1m93).

Ik spreek Frans met mijn dochter (allez, voor zover ze mij al verstaat natuurlijk, maar er werd aangeraden van daar zo vroeg mogelijk al mee te beginnen) - maar nu is 't vooral zoeken naar stuff die ze leuk gaat beginnen vinden eens ze naar TV gaat beginnen kijken :p geen idee of Peppa Pig en die toestanden ook in 't Frans kunnen. Bij bevriende (Vlaamse) koppels kan ik mijn moutarde alleszins niet halen. En met mijn vrouw praat ik gewoon Nederlands natuurlijk.

Al waar ik als jongen mee ben opgegroeid destijds is volgens mij ook al keihard gedateerd :p

@Avondland : ja die kleine maatjes die heeft ze weinig gedragen :') pampers maat 1 van 't zelfde.
Maar idd, ik ben 1m86 en mijn vrouw 1m75, dus allebei vrij groot. En ik ben dan nog ne kleine voor ons doen (mijn broers en papa >1m90 en mijn schoonpa ook 1m93).
Wij hebben familie in Frankijk en die hun dochtertje is helemaal zot van “Tchoupi”. Staat op Netflix denk ik en er zijn ook boekjes van.

Wij hebben familie in Frankijk en die hun dochtertje is helemaal zot van “Tchoupi”. Staat op Netflix denk ik en er zijn ook boekjes van.

51BttUxqpOL.jpg

71HxmP2uhUL.jpg

Colère en op de pot zitten, op mijn lijf geschreven :biglaugh::biglaugh::biglaugh:

Laatst bewerkt:

Ik ben 1.8m en mij vrouw 1.65m. Maar onze dochter zit ook in percentiel 92 qua lengte...
Het wordt vooral opvallend als ze dan naast een veel ouder kind zit, dat onderaan op die schaal zit. Zo heeft een collega van mijn vrouw een dochter die 9 maand ouder is dan onze dochter, en die is kleiner... En inderdaad, kleren voor 1 jaar als ze 7 maand zijn etc he...

Bij Netflix/Disney+ kan je normaal gezien toch gemakkelijk de audio veranderen

Nog ouders die het volgende hebben voorgehad?

Onze dochter van bijna 18 maanden doet haar broer van 4 jaar bijna dagelijks pijn:

- haren trekken
- pitsen
- nijpen
- ...

Ze komt de broer knuffeltje geven en kusje en ineens trekt ze heel hard aan de haren, kijkt ze rond en begint ze te lachen. Vorige week zo hard genepen in zijn kaak dat er zelfs een klein wondje van is ontstaan en het nu nog rood ziet.

Vorige week moesten we de hond van mijn schoonouders bijhouden, al geluk een enorm tam beest want die heeft ze ook dikwijls pijn gedaan, duwen, kloppen op het gezicht, trekken aan de staart en oren...

Is dit aandacht zoeken? Vorm van uitdrukking?

Hier juist over 9 maanden en nog niet echt interesse in TV of muziek.

Als er iets van muziek opstaat, is het meestal Samson en Gert. CD nr. 4 en 7 zijn mijn favorieten

👉👈:unsure:

Nog ouders die het volgende hebben voorgehad?

Onze dochter van bijna 18 maanden doet haar broer van 4 jaar bijna dagelijks pijn:

- haren trekken
- pitsen
- nijpen
- ...

Ze komt de broer knuffeltje geven en kusje en ineens trekt ze heel hard aan de haren, kijkt ze rond en begint ze te lachen. Vorige week zo hard genepen in zijn kaak dat er zelfs een klein wondje van is ontstaan en het nu nog rood ziet.

Vorige week moesten we de hond van mijn schoonouders bijhouden, al geluk een enorm tam beest want die heeft ze ook dikwijls pijn gedaan, duwen, kloppen op het gezicht, trekken aan de staart en oren...

Is dit aandacht zoeken? Vorm van uitdrukking?
Misschien niet in dezelfde mate, maar hier is/was dat ook. Wij zijn daar altijd tegenin gegaan en doen dat nu nog als ze te wild spelen/elkaar pijn doen. Ik denk altijd dat het eerder een vorm van "opboksen" is tegen de grotere.
Wat ik wel merkte is dat de oudste soms al wat venijniger misschien ook eens iets doet, ik zou dat ook in 't oog houden.

Ik ben 1.8m en mij vrouw 1.65m. Maar onze dochter zit ook in percentiel 92 qua lengte...
Het wordt vooral opvallend als ze dan naast een veel ouder kind zit, dat onderaan op die schaal zit. Zo heeft een collega van mijn vrouw een dochter die 9 maand ouder is dan onze dochter, en die is kleiner... En inderdaad, kleren voor 1 jaar als ze 7 maand zijn etc he...
Dochter zat het eerste jaar ook altijd boven p80, toen ze 2 was, zat ze rond p50 meer 😔

Ons buusmeisje heeft een opvallend nederlands accent. Volgens mij door te veel naar Nickelodeon te kijken.

Hier kijken ze regelmatig naar streames van games met hollandse commentaar op "joeptjoep". Het valt me de laatste tijd wel op dat de jongste zoon zijn tongval wel heel hollands begint te worden. Mijn streven om het pure "West Vlaams" er toch niet al te veel te laten insluipen is dan wel gelukt maar ik zit nu wel met een kleine hollander thuis.

Uitdrukkingen als:

- "jongen van de klas" is helemaal besodemietert.
- we zitten in een achtbaan in een pretpark, trekt eens aan zijn gordel "papa, we zitten goed vast, we gaan er niet uitflikkeren"

aangevuld met een tongval waar mijn ogen van wegdraaien -> als in een wandeling door hetzelfde pretpark "wat een heerlijk lekker weertje" maar dan op zijn hollands gezegd.

Daarstraks een lange autorit, en plots begon de dochter (5 jaar) te tellen. Vanaf 30 moest ik af en toe wat helpen, maar uiteindelijk geraakte ze voorbij de 100:
"honderdveertien"
"honderdvijftien"
"honderdzestien"
"honderdmiljaar"

Ze is een genie, ze kan al tot 100 miljard tellen. :unsure:

Daarstraks een lange autorit, en plots begon de dochter (5 jaar) te tellen. Vanaf 30 moest ik af en toe wat helpen, maar uiteindelijk geraakte ze voorbij de 100:
"honderdveertien"
"honderdvijftien"
"honderdzestien"
"honderdmiljaar"

Ze is een genie, ze kan al tot 100 miljard tellen. :unsure:
Kinderen en tellen...

Kunnen perfect zoals in uw voorbeeld tot 30-40 ofzo tellen in het Noors en dan verder met wat hulp. Ze kunnen dat ook in het nederlands.. alleen is blijkbaar de 6 een probleem in het nederlands. 1 2 3 4 5 7 8 .. 'zes vergeten' ' ahja' 9 10 'nee begin opnieuw' 'ok' 1 2 3 4 5 7 '-_-'

Kinderen en tellen...

Kunnen perfect zoals in uw voorbeeld tot 30-40 ofzo tellen in het Noors en dan verder met wat hulp. Ze kunnen dat ook in het nederlands.. alleen is blijkbaar de 6 een probleem in het nederlands. 1 2 3 4 5 7 8 .. 'zes vergeten' ' ahja' 9 10 'nee begin opnieuw' 'ok' 1 2 3 4 5 7 '-_-'
Vanaf 40 of 50 heeft ze in elk tiental wel ergens eentje overgeslagen, maar als papa is het natuurlijk uw taak van dat niet op te merken.

Het was trouwens niet een vast getal, al lag het dikwijls ergens rond de 6 of 7. Die getallen van 0 tot 10 zitten er zo ingedramd dat ze die zonder probleem kunnen nazeggen op enkele seconden, maar als je vraagt wat er na 6 komt dan is dat opeens het moeilijkste vraagstuk van de wereld. Al zal dat wel goed komen als ze begint te rekenen vermoed ik. Dan gaat ze meer inzicht krijgen wat die cijfers eigenlijk voorstellen.

Terug
Bovenaan