Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Denk dat ze bij ons gewoon niet anders gaan kunnen of ze hebben klassen van 4-5 man.
Gaat het dan een groot probleem zijn dat er ook veel anderstaligen zijn?
Lijkt me dat de leerkrachten dan zeker genoeg tijd zullen hebben per kind. :p

De oerdiscussie hier zet zich trouwens voort op volgende generaties...
Daarnet onze oudste gaan halen, ze kregen vandaag frieten + iets van vlees erbij op school.
Plaatselijk dialect kent geen curryworsten (mijn dialect), dus ik had hem gezegd dat er frikandellen bij waren en dat dat hetzelfde is als curryworsten. Had hij blijkbaar niet goed verstaan...

Hij stapt in de auto en zegt tegen me: 'Papa, het waren geen frikandellen, het waren curryworsten.'
'Louis zei dat het frikandellen waren, maar ik heb hem gezegd dat dat geen frikandellen zijn, maar curryworsten!'

Precies een hardnekkige... :biglaugh:

Kinderen die geen Nederlands kennen komen niet terecht in zulke klassen. Zij passeren eerst via de OKAN-klassen(onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers) en krijgen een taalbad. "Nederlands aanleren" lijkt me dus sterk overdreven. En wat weten de andere ouders over de taalniveau van die kinderen? Lijkt me eerder een geval van "oh nee de bruinen zijn daar, let's get out of here".
Alles hangt af van hoeveel anderstaligen er zijn én hoe de school concreet omgaat met de extra middelen/uren.
4 kinderen per klas die geen woord Nederlands kunnen is helaas niet uitzonderlijk. In het kleuter heb je daar relatief weinig "last" van maar in het lager is dat ècht dikke miserie.
Naast het aspect taal heb je dan ook nog eens het aspect welbevinden. Kinderen die nooit naar school gingen en niet vertrouwd zijn met regels, niets begrijpen van wat wordt gevraagd en een blad vol rood terug krijgen,... Gevolg is dat je dan een tikkend tijdbommetje vol frustratie in de klas hebt.
Dat allemaal naast de klassieke add/adhd/ass/....
Ik ga dus niet op zoek naar de school met de beste reputatie (die heeft hier in de buurt klassen van gemiddeld 25llngn) maar wél naar een kleinschalige school met kleine klassen, al kan dat ook betekenen dat je plots graadsklassen krijgt wegens te weinig leerlingen in klas a én b.

Alles hangt af van hoeveel anderstaligen er zijn én hoe de school concreet omgaat met de extra middelen/uren.
4 kinderen per klas die geen woord Nederlands kunnen is helaas niet uitzonderlijk. In het kleuter heb je daar relatief weinig "last" van maar in het lager is dat ècht dikke miserie.
Naast het aspect taal heb je dan ook nog eens het aspect welbevinden. Kinderen die nooit naar school gingen en niet vertrouwd zijn met regels, niets begrijpen van wat wordt gevraagd en een blad vol rood terug krijgen,... Gevolg is dat je dan een tikkend tijdbommetje vol frustratie in de klas hebt.
Dat allemaal naast de klassieke add/adhd/ass/....
Ik ga dus niet op zoek naar de school met de beste reputatie (die heeft hier in de buurt klassen van gemiddeld 25llngn) maar wél naar een kleinschalige school met kleine klassen, al kan dat ook betekenen dat je plots graadsklassen krijgt wegens te weinig leerlingen in klas a én b.
Pikken die anderstaligen dan niet wat vlugger NL op door int school te zitten? Of denk ik verkeerd?
Meneer start in sept int school, geen idee hoeveel er anderstaligen er zitten.

Pikken die anderstaligen dan niet wat vlugger NL op door int school te zitten? Of denk ik verkeerd?
Meneer start in sept int school, geen idee hoeveel er anderstaligen er zitten.
Ik had eerder al gepost dat ik me meen te herinneren dat tot 30% anderstaligen geen significant verschil in kwaliteit betekende en dat heeft inderdaad te maken met het feit dat ze er in ondergedompeld worden en heel snel oppikken op jonge leeftijd.
Maar wanneer de verhouding scheef zit, gaan ze onderling hun eigen taal spreken en minder moeite doen om het Nederlands te oefenen. Allemaal perfect normaal, maar daarom is net een goede verhouding essentieel.

Laatst bewerkt:
Ik had eerder al gepost dat ik me meen te herinneren dat tot 30% anderstaligen geen significant verschil in kwaliteit betekende en dat heeft inderdaad te maken met het feit dat ze er in ondergedompeld worden en heel snel oppikken op jonge leeftijd.
Maar wanneer de verhouding scheef zit, gaan ze onderling hun eigen taal spreken en minder moeite doen om het Nederlands te oefenen. Allemaal perfect normaal, maar daarom is net een goede verhouding essentieel.

Hoor ik vaak van ons oudste, dat er groepjes zijn die frans spreken en dat hij dat niet leuk vindt omdat hij ze niet verstaat.

Kinderen die geen Nederlands kennen komen niet terecht in zulke klassen. Zij passeren eerst via de OKAN-klassen(onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers) en krijgen een taalbad. "Nederlands aanleren" lijkt me dus sterk overdreven. En wat weten de andere ouders over de taalniveau van die kinderen? Lijkt me eerder een geval van "oh nee de bruinen zijn daar, let's get out of here".
Hmm, vriendin van ons staat in een kleuterschool in Borgerhout. Vorig jaar in haar klas waren er 2 van de 28 kleuters die Nederlands begrepen. Begin er maar eens aan..

Hmm, vriendin van ons staat in een kleuterschool in Borgerhout. Vorig jaar in haar klas waren er 2 van de 28 kleuters die Nederlands begrepen. Begin er maar eens aan..
Dat is geen situatie met OKAN-klassen, hé, zijn "gewoon" kinderen die anderstalig opgevoed worden, maar in België geboren zijn (allez, wss toch).
Vraag is natuurlijk of het over kleuters of peuters gaat, dat maakt toch al een groot verschil qua taalachterstand.
Leegloop van de school. Vorig schooljaar waren ze 37 kinderen kwijt van de 110. Ik hoor nu dat er weer 20 weg zijn volgend jaar. En ouders die nog niet beslist hebben (we zitten in de ouderraad)
dat is geen leegloop, dat is gewoon dramatisch. Als je zeker bent van die cijfers, zou ik toch durven twijfelen om in die school te blijven.

Als ik er vanuitga dat 1/3e kleuters is en 2/3e lager, dan is het aantal uren dat de school krijgt om les te geven als volgt aan het dalen:
2020-2021: 167 lestijden = 7 klassen (min één uurtje)
2021-2022: 134 lestijden = 5,5 klassen
2022-2023: 103 lestijden = 4 klassen + 7 uur

(ruw uitgerekend, directie, administratieve medewerkers, enkele uren zorg + kinderverzorging zit er niet bij.

Dat wordt wel héél nipt om dan nog graadsklassen 1-2 , 3-4 en 5-6 + kleuter te organiseren.

Ik heb ook beetje schrik dat binnen 2-3 jaar de beslissing voor ons gaat genomen worden als ze beslissen van ofwel de school te sluiten, ofwel enkel nog kleuter en 1ste graad te doen

De haartjes beginnen beginnen nu lang genoeg te worden zodat er staartjes in kunnen komen. Zoiets als dit, maar dan één ipv twee. In het begin vond ze het maar niets, maar nu is ze er best trots op. :smile:

Omdat vader twee linkerhanden heeft, maakt moeder nog voorlopig de staartjes, maar omdat volgend schooljaar het wegbrengen naar school voornamelijk mijn taak zal worden ga ik toch wat moeten oefenen. Als haar haar nog langer wordt ga ik eens op zoek naar een vlechtcursus voor vaders.

Het moeilijkste vind ik dat ze soms niet kan stil zitten. Staartjes geen probleem maar vlechten wordt dan wel een uitdaging.

De haartjes beginnen beginnen nu lang genoeg te worden zodat er staartjes in kunnen komen. Zoiets als dit, maar dan één ipv twee. In het begin vond ze het maar niets, maar nu is ze er best trots op. :smile:

Omdat vader twee linkerhanden heeft, maakt moeder nog voorlopig de staartjes, maar omdat volgend schooljaar het wegbrengen naar school voornamelijk mijn taak zal worden ga ik toch wat moeten oefenen. Als haar haar nog langer wordt ga ik eens op zoek naar een vlechtcursus voor vaders.
Linkerhandenproof

CbsXuMn.gif

10 dagen Zwitserland met Intersoc. Aan te raden voor mensen die graag een actieve vakantie hebben met opvang voor de kinderen :)
is dat nog altijd enkel voor mensen die lid zijn van de CM? tot voor 2 jaar was dat alvast nog zo in de statuten, nooit verder geïnformeerd. Hebben idd wel goeie vakantiekampen met opvan.

is dat nog altijd enkel voor mensen die lid zijn van de CM? tot voor 2 jaar was dat alvast nog zo in de statuten, nooit verder geïnformeerd. Hebben idd wel goeie vakantiekampen met opvan.
Is ook voor mensen die geen lid zijn van de CM maar dan moet je €75 opleggen per persoon dacht ik.

Dochtertje van mijn man haat kammen en elastiekjes en alles wat daarmee te maken heeft.
Toen ze een jaar of 3 was veranderde ze in een freestyler zodra ze een haarborstel zag. Een beetje zoals ons zoontje nu als hij moet douchen die man heeft rare kinderen.:unsure:

Dochter vannacht om 23u en 1u wakker geworden (weer omgedraaid op buik...)
Maar dan ineens doorslapen tot 7.15u. Zaaaaalig als je zo'n paar weken zware nachten hebt.

Dochtertje van mijn man haat kammen en elastiekjes en alles wat daarmee te maken heeft.
Toen ze een jaar of 3 was veranderde ze in een freestyler zodra ze een haarborstel zag. Een beetje zoals ons zoontje nu als hij moet douchen die man heeft rare kinderen.:unsure:
Je kan in ieder geval wel opbrengen dat ze het niet van jou hebben :rofl:

papa, kijk es, een vierkante bocht

een hoek bedoel je?

ja, gekke papa

:laugh:

Der is soms toch een vierkante bocht af hoor :crazy:

Mijn dochter is in een mimetische fase beland waar ze onze gebaren probeert na te bootsen. Mijn vaderhart smelt van zoveel schattigheid.

Terug
Bovenaan