Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Mijn pa is niet bepaald de betrokken opa. Ik weet ook niet of hij dat kan en of dat mogelijk is.

De moment dat ze hem ziet kruipt ze weg. Is hij twee sec uit beeld, is ze helemaal de oude.

Kan het wel eens proberen natuurlijk.
Mijn neefjes hadden dit met mijn grootvader. Hij zag ze sowieso weinig en als hij ze dan zag, maakte hij vaak ongepaste mopjes. (Genre: "kom hier dat ik uw neus eraf bijt"). Voor kinderen komen dat soort dingen heel serieus over en van een vreemde is het dan ook niet echt verwonderlijk dat ze zo reageren.

Het probleem is dat dé manier om dit op te lossen, eruit bestaat om hem meer te betrekken bij de opvoeding. Hem (samen met iemand die de kinderen wel leuk vinden) laten oppassen bvb. Maar als hij niet het type persoon is om dat te doen, is er weinig dat jij er aan kan doen he.

Mijn zoon had dat ook van mijn schoonbroer en mijn grootvader.

De ene had een snor en sikje, de andere een grijze snor. Heeft toch ook een jaartje geduurd (van 1 tot zijn 2j ongeveer)

Hem meer betrekken is geen optie. Die kan de kleine niet meer achterna. En in combinatie met een erg bezorgde vrouw en schoonmoeder is dat voorlopig geen mogelijkheid.

Hem meer betrekken is geen optie. Die kan de kleine niet meer achterna. En in combinatie met een erg bezorgde vrouw en schoonmoeder is dat voorlopig geen mogelijkheid.
Moet daar niet achter lopen toch? Duwen op de schommel, de koekjesdoos bovenhalen voor bij een tas melk (koffie voor de volwassenen), samen met de kinderen aan tafel een appeltje schillen en opeten. Ik zou het ook niet te ver gaan forceren, gewoon in de buurt zijn en een beetje interactie.

Vandaag de oudste uitgelegd dat mensen die slecht met de auto rijden een gele nummerplaat krijgen.

Dat wordt weer leuk als ze nog eens met de grootouders naar Zeeland gaat.

De oudste (4 jaar) was met de oma naar de zoo in Antwerpen. Daar liepen wat vrouwen met een hoofddoek rond, tot grote fascinatie van de dochter. Zo groot dat ze tegen één van die vrouwen nen uitleg begon te doen: "Als ik het koud heb draag ik een muts. Ik heb ook wel een sjaal maar die zet ik niet op mijn hoofd. Ik heb een roze sjaal want dat is mijn lievelingskleur, wat is jouw lievelingskleur?".

Ik ben er nog niet helemaal uit of ik blij ben dat er niet bij was of dat ik het jammer vind :p

Onzen oudsten had er gisteren een boeltje van gemaakt dus moest ie eerst alles mooi opruimen.

Opeens halverwege de opruimactie: "kijk papa, je kan de vloer al zien"

:lol:

Sinds 3 weken ouders van een dochter. Ontzettend rustig kind eigenlijk, slaapt en drinkt goed, de avondkrampjes niet nagelaten uiteraard.
Waarschijnlijk heb ik het hiermee gejinxed en breekt ze vanaf morgen regelrecht het kot af.

3 weken vaderschapsverlof waren wel welkom, 2 weken of nog minder zou zeker wel te weinig geweest zijn.

Waarom? (serieuze vraag)
Die van mij is nu officieel 1 week. De eerste 4 dagen lag die bij mama in het ziekenhuis. Sinds die thuis is, slaapt die 20 uur per dag en als ze wakker is, hangt ze aan de tiet bij mama. Ik heb letterlijk een half uur werk over heel de dag om haar 6-7 keer van pamper te veranderen.
Huishoudelijk werk is een beetje meer, maar niet tijdens de werkuren. Ik werk wel van thuis, gij niet?

Ik snap niet goed op welke manier, zeker in de eerste 2 weken, de vader zich nuttig kan voelen bij het thuisblijven als zo'n babytje 18-20 uur per dag slaapt. Toch beter om na een maand een paar weken vaderschapsverlof te pakken, wanneer zo'n baby meer actief wordt en vooral meer begint te huilen. Of mis ik iets?

Waarom? (serieuze vraag)
Die van mij is nu officieel 1 week. De eerste 4 dagen lag die bij mama in het ziekenhuis. Sinds die thuis is, slaapt die 20 uur per dag en als ze wakker is, hangt ze aan de tiet bij mama. Ik heb letterlijk een half uur werk over heel de dag om haar 6-7 keer van pamper te veranderen.
Huishoudelijk werk is een beetje meer, maar niet tijdens de werkuren. Ik werk wel van thuis, gij niet?

Ik snap niet goed op welke manier, zeker in de eerste 2 weken, de vader zich nuttig kan voelen bij het thuisblijven als zo'n babytje 18-20 uur per dag slaapt. Toch beter om na een maand een paar weken vaderschapsverlof te pakken, wanneer zo'n baby meer actief wordt en vooral meer begint te huilen. Of mis ik iets?
Niet elke baby slaapt 20h per dag. Borstvoeding lukt niet bij iedereen even goed.
Mama laten rusten, me time geven terwijl jij bij het kind blijft enz...

Niet elke baby slaapt 20h per dag. Borstvoeding lukt niet bij iedereen even goed.
Mama laten rusten, me time geven terwijl jij bij het kind blijft enz...

Pablo sprak over een baby die goed slaapt en eet. Daarom dat ik het even navroeg.

Voorts vind ik de dingen die je naderhand opsomt, toch eerder passen wanneer een kindje enkele weken/maanden oud is dan wanneer die pas een week of twee weken oud is. "Me time" terwijl je als mama net een babytje hebt dat 1 of 2 weken is? Misschien overschat ik dat mama-gevoel dan een beetje, of is mijn vrouw daarin wat overdreven. Die wil geen moment van ons kindje wegzijn, tenzij even een korte wandeling. Fysiek is die na een keizersnede ook niet tot veel meer in staat.

Maar goed, ik zal gewoon blij zijn en de twee handjes kussen dat ik ditmaal een dochtertje heb dat 18-20h per dag slaapt en geen echte periodes heeft waarin ze wakker is en niet wil eten.

Me-time als mama bestaat het eerste anderhalf jaar doorgaans al uit kunnen kakken op het gemak of een douche/bad nemen zonder een wipstoel in dezelfde ruimte 🤔😞

Hier was een dutje kunnen doen met oordoppen in al orgasmatisch... :unsure:

Baby's die 20u slapen? Waar bestel je die? 😕
Mijn zoontje was toch ook wel een jankerd hoor. Bv verliep eerste weken niet zoals het hoorde door o.a. kapotte tepels, stuwing, boobz die op een bepaald moment bij stuwing even groot waren als zijn hoofdje.🙊
Gelukkig daarna wel weer normaal formaat maar ik vond die eerste maanden wel pittig.
Ging dan melk afkolven om die stuwing tegen te gaan en zodat papa hem kon voeden maja melkproductie nam daardoor toe dus op den duur had ik voldoende melk om alle baby's te voeden én hun ouders.🥴

Baby's die 20u slapen? Waar bestel je die? 😕
Mijn zoontje was toch ook wel een jankerd hoor. Bv verliep eerste weken niet zoals het hoorde door o.a. kapotte tepels, stuwing, boobz die op een bepaald moment bij stuwing even groot waren als zijn hoofdje.🙊
Gelukkig daarna wel weer normaal formaat maar ik vond die eerste maanden wel pittig.
Ging dan melk afkolven om die stuwing tegen te gaan en zodat papa hem kon voeden maja melkproductie nam daardoor toe dus op den duur had ik voldoende melk om alle baby's te voeden én hun ouders.🥴

Bij mij, stuur maar ne PM als ge het weer voelt kriebelen :sneaky:

We zijn nog maar een week ver, hopelijk blijft het zo. Onze zoon 6 jaar geleden was een serieuze bleitmachine. Al kan ik me niet meer herinneren hoe het de eerste weken bij hem was. Eerder een indruk van de eerste maanden in zijn geheel.

Pablo sprak over een baby die goed slaapt en eet. Daarom dat ik het even navroeg.

Voorts vind ik de dingen die je naderhand opsomt, toch eerder passen wanneer een kindje enkele weken/maanden oud is dan wanneer die pas een week of twee weken oud is. "Me time" terwijl je als mama net een babytje hebt dat 1 of 2 weken is? Misschien overschat ik dat mama-gevoel dan een beetje, of is mijn vrouw daarin wat overdreven. Die wil geen moment van ons kindje wegzijn, tenzij even een korte wandeling. Fysiek is die na een keizersnede ook niet tot veel meer in staat.

Maar goed, ik zal gewoon blij zijn en de twee handjes kussen dat ik ditmaal een dochtertje heb dat 18-20h per dag slaapt en geen echte periodes heeft waarin ze wakker is en niet wil eten.
Had de voorgaande post gemist.

Maar zoals Mulan het beschreef, gewoon op uw gemak douchen als moeder is dan ook al veel.

Nu kan het ook aan mij liggen dat ik de eerste 2 weken ook geen moment van mijn eerste kind wou missen.

Als er hier een tweede kwam zou ik toch ook veel meer genieten van de kleine.

Bij ons kleintje was ik zelfstandige en heb een week geslapen en gekampeerd in het ziekenhuis na de keizersnede. En terug beginnen werken.

Dat was een brug te ver. Kort erna wel gestopt en vaste nacht gaan doen.

Sinds deze ochtend slaapt onze 10 weken oude dochter niet meer goed. Ze wordt na 15 min tot 30 min. wakker al wenend en valt moeilijk in slaap. Vandaag heeft ze maar 9 uur geslapen. Ze krijgt borstvoeding via de fles soms. We weten dat ze dus wel wat drinkt, maar wat kan het zijn? Gewoon een fase? Ze zuugt nu ook continue aan haar hand.

Bij ons komt er geen tweede. Onze dochter sliep vanaf het begin erg moeilijk. Ze slaapt bijna nooit meer dan 12 uur. Ze morst continue melk, kan niet stil zitten, en slaapt erg licht. Vanaf er iets niet naar haar goesting is huilt ze alsof de wereld vergaat en stopt. Ze. Niet.

3 weken was echt wel handig, ik heb zelfs nog een week halve dagen genomen om te helpen.

Laatst bewerkt:
Kan je in Belgie vaderschapsverlof uitgesteld oppakken op een tijdstip naar keuze? Of is het vanaf de dag van de geboorte of anders kans verkeken?

Hier in Polen ben je vrij om je 2 weken vaderschapsverlof op te pakken op eender welk moment in het eerste levensjaar van je kind. Handiger gezien ik in de eerste weken dus weinig te doen heb dat niet gecombineerd kan worden met het thuiswerken. Ik hou ze voorlopig bij tot we zeker zijn dat deze keer onze kleine geen koliek krijgt. Bijna zot geworden bij de eerste, wekenlang gehuil uren aan een stuk. Enkel op te lossen door hem in de handen te houden.

Kan je in Belgie vaderschapsverlof uitgesteld oppakken op een tijdstip naar keuze? Of is het vanaf de dag van de geboorte of anders kans verkeken?

Hier in Polen ben je vrij om je 2 weken vaderschapsverlof op te pakken op eender welk moment in het eerste levensjaar van je kind. Handiger gezien ik in de eerste weken dus weinig te doen heb dat niet gecombineerd kan worden met het thuiswerken. Ik hou ze voorlopig bij tot we zeker zijn dat deze keer onze kleine geen koliek krijgt. Bijna zot geworden bij de eerste, wekenlang gehuil uren aan een stuk. Enkel op te lossen door hem in de handen te houden.
Vanaf 1 januari 2021 wordt het aantal dagen geboorteverlof stapsgewijs opgetrokken tot 20 dagen in 2023.

Deze optrekking gebeurt in 2 fases: vanaf 1 januari 2021 wordt het recht opgetrokken tot 15 dagen voor de geboortes vanaf die datum en vanaf 1 januari 2023 worden er nog eens 5 bijkomende dagen toegekend. Het geboorteverlof zal dan 20 dagen bedragen voor de geboortes die vanaf 1 januari 2023 plaatsvinden.

Dit betekent dus dat de werknemer recht heeft op:

• 10 dagen geboorteverlof als het kind wordt geboren vóór 1 januari 2021;
  • 15 dagen geboorteverlof als het kind wordt geboren vanaf 1 januari 2021 en vóór 1 januari 2023;
  • 20 dagen geboorteverlof als het kind wordt geboren vanaf 1 januari 2023.
Deze dagen mogen door de werknemer vrij worden gekozen binnen vier maanden te rekenen vanaf de dag van de bevalling. Zij dienen niet noodzakelijk in één keer te worden opgenomen, maar kunnen naar keuze van de werknemer worden gespreid over de periode van vier maanden vanaf de bevalling. De dag van de bevalling geldt als eerste dag van die periode van vier maanden.
Bron: https://werk.belgie.be/nl/themas/feestdagen-en-verloven/geboorteverlof

Terug
Bovenaan