Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Hebben jullie tips voor het poetsen van de tanden van een 2-jaar oude peuter? Dat is elke dag zo'n gevecht :(

We gebruiken nog steeds zo'n tandenborsteltje voor baby's dat je op je vinger moet schuiven. Al geprobeerd om een normaler model te gebruiken, maar dat helpt niet. Nog geprobeerd: met een spiegeltje zodat ze kan meekijken, mama en papa die meepoetsen, beter smakende tandpasta...
Dochter doet het zelf, napoetsen staat ze ook niet toe. Sinds enkele maanden gebruikt ze haar elektrische juniortandenborstel. Eerst moest ze er niets van weten tot jaar nichtje van 10j jaar uitvoerig uitlegde dat zij er ook zo ene heeft en dat doe wel kabaal maakt maar kriebelt.
Nu gaat het makkelijker en spiegelt ze mijn poetsgedrag. Maar hier was het dus zelf doen met een gewone tandenborstel in het begin.

Hebben jullie tips voor het poetsen van de tanden van een 2-jaar oude peuter? Dat is elke dag zo'n gevecht :(

We gebruiken nog steeds zo'n tandenborsteltje voor baby's dat je op je vinger moet schuiven. Al geprobeerd om een normaler model te gebruiken, maar dat helpt niet. Nog geprobeerd: met een spiegeltje zodat ze kan meekijken, mama en papa die meepoetsen, beter smakende tandpasta...

Was bij ons ook het geval (soms nog). Zaken die wij hebben gedaan;
- tandenpoetsliedje laten spelen (filmpje youtube, denk Lanterfantje ofzoiets, ge hebt er nog. duurt 2min), zolang ze tanden poetste mocht ze kijken. Dit deed ze dan wel
- zelf een tandenborstel laten kiezen in de winkel, dit gaf het meeste succes
- zelf de tandpasta laten kiezen in de winkel (stonden ook dieren op). achter de rug kunde daar opdoen wat ge wilt
- altijd zelf tanden mee poetsten en overdreven voordoen (soms wou ze dan mijn tanden poetsen)

de combinatie van bovenstaande maakte dat ze na een half jaar wel zelf haar tanden iets of wat zelfstandig poetst. Helft van den tijd is het nog na 2 seconden 'klaar!' en wij die napoetsen. En heel soms is het ook nog drama, vaak savonds als ze te moe is; 'ik wil niet'

(bron: dochter bijna 3 jaar)

Hier poetst hij eerst half zelf dan nemen wij over. Hier wast vooral overgang van die blauwe babytandpasta naar de oranje elmex.
Soms moesten we hem wel vastnemen en dan zelf tanden poetsen, na paar weken begint hij toch toe te geven. Al ist dik tegen zijn goesting.
In zijn voordeel: die groene elmex is ook niet lekker. Maar dat zeg ik dat ook: tandpasta moet niet lekker zijn, tis voor uw tandjes.
Wilt nu ook een beker om te spoelen, drinkt het meeste wel op :rofl:

Hier ook een helse strijd... Ze wil het steeds zelf doen, zonder dat we mogen napoetsen.

Soms lukt het ook wel om haar af te leiden met een boekje of liedje.

Een tip die ik op internet las, maar totaal niet pedagogisch verantwoord:
"Je kind wijsmaken dat er vieze beestjes op de tandjes kruipen die je moet wegpoetsen."
(Nog niet uitgeprobeerd want mn dochter krijgt van zo'n verhalen sowieso nachtmerries.)

Is dat napoestsen op zo jonge leeftijd belangrijk ?
Ik dacht dat tot 3-4 jaar het eerder voor de gewoonte is dan voor de tanden proper te houden.

Wij willen met onze nu wat beginnen voor de gewoonte te kweken (is 1,5 jaar oud). Maar dat is gewoon een tandenborstel geven om 2 keer over zijn tanden te wrijven en dan de pasta op te eten :P.

Is dat napoestsen op zo jonge leeftijd belangrijk ?
Ik dacht dat tot 3-4 jaar het eerder voor de gewoonte is dan voor de tanden proper te houden.

Wij willen met onze nu wat beginnen voor de gewoonte te kweken (is 1,5 jaar oud). Maar dat is gewoon een tandenborstel geven om 2 keer over zijn tanden te wrijven en dan de pasta op te eten :p.
Mijn dochter had aan 2.5j wel al een gelige rand tussen tanden en tandvlees voorbij een hoektand. Is nu wel weggepoetst, maar is dus zeker nodig. En dan krijgt ze hier (het laatste half jaar occasioneel wel eens) niets van snoep, koekjes, frisdrank,... Dus daar ligt het zeker al niet aan.

Bij de kleinste is precies een fase aangebroken van “willen wat ik niet heb”. Vanmiddag gaan eten in een ijssalon waar ze ook kleine gerechten hebben. Ze wou eerst croque monsieur tot de broer zei dat hij spaghetti ging nemen. Dan moest ze ook spaghetti. Ik vraag voor we bestellen nog 2 keer of ze croque of spaghetti wil. Telkens spaghetti.
Ze eet 1 hap spaghetti. “Papa ik wil croque”. :sarcastic:

Deze namiddag kregen ze schepijs. Ze zegt “ik wil het bruine potje en broer mag het witte potje”. Broer komt aan tafel en zegt “ik wil het witte potje”. Waarop zus “neeee IK wil het witte potje!!” :sarcastic:

ik noem het nu een fase maar maak me weinig illusies dat dit minder dan ~18 jaar gaat duren. En daarna ook, maar dan hoop ik er beduidend minder aan blootgesteld te worden :unsure:
Gewoon wachten tot de volgende fase aanbreekt waarin broer en zus, kat en hond worden. No way dat ze dan nog wil wat dat walgelijke stuk gedeeld DNA ook wil! 👌

Wij zijn ook gestart met tandjes poetsen. Hij heeft er al 8(!)
We doen het nog niet super consequent maar tot nu toe vindt hij het super. De mond gaat spontaan open en hij laat het heel goed toe. Hopelijk blijft dat zo 🤞🏻

Alles regelen voor het geboortekaartje, doopsuiker en babyborrel vind ik toch het minst leuke deel van de zwangerschap :unsure:

Hebben jullie veel waarde gehecht aan het geboortekaartje (als in financieel dan, I guess).

Ik zou hier graag iets zeer uniek hebben. Vooral uit overtuiging voor onszelf dan, niet voor de buitenwereld maar ik denk dat we vrij prijzig zitten. Het zou wel een uniek stuk zijn & kan perfect in een kader in ons huis hangen.

Alles regelen voor het geboortekaartje, doopsuiker en babyborrel vind ik toch het minst leuke deel van de zwangerschap :unsure:

Hebben jullie veel waarde gehecht aan het geboortekaartje (als in financieel dan, I guess).

Ik zou hier graag iets zeer uniek hebben. Vooral uit overtuiging voor onszelf dan, niet voor de buitenwereld maar ik denk dat we vrij prijzig zitten. Het zou wel een uniek stuk zijn & kan perfect in een kader in ons huis hangen.
Het geboortekaartje hebben wij ook laten tekenen zodat het iets uniek voor ons was. Dat kostte iets meer dan de standaard "letters met houtmotief" kaartjes, maar het hangt ook effectief bij haar in de slaapkamer omhoog bvb.

Dan geef ik liever daar geld aan uit, dan aan een babyborrel (wat best een raar idee is, dat is in essentie een feest geven met als doel om uw geboortecadeaus te incasseren...). Idem voor doopsuiker, dat kost best wat geld, en de meeste mensen zeggen eigenlijk dat ze niks moeten hebben.

Het geboortekaartje hebben wij ook laten tekenen zodat het iets uniek voor ons was. Dat kostte iets meer dan de standaard "letters met houtmotief" kaartjes, maar het hangt ook effectief bij haar in de slaapkamer omhoog bvb.

Dan geef ik liever daar geld aan uit, dan aan een babyborrel (wat best een raar idee is, dat is in essentie een feest geven met als doel om uw geboortecadeaus te incasseren...). Idem voor doopsuiker, dat kost best wat geld, en de meeste mensen zeggen eigenlijk dat ze niks moeten hebben.

Jep en de bij de volgende zal het toch een pak minder zijn want ik had er toch wat spijt van. Leuk voor jezelf want ook hier staat het uiteraard nog op de kast maar van de 100 kaartjes die verstuurd zijn, liggen er allicht 90 in de vuilbak.

Ik ben het echter niet eens dat de babyborrel een feest is om cadeaus te incasseren, toch niet meer of minder dan een kaartje sturen.
Zo'n babyborrel is gewoon een goeie reden om met vrienden en familie een heugelijke gebeurtenis te vieren.

Mensen geven gewoon graag cadeaus denk ik, als ik bij vrienden wordt uitgenodigd voor een simpel etentje, neem ik als appreciatie ook bijvoorbeeld een fles wijn mee.

Jep en de bij de volgende zal het toch een pak minder zijn want ik had er toch wat spijt van. Leuk voor jezelf want ook hier staat het uiteraard nog op de kast maar van de 100 kaartjes die verstuurd zijn, liggen er allicht 90 in de vuilbak.

Ik ben het echter niet eens dat de babyborrel een feest is om cadeaus te incasseren, toch niet meer of minder dan een kaartje sturen.
Zo'n babyborrel is gewoon een goeie reden om met vrienden en familie een heugelijke gebeurtenis te vieren.
Bij alle babyborrels die ik tot nu toe bezocht heb, zie je uiteindelijk de baby 5 minuten (want die moet slapen/eten/huilen/...) en de ouders 10 minuten (want die moeten voor de baby zorgen).
Je organiseert dus eigenlijk een feest voor vrienden en familie zodat die onderling kunnen vieren, maar zelf ben je er dan niet bij.
Mij zegt het persoonlijk heel weinig.

Een beetje hetzelfde als bij @anders.:
  • Ook een uniek kaartje laten tekenen. Specifiek voor onszelf, want ik gok dat de meesten niet weten dat het een uniek design was.
  • De meerprijs daarvoor was imo verwaarloosbaar. Ik weet het niet meer exact, maar dat was iets van 100€ a 200€ extra.
    Dat is uiteraard niet niks, maar ook hier hangt het (uitvergroot) op in haar kamer en in de living.
  • Babyborrels deden we dan ook niet aan mee.

Ik moet toegeven dat ik het ondertussen al 1 a 2 jaar niet meer aandachtig heb bekeken. Maar door deze thread net even bezien, en ik kreeg er toch direct een klein traantje van :shy:.

Ik heb meerdere boeken van de drukkerij doorgenomen en online ook uren lang voorbeeldjes gezocht en uiteindelijk gewoon zelf eentje ontworpen.
Dan via vistaprint laten proefdrukken, in hetzelfde thema dan sleutelhangers gekocht en zelf mijn doopsuikers in elkaar gestoken.

Het kaartje vond ik leuk, de doopsuiker had ik veel liever wél uitbesteed.

Geen feestje gegeven, nog geen seconde spijt van gehad 😇

Bij alle babyborrels die ik tot nu toe bezocht heb, zie je uiteindelijk de baby 5 minuten (want die moet slapen/eten/huilen/...) en de ouders 10 minuten (want die moeten voor de baby zorgen).
Je organiseert dus eigenlijk een feest voor vrienden en familie zodat die onderling kunnen vieren, maar zelf ben je er dan niet bij.
Mij zegt het persoonlijk heel weinig.

Dat is niet de ervaring die ik had, op de babyborrel van mijn dochter ging ze van arm naar arm. Ik moest met momenten zoeken bij wie ze was.
Als je zelf iets organiseert ben je toch altijd minder betrokken bij het feest, soit ieder zijn ding natuurlijk ;)

En waar ik ook net aan denk, zo'n babyborrel zorgt er voor dat er geen 80 man over de vloer komt bij me thuis daar had ik pas een bloedhekel aan. Net als bezoek in het moederhuis, mijn schoonmoeder heeft daar net geen 24/7 gezeten.:wallbash:

Dat is niet de ervaring die ik had, op de babyborrel van mijn dochter ging ze van arm naar arm. Ik moest met momenten zoeken bij wie ze was.
Als je zelf iets organiseert ben je toch altijd minder betrokken bij het feest, soit ieder zijn ding natuurlijk ;)

En waar ik ook net aan denk, zo'n babyborrel zorgt er voor dat er geen 80 man over de vloer komt bij me thuis daar had ik pas een bloedhekel aan. Net als bezoek in het moederhuis, mijn schoonmoeder heeft daar net geen 24/7 gezeten.:wallbash:
Ja, wij hebben hier het "geluk" gehad dat ze midden in de Corona-crisis geboren is. Bijgevolg kon bezoek enkel buiten door het raam terwijl zij binnen lag (en in Januari/Februari). Dat beperkt die bezoeken al enorm. En dan merk je eigenlijk dat de meeste mensen ook niet echt nood hebben om uw baby direct te zien, als ze niet met een "in your face"-verzoek geconfronteerd worden (geboortekaartje met "welkom bij ons thuis" of babyborrel).

Die week in moederhuis zonder bezoek, was zalig voor ons :P

Ja, wij hebben hier het "geluk" gehad dat ze midden in de Corona-crisis geboren is. Bijgevolg kon bezoek enkel buiten door het raam terwijl zij binnen lag (en in Januari/Februari). Dat beperkt die bezoeken al enorm. En dan merk je eigenlijk dat de meeste mensen ook niet echt nood hebben om uw baby direct te zien, als ze niet met een "in your face"-verzoek geconfronteerd worden (geboortekaartje met "welkom bij ons thuis" of babyborrel).

Die week in moederhuis zonder bezoek, was zalig voor ons :p

Er zijn veel ziekenhuizen die er echt over nadenken om permanent geen bezoek toe te laten omdat ze merken dat het herstel van moeder sneller gaat en het kind ook baat bij heeft.

Er zijn veel ziekenhuizen die er echt over nadenken om permanent geen bezoek toe te laten omdat ze merken dat het herstel van moeder sneller gaat en het kind ook baat bij heeft.
Hier bij ons mag je momenteel 4 personen opgeven die mogen langskomen (2 daarvan max. per dag)

Is al meer of voldoende imo. Gaat de eerste bevalling zijn maar ik denk inderdaad dat die drukte niet welkom is :)

De vroedvrouwen bij ons gaven al aan dat ze niet meer terug gingen naar het oude systeem. Ze wouden nog overwegen om een lijst van mensen die de ouders aangeven als "gewenst bezoek" te gaan toepassen, maar niet meer dan dat. Het is een énorm verschil als ge uw borstvoeding op gang moet krijgen en ge kunt proberen wanneer en hoe lang je wilt tov dat er continu iemand voor de deur staat te wachten. Ook gewoon het feit dat je overdag kan bijslapen etc maakt een enorm verschil.

Eigenlijk heel raar dat ze dat vroeger nooit geprobeerd hebben...

Die week in moederhuis zonder bezoek, was zalig voor ons :p
Ik vond het bezoek in het moederhuis net leuk, anders was dat maar saaie boel 🙈. Van 's middags tot 's avonds zat er volk, ik vond dat zalig.

Hier ook geen babyborrel. Ten eerste omdat we dan eigenlijk te veel volk wilden vragen en niet wilden schrappen in de lijst. Ten tweede omdat ik dat bezoek thuis ook wel leuk vond. Dikwijls vrienden die langskwamen die je mss al een tijdje niet meer gezien had en dan kon je fijn bijpraten.
Schoonvader zijn familie is nogal groot en hecht, die hebben we op een zondag samen gevraagd.
Voor de rest beperkten we wel tot 1 bezoek door de week en 1 in het weekend. Zo viel dat best mee.

Is geen doopsuiker geven dan sociaal aanvaard? Hoe minder die dingen mij kosten, hoe liever eigenlijk.
Wij hebben zelf al een geboortekaartje getekend en binnenkort gaan we die laten printen.
Een geboortekaartje vind ik wel nog belangrijk, maar die doopsuiker en allerhande mini kadootjes dat ze tegenwoordig meegeven vind ik gewoon zonde van het geld.
Die baby gaat mij denk ik wel nog genoeg geld kosten :p

Een baby borrel gaan wij nu ook wel geven, lijkt me veel handiger dan iedereen apart te laten komen.
Ik weet eigenlijk niet of er daar zo veel financieel gewin aan gaat zijn, dat feestje gaat ons ook wel redelijk wat kosten. En daarvoor doen we het ook helemaal niet.
Maar daar geef ik dan wel liever geld aan uit.

Terug
Bovenaan