Gerelateerd aan het voorgaande:
Vanaf welke leeftijd zijn jullie begonnen met 'zindelijkheidstraining' (vreselijk woord sorry)?
Onze dochter wordt bijna twee jaar en volgens de oma is het dringend tijd dat ze op een potje leert gaan. Ik was van plan om te wachten tot de zomervakantie omdat ik dan meer tijd heb om me ermee bezig te houden.
Aan 18 maand regelmatig bloot onderaan. Potje moest ze niets van weten dus met stickers en stempels gewerkt om daaraan te wennen.
Eerst gewoon op gaan zitten met kleren aan, dan moest ze 5 seconden blijven zitten om een stempel te krijgen, dan met de onderkleding uit. Tegen dan vond ze het potje prima.
In het begin had ze pas door dat ze pipi deed als ze er al met natte voeten in stond. Dan begon ze naar het potje te rennen als ze het voelde lopen. Iets in het potje = sticker!
Of het nu 1 druppel was of een plas, maakt niet uit.
Stoelgang duurde maanden langer, ze hield het ècht op tot ze een luier aan kreeg. Toen ze overdag zindelijk was en geen luier meer kreeg, ging ze zich verstoppen om het in haar slip te doen. Vervelende maar normale fase!
Op vaste momenten op het potje heeft ze hier altijd geweigerd, enige wat ik er wel door gekregen heb, was voor het slapen gaan. Ze wil pas op het potje gaan zitten wanneer ze voelt dat ze moet plassen. Voor de rest kon ik "de pot op"
Probleem bij ons was dat de crèche niet mee wou werken

ze moest eerst zindelijk zijn eer ze geen luier meer moest dragen, daar kwam het op neer. Ze zetten haar wel op het potje bij luierwissels, maar zoals thuis elke dag enkele uren zonder luier terwijl ze nog niet de reflex had om op te houden en naar het potje te gaan als ze moest, daar hadden ze geen zin in. Begin van de corona was de crèche maandenlang toe en hopla, madam was op de eerste dag al dagzindelijk! De crèche zijn visie heeft ons dus maanden vertraging bezorgd. Goed afstemmen dus hoe zij het zien.
Verder: enkel doen als jullie als ouders er volledig klaar voor zijn, als je het niet door kan zetten, is de kans op slagen kleiner en oma heeft makkelijk praten natuurlijk, zij zal de ongelukjes niet komen opkuisen