Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Vandaag met het gezin gaan wandelen in de Ardennen. Tocht van 10km gedaan, toch fier op de 6 jarige. Het was met momenten best pittig en hij heeft het zonder zeuren uitgewandeld.
De vele klauterpartijen en het wandelen langs de Ourthe hielp natuurlijk.

Ik hoorde enkele weken geleden op Radio 2 dat er vanuit nieuw onderzoek dan toch bewijs zou zijn dat lezen in een donkere kamer nefast zou zijn voor de ogen bij de ontwikkeling. Waar het bij volwassenen zou zorgen voor vermoeide ogen zou het bij kinderen dan toch bijdragen tot slecht zicht.

Sindsdien laat ik de dochter lezen met de lichten aan.

Los daarvan is het indrukwekkend hoeveel boeken zij erdoor jaagt. Haar hele boekenkast is al tot 3x toe opnieuw gelezen geweest. Een nieuw boek gaat 2-3 dagen mee. Heeft ze alleszins niet van mij.
Klopt, onze dochter las iedere dag in haar bed met een nachtlampje. Ze heeft nu sinds kort een bril en de oogarts zei dat ze niet meer mag lezen in het donker tot haar ogen volgroeid zijn en liefst alleen in kamers met veel licht (dicht bij een raam).

Onze dochter (2,5j) is geboren eind november en onze zoon is geboren op 6 december vorig jaar. Sinds deze zomer merk ik dat ik haar af en toe spontaan iets zou willen geven als ik iets leuks zie, nu bvb een step. Maar zelf kreeg ik vroeger enkel speelgoed voor verjaardagen, Sinterklaas, Kerst of bij een goed rapport. Als ik die lijn doortrek, krijgen mijn kinderen alles op het einde van het jaar en de rest van het jaar niets, dat vind ik overdreven.

Aan de andere kant worden ze bij de grootouders al 'zomaar' verwend met speelgoed, vaak goedkoop van de kringwinkel of de Action. Dat speelgoed blijft wel bij hen liggen, want wij wonen klein en ik vind dat er nu al veel speelgoed bij ons ligt.

Ik zoek naar een evenwicht waarbij leuk speelgoed iets speciaals blijft, maar ze ook af en toe zomaar eens iets krijgen. Hoe pakken jullie dat aan?

Laatst bewerkt:
Onze dochter (2,5j) is geboren eind november en onze zoon is geboren op 6 december vorig jaar. Sinds deze zomer merk ik dat ik haar af en toe spontaan iets zou willen geven als ik iets leuks zie, nu bvb een step. Maar zelf kreeg ik vroeger enkel speelgoed voor verjaardagen, Sinterklaas, Kerst of bij een goed rapport. Als ik die lijn doortrek, krijgen mijn kinderen alles op het einde van het jaar en de rest van het jaar niets, dat vind ik overdreven.

Aan de andere kant worden ze bij de grootouders al 'zomaar' verwend met speelgoed, vaak goedkoop van de kringwinkel of de Action. Dat speelgoed blijft wel bij hen liggen, want wij wonen klein en ik vind dat er nu al veel speelgoed bij ons ligt.

Ik zoek naar een evenwicht waarbij leuk speelgoed iets speciaals blijft, maar ze ook af en toe zomaar eens iets krijgen. Hoe pakken jullie dat aan?
Het is vooral zaak ze bij te brengen dat het allemaal een waarde heeft. Wij hebben maar één kind en kochten daar vaak spontaan dingen voor. Ze is nu 13 en dat mindert wel want ja, met wat moet je die altijd plezieren 😅. Maar is vaak zo als ze in de winkel eens iets vraagt (onlangs een paar CD's) dat we die wel gewoon kopen.

Is maar triest als je alleen iets kan geven (of krijgen) bij speciale gelegenheden. Maar het is wel zoals ik in het begin van mijn post zei; er moet enige waardering aanwezig zijn dat ze iets krijgen natuurlijk. Als mijn kind zo'n snerterige houding zou aannemen (wat aan opvoeding ligt denk ik dan) zou het rap gedaan zijn.

Het is vooral zaak ze bij te brengen dat het allemaal een waarde heeft. Wij hebben maar één kind en kochten daar vaak spontaan dingen voor. Ze is nu 13 en dat mindert wel want ja, met wat moet je die altijd plezieren 😅. Maar is vaak zo als ze in de winkel eens iets vraagt (onlangs een paar CD's) dat we die wel gewoon kopen.

Is maar triest als je alleen iets kan geven (of krijgen) bij speciale gelegenheden. Maar het is wel zoals ik in het begin van mijn post zei; er moet enige waardering aanwezig zijn dat ze iets krijgen natuurlijk. Als mijn kind zo'n snerterige houding zou aannemen (wat aan opvoeding ligt denk ik dan) zou het rap gedaan zijn.
Hier vooral wat ze nodig heeft kopen we, tenzij er een verjaardag ofzo bijna volgt. Ze ontwikkelen nu eenmaal snel en wat ze heeft is niét meer altijd geschikt voor de volgende leeftijd. Dan wel kwaliteit/nodige dingen en geen action prulletje (vb fietsje, puzzels, gezelschapsspelL

Hier hebben grootouders een strikt verbod om speelgoed te kopen.. boekjes, knutselgerief oid mag, maar brol om op den hoop te smijten niet meer. Er werd gewoon in overdreven.

"Grote" aankopen genre een step, trampoline ofzo hangen we wel op aan een gebeurtenis om het toch wat af te bakenen en speciaal te houden. Al heb ik de trampoline nu al uitgezet ipv eind augustus (als ze jarig is) zodat ze er toch al van kan genieten :unsure:
Maar wel aangegeven dat het van haar peter is, voor haar verjaardag, etc etc

't is niet evident in elk geval, I feel you.

Als ge Pasen er nog bij neemt valt het imo wel mee met de spreiding kwa kadoo's

rapport bij krokusvakantie? (door thuisonderwijs hier geen echt zicht op), rapport voor Paasvakantie en Pasen zelf, eind juni rapport. Herfstvakantie rapport en dan Sint/Kerst en de verjaardagen.

Klopt dat het eindejaar bij jullie wel een veel op 1 is. Maar als je de lijn van vroeger (in mijn tijd was dit ook zo) aanhouden zijn er toch genoeg momenten om dingen te geven. Je zou zelfs kunnen opteren om echt grote kadoo's enkel in de eindejaar periode en einde schooljaar (zodat ze er de zomer mee door komen) te geven

Ik worstel daar zelf ook mee, omdat de partner vindt dat ze met hun eigen geld mogen kopen wat ze willen en er imo veel rommel/ onnodige dingen worden gekocht. Een deel van het krijgen van een kadoo zat er voor mij ook in de spanning om er naar toe te leven. Iets zien wat ik leuk vond en dan "bestellen" bij de ouders voor de volgende gelegenheid.

Ze zijn hier gelukkig al op een leeftijd dat ze niet meer tevreden zijn brol van de kringwinkel of Action, mij indertijd al genoeg kwaad gemaakt over het feit dat de grootouders zo goed als elke keer ze op bezoek kwamen brol meehadden. Kinderen begonnen natuurlijk te verwachten dat ze elke keer iets gingen krijgen.

Heb toen aan de grootouders laten weten dat als ze dit blijven doen, ik ook verwacht dat ze het dan maar blijven volhouden als de kinderen duurdere dingen willen zoals lego, games enz... Toen was het rap gedaan.

Vraagje, hoe lang blijven jullie of plannen jullie cadeaus te geven? Toen ik kind was was dat gedaan na de plechtige communie.
in mijn geval als oudste kleinkind in de familie tot mijn 21ste voor sinterklaas bij de oma.

De verandering was er vooral dat cadeaus werden vervangen door ervaringen/uitstapjes.

Vraagje, hoe lang blijven jullie of plannen jullie cadeaus te geven? Toen ik kind was was dat gedaan na de plechtige communie.
hangt ervan af wat je definieert als cadeau 🤷‍♂️

Echt speelgoed was inderdaad gedaan, maar voor mijn verjaardag en/of een goed examenrapport mocht ik wel eens naar de Standaard boekhandel een boek gaan kiezen, een museumuitstap of een restaurant kiezen om naartoe te gaan, zo'n dingen..

hangt ervan af wat je definieert als cadeau 🤷‍♂️

Echt speelgoed was inderdaad gedaan, maar voor mijn verjaardag en/of een goed examenrapport mocht ik wel eens naar de Standaard boekhandel een boek gaan kiezen, een museumuitstap of een restaurant kiezen om naartoe te gaan, zo'n dingen..
Cadeau gedefinieerd als "iets dat niet nodig is". Al moet ik zeggen dat er ook wel een beloning was voor een goed rapport op het einde van het jaar maar dat werd dan meer gezien in de context van "loon naar werken". Al werd dat zelden "uitbetaald" aangezien het doel altijd was 1e in de klas en ik faalde meestal en was #2 :p Dat kan ik hier niet echt doen aangezien ze geen punten krijgen :unsure:

Zoontje is 16 maanden oud en zit sinds een week of 3 in de peuter klas bij de creche.
Sindsdien wordt hij gemiddeld elke dag wel gebeten door een ander kind. Volgens de uitleg die we horen bij het oppikken gebeurd dit soms als ze samen met hetzelfde speelgoed willen spelen ofzo, maar heel dikwijls ook volledig onuitgelokt - bv hij zit gewoon op de grond en een ander kind komt en bijt in zijn rug.
Dat er af en toe gebeten wordt, ok ja het zijn peuters maar geen idee of dit nu een ietwat normale frequentie is, of dat de toezichters hier misschien te laks zijn? Het is een klasje met 14 peuters en minstens 2 toezichters.

Ik herinner me niet meer wanneer dat exact stopte, was ook niet alles in een keer. Ergens tijdens de tienerjaren stopte dat allemaal buiten geld op mijn verjaardag denk ik.

Nu, mijn vrouw vindt het heel miserabel hoe we in België daarmee stoppen (among other things).

Laatst bewerkt:
Zoontje is 16 maanden oud en zit sinds een week of 3 in de peuter klas bij de creche.
Sindsdien wordt hij gemiddeld elke dag wel gebeten door een ander kind. Volgens de uitleg die we horen bij het oppikken gebeurd dit soms als ze samen met hetzelfde speelgoed willen spelen ofzo, maar heel dikwijls ook volledig onuitgelokt - bv hij zit gewoon op de grond en een ander kind komt en bijt in zijn rug.
Dat er af en toe gebeten wordt, ok ja het zijn peuters maar geen idee of dit nu een ietwat normale frequentie is, of dat de toezichters hier misschien te laks zijn? Het is een klasje met 14 peuters en minstens 2 toezichters.
Op kleuterscholen wordt ook heel vaak gebeten en gevochten zonder aanleiding...

Ik krijg nog steeds cadeaus voor Nieuwjaar, verjaardag van mijn ouders (aka envelopje). :hurrr: En moest mijn grootmoeder nog leven, ze is dit jaar op 96jarige leeftijd overleden, krijg ik, mijn neef en onze kinderen nog steeds ne Pasen, ne Sint, Kerst, Nieuw. Ook toen we zelf nog geen kinderen hadden. Zij heeft dat dus gedaan tot ze er zelf niet meer was. Dat waren geen dure dingen, dat was effectief ook chocolade met pasen en de sint + envelopje en met nieuwjaar bij onze pree een cadeautje. Ik heb dus nooit beter geweten dan dat dat doorloopt. Ik vermoed dat ik dat ook zal doen later.

Terug
Bovenaan