Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Hier is de creche er ook redelijk vroeg aan begonnen. Voor zijn 2 alleszins, maar gewoon ter kennismaking. Ging redelijk vanzelf.
Alleen groot toilet was moeilijker. Sinds ne maand of twee gaat hij voor het slapen naar zijn potje en moet de deur dicht, meneer moet naar het groot toilet (y)

Gisteren de eerste nacht op haar eigen kamer (4 maanden, maar ze begint te groot te worden voor de wieg). Zij heeft goed geslapen, wij daarentegen :p

Gerelateerd aan het voorgaande:
Vanaf welke leeftijd zijn jullie begonnen met 'zindelijkheidstraining' (vreselijk woord sorry)?

Onze dochter wordt bijna twee jaar en volgens de oma is het dringend tijd dat ze op een potje leert gaan. Ik was van plan om te wachten tot de zomervakantie omdat ik dan meer tijd heb om me ermee bezig te houden.

Aan 18 maand regelmatig bloot onderaan. Potje moest ze niets van weten dus met stickers en stempels gewerkt om daaraan te wennen.
Eerst gewoon op gaan zitten met kleren aan, dan moest ze 5 seconden blijven zitten om een stempel te krijgen, dan met de onderkleding uit. Tegen dan vond ze het potje prima.
In het begin had ze pas door dat ze pipi deed als ze er al met natte voeten in stond. Dan begon ze naar het potje te rennen als ze het voelde lopen. Iets in het potje = sticker!
Of het nu 1 druppel was of een plas, maakt niet uit.

Stoelgang duurde maanden langer, ze hield het ècht op tot ze een luier aan kreeg. Toen ze overdag zindelijk was en geen luier meer kreeg, ging ze zich verstoppen om het in haar slip te doen. Vervelende maar normale fase!

Op vaste momenten op het potje heeft ze hier altijd geweigerd, enige wat ik er wel door gekregen heb, was voor het slapen gaan. Ze wil pas op het potje gaan zitten wanneer ze voelt dat ze moet plassen. Voor de rest kon ik "de pot op" 😏

Probleem bij ons was dat de crèche niet mee wou werken 🙄 ze moest eerst zindelijk zijn eer ze geen luier meer moest dragen, daar kwam het op neer. Ze zetten haar wel op het potje bij luierwissels, maar zoals thuis elke dag enkele uren zonder luier terwijl ze nog niet de reflex had om op te houden en naar het potje te gaan als ze moest, daar hadden ze geen zin in. Begin van de corona was de crèche maandenlang toe en hopla, madam was op de eerste dag al dagzindelijk! De crèche zijn visie heeft ons dus maanden vertraging bezorgd. Goed afstemmen dus hoe zij het zien.

Verder: enkel doen als jullie als ouders er volledig klaar voor zijn, als je het niet door kan zetten, is de kans op slagen kleiner en oma heeft makkelijk praten natuurlijk, zij zal de ongelukjes niet komen opkuisen 😛

Gerelateerd aan het voorgaande:
Vanaf welke leeftijd zijn jullie begonnen met 'zindelijkheidstraining' (vreselijk woord sorry)?

Onze dochter wordt bijna twee jaar en volgens de oma is het dringend tijd dat ze op een potje leert gaan. Ik was van plan om te wachten tot de zomervakantie omdat ik dan meer tijd heb om me ermee bezig te houden.
Begonnen toen ze al naar school ging(instapklas), maar vroeger beginnen was beter geweest. Hoe vroeger hoe beter eigenlijk.

Je kan voor het slapen gaan ook al eens een boekje voorlezen over zindelijkheid. Dat hielp naar mijn gevoel ook.
Dit boekje vond onze dochter heel leuk:

Zo vroeg mogelijk met beginnen. Hier was hij al voor zijn 2e verjaardag droog en volledig zindelijk, ook 's nachts. Ging eigenlijk vanzelf :shutup:. Pamper uitdoen overdag, paar keer een natte broek en leerde heel snel naar potje vragen.

Hangt van kind tot kind af ondervonden wij...

Onze oudste was er op 2 jaar en 5 maanden mee weg, een maand voor hij naar school moest beginnen gaan.
Waren daar veel te laat mee gestart, maar was quasi meteen zindelijk zonder ook maar één accident achteraf.

Bij onze jongste zijn we begonnen met potjestraining rond zijn 2 jaar, maar dat ging niet.
Paar maanden erna + paar maanden daarna: het ging nog niet.
Telkens wekenlang rondlopen zonder pamper, met telkens tientallen accidentjes.
Stickers, positief bekrachtigen, hielp allemaal niet.

Toen hij naar school moest lukte het na redelijk wat tijd + miserie wel.
Het blijven aapkes die gedrag van anderen kopiëren, dus andere kindjes hetzelfde zien doen hielp enorm + stickers van Jules als beloning ook.

Samengevat: uw kind moet er vooral klaar voor zijn denk ik.
Te vroeg willen pushen kan averechts werken en het nadien net moeilijker maken.

Jongste (2j): juju paatje?
Oudste (net 5) doodserieus: gij gaat nog es veranderen in een juju paardje!!

Ik ben buiten moeten gaan :rofl: :rofl:

Ik gebruik da zinneke precies.toch wa veel :unsure:
Herkenbaar... :p

Jongste (3j): Papa, ik wil dessertje!!
Oudste (5j): Niks te dessertje, eerst uw *wat er ook op zijn bord ligt* opeten.

Tja. Apen hé. 😆

My two cents:
Wacht er dan nog maar ff mee, niet teveel aantrekken van wat anderen 'de norm' vinden...
Zomervakantie is nog ruimschoots vóór ze naar school moet gaan.

Je moet er immers héél intens mee bezig kunnen zijn.
Liefst geen pamper meer aan zodat ze voelen dat ze nat worden bij een ongelukje + ze zeker elk kwartier eens op potje zetten.

Bij ons is het bij de tweede niet gelukt om hem volledig zindelijk te krijgen vooraleer hij naar school ging, zelfs met immens veel moeite.
Juf gaf mee dat ze dat ook niet erg vond, bij haar tweede was het haar zelf ook niet gelukt.
Ze verwachtte wel initiatief en samenwerking van de ouders, wat perfect verliep.
Dus zelfs in worst case is het mogelijks zelfs niet eens zo erg...

Dochter (8m) al 2 dagen ambetant, wilt constant gedragen worden, niet maar speelgoed spelen op haar mat.

Vandaag hadden haar broers haar mat ingenomen met hun speelgoed, madam heeft uren op de mat met dat speelgoed zitten spelen zonder ook maar 1 keer te wenen.

Ik vraag met echt af waarom wij babyspeelgoed hebben, hier is nu geen enkele van 4 die daar mee heeft willen spelen.

Hier spelen ze nog altijd vooral met Paw Patrol-speelgoed. Oudste is daar zot van en jongste volgt alles wat de oudste leuk vindt.

Maar het allerleukste speelgoed is dat waar de andere mee aan het spelen is. :laugh:

Alweer een natte nacht....goesting om terug te schakelen op pampers, wachten op 5 onafgebroken nachten van droge luiers om het opnieuw te proberen.

Er is wel een lichtpunt. Ze komt naar mij toe om zeggen dat haar pyjama nat is én zegt ze nog eens dat ze pipi moet doen. Dus blijkbaar heeft ze gaandeweg ietwat kunnen tegenhouden.

Voordeel nu is ook: je verveelt u niet met de extra was. :unsure:

Omdat @Domieneo het over asperges had. Vorige zomer bracht onze buurvrouw een emmer asperges uit haar moestuin. Terwijl ik wat sta te praten had ons madammeke een asperge of 7 bij de kippen gesmeten... "was beetje vies" vond ze nadat ze rauw in eentje had gebeten :laugh:.

Ik heb er honderden afleveringen -and counting- van Bing opzitten, maar mijn frank valt NU pas dat Flor aan het begin van de aflevering telkens hetzelfde rijmpje zegt:wallbash:
Op de hoek, aan het einde van de straat, woont Bing die vandaag weetikveelwat doen gaat...
Achja, het verbaast niet van mezelf, want toen ik als kleuter zelf naar Tik Tak keek, had ik ook nooit door wanneer in het begin die hond kwam en wanneer niet. :sop:

Dochter heeft hier weer koorts opeens, 39.7 nu, sinds een week haar eerste tandjes doorgekomen. Ik had gehoopt dat het nu beter zou gaan. Even afwachten of hoe het nu evolueert met pijnstiller anders toch nog naar de wachtpost.

Of ik wil het te graag horen, daarnet heeft hem na mijn weten toch papa gezegd.
Misschien nie bewust maar het klonk toch zo.

Hij zit nu in zijn sprong van 9 maand, slaapprogressie. Elke nacht paar keer wakker worden door zijn geween, en ook de verlatings angst begint te komen.
Dit weekend nog keer zijn omi en opi gezien, was al 4 weken geleden. Hij kende ze totaal niet meer, en maar krijsen en krijsen.
Na uurtje was het ongeveer over en mochten ze hem aanraken.

Ik heb er honderden afleveringen -and counting- van Bing opzitten, maar mijn frank valt NU pas dat Flor aan het begin van de aflevering telkens hetzelfde rijmpje zegt:wallbash:

Achja, het verbaast niet van mezelf, want toen ik als kleuter zelf naar Tik Tak keek, had ik ook nooit door wanneer in het begin die hond kwam en wanneer niet. :sop:
Is het niet Flop? :unsure:

Is het niet Flop? :unsure:

Het is idd flop, dat weet toch iedereen :unsure:
Awel, we hebben één boekje van Bing en daar staat er inderdaad Flop. Maar in dat boekje is ook sprake van Hoppity Voosh ipv Hopkadee Voesj, dus ik dacht dat dat ook een vergetelheid van de vertaler zou zijn. Immers een personage in het Nederlands letterlijk Flop noemen is toch raar en op tv hoor ik toch écht wel Flor ipv Flop. :sop:

In ieder geval, ik ben een kleuterprogramma aan het overanalyseren. :help:

Terug
Bovenaan