Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

De loopfiets gaat ook goed, maar die andere fiets is wel een probleem. Ook nog maar ene keer geprobeerd en gisteren wou ze, maar ging het even niet. Door mijn lengte wil ik wel graag een stok voor mijn rug wat te sparen :unsure:
Vandaar dat een berg dus beter werkt (allé, een helling he, geen Mont Ventoux :D)
gewoon eerst laten bollen met voeten op trappers, dat is hetzelfde als op loopfiets.

Pfffff, hier de ene meltdown na de andere, quasi elke avond hetzelfde liedje.
De temperatuur is eindelijk gezakt naar 24,8°C, maar de afgelopen dagen zaten we aan 32–35°C en onze kleine lijkt nog altijd in oververhitte drama‑modus te zitten.

Vanaf een uur of zeven begint het: eerst dat eeeeiiiii‑gejammer, dan nog eens eeeeiiiii, en als we haar niet meteen oppakken… BOEM, volledige meltdown alsof de wereld vergaat. Borstvoeding weigeren, overstrekken, krijsen alsof we haar levend villen, terwijl er letterlijk niks mis is.
Geen honger, geen kou, geen hitte, niks.

Ik durf het geen dag meer te zeggen tegen de rechtstreekse buren. Die slapen net als wij met de ramen open in dit weer, tenminste als onze kleine hen laat slapen… Omdat we letterlijk naast het epicentrum liggen, zijn we ondertussen gewapend met L00p‑earplugs om de decibels toch wat te temperen.

Het voelt alsof wij de enigen zijn met zo’n baby. Iedereen rondom ons lijkt een zen‑boeddha‑baby te hebben die rustig ligt te kirren, terwijl wij elke avond een mini‑orkaan moeten trotseren.

Wij maar rondwandelen met haar in onze armen, ramen open, zuchten, zweten, hopen dat ze eindelijk crasht in slaap.

De ene crisis na de andere.
Elke.
Avond.

Wie nog in dezelfde hel zit: mijn medeleven, ge zijt niet alleen.
Het is zo zwaar om zo een kindje te hebben, wordt te weinig over gepraat. Hoorde anderen dan met " ah ja mij kind was ook onrustig 's avonds' en dan leek het normaal maar bij concreter vragen nadien was dat een uurtje jammeren, rondgedragen willen worden, ... Hier was het full-time wat zij beschreven maar elke avond een uur of 5 krijsen, dat is niét hetzelfde ...

Loopfiets was hier de oplossing. Kilometers laten maken met de loopfiets. Zeker kleine afdalingen waar ze alleen naar beneden kunnen bollen.

Als dat lukt op een trapfiets gezet, binnen de minuut waren die ermee vertrokken.

Zelfde hier. Loopfiets en als je ziet dat ze hun evenwicht goed kunnen houden (bijvoorbeeld op een bergaf), overschakelen op fiets.

Zorg dat de fiets niet te zwaar is. Die van de decathlon zijn qua gewicht eigenlijk perfect.
Voor onze dochter hadden we eerst een zwaardere fiets, ging heel moeizaam en had ook best wat schrik.
Dan overgestapt op lichter model en ze was er meteen mee weg.

De zoon meteen lichter model en die hebben we zelfs nooit moeten vasthouden.

Beide kinderen zijn hier ook onmiddelijk van loopfiets naar fiets overgegaan, de overgang ging vlekkeloos en konden dat binnen het halfuur 🥲. Nooit zijwieltjes in huis gehad. Een deftige loopfiets is echt een win, die leren het evenwicht van een fiets automatisch ermee. Echter, aangezien ze nog heel jong waren heb ik ook wel een kleine steel gemonteerd met colson bandjes op de fiets - al was het maar om af en toe eens te kunnen ingrijpen als ze roekeloos waren.

Laatst bewerkt:
Vergeet niet dat ze ook moeten weten hoe ze moeten trappen. De onze heeft dat op gocarts geleerd. Dit samen met een loopfietsje zorgde er voor dat de onze direct kon fietsen. Alleen remmen was nog een dingetje.

Vergeet niet dat ze ook moeten weten hoe ze moeten trappen. De onze heeft dat op gocarts geleerd. Dit samen met een loopfietsje zorgde er voor dat de onze direct kon fietsen. Alleen remmen was nog een dingetje.
Een tip hiervoor, zorg voor een rem aan het stuur, niet enkel achteruit trappen.
Want de moment dat ze van fiets wisselen, en dat remmen verandert ineens, dan heb je een probleem.

die van mij is ook volop met loopfietske bezig, daar is zo'n plankske in het midden waar ze haar voeten op kan laten rusten, en naar het schijnt is het echt gewoon laten en aanmoedigen tot ze hun voeten op dat plankske beginnen te zetten en dus idd puur op hun evenwicht wat beginnen te bollen. Eens ze dat goed kunnen, ook bergaf, zou het naar het schijnt kinderspel zijn om te switchen naar een echte fiets (bij kameraden van mij echt op een halfuurke).

Ik ga deze zomer in elk geval proberen.

Ook teamloopfiets hier. Dat ging alle drie zonder problemen.
De oprit helt hier af, dus da's ideaal. Gewoon met de trapper fiets laten bollen en dan zelf laten trappen. Om te leren vetrekken gewoon laten proberen, er bij staan om te tegen te houden dat ze niet vallen en een klein duwtje in de rug if needed.

die van mij is ook volop met loopfietske bezig, daar is zo'n plankske in het midden waar ze haar voeten op kan laten rusten, en naar het schijnt is het echt gewoon laten en aanmoedigen tot ze hun voeten op dat plankske beginnen te zetten en dus idd puur op hun evenwicht wat beginnen te bollen. Eens ze dat goed kunnen, ook bergaf, zou het naar het schijnt kinderspel zijn om te switchen naar een echte fiets (bij kameraden van mij echt op een halfuurke).

Hier zo idd gewoon 1x proberen en ze was ermee weg. En sindsdien (2.5 jaar verder nu :p) is ze 3x gevallen. Geen garantie op succes, maar ik zie er veel die harder sukkelen met zijwieltjes.

Ineens komt die klik daar en zijn ze vertrokken. Geweldig moment om daarbij te zijn.

Laatste twee dagen op de kleuterschool en vanaf september begint het eerste leerjaar. Ik ben heel benieuwd naar de groei die mijn dochter gaat meemaken en probeer niet teveel te treuren om de teloorgang van haar kleutertijd. Ze kijkt er al naar uit om samen met papa boeken te lezen in de zetel, laat ik dat maar cultiveren.

Volgend jaar gaat ze hier al naar de laatste kleuterklas en voor volgend schooljaar hebben ze de 2 klassen door elkaar geschud. Onze meid zal niet meer in dezelfde klas zitten als haar 2 beste maatjes van de voorbije jaren en mama heeft daar blijkbaar meer hartzeer van dan de dochter.

Hopelijk vindt ze het in september ook niet te erg als het echt vast staat.

Voor haar en haar beperking qua gehoor is het wel geweldig dat ze maar met 13 andere kleuters in de klas zit.

Volgend jaar gaat ze hier al naar de laatste kleuterklas en voor volgend schooljaar hebben ze de 2 klassen door elkaar geschud. Onze meid zal niet meer in dezelfde klas zitten als haar 2 beste maatjes van de voorbije jaren en mama heeft daar blijkbaar meer hartzeer van dan de dochter.

Hopelijk vindt ze het in september ook niet te erg als het echt vast staat.

Voor haar en haar beperking qua gehoor is het wel geweldig dat ze maar met 13 andere kleuters in de klas zit.
Hier is het volgend jaar de 2de en ik heb al een paar keer "klachten" gehoord dat ze volgend jaar niet bij haar beste vriendinnetje zal zitten. Van de juf gehoord dat de keuze werd genomen omdat ze ook wel iets te veel elkaar entertainen in plaats van op te letten, en als ze toch willen spelen ze dat tijdens de speeltijd ook nog gaan kunnen. Dat begint goed.

Hier is het volgend jaar de 2de en ik heb al een paar keer "klachten" gehoord dat ze volgend jaar niet bij haar beste vriendinnetje zal zitten. Van de juf gehoord dat de keuze werd genomen omdat ze ook wel iets te veel elkaar entertainen in plaats van op te letten, en als ze toch willen spelen ze dat tijdens de speeltijd ook nog gaan kunnen. Dat begint goed.
Hier hebben ze het niet met zoveel woorden gezegd, maar ik heb de indruk dat de klassen al op voorhand gemaakt waren. Daarna mochten de kindjes elk 4 namen zeggen met wie ze in de klas wilden zitten waarvan ze dan zeker bij 1 kindje van die lijst in de klas zouden zitten. Valt gewoon op dat er nog vriendjes uit elkaar getrokken zijn. Ik heb al wel gezegd tegen de juf dat ik het wel spijtig vind.

Maar inderdaad, ze hebben nog de speeltijd om zich samen te amuseren. Ik zie nu enkel de foto's van de laatste weken en ze staat wel heel vaak in de buurt van 1 van haar maatjes, zeker gezien haar beste vriendinnetje al op vakantie is sinds vorige week.

Hier ook de klassen gemengd..(3de naar 4de leerjaar) Allemaal goed en wel maar nu zit ze dus volgend jaar met haar shitty neef in de klas..
Toen ze daar samen naar school gingen hebben we in het begin gezegd dat we niet wilden dat ze samen in de klas zaten. Bij het mengen van de klassen zijn ze dit duidelijk vergeten.
Dat is dus echt een irritant, stout kind.., op zich is dat normaal dat er stoute kinderen in de klas zitten, die zitten in elke klas..
Het probleem is dat wij die ouders meermaals per week zien en dat het HUN irritant, stout kind is..

Die klassen worden regelmatig door elkaar gehaald omwille van de klasdynamiek en het in balans brengen van de niveauverschillen. Dat is voor die leerkrachten nooit een gemakkelijke oefening, want regelmatig worden vriendengroepen uit elkaar getrokken omdat die te sterk aan elkaar hangen en dat is nefast. Morgen weten we normaal bij wie de dochter volgend jaar gaat zitten. Vooral benieuwd naast wie ze zit. Wellicht niet naast de beste vriendin, want dan gaat er niet veel worden opgelet.

Die klassen worden regelmatig door elkaar gehaald omwille van de klasdynamiek en het in balans brengen van de niveauverschillen. Dat is voor die leerkrachten nooit een gemakkelijke oefening, want regelmatig worden vriendengroepen uit elkaar getrokken omdat die te sterk aan elkaar hangen en dat is nefast. Morgen weten we normaal bij wie de dochter volgend jaar gaat zitten. Vooral benieuwd naast wie ze zit. Wellicht niet naast de beste vriendin, want dan gaat er niet veel worden opgelet.
"In mijnen tijd" maakte ik dat enkel mee tot aan de lagere school, dan heb ik 6 jaar met dezelfde kinderen samen gezeten.

"In mijnen tijd" maakte ik dat enkel mee tot aan de lagere school, dan heb ik 6 jaar met dezelfde kinderen samen gezeten.
Ik heb altijd op een school gezeten met maar 1 klas per leerjaar (in het middelbaar maar 1 klas voor de studierichting), dus was dat sowieso niet van toepassing. Op de school van mijn dochter zijn het altijd twee klassen per leerjaar. Te bekijken hoe dat is vanaf het middelbaar, dat doen ze daar misschien niet.

Hier was mijn leeftijdsgroep altijd gesplitst en altijd 2 dezelfde klassen, om dan in het 4de leerjaar samen gesmeten te worden tot een klas van 30+ leerlingen. Voor mij voelt dit ook vreemd aan, maar ik snap het achterliggende idee wel. Bij het laatste oudercontact werd het al gezegd dat ze de dochter en haar beste vriendinnetje bewust probeerden uit elkaar te halen. En nu dat vriendinnetje er even niet is, hangt haar ander maatje constant bij haar. Die zijn op hetzelfde moment begonnen in de instapklas en verstonden elkaar zonder woorden.

Ik heb altijd op een school gezeten met maar 1 klas per leerjaar (in het middelbaar maar 1 klas voor de studierichting), dus was dat sowieso niet van toepassing. Op de school van mijn dochter zijn het altijd twee klassen per leerjaar.
Bij ons was dat vroeger drie klassen, nu bij mijn dochter twee. Ik vraag me algemeen gewoon af of elk jaar eens "mixen" nu zoveel beter is, maar goed het is ook niet of ik daar sterke gevoelens bij heb. De dochter is bijna vier en een allemansvriend, die zal volgend jaar wel een andere vriendin naar de topplaats promoten. Ik was als kind toch meer timide en was wel blij dat ik bij vertrouwde mensen zat.

Ergernisje: morgen laatste schooldag tot 11u. Ja, dat is gewoon geen schooldag als je dat praktisch moet regelen.

Terug
Bovenaan